יום שני, 14 ביוני 2010

pretty little liars - פיילוט: סדרה סבירה, אבל רק סבירה.


זו הייתה אחת הסדרות שהכי ציפיתי לה במשדרי הקיץ, בעיקר בשל העובדה שכל נתוני הפתיחה היו לטובתה. עם ההפקה של Gossip Girl ועם רעיון טוב וברשת הנכונה, ABC Family ולא ה CW המאוסה, היא כמעט ולא יכלה להפסיד. ואכן, נתוני הצפייה של פרק הפתיחה היו טובים מאד ופרט לאירוע יוצא דופן, אני חושב שהסדרה גם תמצא את עצמה עם עונה שנייה ללא בעיות.
אז מה היה לנו בפרק הפתיחה ?
קודם כל הרעיון. אין ספק שתמיד כיף לפתוח סדרה, ובוודאי סדרת נוער, עם מיסתורין. וזה בדיוק מה שקורה כאן. הניסיון לגלות מה קרה בגורל אליסון אשר נעלמה ובמשך שנה לא שמעו ממנה היה רעיון יפה מאד, לא הכי מקורי אבל יפה מאד. במיוחד לאור העובדה שאליסון הייתה המלכה של חבורה של 5 בנות ודי עשתה בהן כבשלה. והעובדה שגם לאחר שמצאו גופה שטוענים שהיא שלה עדיין הבנות מקבלות SMS ממנה היא תוספת עדכנית יפה מאד (בסרטים דומים קצת יותר ישנים אלו היו מכתבים).
אז איך הרעיון יצא לפועל ?
כאן אני חושב שיש בעיה. הסדרה הזאת היא הכלאה של מספר סדרות אחרות. יש בה את אלמנט סרטי האימה כגון "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון"- כפי שבסרטים הללו קורה לאחד האנשים משהו טראומטי (מישהו נרצח) וכעבור שנה מישהו מתחיל לרדוף את הגיבורים, כך גם כאן. יש בסדרה גם את האלמנט של תעלומת היעלמות, חקירת משטרה כמו במרבית סדרות המתח. וגם, אופרת סבון של סדרות נוער.
מה לדעתי הבעיה ?
אני יודע שהסדרה פונה אל הנוער אבל צריך לזכור דבר אחד. הסדרה "ורוניקה מארס" אשר שודרה לפני מספר שנים ניסתה גם היא ליצור משהו דומה. ניסתה והצליחה. היא הייתה כל כך איכותית עד שלפי דעתי היא הייתה צריכה להיות פורצת דרך בתחום. הניסיון לא להיות כמו עוד סדרת נוער אלא להיות משהו מעבר לכך הפכה את הסדרה לכל כך טובה. כאן המקרה שונה, משום שבסדרה הזו הנטייה היא להוריד את רמת המתח והמסתורין ולשים דגש יותר על הצד של אופרת הסבון: אז יש אבא של אחת הדמויות שבגד, יש את הבחורה שאוהבת את הגברים של אחותה ומקנאה בה, בחורה אחת מתנשקת בשקט עם בנות ואחרת עם תסביך אבא שגורם לה לפשיעות קטנות ומאלץ את אמא שלה לשכב עם שוטר כדי שבתה לא תואשם בפשע. ולכל זה אנו נחשפים בפרק הראשון. וזו בעיה. אני חושב שהיו צריכים, לפחות בפרק הראשון להתרכז יותר באירועים שנבעו לקראת ההיעלמות ופחות להציג לנו את הגיבורות ועולמן, משום שכך הסדרה מדגישה שהגיבורות יותר חשובות מהסיפור, ובמילים אחרות: אופרת הסבון יותר חשובה מהמסתורין והמתח. בכך חזרה הסדרה לתקופה שלפני "ורוניקה מארס" וחבל.
לגבי השחקנים.
אולי מספיק ללהק כל הזמן בחורות שנראות כל כך טוב שזה לא נראה מציאותי ? לוסי הייל יפה מאד וגם שאר חברותיה, ומעניין שגם הגברים בסדרה כל כך יפים. בכך הסדרה מאבדת מעט את אמינותה והופכת למעין מוצר פלסטיק, שאני לא ממש אוהב. אני לא אומר שבגלל שבחורה יפה היא לא יודעת לשחק, אבל בכל זאת, זה לא נראה אמיתי ומזכיר יותר את Gossip Girl.
מה לגבי התסריט ?
הכתיבה סבירה בהחלט. אין בה משהו ייחודי ויוצא דופן כפי שהיה ב"ורוניקה מארס" אבל עבור סדרת נוער זה בסדר גמור.
לסיכום, האם לראות ?
הרעיון היפה לא זוכה לביצוע מרשים מדי וייחודי, למרות הקאסט היפה (ואולי בשל כך). אני בטוח שבעוד 4 או 5 שנים, אחרי שהסדרה תרד לא יזכרו אותה יותר מדי אבל בשביל להעביר 42 דקות מול המסך במזג האוויר החם זה בסדר גמור. לא מדובר בנפילה אבל הסדרה לא הגיעה לרמה שקיוויתי.

אין תגובות: