יום רביעי, 25 באוקטובר 2017

ביקורת: Dynasty, עונה ראשונה, פרק 2-1: לא למדו שום דבר...



רשת ה CW תלתה תקוות גדולות בסדרה החדשה שלה Dynasty, אותה העלתה לפני כשבועיים. למענה היא שינתה כמעט את כל לוח המשדרים שלה ואף הזיזה שתי סדרות וותיקות כגון Arrow ו Supernatural. התוצאה שהרשת קיבלה הייתה כעין סטירת לחי מצלצלת. מבחינת נתוני הרייטינג, הסדרה החלה בצורה צולעת כבר מהפרק הראשון שלה ובפרק השני אף נרשמה ירידה במספר הצופים הכללי. מצד אחד, הבאז סביב הסדרה היה גבוה מאד, אולם מצד שני, האם אפשר להסביר את חוסר ההתעניינות של הציבור בסדרה לאור העובדה שבערב הבכורה שלה רק 1.26 מיליון צופים הגיעו לצפות בה ? במיוחד לאור העובדה ש Riverdale ששודרה לפני הביאה למעלה ממיליון צופים מעבר לנתונים הללו. התשובה היא: כן, אפשר להבין את הנתונים בשל העובדה שגם ברשת וגם בהפקה לא למדו את הלקחים הנכונים בנוגע לסדרה ולא הבינו מה היא המהות של הסדרה Dynasty, לפחות מה היא הייתה.

להלן שיעור היסטוריה קצר עבור האנשים שלא מכירים את ההיסטוריה של הסדרה המקורית. לאור ההצלחה של הסדרה "דאלאס" בחרו המפיקים ללכת בגדול בכל מה שקשור להפקה. ואלו הם השמות של חלק קטן מהקאסט הראשי בסדרה המקורית: ג'ון פורסיית', לינדה אוונס, ג'ואן קולינס, הת'ר לוקליר, קתרין אוקסנבורג ועוד... כאשר מביטים על הריבוט קשה למצוא שם אחד שהוא בגדר שם גדול בתעשייה. ולא, גרנט שואו הוא לא שם גדול. מדובר בשחקן מוכר ובעל ניסיון, אבל לא בדרגה כזאת שייחשב כשם גדול, או במילים אחרות שם "נוצץ", בוודאי לא בדרגה של השחקנים המקוריים. בהפקה היו חייבים ללהק לפחות שם אחד גדול מאד לפרוייקט בכדי להראות לצופים הוותיקים של הסדרה המקורית שגם הם צועדים בעקבות הסדרה המקורית ו"הולכים בגדול".

אפשר להוסיף לכך את העובדה שהסדרה המקורית פנתה בעיקר אל העשירון העליון שהורכב מעשירים "לבנים" ואילו הריבוט הנוכחי, תוך שמירה על המסורת (הגרועה מאד לדעתי, וזאת בניגוד לדעת אחרים שחושבים אחרת) של השנים האחרונות של הענקת קול לבני המיעוטים בסדרות גם אם זה לא נחוץ, כאשר את הדמות של ג'ף קולבי מגלם אפרו אמריקאי בשם סאם אדגוקה ואילו הדמות של קריסטל היא של לטינית-אמריקאית המגולמת על ידי השחקנית בשם נטלי קלי. בכך המפיקים אולי חשבו לנסות לנצל זווית עדכנית של הסיפור, אך מדובר בצעד נוסף זה בו הם הרחיקו מעליהם צופים של הסדרה המקורית שראו בכך פגיעה בסדרה המקורית.

ואם בדמויות עסקינן, אתם רציניים שהדמות של סמי ג'ו, הדמות שהביאה לנו את הת'ר לוקליר בשיא תהילתה ויופיה, היא עתה דמות של הומוסקסואל ? באמת ? אתם רוצים להכניס דמות של הומוסקסואל או לסבית או טרנסג'נדר לסדרה, שיהיה לכם לבריאות, אבל אל תהרסו את זכר אחת מהדמויות הזכורות ביותר של הסדרה. בסדרה "אלמנטרי" זה היה בגדר של הפרעה לסיפור, במקרה הזה זו הייתה פשוט טעות.

ולבסוף, תוסיפו לכך את העובדה שהסדרה משודרת ברשת ה CW, אשר פונה בעיקר לצעירים וכך גם הסדרות שלה, בין אם הן סדרות קומיקס או אופרות סבון או דרמות-קומיות קלילות ותקבלו מצב שבו הצופים הוותיקים לא יטו לנסות אותה. מצד שני, היות שמדובר בסדרה שאמורה לפנות לקהל קצת יותר בוגר מבני עשרה חרמנים או אנשים שנמצאים בקולג' ומנסים למצוא את עצמם, כלומר שהסדרה היא למעשה "נטע זר" מכל כיוון, ובכך שני הצדדים לא מקבלים את מה שהם רוצים ותקבלו את התוצאה בנתוני הרייטינג.

כאשר מביטים על הקאסט של הסדרה החדשה רק שחקנית אחת בולטת: אליזבת גיליס, אבל הדמות שלה בולטת יותר בעקבות הדמות אותה היא מגלמת ופחות בשל המשחק שלה. למרות זאת, מדובר בשחקנית היחידה שמצליחה "להחזיק" את התפקיד אותו היא מגלמת בצורה שבה יזכרו אותה. אם כי, הייתי מציע גם לתת לה מספר פרקים גדול יותר בכדי להשפיע. מצד שני, בסדרה המקורית היא די הייתה צמודה לדמות של ג'ף קולבי, בוודאי במבחינה רומנטית. במקרה של הריבוט, אין כמעט כימיה בינה לבין סאם אדגוקה. יהיה מעניין לראות אם בכל זאת בהפקה "יילכו" לאותו כיוון. כל שאר השחקנים נראים יותר כאילו הדמויות אותם הם מגלמים "גדולים עליהם" בכמה דרגות. בעיקר פני הדברים הם לשחקנית נטלי קלי המגלמת את דמותה של קריסטל.

בגזרת התסריט, מצחיק היה לראות רק לפרק הפיילוט (הדמות שלו מתה בתאונה או רצח, נכון לעכשיו זה לא ברור, בסוף הפרק) את ניק ווצסלר, אשר שיחק באופרת סבון ברמה כל כך הרבה יותר גבוהה כגון Revenge. אולי מדובר באירוניה שדווקא הדמות שלו היא זו שמתה בסוף הפרק בכדי להתחיל להניע את הסדרה.

התסריט של הסדרה, לפחות בפרקים הראשונים שלה, די שבלוני, צפוי, משעמם ולא מחדש. בעולם שאחרי הסדרה המקורית של Dynasty ובוודאי לאחר Gossip Girl, אין יותר מדי חדש תחת השמש.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות ומכל הבחינות. ההשוואה לסדרה המקורית רק גורמת נזק לשני הצדדים היות ומדובר בגרסה כל כך לא מוצלחת של המותג והיא יכולה רק להרוס אותו. כמו כן, מדובר בשחקנים מדרגה ב במקרה הטוב והתסריט לא באיכות גבוהה. אז המבקרים בארה"ב יכולים אולי להלל, אבל במקרה הזה, לפי דעתי, הציבור צודק: מדובר במוצר לא מספיק טוב. מי יודע, אולי כאשר יכניסו את הדמות של אלכסיס (בתקווה שמדובר בשחקנית מוכרת ומצליחה) המצב ישנה, כאשר עושה רושם שזו האפשרות היחידה שלה לחזור להיות רלוונטית. הבעיה היא, שאולי היא לא תספיק לעשות זאת לאור נתוני הרייטינג שלה. 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אם הם באמת היו רוצים שהסדרה תצליח הם היו שמים אותה בכבלים.
אמרתי ואני אגיד את זה שוב,לסדרות ברודקאסט אין עתיד

JamesCrow אמר/ה...

תלוי בג'אנר לא חסרות סדרות שלא מצליחות בכבלים.
הבעיה באמת יותר בכיוון של אופרת סבון לקהל מבוגר כפי שקרה גם עם החידוש למלרוז בעבר שגם היה בCW.

ובנוגע לגרנט שואו אולי זה לא שם גדול בשבילך אבל בשבילי הוא אחת הסיבות שאני רואה את הסדרה.
לא אומר שהסדרה וואו אבל אני כן נהנה לצפות בה.