יום שישי, 9 בנובמבר 2018

שלב סיכום עונה: Once Upon A Time, עונה שביעית: היה שווה ?



לפעמים אתה אומר לעצמך, אולי הם יודעים משהו שאתה לא יודע, אולי יש להם רעיונות מקוריים כיצד להציל מותג גוסס. ולעיתים אתה אומר: הכתובת הייתה על הקיר. לצערם של מעריצי הסדרה Once Upon A Time, הכתובת הייתה באמת עם הקיר. המסקנה שמגיעה מהתבוננות בעונה השביעית של Once Upon A time היא שבראש ובראשונה היא הייתה מיותרת.

בואו נתחיל עם הקביעה הבאה: עד כמה שינסו לבצע ריבוט של הסדרה, עונה ללא הדמויות של אמה סוואן (ג'ניפר מוריסון), שלגייה (ג'ניפר גודווין), מקסים (ג'וש דאלאס) ואפילו בל (אמילי דה רווין) היא לא אותו דבר. נכון, הדמויות של סוואן ובל הופיעו בתחילת העונה בהופעת אורחת בפרק אחד, במיוחד בכדי להניע את העלילה בעונה הזאת, אבל ההרגשה של מעריצי הסדרה שונה לאורך העונה כולה. זה פשוט לא אותו דבר.

בשל כך, נקודת הפתיחה של העונה הייתה גרועה מאד. הבעיה המשיכה אל תוך העונה בשתי גזירות: הליהוק והעלילה. נתחיל בגזרת הליהוק: הליהוק של שני השחקנים הראשיים היה לא פחות ממזעזע. הליהוק של אנדרו ג'י ווסט כהרי המבוגר היה גרוע מאד. לאחר שש עונות בהן ג'ראלד וילמור גילם את הדמות בצעירותו והפך את הדמות לשלו. נכון, הוא אמור לגלם את הסופר, אבל בפועל אנדרו היה החנון האולטימטיבי. לראות אותו מניף חרב היה לא פחות מבדיחה.

אם על ווסט עוד אפשר היה להתפשר בגלל הדמות הרי שהליהוק של דניאה רמירז כג'סינדה הידועה גם כסינדרלה היה ליהוק לא נכון בכל קנה מידה. כבר בסדרה Devious Maids אפשר היה לזהות את הקול הבכייני שלה ולא רק בשל הדמות אותה היא גילמה בסדרה. להעניק לה את הדמות של סינדרלה ? באמת ? יתרה מכך, הכימיה שלה עם אנדרו, אשר היה אמור להיות מושא האהבה שלה הייתה על גבול הלא קיימת.

גם הליהוקים של גבריאל אנונאר כרפונזל המבוגרת (משחק כל כך מוגזם) ובמיוחד של מקאיה קוקס כסאבין היה גרוע מאד. קוקס נראתה כאילו היא לא שייכת בכלל לסדרה ואפילו למעלה מכך, נראה היה שהיא לא באמת רוצה להיות שם.

למען האמת, הליהוק הנכון היחיד של העונה השביעית היה של אדלייד קיין כאייבי בלפרי, או באלטר אגו שלה דריזלה. אם זה היה תלוי בי קיין בכלל הייתה ליהוק טוב יותר לדמותה של סינדרלה, במיוחד אם רצו להראות דמות של אישה חזקה (בניגוד לדמות של סינדרלה בעונות קודמות). קיין הראתה שהליהוק שלה כשחקנית ראשית בסדרה Reign לא היה מקרי ובעונה זו צופים רבים גם יכלו להזדהות איתה למרות שלא פעם היא ביצעה מעשים בלתי נסבלים הכוללים ניסיונות רבים לחסל את אחותה מסיבות שונות. ליהוק סביר נוסף היה של אמה בות' כאלואיז גארדנר הידועה גם בשם "מאמא גות'ל".

ואם כבר עסקנו בדמות של "מאמא גות'ל", הגיע הזמן לעסוק בבעיה המרכזית השנייה שהעונה הזאת הציבה בפני הצופים. התסריט שלה היה כל כך מבולגן. בניגוד לעונות קודמות, שקצב העלילה שלהן התנהל בקצב איטי ומבוקר, עושה רושם שבעונה זו המצב השתנה.

ההרגשה בעונה זו שאנו צופים בגרסה של Once Upon A Time לסדרה 24. נכון, גם בעונות קודמות היו טוויסטים בעלילה, אך יכול מאד להיות שבשל העובדה שכבר בתחילת העונה היה ברור שנתוני הרייטינג שלה לא יעניקו לה עונה נוספת הכל הלך לעזאזל. נתחיל בעובדה הברורה: מישהו מוכן להסביר לי מי הייתה הדמות הרשעה הראשית בעונה זו ? כי אני לא באמת יודע. בתחילה זו הייתה הדמות של ויקטוריה בלפרי (גבריאל אנואר), אולם היא זכתה למות גיבורים לאחר שהחליפה את חייה בחיי אייבי ולמעשה הצילה אותה. לאחר מכן, הייתה זו אייבי (קיין) שניסתה לרצוח את אחותה בכדי להשיג את הקסם שלה, אולם היא עוברת לצד של הטובים, שוב לצד של הרעים ומנסה שוב לחסל את אחותה רק בכדי להשיג את הסוף הטוב שלה כאשר כאשר היא ואחותה אנסטסיה (יעל יורמן) חוזרת ביחד כחברות הכי טובות לממלכה שלהן. אח"כ זו למעשה "מאמא גות'ל" שרוצה להקים מחדש את בריח המכשפות שלה וכמעט מצליחה, אך הנרי מצליח להסיר את הקללה ואליס מחסלת אותה ולבסוף זהו "עוץ לי גוץ לי" ממלכת המשאלות, אשר כמעט ומחסל את כולם, אך "עוץ לי גוץ לי" המקורי נופל על חרבו, מציל את הוק ממוות בכך שהוא נותן לו את הלב שלו במקום הלב המורעל שלו ובכך מחסל את דמות "האפל" באופן סופי וזוכה בסוף הטוב שלו. אז מי באמת הדמות הרשעה הראשית ?

יתרה מכך, הדמות של אייבי, בעיקר בגלל המשחק של קיין, הייתה היחידה ששווה צפייה בעונה זו וגם היא נעלמה לאחר 15 פרקים בלבד. אנחנו גם עדים למזימה של גות'ל במשך מרבית העונה, אך לאחר שהיא מתחילה לא עובר זמן רב והיא מנוטרלת. יכול מאד להיות שזה קרה בשל הרצון לסגור את הסיפור של הסדרה בעונה זו ולא נותרו מספיק פרקים, אך התוצאה היא, שבתחילת העונה קצב העניינים מתנהל בצורה איטית ונכונה (בעיקר הסיפור של אליס ונוק, הוק החדש) ובעיקר מבוקרת, אך בחצי השני של העונה נוצר תוהו ווהו.

ואם כבר הגענו לסוף הסדרה, אי אפשר שלא לומר מספר מילים גם על הפרק האחרון שלה. בעצם, מילה אחת: עלוב. העונה השישית, למרות הבעיות שגם היא נתקלה בהן הציגה סוף סביר וזאת למרות הקליף האנגר בסופה. נכון, מדובר בסדרה אודות סיפורי אגדות, אך הרצון לסגור את הסיפור בצורה הרמטית יצר תחושה של גועל. זה אולי מתאים לילדים בגילאי 10, אבל זה לא היה הקהל אליו הסדרה כיוונה (קהל בגלאי 16 עד 49). שלגיה ומקסים מכתירים את רג'ינה למלכה של כל הממלכות ? אתם רציניים ? יכול מאד להיות שרצו לסגור מעגל בכך שרג'ינה הישנה הייתה ראשת העיר ואילו רג'ינה החדשה והטובה היא המלכה של כל הממלכות, אבל בפועל זה העיד שנגמרו לתסריטאים הרעיונות ואולי עדיף היה באמת לסגור עליה את הגולל.

כמו כן, להביא את ג'ניפר מוריסון לפרק הסיום אבל להשתמש בה רק לשתי דקות וחצי. חבל. יכול מאד להיות שזה קרה בגלל אילוץ, בשל לוח הזמנים של השחקנים או רצון שלה, אבל לאחר שהמעריצים שמעו שהיא אמורה להופיע בפרק אבל היא לא לוקחת חלק בפעילות בפרק זה אלא רק בהכתרה של רג'ינה (ולמען האמת, גם בפרק השני של העונה בו השתתפה היא כמעט ולא פעילה) היה מדובר במעין אנטי קליימקס.

אז, לראות או לא לראות ?

היו כמה רעיונות מעניינים בעונה זו כגון רוצח המכשפות המיסתורי שלימים התברר (זהירות ספויילר ענק!) כג'ק (ניית'ן פרסונס) או בשמו באגדות הנזל מאגדת הנזל וגרטל, אשר נקם במכשפות על רצח אחותו גרטל. גם סיפורם של אליס ונוק ובמיוחד סיפורה של דרוזילה\אייבי, אבל ליהוק גרוע כמעט כללי ותסריט כללי לא מספיק טוב גרמו לכך, שמי שצופה בעונה זו מסיים עם טעם רע בפה.

בדרך כלל אני ממליץ למעריצי סדרות לראות את סופן, במקרה הזה, מי שנשאר נאמן לסדרה והמשיך לצפות בה למרות דעיכה גדולה בעונות קודמות, עדיף לו להסתפק בסוף העונה השישית ולדלג על העונה השביעית. מי שיעשה זאת לא יפספס יותר מדי. אתם לא חושבים כך ? 

אין תגובות: