יום שלישי, 4 ביוני 2013

שלב סיכום עונה: Burn Notice, עונה שישית: השחיקה נראית לעין.



כאשר הסדרה Burn Notice עלתה לאוויר היא הייתה סדרה רעננה מאד, אשר עזרה להעביר את חודשי הקיץ החמים בנעימים. מדובר בסדרת אקשן, אשר הציגה מדי שבוע תסריט לא יותר מדי מסובך, שהעלה מדי מספר דקות גם חיוך על פני הצופה. תוסיפו לכך את המתח המיני בין הדמויות של מייקל ווסטן (ג'פרי דונובן) ופיונה גלאנן (גבריאל אנואר) ותקבלו מוצר נחמד.

ואולם, כאשר הצופה מגיע לצפות בעונה השישית של הסדרה הוא כבר מותש לחלוטין. אם בתחילת הסדרה, הרצון של מייקל לברר מי "שרף" אותו בקהילת הביון היה רעיון טוב, אשר החזיק מעמד במשך 4 עונות בצורה טובה, הרי שהחל מהעונה החמישית, כאשר התברר שכל חברי הקנוניה מלבד אנסון, העומד בראשה, נתפסו חלה ירידה משמעותית באיכות של הסדרה ונראה היה שהיא נמתחת יתר על המידה.

זו גם הסיבה שהופתעתי מאד לראות שלסדרה הוזמנו 18 פרקים לעונה השישית שלה, במיוחד היות וברשת החליטו לשדר לאחר החזרה מחופשה פרק כפול וכך גם בפרק סיום העונה. לפי דעתי, ברשת USA היו חייבים להסתפק ב 13 פרקים בלבד, וזה בדיוק מספר הפרקים שהוזמנו לעונה השביעית והאחרונה של הסדרה, אשר תעלה השבוע לאקרנים.

בוודאי תעלו את השאלה: מדוע לוותר על פרקים של סדרה שגם בעונתה השישית מניבה נתונים טובים עבור הרשת המשדרת ?

התשובה ברורה, מסדרת אקשן נעימה היא נהפכה להיות כמעט כמו אופרת סבון. ראשית, בסוף העונה החמישית, פיונה נכנסת לכלא לאחר שהיא מסרבת לכך שמייקל ייסחט בשמה על ידי אנסון. בתחילת העונה השישית, לאחר שהיא כבר משתחררת, לאחר שמייקל מזיז הרים וגבעות עבורה, נייט, אחיו של מייקל נורה למוות ומייקל יוצא לצוד אותו. מתברר שמדובר בטום קארד, אשר היה האיש מעל אנסון, הוא האיש שנתן את ההוראה, ונייט נקלע אל "קו הירי" שלו. מייקל לא מתחשב בכך ומחסל אותו לאחר שקארד מחסל אל מול עיניו את המתנקש שלו ואז מייקל נכנס למגננה ובורח, כאשר כל ה C.I.A בעקבותיו. לבסוף, הוא יוצא מכך לאחר שהוא מגלה שהאישה שנשלחה אחריו על ידי ה C.I.A, אוליביה ריילי, עובדת ביחד עם קרטל סמים המנסה לחסלו, אבל אז פיונה, שחשבה שהם מתחילים את חייהם המשותפים ביחד ויוצאים מכל עסקי היריות והריגול, מגלה שמייקל עשה עסקה בכדי שהיא, ג'סי, סאם ואמו של מייקל לא יישארו בכלא: הוא חוזר לעבוד עבור ה C.I.A, ואז היא נסוגה לאחור.

במשך חמש שנים, המנגנון של הסדרה היה די פשוט: מלבד פרקי ציר, היו עוסקים בנושא המרכזי בערך כחמש עד שבע דקות בפרק ושארית הפרק עסק בבעיה מקומית שהצוות פתר. אם בתחילת העונה השישית המנגנון נשמר, פחות או יותר, הרי שהחל מהפרק האחרון של החצי הראשון של העונה ועד סיומו, העלילה החלה להתפתל יתר על המידה. ודרך אגב, זה הפתרון הכי טוב שמצאו בכדי להחזיר את מייקל מהמצב בו היה ? הרי הוא חיסל קצין ב C.I.A, למרות שהיה מושחת עדיין מדובר בקצין. והם עברו על כך בשתיקה ?

למרות שבהפקה המשיכו לומר בקול רם, שהסדרה יכולה להמשיך לעוד מספר שנים, היה זה ג'פרי דונובן שהיטיב להתבטא, כאשר טען, שהעונה השביעית יכולה להיות העונה האחרונה של הסדרה, הודעה שכבר יצאה מטעם הרשת המשדרת אישרה את הודעתו של דונובן. שוב, מבחינת נתוני הרייטינג, הסדרה אכן יכלה להמשיך לעוד זמן רב, אבל כבר עתה ניתן לראות שהיא נמצאת מעבר לשיא שלה. הצעד הראשון של הרשת, לקצץ את מספר הפרקים מ 18 ל 13 היה נכון, אם כי לא ברור אם הוא נעשה בשל ענייני תקציב (בכל זאת מדובר בסדרה וותיקה), הצעד הבא צריך להיות הורדת הקצב מהדוושה וחזרה לקצב האירועים הנורמאלי שהיה לה בארבע העונות הראשונות שלה. בכל מקרה, מעניין יהיה לעקוב אחר נתוני הרייטינג של העונה השביעית.

בעיה נוספת שניתן לראות בעונה השישית של הסדרה היא החוסר בדמות נשית קבועה נוספת לצד גבריאל אנואר. לסדרה ליין גברי כבד מדי מכדי שאנואר תחזיק את היצוג הנשי לבד, במיוחד לאחר שבעונה הרביעית קובי בל הצטרף כג'סי פורטר. בדרך כלל, בהפקה מנסים להכניס דמות נשית למספר פרקים, ובעונה השישית הייתה זו לורן סטאמיל בחצי הראשון של העונה ואילו סונג'ה שון הייתה הנציגה בחצי השני. ראוי אולי שתתווסף שחקנית נוספת לקאסט הראשי, אולי כחברה עבור ג'סי ? הרי בעונה השישית זכינו לראות את אלסה (ג'ניפר טיילור), החברה של סאם אקס, עליה שמענו מתחילת הסדרה.

אז, לראות או לא לראות ?

עדיין מדובר בסדרה מהנה יחסית, אבל בעיקר לתקופת הקיץ. קשה לי להבין מדוע ברשת לא הסתפקו מדי שנה לשדר אותה רק בחודשים יוני-ספטמבר, מעבר לכך היא פשוט לא מתאימה. זו סדרת קיץ טיפוסית. וזו גם ההמלצה שלי, צפו בה בתקופת הקיץ ורצוי ברצף, בעיקר בחצי השני של העונה. העונה השביעית תהיה עונת המבחן שלה, האם היא תחזור לאיכויות ובעיקר, לקצב שאפיין אותה, או שמא השחיקה שהחלה בעונה החמישית מבחינה קיראטיבית ונמשכה ביתר שאת בעונה השישית תמשך ו"הודעת הביטול" שהסדרה קיבלה תתברר כהחלטה נכונה.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני לא מבין את ההערה שלך בסיום. הרי USA כבר הודיעה שהעונה השביעית תהיה האחרונה. אני לא רואה שום סיבה לביטול ה... אהמ, ביטול.

כדבריך, ג'פרי דונובן מיצה את הסדרה, וזה ניכר כבר שתי עונות. גם הבאזז סביבה נמוג, כך שייתכן שהצופים מוכנים לראות אותה מסתיימת (אני יודע שאני כן). וכמובן, שוב כדבריך, עייפות החומר בולטת מאוד. אני לא רואה שום דרך בה USA תצליח לסחוט מהסדרה עוד משהו, לא אחרי שבע עונות ובטח לא במצב הקיים.

אנונימי אמר/ה...

צעד מבורך של הרשת.

ולזה שמעלי, לא חסר דוגמאות של רשתות שהתעלמו מסימני עייפות החומר כל עוד הרייטינג של הסדרה היה סביר מבחינתם.
לדוגמה, רשת CBS שמתעקשת בכח להמשיך ולשדר את איך פגשתי את אמא למרות שהסדרה מיצתה את עצמה כבר לפני 2-3 עונות.

דוד אמר/ה...

תודה רבה על הסיכום המעניין,
אני חושב שלמרות השחיקה הסדרה יכלה להמשיך עוד, מכיון שצופיה לא דורשים ממנה להיות ''משחקי הכס'', זו סדרה קלילה וכיפית וכל עוד יש לה מה להגיד בתחום, היא יכולה להמשיך. לדעתי צריך להאט את ההתפתחות של העלילה הראשית, ולהמשיך להביא כל פרק סיפור שונה שבני החב פותרים אותו,שאלה: מה אתה חושב על הסדרה רצף הזמן, והאם אתה חושב שעונתה השניה התחילה פחות טוב ? אני חושב שבעונתה השנייה הסדרה הופכת
יותר לסדרת משטרה במקום להדגיש את תחום העתיד והמדע הבדיוני שבו עסקה בעונה הראשונה,