יום שישי, 16 בנובמבר 2018

שלב סיכום עונה: The Blacklist, עונה חמישית: מעשה במזוודה וקיטבג




הסימנים היו שם כבר בעונות קודמות, אבל בעיקר בעונה הרביעית. הדרמה שהחלה בקול ענות גדולה איבדה לאיטה איכות, אם כי נקודת ההתחלה שלה הייתה כל כך גדולה שעדיין אפשר היה להתענג עליה גם בעונות שלאחר מכן. אולם, לאחר העונה החמישית אפשר כבר לומר שהקרדיט נגמר. ירידה הדרגתית נוספת באיכות הסדרה תוביל לכך שקשה יהיה לצפות בה. האלמנט העצוב עוד יותר הוא, שבעונת השידורים 2018-2017 זו עדיין הייתה הדרמה הטובה ביותר של רשת NBC. עובדה שמצביעה יותר על הרמה של סדרות הרשת.

אז, מה היו הבעיות הגדולות בעונה זו ?

כפי שציינתי, הבעיה הראשית החלה בעונה הרביעית. בעונה זו התסריטאים הרגו דמות ראשית, אשר אמנם הייתה לפני כן רק בגדר דמות אורחת מתמשכת, אך הייתה חלק חשוב מאד בסדרה. מדובר היה במר קפלן. לכאורה, לא מדובר בבעיה שהסדרה לא יכלה להתמודד איתה. סדרות רבות הורגות דמויות ומכניסות דמויות חדשות במקומן, במיוחד כאשר לא היה מדובר בדמות ראשית. אולם, בסדרה כגון The Blacklist, הריגת דמות חשובה כגון הדמות של מר קפלן משולה להריגת דמותה של טרי באואר (אשתו של ג'ק באואר) בסדרה 24.

הבעיה היא, שברגע שאתה הורג דמות מרכזית (ולאו דווקא ראשית) אתה מעלה את הרף ומאותה נקודה הצופים מתרגלים למבנה מסוים. בדרך כלל זה גורם לתסריטאים להרחיק לכת. ואכן, בעונה החמישית זה קרה. זה החל עם הריגת דמות מרכזית נוספת, זו של טום קין, בעלה של אליזבת, סוכנת ה F.B.I, המשיך עם הצגת בת נוספת כאילו משומקום של ריימונד רדיגנטון, ג'ניפר (פיונה דוניף) ועד לגילוי הסופי בדקות האחרונות של הפרק האחרון של העונה שלמעשה ריימונד רדיגנטון הוא לא ריימונד רדינגטון ושריימונד האמיתי מת, והוא זה שעצמותיו היו בתוך המזוודה שמר קפלן הוציאה ומסרה לטום.

האלמנט הנ"ל הוא אלמנט שרואים אותו בעיקר באופרות סבון. המצאת קרובים שמעולם לא שמעו עליהם לפני כן, זהות של בן אדם שהיא לא באמת זהותו האמיתית ועוד... וברגע שצועדים בכיון הזה המדרון הוא חלקלק. נכון, על פי הפלשבקים בדקות האחרונות של הפרק עושה רושם שיכול להיות שהתסריטאים חשבו על כך מתחילת הסדרה, אולם הטוויסטים הללו בעלילה גורמים לזילות שלה. חלק מצופי הסדרה שהם גם חובבי קונספירציות תהו אם בסופו של דבר ריימונד רדינגטון הוא בכלל אמה של אליזבת שעברה ניתוח לשינוי מין או משהו בדומה לכך... עד כדי כך האבסורד מתחיל לחגוג. לפי דעתי, לקחו את הסיפור קצת רחוק מדי.

ואם כבר אופרת סבון, הסיפור של ארם וסאמאר. סיפור אהבה אירני-יהודי, שבעונה זו מוצא את השניים מבססים מערכת יחסים יציבה מאד, שמקבלת תפנית טיפשית לאחר אי הבנה קטנה ובעקבותיה השניים נפרדים לרגע. אם את הפרידה עוד הייתי יכול להכיל (וגם זה בקושי) הרי שבפרק הלפני אחרון סאמאר נלקחת בשבי וכמעט טובעת למוות. הפרק האחרון מתחיל בכך שהרופאים אפילו לא בטוחים שהיא תוכל לנשום באופן עצמוני. אולם, בדקות האחרונות של הפרק לא רק שהיא מחלימה, אלא מדברת בחופשיות כאילו כלום לא קרה. נו באמת. קצת קרדיט לצופה. גם במקרה הזה אלמנט ההחלמה המהירה כל כך מאפיין אופרת סבון.

בעונה זו דמותו של רסלר גם מסיימת את הטרנספורמציה שלה. באחד הפרקים זה גם יוצא משפתי הדמות, בכך שמדמות שהאמינה שבחיים יש רק שחור ולבן יש גם גוונים אפורים. אם כך, מהי באמת תרומתה של הדמות לסדרה ? הדמות שלה הייתה המצפון של הסדרה ובעונה זו הכל משתנה. אפשר גם לראות שכאשר הכל מתגלה ורסלר מתוודה בפני הבוס שלו, הרולד קופר, שהוא הרג את היועצת לענייני ביטחון של הנשיא, מאותה נקודה הדמות תקועה במקום ואין לה לאן להתקדם, בדיוק כפי שלדמות של קופר אין יותר לאן להתקדם, מלבד גיחות פה ושם כפי שהיה בעונה זו כאשר בן של ידיד שלו היה צריך עזרה. אפשר להחביא את העובדות הללו לזמן מסוים, כפי שקרה בעונה זו, אבל לאורך זמן הצופים הקצת יותר מתוחכמים מבינים זאת ובעונה הבאה זה יבוא יותר לידי ביטוי. הדרך היחידה אולי לשבור זאת תהיה למצוא מושא אהבה לאחת הדמויות, עם הדגש על דמותו של רסלר מאחר וקופר נשוי באושר.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות. למרות תאטרון האבסורד הסדרה עדיין מהנה לצפייה בעונה זו בעיקר בשל ג'יימס ספיידר. שחקן על במונחים טלוויזיונים שכוכבו החל לזרוח דווקא בשלב מאוחר יותר של הקריירה שלו (למרות שהייתה לו קריירה ענפה גם לפני יותר משני עשורים). אולם, עושה רושם שהתסריטאים כבר הכניסו את עצמם לפינה שיהיה להם קשה לצאת ממנה. פרט אולי לכך ששחובבי הקונספירציה צדקו ואכן מדובר באמה של אליזבת קשה יהיה לראות כיצד הם יוכלו להתעלות על הריגת שתי דמויות חשובות מאד וגילוי עצום עוד יותר בקשר לזהותו של ריימונד רדינגטון.

בכל מקרה, מדובר כבר בשירת הברבור של הסדרה. גם אם זה ייקח עונה אחת או שתיים. מעבר לכך, קשה לראות את הסדרה שורדת וחבל שכך. מצד שני, יהיה מאד מעניין לראות מה יהיה הפרויקט הבא של ספיידר. גם אתם, כמוני, מתרגשים ? 

אין תגובות: