יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

ניתוח: מדוע Sleepy Hollow היא הצלחה (יחסית) ?



עונת החורף 2014-2013 עדיין בחיתוליה, אך ניתן להבחין בשלש דרמות חדשות שהן עד כה סיפור הצלחה: The Blacklist של רשת NBC, "ש.י.ל.ד." של רשת ABC ו"סליפי הולו" של רשת FOX. לא קשה להבין מדוע השתיים הראשונות הן הצלחה: The Blacklist משודרת אחרי הלהיט הגדול ביותר של הטלוויזיה (The Voice) והיא גם מציגה שם גדול (ג'יימס ספיידר),  ו"ש.י.ל.ד" היא ספין אוף לסרטים המצליחים של "מארוול". אולם "סליפי הולו" לא מקבלת שום מקדמה, היא משודרת אחרי Bones, לא מקבלת ממנה כמעט מקדמה טובה ואף מנפקת נתונים טובים ממנה, היא מבוססת על סיפור קצר משנות העשרים של המאה ה 19 ואין בה כוכבים. הנתון המדהים הוא, שהיא מניבה כמעט את אותם נתוני הדמו (גילאי 49-18) של The Blacklist (בשבוע האחרון זה היה 2.7 לעומת 3.0) והיא גם משיגה מספר צופים כללי קרוב ל"ש.י.ל.ד." (בשבוע האחרון זה היה  7.59 לעומת 7.85 מיליון צופים). הסדרה גם הפכה למצליחה ביותר של הרשת (אפילו למצליחה יותר מ The Following). הרשת כבר הזמינה עבורה עונה שנייה. אז, כיצד הסדרה הפכה ללהיט כה גדול עבור הרשת ? להלן ארבע סיבות אפשריות.

כמו Once Upon A Time, מדובר בסדרת המשויכת לז'אנר, שהיא לא בדיוק שייכת לאותו ז'אנר.

"סליפי הולו" נראית כסדרה שרק אוהבי "קומי-קון" יכולים לאהוב: מדובר על חייל מתקופת המהפכה האמריקאית בשם איכבוד קריין (טום מיסון), אשר מתעורר לאחר יותר מ 200 שנה במאה העשרים ואחת ומיד נלחם בשדים לצד שוטרת סקסית (ניקול ביהארי). אה כן, והבעיה הגדולה ביותר שלו היא: ארבעת פרשי האפוקליפסה צצים. אך במקום סדרה שאופיינית לערוץ המדע בידיוני, חמשת הפרקים הראשונים הציגו רמה גבוהה יותר ותסריט שאופייני יותר לסרטי "אוצר לאומי", מאשר לסדרת אימה. כלומר, הסדרה לא אופיינית לז'אנר בניגוד למשל ל Revolution. אלכס קורצמן, המפיק בפועל, טען שלמד רבות מניסיונו ב Fringe, שפנתה יותר לפריים טיים.

קורצמן וחבריו המפיקים דאגו לכך, שכל פרק יעמוד בפני עצמו, בכל פרק תהיה מפלצת אחרת, בעיה על טבעית אחרת לפתור. זה לא אומר, ש"סליפי הולו" תהפוך להיות בסגנון "חוק וסדר" עם נגיעה על טבעית. הדמויות יתפתחו מבחינה רגשית וגם מבחינה עלילתית. הנתון המעניין שיישאר על כנו הוא, שדווקא המלתחה של קריין תישאר על כנה, הוא ימשיך ללבוש את המעיל אותו לבש בפיילוט, לפחות בזמן הקרוב.

בהפקה לא מפחדים לאמץ את ה"טירוף".

כבר בפיילוט ניתן היה לראות שבהפקה משחקים עם נושא המסע בזמן, נבואות תנכיות, כישוף, דיבוק, תיאוריות קונספירציה ורומן אפי (בין איכבוד לאשתו הנמצאת בעולם שבין החיים למתים, לימים מבינים שמדובר ב"כור המצרף") והדמות הראשית שרדה מאתיים שנה בגופו מבלי לסבול מתופעות לואי. קורצמן העיד שהוא שמח לשמוע על כך, שהשוו את הסדרה ל Scandal מבחינת התזזיות שלה והטירוף בכל שנייה, אשר נראה לא הגיוני, ואף העיד שגם אופרת סבון לדעתו היא מצרך סביר לטלוויזיה. ולמרות שאולי ניתן לזהות דימיון קל בצורת התסריט ל Scandal, הרי שקורצמן מנסה להיות מושפע מסדרה אחרת, Twin Peaks, בעיקר בשל העובדה שמדובר בעיירה של מוזרים, ששומרים על סודות מתחת לפני השטח (כמו השריף שנרצח כבר בפיילוט). קורצמן מעיד, שהטירוף רק ילך ויגבר.

הסדרה "נולדה" מחוץ לפיתוח הרגיל של סדרות הטלוויזיה.

הרעיון המקורי לסדרה לא הגיע מבית היוצר של קורצמן ואורקי או מ"החשודים" רגילים, אלא מההגשה של פיליפ איזיקוב, שלא שמעו עליו לפני כן. איזיקוב בן ה 33 עבד כעוזר בסוכנות לטאלנטים בשם UTA לפני שהגיש את הרעיון שלו. הבוסים שלו ב UTA התרשמו כל כך מהחזון שלו, שהם חשבו שמדובר ברעיון לסדרת טלוויזיה מעולה ולכן הפנו אותו לחברות הפקה שונות בהוליווד ואף ניפקו עבורו פגישות עימן, כולל עם קורצמן ואורקי. קורצמן העיד, שהם (וגם כל חברת הפקות אחרת) לא היו מקבלים את הרעיון שלו ל"סליפי הולו", אם היה מדובר בעיבוד רגיל לסיפור, משום שרעיון זה כבר נעשה בצורה טובה, אלא שהרעיון של איזיקוב היה כל כך משוגע ונהדר, שלאחר שהם קנו ממנו את הרעיון הם הביאו את הבמאי לן וייסמן (Live Free or Die Hard) וארבעת הגברים החלו לעבוד על המחשת החזון של איזיקוב. בתוך חודשים ספורים בלבד, קווין ריילי, ראש מחלקת הבידור ב FOX, התחייב לצילום פיילוט, עוד לפני שהתסריט נכתב !!! העובדה שהרעיון הגיע מאדם שלא שמעו עליו לפני כן בתעשייה לא מהווה סיבה מוחשית להגעת צופים, למרבית הצופים אין מושג שזה מה שקרה, אלא שהיא יכולה להסביר מדוע הסדרה נראית כה רעננה ודי "בתולית" למרות שהיא מספרת סיפור מוכר. אולי ההצלחה הזאת תפתח שערים לרעיונות נוספים מאנשים לא מוכרים בתעשייה ולא תתבסס רק על המאגר הקיים בכדי לפתח סדרות טלוויזיה. אנתוני זויקר, היה נהג רכבת לפני שהגה את הרעיון ל CSI, אשר הפכה לאחת מהתעשיות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה.

מספר הפרקים המועט סייע למקד את הסיפור.

בניגוד ל Hostages של רשת CBS או The Following של רשת FOX, אף אחד מהצדדים (מפיקים, מנהלי הרשת) לא יצאו מכליהם להסתיר את העובדה שמלכתחילה העונה הראשונה של הסדרה תוכננה תמיד להיות, כמו סדרת כבלים, בת 13 פרקים. אין הבטחה לסיום רעיון בסיום העונה, אך קורצמן מעיד שהעובדה שמדובר ב 13 פרקים בלבד סייעה לסדרה לשמור את הקצב שהפיילוט שלה החל בו. לטענתו, כאשר מדובר בעונה של 22 פרקים תמיד הצופים ירגישו שיש פרקים שקצת "מורידים רגל מהדוושה" בכל מה שקשור לסיפור. הוא ממשיך ומציין, שבשל כך, הם מתייחסים לכל פרק כאילו מדובר בפרק סיום העונה, שאין "מריחה" של הסיפור. הנתון המעניין הוא, שהרעיון למספר הפרקים המוגבל הגיע דווקא מכיוונה של הרשת בדמותו של ריילי, אשר טען ש 13 פרקים מספיקים לעונה. דרך אגב, כפי שציינתי בראשית הכתבה, הסדרה חודשה לעונה שנייה בת 13 פרקים לפני מספר שבועות, אולם עד עתה ברשת לא פנו להפקה, כך לטענת קורצמן, באפשרות להגדיל את מספר הפרקים, למרות ההצלחה של העונה הראשונה. יכול מאד להיות שברשת הבינו את מה שרבים עדיין לא הפנימו: המבנה של סדרת כבלים (12 או 13 פרקים בעונה) הוא המבנה הנכון.

מה אתם חושבים ?


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

The CW היא רשת טלוויזיה אמריקאית שהחלה את שידוריה בספטמבר 2006, לאחר מיזוג וסגירת שתי רשתות - The WB ו-UPN. שתי הרשתות נחשבו לקטנות ובעלות רייטינג נמוך, וקיוו להעלות את הרייטינג על ידי איחוד.

אתה חושב שהצליח להם?

Unknown אמר/ה...

לעניות דעתי מדובר בסדרה לא רעה. יש קו סיפור מעניין ושאינו מתפזר וגורם לצופים ללכת לאיבוד. מה שגם נחמד זה שאתה כל הזמן משנה דעתך כלפי הקפטן עד כמה הוא מי שהוא באמת. כי עושה הרושם שהוא יודע יותר ממה שהוא מראה....
אני אהבתי, מקווה כי היא לא תהיה "על טבעי" 2 ותהיה למסטיק.

דוד אמר/ה...

אני דווקא לא אהבתי את הסדרה
ו ''שוטרת סקסית'' נו באמת...
אם היא סקסית אני חתיך חח (סתם אני באמת חתיך...)

אנונימי אמר/ה...

כנראה דוד החתיך פספסת לפני שני פרקים אותה שכובה עם חזיית פושאפ שחורה על השולחן- זה היה בהחלט סקסי.. אבל כנראה שהיית עסוק מדי להיות חתיך מלהבחין בכך ;)