יום רביעי, 26 במרץ 2014

שלב סיכום עונה: Pretty Little Liars, עונה רביעית: צעד קדימה, שניים אחורה...


לפני תחילת העונה הודיעו המפיקים שזו עומדת להיות העונה שבה יינתנו תשובות. אפילו שם הפרק האחרון של העונה היה "א' עבור תשובות" (למרות שבמקומות אחרים ניסו לתרגם זאת בצורה אחרת בכדי שזה יישמע בצורה טובה יותר). ואולם, בסופו של דבר, עושה רושם שמפיקי הסדרה לא באמת מתכוונים לספק לצופים את מה שהם באמת מבקשים לדעת. בהמשך הכתבה אחזור לכך.

בתחילת הסדרה, שתי השאלות המרכזיות היו: מי רצח את אליסון ? וכמובן, מי זו\זה A המיסתורי\ת אשר הופך\ת את חייהן של ארבע כוכבות הסדרה לגיהנום ? לקראת אמצע העונה הרביעית, בעקבות הידיעה שאליסון בחיים ובורחת מ A, השאלה הראשונה משתנה ממי רצח את אליסון למי נמצאת במקום אליסון בקבר וכיצד הצליחו להעביר את הזיהוי שלה כאליסון ? כלומר, מה באמת המפיקים גילו לנו בעונה מעל לכל ספק ? שום דבר שלא ידענו קודם לכן, מלבד שתי ידיעות משניות: את זהותו האמיתית של עזרא (אליה אתייחס בהמשך) ושאליסון בחיים.

הוכחה לכך ניתן למצוא בפרק האחרון של העונה. בפרק זה, לאחר עונה מעייפת של 24 פרקים, סוף סוף ארבע הבנות מצליחות להתייצב פנים אל פנים אל מול אליסון בכדי לקבל תשובות. ארבע הבנות חושבות שאליסון תוכל להשלים להן את החסר ולהגיד להן מה באמת מתרחש, אבל כאשר הפרק מגיע לסופו מתברר לנו ש: ספנסר לא באמת פגעה באליסון ושאמה של אליסון ראתה מי כן פגע בה. חוץ מהידיעה הזאת, כל המפגש עם אליסון למעשה חסר תועלת. אליסון לא מצליחה להוסיף מידע נוסף על התרחשות האירועים. ובכך, כל ההייפ במשך העונה כולה, ואולי במשך ארבע עונות שלמות, אשר הוביל לנקודת השיא: המפגש של הבנות עם אליסון, היה מיותר. מעין אנטי קליימקס, שרק השניות האחרונות של הפרק מצילות אותו מלהיות מיותר לחלוטין: העובדה שעזרא נורה ושהוא עומד למות לאחר שהציל את אליסון והבנות מידי A, אשר הצליח\ה לתפוס את הבנות על גג בניין ולאיים עליהן באקדח.

בעונה זו היו מספר נקודות בעיתיות. הנקודה הבעייתית הראשונה היא, מה שעשו לדמות של עזרא פיץ. בעונה הקודמת עשו תרגיל, כאשר הראו שכביכול טובי נמצא בחבורה של A. רק לקראת סוף העונה מתברר שמדובר בהצגה ושהוא עשה הכל ממניעים אחרים. בעונה זו עשו אותו דבר לדמות של עזרא. לקראת אמצע העונה הצופים ראו כביכול שעזרא הוא לא מי שהוא באמת ושהוא ריגל אחר הבנות. במשך כמעט חצי עונה שוב עולה החשד שעזרא הוא A, או שהוא חבר בקבוצה של A, ואז מתגלה שהוא בסך הכל סופר, אשר רצה לספר את סיפורה של אליסון ולשם כך הכניס את עצמו אל תוך החיים של ארבע הבנות. שוב, המפיקים חזרו על אותו תרגיל. בפעם הראשונה זה נחמד, פעמיים ? זה כבר מעצבן.

בעיה נוספת היא מבנית. לפני תחילת העונה התברר שברשת ABC Family יוצרים ספין אוף לסדרה. ואכן, לאחר פרק חג "ליל כל הקדושים" המיוחד, עלתה הסדרה "רייבנזווד", כאשר דמותו של כיילב עזבה את רוזווד ועברה לרייבנזווד. מדוע מדובר בבעיה ? אפשר למנות מספר סיבות. ראשית, למרות שמדובר בשתי סדרות נפרדות, לצפות בכל כך הרבה חומרים מתוך אותו עולם היה יותר מדי. כמעט 30 שבועות מתוך 40 !!! ובשנת 2014 הסדרות גם שודרו בזה אחר זה. בשלב מסוים זה גם הפך למעיק.

הבעיה הפכה לגדולה יותר לאחר ש"רייבנזווד" התגלתה כסדרה גרועה. והנפילה שלה השפיעה על סדרת האם. זו גם הסיבה שהרשתות לא ממהרות לאשר ספין אוף לסדרות. גם העובדה שהסדרה עסקה בתחום ה"על טבעי" (רוחות רפאים, שדים וכו'...) הפכה את הסדרה מאותו עולם לפחות אמיתית, ותזכרו שמדובר בסדרה שעוסקת אחר אדם\גברת מיסתורי\ת שלא מוצאים אותו\ה במשך ארבע עונות.

כאשר מביטים על שני החצאים של העונות ניתן לומר בבירור שהחצי הראשון, בו הנושא המרכזי היה הניסיון של A להכניס את אמה של האנה לכלא באשמת רצח השוטר ווילדן (כאשר למעשה מי שרצחה אותו היא סיסי דרייק, ובפרק האחרון של העונה מצליחה המשטרה לשים את ידה עליה), היה טוב בהרבה מהחצי השני. בו הנושא המרכזי היה כמובן, סיפורו של עזרא ובשלב מסוים גם הפלשבקים שספנסר קיבלה מערב ההיעלמות של אליסון ולפיהם היא חשבה שהיא ניסתה לרצוח את אליסון, אך בפרק האחרון מתברר שהכל היה מהומה על לא מאומה. החצי הראשון נכתב בצורה טובה ומעניינת יותר, אולי בשל העובדה שהיה לו נושא מרכזי חזק.

כמו כן, בעונה זו איבדנו כמעט לחלוטין את דמותו של לוקאס, אשר היה בעונות קודמות חלק מרכזי בעלילה, ובחצי השני של העונה גם דמותה של מליסה נעלמת, כמו גם זו של ג'ייסון (שניהם חוזרים לקראת תום העונה) ואפילו מקומה של מונה מקוצץ מאד, והחיסרון שלהם זעק לשמים.

אבל, כאשר מסכמים את העונה הרביעית של הסדרה, ניתן לסכם אותה במילה אחת: מעייפת. כאשר הצופים מגיעים אל הפרק האחרון של העונה הם מגיעים כבר עם ה"לשון בחוץ" וזו הבעיה הכי גדולה של הסדרה, אשר חיה על העובדה שכל פרק אמור לרצות לגרום לצופה לרצות לראות את הפרק הבא.

אז, לראות או לא לראות ?

יכול מאד להיות שעדיין הצופה ירצה לקבל את התשובות לשאלות המרכזיות של הסדרה, ובמקרה הזה התשובה היא להמשיך לצפות, וההמלצה שלי היא לא לראות את הפרקים מדי שבוע אלא לעשות מרתון של העונה כולה, ההנאה תהיה גדולה יותר (או ליתר דיוק, פחות מעיקה), אבל דבר אחד ברור: חדוות החיים שהסדרה הביאה בתחילתה נעלמה לחלוטין. זו כבר לא סדרה שכיף לצפות בה, אלא מדובר בסדרה שצופים בה מתוך הרגל. על פי הניסיון שלי, ברגע שזה קורה, ולמרות שיאי רייטינג שהסדרה מייצרת בארה"ב, זה אומר דבר אחד: השיא שלה כבר מאחוריה וצריך להתחיל לחשב את הקץ שלה. אולי לא בעוד עונה (בטוח שלא), אבל אפשר כבר לומר זאת בפירוש: אם בעונה הראשונה וגם השנייה הסדרה נעה קדימה, ואילו בעונה השלישית וגם בתחילת העונה הרביעית הסדרה דרכה במקום, על פי כמעט רוב העונה הרביעית היא נעה לאחור ולא יעבור זמן רב עד ששאר הצופים יקלטו זאת ויתחילו לזנוח אותה.

מהבחינה הנ"ל, הדרך היחידה שאולי ניתן יהיה לעצור את הנפילה לאחור (מבחינה קריאטיבית) היא להפוך את הדמות של אליסון לחלק מהקאסט הראשי ולהשאיר אותה כדמות קבועה מדי ערב ולא לצפות בה מדי מספר פרקים או בפלשבקים. נכון, זה יהרוס את הדינמיקה של הקבוצה, כפי שחזינו במשך ארבע עונות, אבל אין ברירה במידה ורוצים להחיות מוצר שעומד להיות מוצר מת.

ולבסוף, מתי לעזאזל הבנות כבר יסיימו את התיכון ? ארבע עונות זה לא מספיק ?

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

באופן אישי, אני מסכים איתך. הסדרה איבדה את ה"כיף" שלה. אבל החצי השני של הסדרה עסק רק ב-3 פרקים האחרונים בנוגע לספנסר ואליסון. רוב החצי היה דגש על זה שעזרא הוא א' ואליסון בחיים.

אנונימי אמר/ה...

עוד משהו: מה דעתך על פרק 19? (שחור-לבן).

דניאל אמר/ה...

אתה מדבר על הקבוצה של שקרניות קטנות ויפות בנוגע לתרגום של השם או להוט (א' זה עבור אוסף תשובות)?

אנונימי אמר/ה...

זנחתי את הסדרה אחרי פרק וחצי ונראה לפי הביקורת שלך לא ממש טעיתי, מעניין שהסדרות שנמשכות לעד ולא קורה בהן כלום באופן יחסי מצליחות מאוד, ודווקא סדרות של אותה הרשת שבהן העלילה מתפתחת מהר והדברים מאוד דינמיים [בטוח לעומת שקרניות] כמו TWISTED או משחק השקרים, לא זוכות כמעט לרייטינג ומבוטלות אחרי כשתי עונות בקושי, האם יש לך הסבר לכך D1D1 ?! תודה

אנונימי אמר/ה...

אני מסכימה לחלוטין שתי השאלות המרכזיות היו: מי רצח את אליסון ? וכמובן, מי זו\זה A, לשם התחברתי לעלילת המיסתורין עכשיו לצערי זה הפך לסדרה של מכוונת זוגות והיוצרים/מפיקים עושים הכל כדי לספק את פלג מעריצי הזוגות ובכך זונחים עלילות עם פוטנציאל עצום למסתורין.

עונה 4 קיץ הייתה גם לטעמי ערוכה וכתובה יותר טוב כי הייתה עלילה מרכזית אשלי ורצח ווילדן בעונה 4 חורף הם התמקדו יותר מידי על עזרא שלצערי היה ברור למרבית הפנדום שהוא לא A והם רק משחקים איתנו כמו שעשו עם טובי וזה ממש הוריד לי מהערכה ליוצרים! אהבתי את כל מה שרשמת אך הייתי שמחה לדעת מה דעתך על הפילם נואר 419 שלדעתי היה מצויין.

בנוסף אציין שלדעתי הדמות של עזרא מיותרת ומציקה! במשך 3.5 עונות היה "עזר כנגדה" ולא תרם נפח לתעלומה עד שב412 מקשרים אותו לאליסון רק כדי לומר שהעציץ הזה שלא עשה כלום במשך 3.5 עונות הכיר אותה וכתב עליה סיפור... קצת עלילה עלובה כדי להצדיק את נוכחותו של דמות (שחקן קבוע) מיותרת ועכשיו להציג אותו גיבור.

אנונימי אמר/ה...

מה דעתך על המשחק בסדרה? מי לדעתך משחקת טוב ומי משחקת רע?