יום רביעי, 5 ביוני 2013

11 אנקדוטות שאולי לא ידעתם על...מרלין מונרו. (חלק א)



מאת: D1D1.

מרלין מונרו נחשבת לסמל הסקס של המאה העשרים (אם כי, לפי דעתי, היום היו רואים בה יותר מוצר פלסטיק). רבים נוטים לחשוב עליה כיום במונחים רומנטיים, כפי שניתן גם לראות בסדרה Smash של רשת NBC, אך הם לא מבינים, שמדובר באחת הנשים המתוסבכות והשנויות במחלוקת של המאה העשרים, עם רמת שאיפות מטורפת, אשר גרמה לחיסול שני הנישואים הראשונים שלה ובעקיפין, גם למותה. סמל סקס אשר הלכה לעולמה ב 5 באוגוסט 1962, כשהיא בת 36 בלבד.

להלן 11 אנקדוטות שאולי לא ידעתם על...מרלין מונרו.

1. מרלין, אשר נולדה ב 1 ביוני 1926, כנורמה ג'ין מורטנסון, נקראה על שם נורמה טלמדג', שם גדול מאד על המסכים בשנות העשרים של המאה העשרים.

2. אביה של מרלין מונרו, שזהותו לא ברורה, לא היה נוכח בתקופת ילדותה ואמה הייתה לא יציבה ואף התעללה בה מבחינה פיזית. ביחס לאביה, בתעודת הלידה שלה רשום השם של אדוארד מורטנסון כאביה, בעלה השני של גלאדיס מורטנסון (אמה של מרלין), אך רבים חושבים שאביה היה דווקא סי. גיפורד סטאנלי, אשר עבד בתעשיית הסרטים ודמה מאד לקלארק גייבל ושנים אח"כ מרלין תתוודה שחלמה שאביה היה קלארק גייבל ואף סיפרה לחבריה לספסל הלימודים שאביה הוא שחקן מפורסם. גיפורד, ככל הנראה, זנח את אמה לאחר שנודע לו על ההריון. הסיבה לכך שאדוארד לא נחשב כאביה של נורמה ג'יין היא שהוא נפרד מגלאדיס זמן רב לפני ההריון (ודרך אגב, הוא גם מת בתאונת אופנוע בשנת 1929). מצד שני, בשנת 1962, כאשר תעביר טופס אותו מילאה למזכירה שלה, מתחת לאופציה "אב" היא תרשום "לא ידוע". בכל מקרה, אי הכרת אביה תשפיע על נורמה ג'ין בצורה עמוקה במשך כל ימי חייה.

3. נורמה ג'ין לעולם לא תדבר עם גיפורד, האדם אותו החשיבה כאביה. כאשר הייתה בת עשרה היא התקשרה לגיפורד והזדהתה כנורמה ג'ין, בתה של גלאדיס, אך לא נשמע מענה מהצד השני של הקו והשיחה נותקה. שנים לאחר מכן, כאשר הפכה לאישה הנערצת ביותר בעולם, היא נסעה מספר פעמים עם ידיד לחווה ליד המט בקליפורניה, בכל פעם היא צעדה לבד אל הבית, אך כאשר חזרה אמרה לידיד שלה שאביה מסרב לפגוש אותה. לא ברור אם היא באמת ניסתה לדבר איתו ונדחתה או השתפנה ברגע האחרון. כמובן שקיימת גם האפשרות שגיפורד כלל לא היה אביה.

4. כאשר היסטוריונים ינסו לברר פרטים על תקופת ילדותה של נורמה ג'ין הם יתקלו בבעיה גדולה מאד. למרות שבבסיסה נורמה (ולאחר מכן בשמה מרלין) הייתה אדם כן מאד, הרי שבכל הקשור לילדותה היא סיפרה סיפורים מוגזמים, לעיתים עד כדי פנטזיות ו"ליטשה" את האמת. ככל הנראה היא הרגישה צורך לעשות זאת.

5. אי יציבות נפשית עברה במשפחתה של נורמה ג'ין. ההורים של גלאדיס, אמה, אוטיס ודליה מונרו, סיימו את חייהם בבית משוגעים. אחיה של גלאדיס (דודה של נורמה ג'ין), מאריון מונרו, סבל מסכיזופרניה. גלאדיס נאלצה להתמודד עם "השדים" שלה בכל ימי חייה, כאשר נכנסה ויצאה ממוסדות (ככל הנראה משום שסבלה ממאניה דפרסיה או סכיזופרניה). לא עזרה העובדה שבעלה הראשון לקח את שני ילדיה יום אחד ועבר לקנטקי, כאשר הוא רק משאיר לה פתק שהוא עושה זאת. תוסיפו לכך את העובדה שגלאדיס לא הצליחה לטפל בנורמה תבינו את "השדים" שנורמה ג'ין נאלצה להתמודד איתם כשגדלה.

6. נורמה ג'ין עברה מספר משפחת אומנה ואף בית יתומים ולטענתה, באחד מהם (לא ברור הגיל, מאחר שהיא לא זכרה אם הייתה בת 6, 8, 9 או גיל מאוחר יותר) חבר של המשפחה התעלל בה מינית או אף אנס אותה, אך כאשר סיפרה זאת לאם במשפחה המאמצת היא לא האמינה לה ואף סטרה לה, כאשר היא מזהירה אותה לא להגיד מילים לא יפות על אדם נחמד. התוצאה של הטראומה הייתה שנורמה החלה לגמגם. רבים מכותבי הביוגרפיה שלה נוטים לחשוב כי היא הגזימה בסיפורה (בשל הנטייה שלה להגזים בסיפוריה על תקופת ילדותה) בכדי להשיג סימפטיה. אך למרות הכל, כמעט כולם מסכימים שהיא עברה התעללות מינית כשהייתה קטנה וזיכרון ההתעללות רדף אותה כל ימי חייה.

7. כשהייתה בת 13 גופה החל להתעגל במקומות הנכונים ורגליה החלו להיות מרשימות, עובדה שלא נעלמה מעיני הבנים בבית הספר ובשל כך גם הגמגום שלה החל להיעלם והביטחון האישי שלה החל לצמוח. לצערה, היא נאלצה לחזור על כתה ז, אך הצליחה לדלג על החצי השני של כתה ח ולכפר על כך.

8. בשל הבעיות עם הוריה היא העבירה את מרבית מימי ילדותה וחלק מתקופת התבגרותה במשפחות אומנה, עד אשר החליטה להינשא לג'ים דוהרטי, שכן שלה, כשהיא בת 16 בלבד. מאוחר יותר בחייה היא הגדירה את הנישואים הללו כנישואי נוחות בלבד, למרות שהם החזיקו מעמד 4 שנים, עד שנת 1946. הסיבה לכך הייתה שהיא לא יכלה להישאר בבית בו שהתה באותם ימים ולכן הסכימה להינשא לגבר בן ה 21 בו הייתה מאוהבת בשל העובדה שהיה כוכב פוטבול מקומי (האלטרנטיבה הייתה שהיא תחזור לבית היתומים). דרך אגב, שנים לאחר מכן, כאשר יודיעו לג'ים על מותה, הוא יגיד רק "חבל" וימשיך בחייו כאילו לא קרה כלום.

9. ג'ים עבד במפעל למטוסים לצד בחור צעיר בשם רוברט מיצ'ם. 12 שנה לאחר מכן, מיצ'ם יככב לצידה של מונרו בסרט בשם River of No Return.

10. מספר מקורות מוסרים שבמהלך שנות הארבעים והחמישים מרלין ניסתה להתאבד, כאשר הניסיון הראשון היה כבר בתקופת נישואיה לדוהרטי.

11. ג'ים דוהרטי, בעלה הראשון, טס בעת מלחמת העולם השנייה לאירופה (בשל התגייסותו למארינס), וכאשר חזר מצא שנורמה ג'ין רוקנה את כל חסכונותיו וצברה חובות על גבי חובות רק בכדי לקנות את מה שהיה דרוש לה בכדי להריץ את קריירת הדוגמנות שפיתחה לעצמה. נורמה התרחקה ממנו לאיטה משום שהחליטה לשים את עבודתה במרכז ולזנוח את בעלה, גם אם התהליך נעשה באיטיות. ג'ים נשלח שוב מעבר לים, אך כאשר שהה שם קיבל הודעה מעורך הדין של נורמה על כך שהיא הגישה בקשה לגירושין. ג'ים סרב לחתום עד שיחזור לחופשה והשניים ידברו, אך למרות שהשניים אכן דיברו כשהוא חזר נורמה הבהירה לו שהיא רוצה להתגרש. הסיבה ? לפחות לפי דוהרטי, היא רצתה להיות שחקנית קולנוע ובאולפנים הבהירו לה שהסיכוי שזה יקרה כשהיא נשואה הוא אפסי. בסופו של דבר דוהרטי הסכים וחתם על הסכם הגירושין. היא בחרה בקריירה שלה על פני בעלה.  

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

פינה מצוינת ומאוד מעניינת!! מחכה בקוצר רוח לחלק ב

אנונימי אמר/ה...

מה דעתך על העונה השלישית של בגוף ההוכחה ופרשיות סמויות?

אנונימי אמר/ה...

חומר לחלק ב של הפינה:
יש תאוריית קונספירציה הגורסת כי מונרו ניהלה רומן עם ג'ון פ. קנדי, והוא סיפר לה סודות מדינה וכן סודות אישיים מביכים. השירות החשאי והCIA היו מאוד מודאגים מהשלכות שיחולו אם תחליט לספר את הסודות בעיתונות או להפוך למרגלת של הרוסים, ולכן דאגו לחסל אותה. לפי אותה תיאוריה המוות שלה בויים כהתאבדות אבל למעשה היא הורעלה.
האם זה נכון? קשה להאמין, אבל צריך לזכור שמדובר על תקופת המלחמה הקרה ופוסט המקארתיזם, ולכן רמת הפרנויות של האמריקנים היתה גבוהה מאוד.

מאיה אמר/ה...

נהנתי לקרוא מאוד, תודה על ההשקעה :)

שקד אמר/ה...

פינה נהדרת שכתובה היטב ומעניין. מחכה בקוצר רוח לחלק ב'.