יום שני, 24 ביוני 2013

ביקורת: "פצועים בראש", עונה ראשונה, פרקים 2-1: לא, לא ועוד פעם לא.



בשנים האחרונות רשת הכבלים "הוט" מתגה את עצמה כרשת העוסקת בהפקת הפקות מקור, אם כי את הטובות יותר ניתן למצוא ב"יס" והדוגמאות לכך הן תכניות הילדים "אליפים" אל מול "גאליס" הירודה, או "תא גורדין" הנהדרת ועוד...אחת מהפקות המקור החדשות של "הוט" עלתה לאוויר לפני כשבועיים בימי רביעי בערוץ 3, "פצועים בראש" שמה. ולו הייתי צריך לסכם את הסדרה החדשה במילה אחת, טוב, אתם בוודאי מבינים על פי הכותרת, שהמילה הייתה: לא.

כאשר רשת הכבלים "הוט" מתגאה בהפקות המקור החדשה שלה ומפרסמת אותה בכל הכלים האפשריים מבחינת המדיה, היה ראוי לציין שמדובר בחיקוי זול לסרט הוליוודי. בשנת 2011 יצא למסכי הקולנוע הסרט
Seeking Justice בכיכובם של ניקולאס קייג' וג'נוארי ג'ונס. הסרט סיפר את סיפורו של וויל ג'רארד (קייג'), אשר לאחר שאשתו (ג'ונס) מותקפת בצורה אכזרית מקבל הצעה מפורעי חוק לטפל באדם שתקף אותה, כאשר המשטרה לא מצליחה בכך. וויל מסכים לכך והתוקף מחוסל. בהמשך העניינים מסתבכים, אולם הרעיון מובן. "פצועים בראש" עוסקת בצוות של פורעי חוק, אשר כוללים בין היתר את סער (גיא עמיר), זוהר (אגם רודברג), נערת הפיתוי ויובל (תובל שפיר), נער צעיר וגאון מחשבים. פורעי החוק שמים להם למטרה לנקום את העוולות של אנשים שהקרובים אליהם סובלים מאי צדק ובעיקר לאלו שקרוביהם נרצחו.

נכון, ישנם סיפורים נוספים כגון העובדה שסער היה חבר של יקי (חנן סביון), שעתה הוא שוטר שחוקר את המקרים שחבורת פורעי החוק מבצעת, אך נדמה שדרכיהם נפרדו וכמו כן, שיקי גם שם את עינו על זוהר למרות שסער מאוהב בה בסתר, אך הסיפור המרכזי הינו הסיפור שציינתי בפסקה הקודמת. לאחר שמשווים את "פצועים בראש" לסרט המקורי מגיעים למסקנה שמדובר בסדרה ברמה נמוכה מאד ולא רק בשל העובדה שמדובר בחיקוי.

התסריט של הסדרה, שדרך אגב גם בו ניתן למצוא קווים מקבילים לסרט, ברמה נמוכה מאד ועם משפטים שנראה היה שהתסריטאי מנסה לשכפל מסדרות אמריקאיות שראה. תסריטאים ישראליים צריכים להבין דבר אחד, הטלוויזיה הישראלית לא תצליח במידה וינסו לשכפל רעיונות אמריקאים, בעיקר משום שהרעיון מתמסמס במעבר מאנגלית לעברית. המשפטים, אשר נשמעים נפלא בסדרה אמריקאית לא נשמעים בצורה טובה בעברית. הוכחה לכך ניתנה בסדרות כמו "חטופים" וגם "תא גורדין", כאשר התסריט נכתב לקהל העברי בשפת היום יום שלו. המשפטים שזוהר מוציאה מהפה כל כך גרועים, שהצופה לעיתים נחרד מהשורה הבאה שלה, צפו בסצינה שלה בפרק השני בבר "פרגולה", וגם אח"כ כשהיא ברחוב עם יקי כשהם מחפשים את מכוניתה, ותבינו לבד.

ולבסוף, בעיה נוספת ומכרעת. קשה לי להבין מי ליהק את אגם רודברג לסדרה הזאת. אם עבודותיה הקודמת של רודברג הוכיחו משהו זה היה דבר אחד: לא מדובר בשחקנית. נקודה. ככל הנראה שבגילה, אגם בת 27, היא כבר לא תצליח להשתפר ולכן מלהקי הסדרות הישראליות צריכים להבין: אגם אולי נראית טוב (למרות שיהיו רבים שגם בכך יטילו ספק), אבל לשחק היא לא יודעת. לדוגמא, בפרק הראשון היא הייתה אמורה לפתות שרץ שמן שרגיל לקבל כל מה שהוא רוצה, אבל סצינת הפיתוי הייתה כה מוזרה שקשה היה להבין אם היא הייתה נחוצה. לפי הסצינה, היה מספיק שזוהר פשוט תגיד לו בוא נעלה לחדר ביחד (שם גם רצחו אותו) וזה היה טוב יותר ממה שהצופה קיבל. בפרק השני זוהר הייתה אמורה לגלם את דמותה כשהיא שיכורה, אולם הצופה תהה אם היא באמת שיכורה משום שקשה היה להבחין. במידה והמלהקים היו רוצים ללהק בלונדינית עם עבר בדוגמנות כנערת פיתוי היה עדיף כבר שעדי הימלבלוי הייתה מלוהקת. עדי לפחות הוכיחה שהיא יודעת לשחק, גם אם היא לא תהיה השחקנית הגדולה ביותר בישראל.

כמו כן, שני השחקנים הראשיים גיא עמיר וחנן סביון חסרי כריזמה להוביל סדרת דרמה ראשית. המשחק שלהם סביר בהחלט, אך לא מספיק להפוך אותם לכוכבים. ולגבי תובל שפיר, הילד עדיין לא מספיק טוב עבור סדרות שכאלה. עדיף היה לו להמשיך בסדרות ילדים כגון "גאליס", הוא עדיין לא מוכן לליגה של הגדולים.

אז, לראות או לא לראות ?
לא יקרה לכם דבר אם תדלגו על הסדרה. הרעיון ממוחזר והרבה פחות טוב מהמקור, התסריט לא מספיק טוב והליהוק גרוע. לפי דעתי, עדיף ל"הוט" לנסות ולפתח הפקות מקור אחרות או להעניק עונות נוספות ל"חסמב"ה דור 3", שהייתה לטעמי, הפקת המקור הטובה ביותר של הרשת בשנים האחרונות. וכן, גם יותר מ"עספור".

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים עם התגובה אך כאשר מבקרים סדרה(לא רק אתה)שוכחים להתייחס לקהל היעד שלה ונוטים יותר להתייחס אישית,הכוונה להתייחס לסדרה כאילו אתה חלק מקהל היעד(כמובן שבחלק מהסדרות המבקר הוא אכן חלק מקהל היעד אך ישנם סדרות שלא)לפיכך למרות שאני מסכים עם התגובה ב-100% ברצוני לומר שלעניות דעתי קהל היעד של הסדרה (גברים בגילאי 18-30 עם עדיפות לקהל יעד מזרחי)
יקבל את מבוקשו מהסדרה אף על פי שהסדרה לא מספיק איכותית בתור דרמת פשע.
דווקא "חסמבה דור 3" המדוברת (שגם לדעתי היא הפקת מקור הטובה ביותר בשנים האחרונות של חברת הוט)מפספסת את קהל היעד שלה אף על פי שהיא איכותית בשונה מפצועים בראש שלמעשה יש לה את התכונות ההפוכות מחסמבה דור 3.(משמע לא מספיק איכותית אך עונה על צורכי קהל היעד).

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים,לדעתי הסדרה טובה מאוד,כמובן לא מגיעה לעספור שהיתה הברקה,אך כיפית,בעלת מתח,ואגם רודברג מפתיעה דווקא במשחק טוב.

אנונימי אמר/ה...

פחחחח
הסדרה הכי טובה שראיתי (וראיתי הרבה) בייחוד העונה השנייה שבכלל ברמה אדירה...
הסדרות של הוט בליגה בינלאומית, אבל בסדר...