יום שני, 14 בפברואר 2011

ביקורת: The Cape, עונה ראשונה – פרקים 6-1: או "8 סיבות לכישלון של הסדרה The Cape".


1. שודרה ברשת הלא נכונה – לפעמים צריך קצת מזל בכדי להיות משודך לרשת הנכונה. לדוגמא: קשה לי להאמין שהסדרה Haven הייתה מצליחה במקום אחר פרט לרשת המדע בידיונית האמריקאית. כך גם במקרה של The Cape. רשת NBC מיתגה את עצמה בשנים האחרונות עם סוג אחר של סדרות. סדרות שהן קצת יותר מתוחכמות מהרמה המוצגת בסדרה הזאת. עם סדרות דוגמת צ'אק בדרמה ו Community או אפילו 30 רוק בקומדיות. לכן, הסדרה הזאת לא פונה לקהל היעד הנכון. במידה והייתה משודרת בערוץ המדע בידיוני או במקרה הקיצוני ביותר – רשת ה CW, היה לה סיכוי גדול יותר להצליח.
2. שודרה בתקופה הלא נכונה – אם מעריצי הסדרה רוצים להאשים מישהו באי הצלחת הסדרה הם צריכים להאשים את האחראים לסדרה סמולוויל. עד שהסדרה עלתה לשידור, סדרות וסרטי הקומיקס היו, פחות או יותר, נראים כפי ש The Cape נראתה. כלומר, הדינמיקה של The Cape על המסך נראתה דומה מאד לסוג סדרות וסרטי הקומיקס של שנות השמונים והתשעים – פשוטות ורגילות עם אפקטים (והניסיון לחלק את הפרק לחלקים היא רק דוגמה לכך). סמולוויל הביאה תחכום גדול יותר לסדרות הקומיקס ושינתה את הצורה שבה הביטו על סדרות מהסוג הזה. מהבחינה הזאת, לראות את The Cape היה בבחינת חזרה אחורה לימים פשוטים יותר (לעיתים חשבתי שאני מביט בגרסה שונה מעט של הסדרה The Flash מסוף שנות השמונים). הצופים, אשר התרגלו לסדרות קצת יותר מתוחכמות ולא היו מוכנים להסתפק בכך.
3. הוכנה במשך זמן רב מדי – קיימת טענה, כי אם יכינו סדרה מסוימת במשך זמן רב יותר לפני שהיא עולה על המסכים אזי הסדרה תהיה טובה יותר. זו טעות. אני לא טוען שצריך להזדרז לעלות את הסדרות על המסכים, אבל ההתעכבות בהעלאת הסדרה יוצרת לה בעיות. במקרה של The Cape היא יצרה ציפיות בלתי רגילות. ברשת NBC הכינו את הסדרה במשך למעלה משנה וחצי !!! בתקופה הזאת הצופים, אשר חיכו לה זמן רב כבר חשבו שבשל העובדה שהתעכבו בהעלאת הסדרה (הסדרה הייתה אמורה לעלות כבר בחודש ספטמבר) הם יקבלו מוצר מעולה. אבל בפועל, הם קיבלו מוצר רגיל ולא ממש מיוחד. במידה והצופים לא היו מפתחים ציפיות גדולות גם האכזבה הייתה פחותה. שוב, האיחור הגדול היה נסלח במידה והסדרה הייתה באיכות גבוהה, אבל כפי שציינתי היא לא כזאת.
4. עלתה לשידור במועד לא נכון – קשה מאד לסדרה שעולה בחצי השני של עונת השידורים להצליח. אפילו לסדרות וותיקות שעולות בעונות חדשות. הדוגמאות הבולטות האחרונות הן העונות השניות של Human Target, ושל V והעונה השלישית של הסדרה Lie To Me, אשר עלו כממלאות מקום ולא הצליחו להעניק לרשתות השידור שלהן נתונים חיוביים. הסיבה היא, שכחודש או חודשיים לאחר עליית הלוח החדש של הרשתות הגדולות, קהל הצופים כבר סגור על השגרה הטלוויזיונית שלו, פחות או יותר, ופרט למקרים יוצאי דופן, קשה מאד להזיז אותו מהשגרה הזאת. גם אם לשבוע או שבועיים נדמה שהסדרה מצליחה להניב נתונים חיוביים, מהר מאד היא תדרדר חזרה לנתונים הרגילים של הרשת באותה שעה. לכן, אם ב NBC האמינו בסדרה הזאת, הם היו חייבים להעלות אותה לשידור באחת מ 2 האפשרויות: שבועיים לפני עליית לוח החורף של שאר הרשתות בכדי להריץ אותה, או כסדרת קיץ ואז גם רמת הציפיות ממנה הייתה נמוכה יותר.
5. הסדרה לא מספיק טובה – אם מנתחים את הסדרה מבחינת האיכויות שלה, הרי שמדובר בסדרה שכבר ראינו כמוה והרבה במהלך שנות השמונים והתשעים. אין בה משהו מיוחד. כלומר, הסדרה לא מעוררת רגש בצופה, למרות שכביכול אמורים להזדהות עם הגיבור, אשר סובל בכך שהופלל והופרד ממשפחתו. צפיתי בששת הפרקים הראשונים ולא הזדהיתי עם הגיבור כפי שהזדהיתי עם הדמות של קלארק קנט בסמולוויל לאורך השנים. אני לא טוען שמדובר בסדרה גרועה, אלא בסדרה סבירה בלבד שלא ממש גורמת לצופה לחכות בציפייה לפרק הבא. נחמד לצפות בפרק, אבל כאשר היא תרד מהמסכים בעוד מספר שבועות, מהר מאד ישכחו אותה. כמו את מרבית הסדרות.
6. היעדר סדרה מובילה טובה – שעת השידור שלה היא בעייתית מאד (יום שני בשעה 9), כפי שמעריצי הסדרה The Event למדו במהלך העונה. אבל בעוד לרשת FOX יש את House כסדרה מובילה לשעה 9, לרשת ABC יש סדרות ריאלטי עם רייטינג גבוה ולרשת CBS יש את "איך פגשתי את אמכם" ו Rules Of Engagement אשר נושקות (ולעיתים קרובות עוברות ) כמעט מדי שבוע ל 3.0 נק' מדד, הרי שרשת NBC הציבה עבורה את הסדרה צ'אק כסדרה מובילה. אני אוהב את הסדרה צ'אק, אבל היא מניבה במקרה הטוב 2.0 נק' מדד ובמקרה הרע היא מגיעה ל 1.7 נק' מדד. הנתונים הללו לא מספיק טובים בכדי להוביל סדרה חדשה באמצע העונה. כמו כן, לפי דעתי, אם ברשת היו מזיזים את הסדרה Parenthood משעת השידור שלה ביום שלישי בערב אחרי The Biggest Loser. אני מבטיח לכם שנתוני Parenthood היו יורדים לפחות מ 2.0 נק' מדד.
7. שעת שידור קשה מאד – הסדרה נאלצת להיאבק עם מפלצות רייטינג כדוגמת "שני גברים וחצי" ו"הרווק" של רשת ABC. ולכן קשה לה להתמודד איתן. כאשר היא שודרה ביום ראשון (2 הפרקים הראשונים) היה לה קל יותר. שימו לב, שגם כאשר צ'אק חזרה לעונתה השלישית ושודרה ביום ראשון היא הניבה רייטינג גבוה, אם כי במקרה של צ'אק היא גם קודמה בצורה די רצינית. יום שני הוא יום עמוס בסדרות והשעה תשע בערב היא משבצת שידור קשה מאד. לא פלא שהסדרה לא מצליחה להתרומם. במיוחד בשל העובדה שהחלה להיות משודרת רק בחלק השני של העונה.
8. "קללת סאמר גלו" ? – אני אומר זאת במעט הומור, אבל שימו לב, שהפרויקטים האחרונים בהם השתתפה השחקנית (מלבד הבלחה לפרק אחד ב"תיאורית המפץ הגדול") נחלו כישלון ומהר מאד ירדו מהמסכים. אני מתכוון ל Dollhouse ו"שרה קונור". התפקיד האחרון שלה שממש הצליח היה בסדרה 4400 אשר שרדה 4 עונות וירדה מהמסכים בשנת 2007. מאותה שנה גלו נוחלת כישלון אחרי כישלון. שוב, כמו במקרה של צ'אק, אני אוהב את סאמר גלו, לדעתי מדובר בשחקנית מוכשרת ויפה, אבל לעיתים מודבקת לך סטיגמה מסוימת וקשה להתנער ממנה.
לא צריך להיות חכם גדול בכדי לראות, שלסדרה לא היה כמעט סיכוי מהרגע הראשון שעלתה לשידור.

Share on Facebook

אין תגובות: