יום שישי, 28 ביוני 2019

שלב סיכום עונה: The Society, עונה ראשונה: "בעל זבוב" החדש ?


לאחר שבשנים הראשונות להקמתה "נטפליקס" העלתה הפקות מקור בודדות, בשנים האחרונות, עושה רושם שחדשות לבקרים אנו מוצאים סדרה חדשה או סרט של הרשת. אחת מן הסדרות הללו עלתה לפני מספר שבועות, קראו לה The Society. הסדרה מספרת את סיפורם של קבוצת נערים ונערות, אשר עולים על אוטובוס בלילה חשוך וכאשר הם קמים הם מתעוררים בתוך העיירה שלהם, אך משהו מוזר קרה: כל המבוגרים נעלמים והילדים צריכים לבנות מחדש את החברה ובמקביל לנסות ולברר מה בדיוק קרה וכיצד הם יכולים לחזור אל האנשים היקרים להם.

ראשית, עולם חדש הנשלט על ידי ילדים הוא לא דבר חדש. הספר "בעל זבוב" העלה כבר את התמה הזאת לפני זמן רב. בשנת 2015 עלתה דרמה בשם Between, אשר הייתה לה תמה דומה והציגה קבוצה של ילדים אשר מנסים להסתדר בעיירה קטנה תחת מצור בשל וירוס שהתפשט בעיירה. נכון, לא מדובר בדיוק באותו דבר, אבל הרעיון דומה: כיצד נערים ונערות ולעיתים ילדים מגיבים כאשר הם צריכים להתמודד בכוחות עצמם, מה הם יעשו בכדי, כאשר הם צריכים לשרוד בכוחות עצמם.

ואכן, The Society מעלה כבר בעונתה הראשונה שאלות רבות. החל ממאבקים בין גברים לנשים (אשר מסתיים בניצחון הנשים לזמן מה), אלימות בתוך המשפחה, רצח, בניית מערכות כולל מערכת משפט, העלאת השאלה האם חברה בהקמה יכולה להתקיים באווירה דמוקרטית או שמה היא זקוקה לדיקטטורה, פוליטיקה, אמונה (דתית ולא דתית), דיכאון, התמכרות לסמים, זהות מינית, סקס בין בני נוער, הריון בגיל צעיר ועוד...

מהבחינה הנ"ל, שאלות חברתיות, הסדרה מצליחה להעביר את המסרים שהיא רוצה, אבל את השאלות המלוות את הסיפור המרכזי. כלומר, כיצד הנערים והנערות הגיעו למקום החדש ומה הם יכולים לעשות בכדי לחזור הביתה, בשאלות הללו כמעט ולא עוסקים במשך עשרה פרקים. נכון, מעלים את השאלות הללו כל הזמן, אבל כמעט ולא מעניקים תשובות, אלא רק תשובות מעורפלות וגם אלו מגיעות לקראת תום העונה.

יכול מאד להיות שבהפקה חשבו מספר צעדים קדימה והחליטו שהם רוצים לבנות את הסיפור בצורה איטית ולא לגלות הכל בבת אחת. אם זו המטרה הם עושים עבודה טובה, משום שהסיפורים מתקדמים בצורה איטית, במיוחד הסיפור המרכזי, אבל בעידן של היום כאשר מרבית הסדרות בעלות אוקטן מהיר יותר יכול מאד להיות שהסדרה תהיה מעט איטית עבורם, משום שבמיוחד כאשר צופים במרתון של כל הפרקים מרגישים הרגשה של כבדות מסוימת וכמעט אי יכולת לסיים את הצפייה.

הבעיה הגדולה יותר של הסדרה היא גם שניתן לחלק אותה לשלשה חלקים. פרקים אחד עד שלש, אשר מציגים את התחלת הסדרה, עד (זהירות ספוילר) הרצח של קסנדרה, אשר נחשבת למנהיגה הטבעית של החבורה גם אם יש פלג (בעיקר גברים) שלא כל כך אוהב זאת. פרקים ארבע עד שש הם הפרקים שמראים את ההשלכות של הרצח של קסנדרה (רייצ'ל קלר הזכורה מהסדרה Legion) ועלייתה של אלי (קתרין ניוטון, אשר זכורה מתפקיד האורחת המתמשך שביצעה בסדרה Supernatural) , אחותה לתפקיד הדיקטטורית שעל פי דברה יישק דבר ואילו שאר הפרקים עוסקים בניסיון לבחון איזה סוג שלטון עדיף ומי יזכה לשלוט. קצת יותר מדי עבור עונה בת עשרה פרקים.

דרך אגב, זה היה צעד מעניין (אם כי לא יחודי) שבו נקטו התסריטאים, הצגת דמות ראשית ואפילו חיונית וחיסולה כעבור שלשה פרקים רק בכדי להציג את אחותה כדמות הראשית האמיתית. הנערה שתמיד חסתה בצילה של אחותה הגדולה הופכת למנהיגה למרות שהיא לא חפצה בכך בתחילה.

נתון נוסף שצריך לציין הוא שימת הדגש שהתסריטאים שמו על קיום יחסי מין. כמעט בכל פרק רואים זוג מתחיל לקיים יחסי מין (אם כי חייבים לומר שלא מראים חלקי גוף מוצנעים וגם לא את האקט עצמו) ובפרק אחד גם מראים צמד שמאונן אחד ליד השנייה. נכון, הסצינה נבנתה כחלק ממשחק המוחות שקמפבל (טובי וולאמס) משחק עם אל (אוליבה דה ג'ונגה), אבל בכל זאת נדמה שהתסריטאים חושבים ובצדק שכאשר המבוגרים לא בסביבה הילדים משוחררי רסן בתחום הזה ואפילו בקה (גדעון אדלון), אשר רוצה לשמור את עצמה עד אחרי הנישואין נשברת כאשר לוק (אלכס מקניקול) אומר לה שהוא רוצה לשאת אותה לאישה והם שוכבים באותו ערב.

אז, לראות או לא לראות ?

פרק הפיילוט קצת מטעה. מי שמעוניין לראות סדרה שעוסקת יותר בשאלות המסתוריות שמלוות את הסדרה יתאכזב, משום שההפקה לוקחת את הזמן במענה לשאלות הללו. מי שמעוניין לראות סדרה, אשר מנסה לענות על שאלות חברתיות וקיומיות דווקא ייהנה ממנה, בוודאי שהחל מהפרק הרביעי שלה. אם כי אותו צופה צריך לזכור שהעלילה קצת "נמרחת". אז, מה אתם מעדיפים לראות ? 

אין תגובות: