יום שישי, 10 בנובמבר 2017

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה שנים עשר: נסיגה לאחור



כאשר סדרה מגיעה למספר עונות כל כך רב כפי ש Supernatural הגיעה אליו קשה להצביע על חידושים. בדרך כלל, רוב הסדרות שמגיעות למספר עונות דו ספרתי הינן דרמות בעלות קונספט דומה כגון "חוק וסדר" או CSI. בניגוד לדרמות הללו, ל Superntural יש דווקא סיפור מסגרת בכל עונה ומספר סיפורי משנה בהם אפשר לחזות במהלך העונה. בשל כך, דווקא העונה האחד עשרה של הסדרה רשמה עליה בכל מה שקשור לאיכות ולעניין שהיא יצרה, בין היתר בשל העובדה שלאחר עשר עונות הציגו סוף סוף את הדמות של אלוקים (ואחותו). ואולם, לאחר כל עליה, בדרך כלל, נרשמת גם ירידה, וזה בדיוק מה שקרה בעונה השנים עשר שלה.

איך אפשר להתעלות על עונה שיש בה את הדמות של אלוקים ? בהפקה ניסו לענות על כך על ידי החזרת דמותה של מארי, אמם של סאם ודין, אשר מתה בתחילת הסדרה. הבעיה היא, שזה לא היה מספיק.

מבחינת הסיפורים הגדולים שסופרו בעונה זו, ניתן לחלק אותם לשניים: המאבק של סאם ודין ב"יודעי הספר" הבריטים ובמאבק שלהם בלוציפר והניסיון לחסל את בנו שעמד להיוולד, עד אשר לקראת סוף העונה הם מגיעים להסכמה שאפשר לחיות עם לידת בנו של לוציפר. מבט רוחבי על הסיפורים הללו הצביע על המשך מגמה שמלווה את הסדרה כמעט מתחילתה: היעדר דמויות נשיות. אין כמעט ספק שבהפקה עובדים לפי נוסחה שבה ישנן דמויות גבריות במרכז (סאם, דין, קסטיאל ועד העונה האחרונה גם קראולי), אבל אפשר היה לחשוב שלפחות יצרפו דמויות נשיות נוספות מלבד דמותה של מארי. בעונה זו הייתה להם אפשרות כאשר בסוף העונה האחד עשרה הוצגה הדמות של גברת באבל (אליזבת בלאקמור), אך לאחר שני פרקי הפתיחה של העונה היא נעלמת, משאירה את המקום לשני גברים בשם אדם פרגוס (מיק) ודיוויד היידן ג'ונס (ארתור קאץ') וחוזרת רק לקראת סוף העונה.

אפשרות נוספת הייתה להשתמש בדמות של אלישיה ביינס (קרה רויסטר), במיוחד לאחר שעושה רושם שניסו להראות שבינה לבין סאם עפים ניצוצות, אך גם הדמות הזאת הופיע מעט מדי ולבסוף אף חוסלה לקראת תום העונה. עושה רושם שזה הכוונה של ההפקה, להמשיך במסורת ולא לנסות לערוך מקצה שיפורים. מהבחינה הזאת, אם זה לא מקולקל למה להתערב ? הבעיה היא, שבשל העובדה שהעונה הייתה פחות טובה מקודמתה, וזה היה ברור גם לפני כן שזה עומד לקרות, אפשר היה לנסות משהו מעט שונה. בהפקה פתרו זאת בכך שהם יוצרים ספין אוף שבו הדמויות הנשיות שהופיעו בסדרה יקבלו סדרה משלהם, אבל לפי דעתי זה לא פתרון מספק. הסדרה זקוקה נואשות לדמויות נשיות ואולי גם לנסות להצמיד לדמויות הראשיות מושא אהבה לאורך זמן ואולי אפילו ליותר משתיים או שלש עונות (אם היא תזכה לכך, ורוב הסיכויים שזה יקרה).

הסיפור המרכזי השני, סיפורו של לוציפר ובנו היה די משעמם, במיוחד לאחר שלוציפר חוזר לגוף שראינו אותו בעבר, דמות אותה גילם מארק פלגרינו. נכון, בהפקה הכינו עם הסיפור הנ"ל את הקרקע לעונה הבאה, כאשר יעסקו בבנו של לוציפר, אך אפשר היה לראות מחזור חומרים. דווקא העובדה שבסוף העונה חיסלו את הדמות של קראולי ומארק שפרד, אשר גילם את הדמות הודיע שהוא לא חוזר לעונה הבאה, אפשר לזהות בכך אבדה גדולה לסדרה. הדמות והשחקן במיוחד, הוסיפו המון לסדרה. אם כי, ניתן לראות שכבר אין כמעט לאן לקדם את הדמות. יהיה מעניין לראות את הדמויות שיציגו בסדרה בכדי למלא את החלל.

אפשר גם לציין ש 23 פרקים היו יותר מדי עבור עונה זו. בעונה האחת עשרה אפשר היה להאריך את העונה מכיוון שהיא הייתה מספיק טובה, אך העונה עושה רושם שהיא נמתחה יותר מדי. במיוחד לאחר שגם הדמות של קסטיאל (מישה קולינס) נעלמת לזמן ארוך.

אז, לראות או לא לראות ?

מעריצי הסדרה יכולים לראות את הסדרה, אך הם בוודאי יבחינו בירידה ברמה לאחר העונה המוצלחת שקדמה לה. בסך הכל, הסדרה עובדת לפי נוסחה וחובבי הז'אנר (גם אם הם לא מעריצים אדוקים של הסדרה) יכולים לצפות בה. התסריט באותה רמה, הבעיה היא שהסיפור המרכזי קצת שעמם, בוודאי בהשוואה ל...(הבנתם את הרעיון) יהיה מאד מעניין לראות אם לאחר ירידה הסדרה הוותיקה תוכל לחזור ולעלות בחזרה, משום בשלב הזה ירידה נוספת ברמה או עונה נוספת כפי שהעונה השתים עשרה הייתה יכולה גם לגרום להמשך הירידה בצפייה, כפי שנתוני הרייטינג של העונה הקודמת הוכיחו. 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

באמת הסיפור פה פשוט לא הגיוני בשלב הזה, מסיימים עם אלוהים ועוברים לman of letters.. אין שום היגיון.. זה היה אמור לבוא הפוך אם כבר, והקטע עם אלוהים לדעתי אמור היה לסגור את הסדרה.

JamesCrow אמר/ה...

לפי דעתי מארי לא באה להחליף את החלל של אלוהים ואחותו אלא לוציפר בא למלא את החלק הזה והוא עשה זאת היטב.
ואם מדברים על נשים אז בעל-טבעי מעולם לא היו דמויות נשיות לטווח ארוך והן תמיד נעלמות.

זה סיפור על 2 אחים וכל המסביב בא והולך, לא רואה שום הבדל בכמות הנשים בעונה הזאת להבדיל מעונות קודמות.
בנוגע לאיך לסגור את הסדרה, אני מניח שהסוף אף פעם לא יהיה באמת סוף אחרי הכל מרבית הדמויות כבר מתו וחזרו אז גם אם נראה את האחים מתים בסוף זה יהיה סוף פתוח.

אחד הדברים היפים ב"על-טבעי" לפי דעתי שיותר מפעם אחת סוף העונה היה יכול להיות בקלות סיום לסדרה.
-מדבר על מוות של אחד האחים,החלק של אלוהים ואחותו ואפילו התאונה בעונה 2 (ששם באמת כמעט וביטלו את הסדרה בתקפות שביתת התסריטיאים)