יום שני, 17 ביוני 2013

ביקורת: "רשת" על הגריל. חלק א - "המירוץ למיליון".



עריכה : D1D1.

במשך שנים רבות זכיינית הטלוויזיה "רשת" נאלצת לחיות בצילה של הזכיינית "קשת", אשר מיתגה את עצמה עם מספר תכניות מוצלחות מאד בנתוני הרייטינג כזכיינית החזקה ביותר בטלוויזיה הישראלית. בין התוכניות הללו ניתן למנות את: "האח הגדול", "ארץ נהדרת" ו"כוכב נולד". בכתבה זו, הראשונה בסדרת כתבות אותן אפרסם בשבועות הקרובים, אבקר את הזכיינית השנייה בטיבה בישראל, בוודאי מבחינת נתוני הרייטינג, "רשת", ואעמיד לביקורת מספר מהלכים שביצעה.

במשך זמן רב מציינים מבקרי טלוויזיה רבים, כי תעשיית הריאלטי השתלטה על הטלוויזיה הישראלית. רק לשם הדגמה, לתכנית "המירוץ למיליון" האמריקאית מוקצת שעת שידור אחת בשבוע מתוך 18 שעות שידור בפריים טיים בשבוע. מאידך, לגרסה הישראלית של התכנית ניתנות 3 שעות שידור שבועיות מתוך 12 שעות שידור בפריים טיים.

כיצד ניתן להסביר פער כה גדול ?

אפשר לתרץ ולטעון כי "המרוץ למיליון" איננה התכנית היחידה שנוהגת בהליך זה. "האח הגדול" ו"הישרדות" עשו זאת קודם. עם זאת, קיים הבדל בין התכניות. בעוד ב"האח הגדול" ו"הישרדות" מקפידים על הדחה אחת בשבוע, כנהוג בגרסה האמריקאית של התכנית, ב"המרוץ למיליון" מתחו את החבל הרבה יותר מדי. נכון לרגע כתיבת שורות אלו, שודרו בעונה הנוכחית עשרה פרקים ובהם שלש הדחות בלבד ! אחת מההדחות האלו, הייתה בפרק הראשון של התכנית, וההדחה השנייה בוצעה על רקע פציעה של אחד מהמתמודדים, כך שהזוג לא ביצע אף אחת מהמשימות באותו פרק. נכון, גם בגרסה האמריקאית ישנם "קטעים ללא הדחה", אך בהפקה מקפידים על כך שלפחות בכל שני פרקים תהיה הדחה. בשל כך, עולה השאלה: כיצד ייתכן פער כה גדול בין הגרסאות ?

ניתן להצביע על בעיה נוספת. הייחוד של התכנית "המרוץ למיליון" הוא שבמהותה התכנית עוסקת במרוץ חובק עולם. בגרסה האמריקאית מקפידים לחצות גבולות של ארצות בכל פרק או לכל היותר שניים. כיצד יתכן כי המתמודדים הישראלים ישהו בספרד במשך שישה פרקים ? זהו פער שאינו מתקבל על הדעת, בוודאי לא כשאורך הפרקים בגרסה הישראלית עומד על שעה וחצי לפחות אל מול שעה בלבד בגרסה האמריקאית.

סיבה אפשרית לפער הנ"ל יכולה להיות שבישראל מעוניינים לשדר מספר פרקים רב יותר בכדי להרוויח יותר, אך בעונות הקודמות של הגרסה הישראלית משך השהות באתרים לא היה כה ארוך. עד כה שודרו בעונה הנוכחית עשרה פרקים. בשלב זה, בגרסה האמריקאית נשארים כארבעה זוגות בממוצע. בגרסה הישראלית עוד לא הודחו ארבעה זוגות !

ברצוני לציין, שלפי דעתי, גם בגרסתה הנוכחית, "המירוץ למיליון" טובה בהרבה מרוב התכניות המשודרות כעת בישראל. ניתן לראות בה צמדים ישראלים מבצעים משימות מיוחדות לצד אתרים יפים. לטעמי, מדובר בתכנית הרבה יותר איכותית מאשר "האח הגדול" או "הרווק", מתכניות הריאליטי הבולטות של הזכייניות המתחרות. אך במבט כללי על התכנית, אני רואה במהלכים הנ"ל פגיעה בפוטנציאל של התכנית.

בכל מה שנוגע לליהוק המתמודדים בעונה הנוכחית, ניתן לציין מספר הערות. בעונה הקודמת הליהוק היה מעולה, כאשר מספר זוגות כגון טום ואדל, עקיבא וענהאל נשארו בתודעה גם כשנה וחצי לאחר תום העונה. בעונה הנוכחית, הליהוק פחות מוצלח. קשה להצביע על זוג אחד שניתן להעדיף (לפחות עבורי) ועבור תכנית מסוג זה מדובר בנקודה בעייתית. כמו גם, ניתן לראות שההפקה מנסה למחזר את עצמה והזוגות בין העונות דומים מאוד זה לזו (שימי ויסמין וטום ואדל הם רק דוגמה אחת מיני רבות).

ביקורת חייבת להיאמר גם על פרק פתיחת העונה. הרעיון שהזוגות יטיילו בישראל טוב ויפה, אך מדוע להביאם למקומות כמו קיבוץ יקום במקום לירושלים בירתנו (ולפי דעתי, "מיני ישראל" היא לא תשובה מספקת לבעיה הנ"ל) ? מדוע להביא את הזוגות למלון בתל אביב במקום לים המלח, שהיה מועמד לאחד משבעת פלאי תבל ? ניתן היה לבחור מקומות טובים בהרבה עבור פרק הפתיחה של התכנית שאמור לסחוף אחריו צופים רבים. לפי דעתי, מהלך זה פגע בתכנית וההוכחה לכך היא שנתוני הרייטינג ירדו בפרק השני.

בעיה נוספת עם שני פרקי הפתיחה של העונה הנוכחית של התכנית (כאשר הזוגות היו בישראל) היא כמות הפרסומות הסמויות בהם. לא ייתכן שרון שחר ידבר בפריים טיים בטלוויזיה הישראלית על "רכבת ישראל" ועל "צים" (חברה שבבעלות ראשי הזכיניית) או שיזכירו את מלון "הרודס" בתדירות בה הוא הוזכר בפרק השני. הפרסומת הסמויה כבר לא סמויה...

כפי שאני רואה את הדברים, הפקת התכנית עושה כל שביכולתה כדי לפגוע בה ועד כה בעונה הנוכחית היא מצליחה, שכן נתוני הרייטינג של התכנית ירדו השנה בהשוואה לעונה הקודמת. למרות זאת, החלו לעבוד על עונה רביעית וכולי תקווה שבהפקה ו\או מנהלי "רשת" יפיקו את הלקחים הנחוצים. 


S

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

צודק.
בתור אחת שרואה את הגירסה האמריקאית קשה לי מאוד לראות את הגירסה הישראלית.
ברגע שהם מורחים פרק אחד של האמריקאי לשלושה בגירסה הישראלית הם הופכים את התוכנית והמתמודדים לבלתי נסבלים בעיני.
בעונה שעברה אחרי חצי עונה (שבגירסה האמריקאית היתה למעשה כל העונה) כבר רציתי לחנוק את טום ואדל והמריבות האינסופיות שלהם על כלום, ולא יכולתי כבר לסבול את התימניות והרעש שהן עשו, וגם עקיבא וענהאל והמושי שושי שלהם עשה לי בחילה.
על העונה הנוכחית אני בנתיים מוותרת. פשוט לא בא לי לסבול על פני 30 פרקים שהיו אמורים להיות 12.