יום שישי, 21 ביוני 2019

שלב סיכום עונה: Lucifer, עונה רביעית: בעיה


לפני קצת יותר משנה הודיעה רשת FOX שהיא מבטלת את הסדרה Lucifer לאחר שלש עונות בלבד. לפי דעתי, כאשר צופים בסדרה בתחילת דרכה לא מצליחים להגיע למסקנה אליה מגיעים באמצע העונה השנייה ובוודאי שבמהלך העונה השלישית: מדובר בסדרת קאלט.

ב"נטפליקס" הבינו כבר בעונה שעברה שהם מאבדים את סדרות הקומיקס של "מארוול", אשר היוו חלק נכבד מאד בהצלחת הפרויקט של "נטפליקס" ולכן החליטו להציל את Lucifer לעונה רביעית, אשר עלתה לאוויר לפני מספר שבועות. אולם, מדובר באליה וקץ בה. לעונה הרביעית אושרו עשרה פרקים בלבד.

צריך להבין. הצופים היו רגילים לקבל יותר מעשרים פרקים בשנה ואילו עתה חלה ירידה של יותר מחמישים אחוז לעשרה פרקים. נכון, זה הרבה יותר טוב מכלום, אולם המעבר לעשרה פרקים גם יצר לסדרה בעיות גדולות מאד, בעיקר בחלק של התסריט.

עד אמצע העונה השלישית, קצב האירועים בכל מה שקשור לסיפור המסגרת של לוציפר, כאשר חלק מכך מדובר במערכת היחסים שלו עם קלואי הבלשית, היה איטי מאד. לקראת סוף העונה השלישית ובעיקר משום שלא היה ברור באם הסדרה תקבל בכלל עונה רביעית סגרו חלקים גדולים של הסיפור בצורה מהירה מאד. אפשר היה להבין זאת, אולם בעונה הרביעית אלמנט זה נמשך כמעט מהרגע הראשון ועד האחרון.

אלמנט זה גם גורם לכך, שמהפרק הראשון ועד האחרון של העונה הסדרה "כבדה" והיא מאבדת כמעט לחלוטין את הקלילות שאפיינה אותה עד לאמצע העונה השלישית, פרט למספר שורות של לוציפר ואולי סצינות בודדות (כגון ההליכה של לוציפר ואלה לאזור של נודיסיטים, כאשר הם מתפשטים בעצמם), אלמנט חשוב מאד בסדרה. נכון, התסריט צריך לצמוח ולהעמיק עם הזמן, אבל בעונה זו זה קורה יותר מדי ומהר מדי.

בשל השינוי במבנה של הסדרה נפגע חלק גדול מאד ממנה. הסדרה מחולקת מתחילת דרכה לשני חלקים: מצד אחד, בכל פרק יש רצח אותו קלואי, לוציפר וכל החברה פותרים ומצד שני, המיתולוגיה סביב סיפורו של לוציפר. בעונה הרביעית האיזון נשבר ולמעשה תעלומות הרצח הופכות לכמעט ובלתי רלוונטיות, אלא אם הן תורמות למיתולוגיה של לוציפר.

כמו כן, בניגוד לעונות קודמות בהן אפשר היה לחזות בדמויות וספות לצד הקאסט הראשי (קין, שרלוט...), עושה רושם שחל קיצוץ מסוים ואין הכנסת דמויות מרכזיות נוספות מלבד דמותה של חווה (ענבר לביא) ואולי במעט של האב קינלי (גרהם מקטאביש). כמו כן, דמותה של מזיקין לא מקבלת זמן מסך כפי שהיא צריכה והצופה גם לא זוכה לראות לזמן רב את טריקסי, בתה של קלואי, אשר בעונות קודמות היוותה חלק נכבד מהסיפור.

מבחינת התסריט עצמו (זהירות ספוילרים). לאחר שבתום העונה השלישית קלואי מגלה את האמת על לוציפר, בתחילת העונה עושה רושם שהיא לא מצליחה להתמודד עם זה והיא חוברת לאב קינלי בכדי להחזיר אותו לגיהנום, אך ברגע האחרון היא מתגוננת. לוציפר מגלה זאת ומחליט להפריד כוחות בינו לבין קלואי, ואז היא מגלה עד כמה היא רוצה ואוהבת אותו. אולם, לפני שהיא מצליחה להבין זאת, אל הקלחת מגיעה חברתו לשעבר של לוציפר, הלא היא חוה (אשתו לשבר של אדם), אשר ברחה מגן עדן בכדי להשיג את לוציפר לעצמה. הם אכן חוזרים להיות ביחד, אולם לוציפר מגלה שהוא לא אוהב את האישיות שהוא נעשה לידה, אך בסופו של דבר מצליח לסלוח לעצמו על כך שהוא שונא את עצמו, אולם לצערו הוא נאלץ לחזור ולשלוט בגיהנום בכדי למנוע משדים לברוח משם לכדור הארץ. במקביל, לינדה הפסיכולוגית של לוציפר עומדת ללדת את בנו של אמנדיאל.

בכל מה שקשור לסיפור אציין שתי נקודות. נקודה ראשונה היא, שקצב האירועים מהיר מאד עבור עונה בת עשרה פרקים וכמות האירועים בה היא רבה. נקודה שנייה היא, שאהבתי את העובדה שלאחר שחוה מגיעה להבנה שהיא ולציפר לא באמת מתיאימים בנקודה הזאת של הזמן לא יצרו מצב שמיד לאחר מכן היא עוברת לזרועותיה של מזיקין שמאוהבת בה, זה היה נראה בלתי אמין בעליל. לפחות זה...

ואם כבר הזכרנו את חוה חייבים להתייחס גם לענבר לביא אשר מגלמת את הדמות. לביא לא מצליחה לשכנע גם הפעם (כמו בסדרה Imposters) שהיא לא יותר מפרצוף יפה. טענתי זאת יותר מפעם, שמראה חיצוני הוא לא סיבה ללהק דמות וכך היה צריך להיות גם הפעם. המשחק של לביא נראה מזויף כמעט בכל סצינה שהיא משתתפת. נכון, היא אמורה לגלם דמות של מעין ילדה מפונקת שרוצה להשיג את לוציפר, אך לו היה מדובר במקרה חד פעמי הייתי מבין זאת, לא כך הם פני הדברים במקרה של לביא, אשר לא מצליחה איכויות בכל דמות שהיא מגלמת וכך קורה גם במקרה של הדמות של חוה. הבעיה מרכזית מאד, מכיוון שמדובר בדמות מרכזית מאד בעונה זו שתורמת רבות לעלילה.

אז, לראות או לא לראות ?

מבחינת דרמת קומיקס היא טובה גם בעונה זו מסדרות הקומיקס של רשת ה CW, ולכן אפשר לצפות בעונה זו, אך המעבר לפורמאט החדש פגע בה ובכמה מישורים. לפי דעתי, היו צריכים להתייחס לעונה זו כחצי עונה ולא לסגור את סיפור המסגרת בצורה הרמטית. נכון, במידה והסדרה לא הייתה זוכה לעונה נוספת הצופים היו מאוכזבים לקבל סוף לא סגור, אך לפחות הסדרה הייתה מצליחה לשמור על במנה נכון יותר ולא הייתה מראה את מרבית הבעיות שהיא הציגה בעונה זו.

אה כן, שכחתי לציין, מלבד מספר צילומי ישבן של טום אליס ומספר נשיקות לסביות בסדרה, כולל של עבנר לביא, לא נרשמה עליית מדרגה בכל מה שקשור לסצינות הסקס או האלימות בסדרה בעונה זו ולא שלא היו הזדמנויות לכך (הפרק שעסק בנודיסטים למשל). היית מצפה שבשל המעבר אולם זה יקרה. זה לא קרה וחבל שכך...

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

המעבר לפורמט של עשרה פרקים עשה רק טוב לסדרה הזו, אין לי מושג מאיפה הטענה נגד זה...
הסדרה בעונות הראשונות שלה בזבזה ערמות של זמן על מקרי רצח חסרי כל משמעות, זו לא סדרת משטרה! זו סדרה מבוססת קומיקס על השטן. מקרי רצח זה הדבר האחרון שמעניין אנשים שמבינים במה הם צופים.

העונה הרביעית הייתה נהדרת, העשרה פרקים עשו רק טוב.

אנונימי אמר/ה...

מסכימה. בעיניי היא ממש השתפרה תסריטאית. היא הפכה כבדה יותר, זה נכון, אבל גם עמוקה יותר רגשית ומותחת יותר.
ולדעתי ענבר לביא הייתה מצויינת.