יום שישי, 14 ביוני 2019

שלב סיכום עונה: Designated Survivor: מה זה לעזאזל ?



לאחר שרשת ABC ביטלה את הסדרה Designated Survivor בתום שתי עונות, "נטפליקס" הצילה אותה והעניקה לה עונה שלישית. כאשר סדרה עוברת מרשת לרשת, בוודאי מרשת ברודקאסט לרשת כבלים או סטרימינג, נשאלת השאלה כיצד עובדה זו תשפיע על הסדרה ? העונה הרביעית של הסדרה Lucifer הראתה לצופים שניתן להכניס שינויים מינוריים (אם כי גם להם הייתה שפעה על הסדרה), אולם המצב של Designated Survivor שונה לחלוטין. בסופה של העונה השלישית שלה, צריכים להישאל שתי שאלות מרכזיות. השאלה הראשונה היא: מה זה היה לעזאזל ? והשאלה השנייה היא: בשביל זה היה שווה להציל את הסדרה ? ולכך, התשובה היא : חד משמעית, לא !

השינוי הגדול מאד שצופי הסדרה מבחינים בו כמעט מהרגע הראשון הוא, עד כמה התסריט של הסדרה שונה. בשתי העונות הראשונות לסדרה היו שני אלמנטים מרכזיים. אחד מהם הייתה קונספירציה כלשהי ואילו האלמנט השני התמקד בניסיונות של טום קירקלנד לשרוד בתפקיד. אז נכון, בעונה זו הייתה קונספירציה אודות מדען מטורף אשר רוצה לשחרר וירוס שיגרום לעיקור בקרב האזרחים הלא לבנים בארה"ב, אבל האינטנסיביות שליוותה את האלמנט הנ"ל בשתי העונות הראשונות כמעט ולא הורגשה בעונה השלישית. כן, הרגו את המדענים ועלו על הקונספירציה, אבל כאשר צופים בעונה כולה מרגישים שמשהו חסר, שזה לא בדיוק אותו דבר.

הסיבה המרכזית להרגשה הזאת נעוצה במה שעשו לדמות של האנה וולס (מגי קיו). בשתי העונות הראשונות האנה עבדה ב F.B.I, אך בעונה זו היא עוברת לעבוד ב C.I.A. אבל חמור מכך, היא מאבדת את האדם שעזר לה בשתי העונות הראשונות, צ'אק (ג'ק אפשטיין). הצמד הנ"ל היה אחד מעמודי התווך של הסדרה. יתרה מכך, הוא אפילו לא מופע בפרק אחד בעונה בכדי להסביר את היעלמותו, כאילו מתניעים את הסיפור של האנה מחדש. מי שצפה בפרק האחרון של העונה השנייה גם זוכר שהאנה לקחה על עצמה את גידול הבת של מרגל רוסי. בפרק הראשון של העונה השלישית מתברר שהיא "זרקה" אותה אצל חברים של המשפחה. קשה לי להאמין שזה היה קורה לו הסדרה המשיכה לשדר את העונה השלישית ברשת ABC והיו ממשיכים לספר את הסיפורים שרצו באותה דרך.

ואם כבר מדברים על ריבוט הדמות של האנה. מה זה היה צריך להיות שהחליטו לחסל את הדמות קצת אחרי אמצע העונה ? בשביל מה זה היה נחוץ ? במידה וזו הייתה החלטה של השחקנית אפשר להבין זאת, אבל אם זו הייתה החלטה שקשורה להתפתחות הסיפור היא החלטה כל כך גרועה. האנה היא, לצד דמותו של טום, אחת משתי הדמויות המרכזיות של הסדרה וחיסול הדמות מותיר חלל ריק, בוודאי אם הסדרה תחזור לעונה נוספת.

ריבוט נוסף התבצע גם עם הדמות של אמילי רודס. בדקות האחרונות של העונה השנייה יצרו מעין קליף האנגר לאחר שאמילי נפגשת עם מרגלת רוסיה שכמעט חיסלה את האנה. עובדה זו העלתה שאלה בנוגע לאמינות הדמות של אמילי ואולי שמדובר בחפרפרת. אך בפרק הראשון של העונה השלישית סגרו את הסיפור בעשר שניות, כאשר מפקחת ב C.I.A מודיעה להאנה שאמילי ישרה כמו סרגל. וזהו. אין שום חקירה, אין שום המשך לסיפור.

בעונה זו התסריטאים גם החליטו שהם מעוניינים לנסות ולהידמות לסדרה "הבית הלבן", כאשר הדגש אמור היה להיות פחות על הקונספירציות ויותר על בעיות מבית שמסיקות את הצופה. ובשל כך, ראינו פרקים שעוסקים בפחד מאיידס, פרקים שעוסקים בקהילה הלהט"בית ובעיקר בטרנסג'נדר, בעיות שקשורות להתמכרות לסמים, בעיות שקשורות לניצול של חברות התרופות את הציבור במחירים מטורפים, הנושא הלטיני (נושא חם מאד כיום בארה"ב) ועד "ילדות כלות" ועזרה לחולים שגוססים להתאבד מרצון. הבעיה הגדולה היא, שהתסריטים של הסדרה הם לא ברמה של "הבית הלבן" או אפילו לא "בית הקלפים", הם אפילו פחות טובים מאלו של Madam Secretary וזה אומר הכל. במקום איכותיים הם היו משעממים. ולא משנה שהם שודרו ב"נטפליקס". לו הייתה לסדרה אפשרות להישען על החלק שעסק בקונספירציה זה היה עוזר לה, אבל זה היה בלתי אפשרי בעונה זו.

בעיה גדולה מאד הייתה גם ההתייחסות לדמות שטום קירקלנד. בשתי העונות הראשונות יצרו לדמותו של ג'ק אמינות מסוימת של אדם ישר, אולם לאורך כל העונה רואים אותו נאלץ לבצע החלטות, שעל פניהם עוזרות לאנשים (כגון לקיחת כסף "שחור" מתורמים לטובת מורים והחינוך), אבל הצורה שבה זה נעשה גורמת לכך שפוגעים ביושרה של הדמות.

בסדרה המקורית של "בברלי הילס 90210" שימשה הדמות של ברנדון וולש (ג'ייסון פריסטלי) כמצפן המוסרי של הסדרה, אולם באחת העונות הוא בוגד בחברה שלו עם עמיתה לעבודה. באותו רגע, האמינות של הדמות נפגמה וזה פגע בסדרה, מאד. וזה בדיוק מה שקורה לדמות של טום לאורך העונה כולה ובמיוחד בפרק האחרון שלה, כאשר רואים שטום לא מזכה את המתחרה שלו מאשמה של ארגון הטרור הביולוגי שאותו גילו בעונה זו, וזאת למרות שהוא יודע שהוא לא אשם. יכול להיות שמבחינה מוסרית אולי ההחלטה שלו הייתה נכונה לאור השיקולים שלו בקבלת ההחלטה, אבל העובדה שזה קרה גורמת לדמות שלו להיות "מלוכלכת" ולא יכולה להיחשב כמצפן המוסרי של הסדרה.

לאור העובדה שבעונה זו גם דמותו של ארון שור בוגדת בחברתו עם אמילי יוצרת מצב שכמעט ואין אנשים ישרים בסדרה. ובנוסף לכל, גם חיסלו את הדמות של האנה. אתם רציניים ? מי התסריטאי שחשב על כך ?

לסיכום, "נטפליקס" הצילה שתי סדרות בעונה הקודמת לאחר שביטלו אותן: Designated Survivor ו Lucifer ולשתיהן הוענקו 10 פרקים לעונה הבאה. בעוד שב Lucifer עובדה זו פגמה בסדרה, הרי שכאשר צופים בפרק האחרון של העונה השלישית של Designated Survivor התחושה היא, תודה לאל שזה נגמר.

הצופים שצפו בעונות הראשונות של הסדרה לא יזהו את המוצר שיש להם בידיים לאור השינויים שנערכו בה ובהחלט לא לטובה. הצופים החדשים שיצפו בה לראשונה יגלו שאפילו Madam Secretary טובה ממנה, כולל באיכות התסריט שלה.

התסריטאים של הסדרה רצו לומר אמירה, או ליתר דיוק מספר אמירות, בעונה זו. הבעיה היא, שהצורה שבה הן נעשו חיסלו באופן מעשי את האלמנטים היחידים שהיו טובים בה.

אה כן, והתוספות בעונה זו של אנתוני אוארדס, לורן הולי ואלנה טובר רק פגמו בסדרה.

ובקיצור: בזבוז זמן.

אין תגובות: