יום חמישי, 27 ביוני 2013

ניתוח: רשת CBS בעונת 2013-2012: רשת CBS שולטת.



בסקירה של עונת 2013-2012 הגענו אל הרשת הרביעית מבין חמש רשתות הברודקאסט האמריקאיות ואל המצליחה מכולן: רשת CBS. בסיכום הכללי, הרשת ספגה מספר מהלומות, אך עדיין ממשיכה להיות כוח דומיננטי כמעט בלעדי בטלוויזיה, בוודאי מקרב חמש רשתות הברודקאסט.

היכן הרשת עומדת.

לרשת CBS אכן יש מספר צופים מבוגרים גבוה מאד, אך יש לה גם צופים צעירים, היא תזכה בקלות במקום הראשון בנתוני הדמו של הצופים מתחת לגיל 50, הקבוצה אשר משכנעת את המפרסמים לפרסם. בין היתר, שידור הסופרבול בחודש פברואר סייע לכך בצורה לא קטנה, אך גם בלעדי שידור הסופרבול היא הייתה מנצחת את שאר הרשתות. הסדרה The Big Bang Theory החליפה את Modern Family כסדרה בעלת תסריט במקום הראשון בנתוני הדמו של רשתות הברודקאסט, כאשר היא רשמה עלייה של 10% בעונתה השישית !!! ולמרות שמספר הצופים הכללי לא כל כך משפיע על המפרסמים, ההפרש בנתונים הללו בין רשת CBS לשאר הרשתות הוא עצום. כאשר מחשבים גם את נתוני ה DVR, הרשת מניבה בממוצע 12 מיליון צופים בכל שבוע ! יותר מ 4 מיליון צופים מהרשת שבאה אחריה (ABC עם 7.8 מיליון צופים). הצלחה נוספת ניתן לרשום גם עם Elementary, הסדרה החדשה הנצפת ביותר השנה וגם בנתוני הדמו מתחת לגיל 50 היא מניבה נתונים גבוהים, ובשיקלול הכללי היא ניצחה גם את Scandal של רשת ABC והאפילה על שעות של סדרות מבוססות כגון Glee ו CSI. הרשת גם הצליחה לשמר את הנתונים של Person of Interest בנתוני הדמו מתחת לגיל 50 (ומתחת לגיל 35 אף רשמה עלייה) בהשוואה לעונה הראשונה (ובמספר הצופים הכללי היא אף שיפרה את מצבה ביותר מ 10%) וביחס לעונה הקטסטרופאלית שעברה על שאר הרשתות מדובר בהישג (New Girl, ההצלחה הגדולה של רשת FOX בעונה שעברה, קרסה בעונתה השנייה).

למרות שבהשוואה לשאר רשתות הברודקאסט, רשת CBS רשמה הצלחה גדולה, היא עדיין סבלה ממספר בעיות. למרות שידור הסופרבול, הרשת איבדה כ 3% בנתוני הדמו (היא עלתה במספר הצופים הכללי באותו מספר). הלהיט הגדול של השנה שעברה Two Broke Girls איבד בעונה השנייה את המומנטום של העונה הראשונה במשבצת השידור של השעה 9 בערב של יום שני ולמרות שהסדרה נפלה נפילה קטנה יותר מ"אחותה" New Girl של רשת FOX, היא איבדה 16% בקרב הצופים מתחת לגיל 50. הרשת גם בזבזה את ההובלות של שני הלהיטים שלה: The Big Bang Theory ו How I Met Your Mother , כאשר הקומדיה Partners בוטלה מהר מאד
ו Rules of Engagement לא הצליחה לנפק את מה שניפקה עד עתה בכל שנה. ביום חמישי, הקומדיה הוותיקה
Two and a Half Men אמנם הצליחה, אבל חסמה אפשרות לקומדיה חדשה להצליח. כמו כן, Elementary הצליחה, אבל שאר הדרמות החדשות של הרשת קרסו: Made in Jersey נעלמה כמעט באותה מהירות שעלתה ואילו Vegas ו Golden Boy בוטלו בתום העונה הראשונה שלהן, כאשר הראשונה גורשה בחצי השני של העונה ליום שישי בכדי "למות" שם. החדשות הטובות עבור רשת CBS הן, שגם שאר רשתות הברודקאסט נכשלו בהשקת סדרות חדשות בעונה הקודמת ובכך הרשת לא איבדה יותר מדי.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת.

במקרה של CBS, בניגוד לשאר רשתות הברודקאסט, לא מדובר בכאב ראש, אך ברשת מנסים לראשונה מזה חמש שנים לחזור אל עולם הקומדיות שהן לא סיטקום עם Crazy Ones ו We Are Men. בשנה שעברה היו לה מספר מועמדים חזקים, אך ברשת ניסו "ללכת על בטוח" ואישרו את Partners שקרסה מהר מאד ו Friend Me שלא תראה אור יום. עד עתה, ברשת לא הצליחו לייצר הצלחה בתחום שתשתווה ל The Office של רשת NBC או Modern Family של רשת ABC. השנה, נראה היה שברשת למדו את הלקח ואישרו הפקת פיילוטים רבים יותר מהסוג הזה (7 פיילוטים) לעומת פיילוטים לסיטקומים (5 פיילוטים), במהלך שנראה היה שהיא הכריחה את עצמה לבצע זאת. ראשי הרשת יקוו שקיבלו את ההחלטה הנכונה

בשורה התחתונה.

כן, רשת CBS זקוקה למספר להיטים. מציאת סדרות עם באז גדול במדיה החברתית צריכה להיות מטרה עבור הרשת המצליחה, משום שהגדלה בתחום הנ"ל יכולה להזניק סדרות (ראו דוגמא: Scandal), אך נכון לעכשיו, זה עדיין טוב להיות רשת CBS.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.  

2 תגובות:

אלעד אמר/ה...

גם עונות 1 ו2 של פרשיות סמויות שוות צפייה?

אנונימי אמר/ה...

השבוע יש לי מספר שאלות מעניינות:
1)הערוץ הבריטי e4 נחשב לעניות דעתי לערוץ הטלוויזיה הטוב ביותר בעולם לגילאי הנוער עד 25-30
לוח השידורים של הערוץ כולל סדרות אמריקאיות רבות וטובות וגם מספר הפקות מקור(שלפי דעתי העפילו על הסדרות המיובאות לפחות בתחום הדרמה)
השאלה שלי היא מה אתה חושב על הערוץ והאם אתה מכיר סדרות מקור נוספות של הערוץ המומלצות לצפייה חוץ מסקינס,עברייני על,קרועים,ופיפ שואו המוכרות לי
2)לא מעט פעמים טענת שהעונות הנוספות של סדרה מסוימת גרועות או מביישות את התחלתה ולכן השאלה שלי היא אילו סדרות לעניות דעתך שמרו לאורך כל עונותיהן על רמה טובה ומבלי ירידה באיכות או לפחות ירידה קלה או נסבלת.
3)בהמשך לשאלה הקודמת,כאשר אתה מגלה שסדרה מסוימת שהייתה טובה נהיית רעה,האם לדעתך יש צורך להפסיק את הסדרה מכבוד כדי לא להרוס את הזיכרון הטוב שהיא הייתה או דווקא להמשיך לצפות בסדרה בגלל הכבוד לסדרה עד הסוף
4)איך אתה מתייחס לסדרות?
האם כאל אומנות?
האם כאל בידור?
5)שאלה אחרונה,למה הקולנוע הבריטי לא מצליח להתרומם אל מול הסדרות הבריטיות שכובשות את העולם
ולמה דווקא בצרפת,הקולנוע מפורסם ומבוקש והסדרות שנעשות שם לא באותה איכות
ומה אתה חושב על ישראל קולנוע ישראלי או סדרות ישראליות

תודה רבה
רועי
קורא נלהב של הבלוג