יום שני, 24 ביוני 2019

סרט: Dark Phoenix התרסק בקופות. אז, מה גרם לכך ?



הסרט Dark Phoenix  הגיע סוף סוף לאקרנים לפני מספר שבועות וכבר בשבוע הראשון לעלייתו לאקרנים הורגש שמשהו לא בסדר. זה עמד להיות הסרט האחרון בסאגה הנוכחית של סרטי ה X-Men ולצערם של המעריצים הסאגה עומדת להסתיים בקול ענות חלושה. הסרט רשם את נתוני המכירה החלשים ביותר מבין כל הסרטים שיצאו עד כה וגם המבקרים לא אהבו אותו. בשל כך, השאלה שחייבת להישאל היא: מה השתבש ?

על פי דיווחים שונים הכל החל כבר בסרט X-Men Apocalypse. סרט זה, אשר שימש כסרט המשך לסרט האהוב Days of Future Past לא הצליח בקרב המבקרים וגם לא בקרב המעריצים. לכן, שניים מהמפיקים החשובים, סיימון קינברג, אשר ניגש לביים את Dark Pheoenix,  והוטץ' פרקר, בנוסף למנהלות FOX סטייסי סניידר ואמה ווטס זימנו פגישה בכדי להבין מה השתבש ובכד לחשוב להיכן נעים מנקודה זו. תוצאת הפגישה ? מדובר בחריגה חד פעמית, בסרט אחד שטעו בו וזה הכל. 

המספרים בהחלט יכולים לתמוך בתיאוריה הנ"ל. בארה"ב הסרט פתח עם 33 מיליון צופים, שיא שלילי עבור המותג מאז יצא הסרט הראשון בטרילוגיה הראשונה בשנת 2000 ! הצפי הוא שהסרט יפסיד עבור האולפנים כ 100 מיליון דולרים. הסרט השיג רייטינג של 23% מתוך 312 מבקרים ו רייטינג של 4.64 מתוך עשר עלובים באתר הביקורות Rotten Tomatoes. זה ממש לא מספיק עבור המותג. 

בעיה נוספת שהסרט סבל ממנה הינה התאריך שלו. הסרט מעולם לא היה אמור להיות סרט קיץ גדול. התכנון היה להוריד את הרגל מהדוושה בכל מה שקשור לאקשן ולעבוד יותר על הדמויות. התוצאה הייתה שינויים ל"סאגת הפיניקס" מחוברות הקומיקס של "מארוול". ההפקה הסתיימה בתחילה בסוף שנת 2017, אך צילומים חדשים מחדש החלו ונמשכו עד אוקטובר 2018, בעיקר בשל התחייבויות השחקנים לפרויקטים חדשים. בשעה שהצילומים מחדש הסתיימו היו חייבים לשנות את תאריך יציאת הסרט לחודש פברואר 2019. אולם, ג'יימס קמרון ביקש שהסרט שלו: Alita: Battle Angle יוזז מתאריך השחרור שלו בחודש דצמבר בשל התחרות הגדולה באותו חודש לתאריך המקורי שבו Phoenix היה צריך לצאת, בחודש פברואר 2019. זו לא הייתה החלטה פופולארית, אך זו ההחלטה שסטייסי סניידר קיבלה. כתוצאה מכך, Phoenix הוזז לחודש יוני, אל עונת הקיץ העמוסה, כאשר צריך גם לזכור שיש בו פחות אקשן (אלמנט שהצופים מאד אוהבים בחודשי הקיץ). 

 ישנו גם את העניין של המיזוג של דיסני עם "פוקס", אשר נסגר באופן סופי בחודש מרץ. העניין עמד מעל לראשם של פרויקטים רבים וגרם למידה רבה של אי ודאות, המיוחד בכל מה שקשור לשיווק. רבים מעובדי "פוקס" היו עם רגל וחצי בדרך החוצה, זה היה מתכון בדוק לכישלון. 

אלמנטים נוספים שהשפיעו כללו חוסר עירונות, במיוחד לגבי עייפות מהמותג. אולם, הפקטור החשוב מכולם, בסופו של דבר, הוא שהסרט פשוט לא מספיק טוב. פעם אחר פעם אנו רואים פתיחה טובה מאד של מותגים ואז קיימת ירידה. 

סרטי ה X-Men עוזבים את אולמות הקולנוע לזמן מה. "דיסני" ללא ספק יבצעו בשלב כלשהו ריבוט של נושא הוטאנטים בתוך היקום הקולנועי של "מארוול", אך זה לא יקרה בשנים הקרובות. ישנו גם הספין אוף The New Mutants,  אשר יהיה לו מרכיב אימה והוא גם לא יציג את הדמויות המרכזיות (הסרט יעלה באפריל 2020). קיימת גם אפשרות שהוא ייצא ישירות לשירות הסטרימינג של Hulu במידה ויחשבו שהוא לא עתיד להיות הצלחה קופתית גדולה. מגיע למותג יותר מכך.