יום שישי, 27 באוקטובר 2017

ניתוח: האם עונת החזרה של "טווין פיקס" השתלמה לרשת המשדרת ?



הביקורות היללו, הבאז היה גבוה, אבל בשורה התחתונה: נתוני הרייטינג של הסדרה היו גרועים. מאד. למרות עשורים של ציפיה וקהל בסיס רחב, ממוצע הקהל עמד על 2 מיליון צופים לפרק.מדובר בחצי מנתוני העונה של Billions, אשר עמדו על 4.6 מיליון, או נתוני העונה הראשונה של The Affair, אשר עמדו על 4.1 מיליון צופים בממוצע. הרשת בודאי ציפתה להרבה יותר והתבדתה. אך למרות הכל ברשת לא מתחרטים על ההחלטה להעביר איתה את קיץ 2017. אפשר למנות שלש סיבות לכך:

עבור רשת כבלים בתשלום, הבאז והביקורות הן חלק גדול מאד בחישוב הכללי של עלות\תועלת:

אפילו בעידן של צפיות דרך הרשת עדיין לנתוני הרייטינג יש משקל רב לרשתות כגון ABC או FX מאחר ומרבית מהרוווחים שלהם מגיע מפרסומות והמפרסמים מעוניינים שכמה שיותר אנשים יצפו בפרסומות שלהם. אבל רשת כגון Showtime לא "חיה או מתה" מהשאלה כמה אנשים צופים בה. המטרה הגדולה של הרשת היא לשכנע צופים לא להתנתק. היא מגיעה לכך על ידי מתן תחושה שהצופים מקבלים תמורה לכספם בכך שיוצרים תכניות או סדרות שהן חובה לצפייה, אפילו אם מדובר באנשים שיצפו בסדרה. בדיוק כמו רשת HBO.

לדוגמא, העונה הראשונה של Veep הניבה עבור רשת HBO נתונים של 3.9 מיליון צופים, כמעט פחות בחצי מנתוני הסדרה The Newsroom, אך הסדרה זכתה בפרסמי אמי וקיבלה שבחים בעוד שמה שנאמר לגבי The Newsroom היא עד כמה היא לא גדולה. Newsroom אמנם שרדה שלש עונות, אך Veep תסגור עונה שביעית ! והיא אף אחת מנושאות הדגל של הרשת. נכון, רשתות כגון HBO או Showtime ירצו שיהיה להן מספר סדרות בעלי מספר צופים רב ולהיט כגון "משחקי הכס" זה בוודאי מועיל, אך לסדרות ש"מדברים עליהן" יש ערך רב לא פחות. Twin Peaks ייצרה באז גדול וחיובי עבור Showtime מאז שהודיעו על הפרויקט בשנת 2014 והיא עדיין תמשיך לעשות זאת גם בעתיד הקרוב לעין, לפחות מבחינת מועמדויות לפרסים.

שליחת מסר ליוצרים: יש לכם מקום להתפתח ולפתח:

למרות שהעונה הנוכחית של Twin Peaks נכנסת לרשימה ארוכה של סדרות בעת האחרונה אשר זכו לריבוטים ולאיחודים, הרי שההחלטה של Showtime להעניק ללינץ' עשרות מיליוני דולרים להחיות את המוצר הרדום שלו לא היה צעד רגיל כגון ההחלטה של "נטפליקס" להחזיר את Fuller House. נכון, הרשת החזירה מותג עם קהל בסיס מבוסס ובעל שם, אך מהרגע הראשון היה ברור שלינץ' לא מתכוון להעניק לקהל בדיוק מה שהוא (והרשת) רצו לראות במשך כעשרים שנה. כלומר, לא היתה התרפקות על העבר. הוא גם נתן לרשת אופציה לסגת מההסכם לאחר שעזב בעצמו, אך בסופו של דבר ברשת נתנו ללינץ' ליצור מוצר שהם לא היו בטוחים שיכול להצליח רק בכדי שיגשים את החזון שלו. בסופו של דבר, הסדרה לא התקרבה אפילו לציפיות הנמוכות ביותר של הרשת מבחינת נתוני רייטינג, אך ההחלטה שלחה מסר לכל האנשים בקהילה: מדובר ברשת אשר מאפשרת להגשים חזונות של יוצרים.

נכון, לא מדובר בבלעדיות של הרשת לגבי הגשמת חזונות. גםHBO  ו"נטפליקס" עושות זאת, כאשר האחרונה אפילו מאפשרת מעל ומעבר בתחום, כאשר אל הרשימה אפשר להוסיף גם את AMC, Amazon, Hulu ואפילו TBS. אך בהיותה אחת מהרשתות שמאפשרות זאת היא מכניסה את עצמה לרשימה מכובדת של יוצרים שירצו לפנות אליה. המצב יהיה גרוע יותר אם היא לא תעשה זאת. לינץ' אפילו התבטא בפומבי, שעתה מערכת היחסים שלו עם Showtime יציבה וטובה מאד. רק ידיעה קטנה שכזאת יכולה לעשות שירות גדול עבור הרשת, בשעה שיוצרים ניצבים בפני החלטה לפני איזה רשת הם מעוניינים לעבוד.

הסדרה תהיה "נכס" במשך שנים על גבי שנים:

למרות הקליף האנגר  בסוף העונה, מנהלי Showtime טענו שהם ראו בחזרת הסדרה חזון של עונה אחת בלבד. אז, בניגוד למשל ל"וויל טגרייס" שכבר חודשה לעונה נוספת, ברשת לא מעוניינים לפתח מוצר חדש ש"יחזיק מעמד במשך שנים". למרות שלינץ' ו Showtime לא הודיעו באופן סופי על ההחלטה לגבי עתיד הסדרה והזמנת פרקים חדשים, הרי שעונת החזרה של הסדרה היא מוצר סגור וגמור, לפחות נכון לעכשיו, מוצר שהצופים יוכלו לצפות בו פעם אחר פעם במשך שנים על גבי שנים (וסביר להניח שזה מה שיקרה) בכל פלטפורמה אפשרית. לדוגמא, עד היום צופים בסדרה "סקס והעיר הגדולה" ברשת HBO, או כמו שהצופים של היום צופים בסדרות דרך "נטפליקס". המותג לעולם יזוהה עם Showtime ואולי גם בכך יצליח למשוך בעתיד מנויים חדשים. סיסמה אפשרית יכולה להיות "עשו מנוי לרשת Showtime וצפו בסדרות שהמבקרים אוהבים." כמו כן, לסדרה יש צופים ומעריצים גם מחוץ לארה"ב וניתן להשיג כספים על ידי מכרית העונה לארצות נוספות.

נתונים מראים שיכול להיות שצופים המתינו שהעונה או חלק גדול ממנה, תיגמר בכדי לצפות בה. למרות שבממוצע צפו בפרקי הסדרה כ 2 מיליון צופים, הרי שבארבעת הראשונים צפו כ 4 מיליון. ברשת טוענים, שאפילו ובמידה וחלק מהם נטשו עם הזמן סביר להניח שחלק מהם יחזרו לצפות בה בשלב כלשהו, אולי לראות את כל העונה ברצף. אולי בשל הטרנד של "נטפליקס" ו"אמזון" להריץ עונה שלמה בבת אחת. יכול מאד להיות שצופים התרגלו לכך.

צריך גם לציין, שהסיבה היחידה שאנו דנים בכלל באם העונה החדשה של "טווין פיקס" היא הצלחה או כישלון, היא משום שרשת Showtime פרסמה את נתוני הרייטינג שלה. לו היה מדובר ב"נטפליקס" או "אמזון"  או אפילו Hulu המצב היה שונה חלוטין. יכול מאד להיות שהשיחה הייתה יותר בכיוון של הצד הקריאטיבי שלה ופחות לגבי נתוני הרייטינג. זה קורה משום שרשתות צפייה און ליין לא מפרסמות נתוני רייטינג. הסדרות Stranger Things או 
The Handmaid's Tale הוכרזו כלהיטים ללא כל פרסום נתוני צפייה, אלא פשוט משום שהקהל והמבקרים הכריזו שמדובר בלהיטים. צריך גם לזכור: המודל של Showtime הוא לא לפי כמה צופים בסדרות, אלא לפי צמיחת מנויי הרשת. כלומר, לא מדובר בבחינת יעילות המוצר בזמן קצר. מהבחינה הזאת, לרשת יש את כל הסיבות להיות אופטימית לאור העובדה שהביקורות היללו את הסדרה ומגזינים ואתרי תרבות בארה"ב ממשיכים לדבר עליה גם עכשיו לאחר שהעונה הגיעה לסיומה וכמעט תמיד באופן חיובי. כלומר, אם בוחנים את Twin Peaks: The Return על פי "החוקים החדשים" של הטלוויזיה ובמיוחד אלו של הרשת, הסדרה לא הייתה הצלחה, אלא להיט קיץ גדול. 



הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וסף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי. 

אין תגובות: