יום שלישי, 15 באוקטובר 2013

שלב סיכום עונה: Fringe, עונה חמישית: ספין אוף נחמד.



כאשר הסדרה Fringe עלתה לאוויר בשנת 2008 היא היוותה חידוש בנוף הטלוויזיוני, בוודאי בפריים טיים של רשת ברודקאסט. למען האמת, מאז שהסדרה "תיקים באפילה" ירדה מהאוויר בשנת 2002 לא נרשמה סדרה שעסקה בנושאים של תופעות מדעיות, מסע בזמן וכו'... בצורה כה איכותית. ההתחלה של הסדרה דווקא הייתה טובה מאד, אולם באמצע העונה השלישית רשת FOX הגלתה את הסדרה ליום שישי, ובמשבצת השידור הזאת היא הצליחה לשרוד שתי עונות נוספות עד אשר נפחה את נשמתה. דרך אגב, מבחינת כמות קהל הצופים הכללי הסדרה הניבה בעונה החמישית והאחרונה יותר צופים (4.27 מיליון צופים בממוצע) לעומת העונה הרביעית ( 4.22 מיליון צופים בממוצע) ובכל זאת הסדרה בוטלה.

במבט על הסדרה כולה אפשר לחלק אותה למספר חלקים. למרות שבדרך כלל נהוג לחלק סדרות מהסוג הנ"ל לפי העונות שלה, הרי שמבחינה רעיונית החלוקה שונה לחלוטין. החלק הראשון מורכב מהעונה הראשונה עד מספר פרקים לפני תום העונה השנייה. החלק השני של הסדרה מורכב מהפרקים האחרונים של העונה השנייה ועד לתום העונה הרביעית. ואילו החלק השלישי והאחרון מורכב מהעונה החמישית, שבמבט קרוב יותר אפשר להכריז עליה כמעין ספין אוף לארבע העונות הראשונות של הסדרה.

ארבע העונות הראשונות של הסדרה הציגו רעיונות דומים: יקומים מקבילים, המסע של פיטר בישוף, היכולות של אוליביה דאנהם, הפתרונות של וולטר בישוף לכל הפרשיות המדעיות המסובכות. בארבע העונות הללו היה גם מבנה ברור: הסוכן ברוילס הוא המפקד, הסוכנת דאנהם היא סוכנת השטח של ה F.B.I, פיטר עוזר לה, וולטר בישוף אחראי על הצד המדעי (בסיועו של פיטר) והסוכנת אסטריד עוזרת לוולטר. העונה החמישית הציגה מבנה מעט שונה.

מרכז הכובד בעונה החמישית עמד, בניגוד לעונות הקודמות, דווקא על כתפיו של פיטר בישוף. פיטר היה הצד האקטיבי שבחבורה, במיוחד לאחר שהתברר שאטה (בגילומה של ג'ורג'ינה הייג), הבת שלו ושל אוליביה, נרצחת על ידי הצופה וינדמארק. פיטר כל כך כואב את המוות של בתו עד שהוא משתיל לעצמו את הרכיב, אשר הופך אותו להיות כמו "הצופים" בהם הוא נלחם והוא מתחיל במסע חיסולים.

אוליביה מנגד, עד לשני הפרקים האחרונים, נמצאת במצב של מסייעת. היא נמצאת אחרונה ומחולצת מהענבר שהקפיא אותה ל 21 שנה, בשעה שפיטר ושאר החבורה כבר התאחדו עם אטה, גם מערכת היחסים שלה עם אטה הופכת למשנית ביחס למערכת היחסים של אטה עם פיטר, היא פחות מעורבת בהנהגת המחתרת נגד ה"צופים" ויותר מובלת לבצע מהלכים בניגוד לעבר בה הייתה יותר במצב של הובלה.

מבחינה רעיונית, העונה החמישית לא הייתה מקורית והזכירה רעיונות מוכרים. ראשית, העובדה שאוליביה ופיטר מולידים ילדה, אשר אמורה להיות ממובילי "ההתנגדות", מזכירה מאד את סרטי "שליחות קטלנית" ואת העובדה שג'ון קונור אמור להיות מנהיג המחתרת. נכון, זה לא בדיוק אותו דבר, אך בהחלט רעיון דומה.

תגידו לי אם הרעיון הבא נשמע לכם מוכר: קבוצה של אנשים (אוליביה, פיטר, אסטריד וולטר) קופאת בזמן וכשהיא מתעוררת 21 שנים (השנה היא 2036) בעתיד ששונה על ידי אנשים שהגיעו מהעתיד ("הצופים" שהגיעו מהמאה ה 27) באמצעות אמצעים טכנולוגיים ואשר רוצים לשלוט על בני האדם ועל ההתקדמות שלהם. קבוצת האנשים מקימה מחתרת ונלחמת באנשים מהעתיד עד לפרק האחרון בו הם מצליחים בכך. צופי ערוץ הילדים אמורים לקפוץ במהרה ולענות: כן, אנחנו מכירים את העלילה. מדובר בטלנובלה "כמעט מלאכים", כאשר בעונות 3 ו 4 קבוצת הילדים נוסעת בזמן ובעונה הרביעית נלחמת באדם שהגיע מעתיד בכדי לשנות אלמנט מעברו. נכון, גם הפעם העלילה לא דומה במאה אחוז, אך בהחלט קרובה לכך.

גם אקורד הסיום מוכר מאד לצופים מסוימים. בסדרה "בבילון 5" אחד הסיפורים המשניים היה סיפורו של קומנדר סינקלר, אשר התפקיד שלו היה לנסוע לעבר בכדי להילחם במלחמה. סינקלר מקריב את עצמו בכדי להפוך למנהיג של גזע בשם מינבארים ואכן חוזר בזמן באמצעות תחנת "בבילון 4" אותה הוא גונב בסיוע של הדמויות הראשיות בסדרה. בעונה החמישית של Fringe אנו חוזים בוולטר, אשר מקריב את עצמו בשעה שהוא נוסע לעתיד עם ילד "צופה" בכדי להוכיח לאנשים שהחלו את התהליך של הפיכת האנושות ל"צופים" (הנדסה גנטית של האנושות שתעלה את האינטיליגנציה של האנושות באמצעות הקרבה של הרגשות של בני האדם) עד כמה התהליך מוטעה.

יכול מאד להיות שבשל העובדה שהיה ידוע שמדובר בעונה האחרונה עוד לפני שהעונה עלתה לאוויר (ומי שמנסה להתכחש לכך לא יודע כיצד עובדות רשתות הברודקאסט האמריקאיות) קיימת תחושה של סוף הסיפור כבר מהפרק הראשון של העונה. תחושה זו מלווה את העונה לאורכה עד אשר היא מגיעה לסיום הצפוי והקיטשי, כאשר פיטר ואוליביה מקבלים הזדמנות שנייה עם הבת שלהם לאחר שהם מצליחים לשנות את העתיד ולמנוע את היווצרות "הצופים".

אז, לראות או לא לראות ?

אם אתם מעריצי הסדרה בוודאי שלא תפספסו את 13 פרקי הסיום שלה (הסדרה הגיעה ל 100 פרקים בסך הכל) וזה מובן בהחלט. העונה הזאת גם הוכיחה שמבחינה רעיונית הסדרה הגיעה למיצוי ולכן עדיף שסיימו אותה, כאשר היא מעט אחרי השיא שלה. הרעיונות של העונה משומשים ובעיקר קיטשיים (צפו בפרקים האחרונים ותבינו לבד), אבל ניתן להבין זאת בכך שבהפקה רצו להעניק לצופים סוף הולם. עבורי מדובר באכזבה קלה, משום שהסדרה הזאת בתחילת דרכה הייתה הכל חוץ מצפויה וקיטשית ולכן ציפיתי לסיום קצת שונה, לא בדרגה של הסוף של "צ'אק", אבל יכלו לנסות להגיע לסוף קצת פחות צפוי. ולכן, מעריצי הסדרה שעדיין לא צפו בעונה הזאת (יש כאלה ?) צפו בה, אך גם הכינו את עצמכם לכך שתגיעו לבדכם למסקנה, שאולי היה עדיף לסיים את הסדרה כמיני סדרה של 6 או 8 פרקים איכותיים ופחות כמריחה קיטשית של 13 פרקים.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מי יכול להתווכח עם העובדה שהיה ידוע מראש שהעונה החמישית היא אחרונה? הריי פורסם מראש שFOX רוצה להגיע ל-100 פרקים בשביל למכור את הסדרה לסינדיקציה(או איך שלא אומרים/כותבים את זה) אז איפה יכול להתעורר פה וויכוח בכלל?...תודה על הסיקור. אישית סבלתי את העונה האחרונה רק בשביל לסיים כי אני שונא להפסיק סדרות באמצע...

אנונימי אמר/ה...

למה אתה מתכוון סינדיקציה?
תסבירו בבקשה מה הכוונה
למה היא רוצה להגיע ל100 בשביל למכור אותה? מה זה? ולמה צריך 100?

Unknown אמר/ה...

לא יודע למה 100(אולי כדאיות=כסף) אבל סינדיקציה זה מכירה של סדרה לערוץ אחר לצורך שידורים חוזרים(בעיקר לרשת קטנה שלא יכולה לעמוד בעלויות הפקה גבוהות). עד כמה שאני יודע.