יום שישי, 20 באוקטובר 2017

שלב סיכום עונה: Designated Survivor, עונה ראשונה: השלב הבא



את עונת הפיילוטים 2016-2015 רשת ABC סיימה עם תקווה אחת בולטת: התקווה ש Designated Survivor תצליח. מכל הסדרות החדשות שהרשת העלתה זו הייתה הגדולה ביותר שלה. בתחילת הדרך נתוני הרייטינג עוד היו גבוהים, אך בחצי השני של העונה הנתונים כבר עמדו על ממוצע של 1.3-1.1 נק' מדד, עובדה שגרמה לחלק מאנשי ההפקה לתהות אם בכלל תוענק לה עונה שנייה. מבט מעמיק יותר על נתוני שאר סדרות הרשת לא היה צריך לעורר את הדאגה. אך בסופו של דבר, התקווה הגדולה של הרשת הסתיימה בנתונים בינוניים (או מעט מעל לכך).

היו לרשת ABC מספר סיבות לתלות את התקוות הגדולות בסדרה. ראשית, להפקה היה שחקן על במונחים טלוויזיוניים, קיפר סאת'רלנד, אשר לאחר עונות כה רבות בתפקיד של ג'ק באוור ניסה את מזלו בסדרה חדשה. גם השחקנית הראשית השנייה, מגי קיו, הינה שחקנית בעלת שם גדול לאחר ארבע עונות בסדרה "ניקיטה" ובכמה סרטים וניסיון כושל בסדרה Stalker. סיבה נוספת היא הצורך לגוון עם גבר בדמות הראשית לאחר ש"קאסל" הגיעה לסיומה ושאר הסדרות של הרשת מציגות נשים בתפקידים ראשיים (וכן, היום זה שיקול של רשתות). ועוד...

במידה ואנו עוסקים בסאת'רלנד וקיו, הרי שאפשר לומר שלאור הסדרות שהם מזוהים עמן (24 ו"ניקיטה") מדובר למעשה בשלב הבא בדמויות אותם הם אמורים לגלם. לאחר שקיפר גילם את סוכן הלוחמה בטרור שמנסה להציל את המדינה הרי שעתה הוא אמון על גורל המדינה כנשיא לאחר שכל ההנהגה הראשית מחוסלת בפיצוץ ומותירה אותו כשורד כמעט בודד של המערכה ולמעשה נהנה מההפקר. גם במקרה של קיו, לאחר שהיא גילמה את דמות המנהיגה ב"ניקיטה" הרי שעתה היא זוכה לעשות זאת במסגרת גדולה יותר כסוכנת הראשית של ה F.B.I הממונה על חקירת הפיצוץ וחשיפת הקונספירציה הגדולה של העונה והסדרה. והם עושים עבודה טובה מאד בגילום הדמויות.

מבט כללי על הקאסט של הסדרה שגם שאר הליהוקים בסדרה, כמעט ללא יוצא מהכלל, היו "בינגו" אחד גדול. החל מקאל פן כסת' רייט, האחראי על היחסים עם העיתונות והתקשורת, איטליה ריצ'י החביבה כאמילי רודס, אשר בסופו של דבר הופכת להיות ראש הסגל של הנשיא בבית הלבן ועד לליהוק של נטאשה מקאלהון כאלכס, אשת הנשיא. קשה להצביע על ליהוק אחד שהיה רע.

דרך אגב, הכימיה בין קיו וג'ק אפשטיין, כטכנאי המחשבים המומחה, צ'אק, הוא אחד היפים שנראו על המסך בשנים האחרונות והזכירו מאד את הכימיה בין זאקרי לוי ואיבון סטראהובסקי ב"צ'אק" (אולי גם בשל הדימיון בעיסוקים כאיש מחשבים והסוכנת המיומנת). חבל שמיעטו להשתמש בדמות של צ'אק. אולי רוצים לשמור על מתח מיני בין השניים לעונות הבאות, משום שנראה כמעט מהרגע הראשון שיש לצ'אק רגשות כלפי האנה וולס (קיו).

כאשר עוברים לרעיון של הסדרה, אפשר לומר שנקודה זו היא החלשה של הסדרה ואולי גם זו שקצת תרמה לירידה בנתונים לאחר מספר פרקים, משום שאי אפשר לעד לרכב על אדי ההצלחה של סאת'רלנד וקיו. משום שבשנים האחרונות כל כך הרבה סדרות קונספירציה צצו על גבי המסכים ואפילו "סקנדל" של אותה רשת עדיין באוויר. מהבחינה הזאת הסדרה לא מחדשת יותר מדי וזאת למרות שבפני עצמו הסיפור די מעניין ולולא שלל הסדרות (והסרטים) עסקו באותה תמה יכול היה להיות סיפור מעניין מאד.

הבעיה הגדולה ביותר של הסדרה תגיע בעונה השנייה, משום שלאחר פתיחה חזקה כל כך בעונה הראשונה עם הקונספירציה הגדולה והנושאים הגדולים ביותר שהיא טיפלה בהם, ולאחר שכבר בעונה הראשונה התבצע ניסיון חיסול של הנשיא, יהיה קשה מאד להתעלות על כך בעונה השנייה, כאשר מרבית העונה אמורה לעסוק בניסיון לתפוס את (זהירות ספוילר !) פיטר לויד, אשר היה אחראי לכל העסק ועתה הוא הצליח לברוח ברגע האחרון עם סודות מדינה בארסנל שלו והיכולת שלו למכור אותם לכל המרבה במחיר. בכך, הסדרה מזכירה מאד את מה שעבר על 24 לאחר העונה הראשונה המושלמת שלה. בהפקה פתרו זאת על ידי הגברת האוקטן שלה (בדיוק כמו שקרה ב"סקנדל"). קשה לי להאמין שזה גם מה שיקרה במקרה של הסדרה הזאת, בעיקר בגלל המבנה שלה. יהיה מאד מעניין לראות האם הם יצטרכו לפתור את הבעיה. ב Quantico לא הצליחו לעשות זאת וקרסו בעונה השנייה מכל הבחינות, כך שהתמרור כבר ניצב בפני ההפקה.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, במיוחד חובבי הז'אנר. בפני עצמה הסדרה מעניינת, ולמרות שחלק מהנושאים והפרקים קצת מומשמים, הרי שבסך הכל מדובר על 21 פרקים שעוברים די בהנאה. לטעמי, זו בדיוק מה ש Madam Secretary הייתה צריכה להיות, במקום פטפטת בלתי פוסקת  (וכן, אני יודע שהמבנה של הסדרות שונה) כמעט ללא תכלית ולא ברמה של סדרות כגון The White House או The Newsroom. לפחות לא מדובר בעוד אופרת סבון או סדרות האקשן של שונדה ריימס שקצת מתחילות להימאס. לפעמים חזרה לתבניות מוכרות יכולה להיות רעיון לא רע בכלל, כפי שסדרה זו הוכיחה. גם במקרה שלה לא מדובר בסדרה האיכותית ביותר שיש על המרקע, אבל גם לא הגרועה ביותר (ויש הרבה סדרות גרועות). היא בדיוק היכן שנתוני הרייטינג שלה מציבות אותה: קצת מעל לבינונית.

אין תגובות: