יום רביעי, 20 ביולי 2016

שלב סיכום עונה: The Royals, עונה שנייה: משהו חסר...



את הסקירה של העונה השנייה של הסדרה The Royals כדאי להתחיל עם החלטה נכונה שהתקבלה מיד לאחר סיום העונה הראשונה המעולה: לא לחכות יתר על המידה להעלאת העונה השנייה. ואכן, לאחר שישה חודשים בלבד העונה השנייה עלתה לאוויר. אולם, כאשר הסדרה כבר חזרה לאוויר התברר שהיא לא משחזרת האיכות של העונה הראשונה, היא אפילו לא התקרבה לכך.

ראשית, לא ברור מדוע, אבל כאשר הסדרה חזרה לאוויר נעדרו ממנה שתי דמויות מרכזיות, היעדרות אשר משפיעה על הסדרה מכל כך הרבה היבטים: מרקוס (אוקוולי רואץ'), שומר הראש של ליאם ואופיליה (מריט פטרסון). באם את ההעדרות של מרקוס עוד ניתן היה לתרץ, הרי שאת ההיעדרות של אופיליה כבר היה קשה להסתיר. אופיליה הייתה אחת מהדמויות המרכזיות של העונה הראשונה ונחשבה גם למושא האהבה הנחשק עבור ליאם, האישה שהוא באמת אהב. אולם, פרט לפרק אחד בו כביכול ליאם ואופיליה סוגרים מעגל כאשר מתברר שלאופיליה יש גבר חדש ישן בחייה, היא לא מופיעה בשאר תשעה הפרקים של העונה. החיסרון שלה היה משמעותי מאד. אפשר היה להבין לו היו מכינים את הצופים לכך, אולם לאחר שני פרקי פתיחת העונה שבה היא לא הופיעה היא מקבלת את סגירת המעגל בפרק השלישי.

אפשרות אחת להיעדרות של אופיליה היא הסיפור המרכזי שסופר בעונה השנייה: פענוח הרצח של סיימון, המלך של בריטניה. מתברר שטד, אביה של אופיליה הוא הרוצח. יכול מאד להיות שהתסריטאים רצו להראות עד כמה הוא לבד ועד כמה הוא ניצב מעבר לקצה, במיוחד לאחר שהוא החל לראות ולדבר אל אשתו המתה. הבעיה היא, כיצד הם ביצעו זאת. פענוח הרצח מתבצע כבר בתחילת העונה ונמרח עד הפרק האחרון של העונה בה כל הסיפור מתגלה. פענוח שכזה אמור להתבצע בצורה הרבה יותר דרמטית, במיוחד כאשר מדובר באופרת סבון (ואל תטעו, מדובר באופרת סבון מהוקצעת) ודווקא הימצאותה של אופיליה, במיוחד בפרק האחרון של העונה אמור היה להיות הרבה יותר משמעותי ולקבל תאוצה גדולה הרבה יותר, במיוחד לאחר שקהל גדול מאד של תומכי המונרכיה מגלה שטד הוא הרוצח ומבצע בו לינץ'.

בעיה גדולה מאד שהעונה סובלת ממנה היא שבשל היעדרות הדמויות הנ"ל העונה נפתחת בצורה חלשה מאד. רק לקראת סוף הפרק הרביעי ותחילת החמישי הסדרה מתחילה לקבל תאוצה ולהמריא, במיוחד לאחר שהנסיכה אלינור לפתע פוצחת ברומן לסבי (מיד אגע בהרחבה גם ברומן הזה) ומתברר שלמנדי (שרה בומונט), איתה אלינור פוצחת ברומן, יש אג'נדה משלה. וכמו כן, גם האמת על הרצח של סיימון מתגלה, גם אם לא לכולם. בעונה של עשרה פרקים זה קורה מאוחר מדי משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שבשל העובדה שבסוף העונה הראשונה קצב האירועים נכנס לסחרור, הצופים החלו לצפות שקצב האירועים הנ"ל ימשיך וכאשר הם לא קיבלו את מבוקשם, סביר להניח שחלק החליטו לוותר על התענוג. סיבה נוספת היא, שבשל העובדה שהסדרה מתחילה להתרומם רק כמעט מאמצעיתה היא ששאר הסיפורים מתקצרים בצורה לא נכונה. כך הסיפור של מנדי מגיע לסיומו מהר מדי, שלא לדבר על סיפורה של ויולט (קלי הייזל), המשרתת בה סיירוס המלך מתאהב ואשר נרצחת על ידי אמה של המלכה.

החלטה לא נכונה נוספת שלקחו בהפקה היא אותה החלטה שעשו ב Bloodline ובמספר אופרות סבון אחרות: להשתמש בדמויות שלא בחיים. הם החליטו להראות שסיירוס עדיין לא מצליח לצאת מצילו של סיימון, למרות שהלה מת וכמו כן, שטד נרדף על ידי רוח אשתו המתה. זה היה נחמד לו ביצעו זאת פעם אחת או פעמיים, או במשך פרק שלם, אבל בפועל זה נמשך לאורך העונה כולה ודי מעצבן את הצופה. התסריטאים אולי חושבים שמדובר בהצגה (שם אפשר להבין את ההחלטה), אבל בסדרה זה מעצבן. מאד.

אז, מה בכל זאת מצליח לעבוד עבור הסדרה בעונה השנייה ?

השחקנים. אין כמעט ספק שכל אחד מהליהוקים המרכזיים של הסדרה הייתה פגיעה בול במטרה. במיוחד של הדמויות של ליאם ואלינור, שהיא למעשה נמצאת במרכזה של העונה והיא גם זו שמניעה את העלילה עד לפרק האחרון של העונה בו ליאם לוקח את הפיקוד.

כמו כן, מבחינת התסריט, העובדה שיצרו סיפור רקע גדול מאד עבור המשפחה של המלכה, כאשר מתברר שאמה של המלכה (בגילומה של ג'ואן קולינס האדירה) רצחה את אהובתו הגדולה של סיימון לפני שהשניים עמדו להינשא בכדי לפנות את הדרך לבתה הלנה.

מצד שני, השימוש ברומן לסבי היה כל כך נדוש ולמעשה, גם לא נחוץ. היום כמעט כל סדרה בכדי לזעזע מעט את הצופים יוצרים רומן לסבי. הבעיה ? לפני חמש עשרה שנה אולי זה היה אפקטיבי, אבל ריבוי הסצנות הללו לא תורם, במיוחד לאחר שעושה רושם שאלינור למעשה עדיין מאוהבת בג'ספר ולמרות שהיא מבקשת ממנו לעזוב אותה לאחר שיסיימו עם הגילוי של רצח אביה, בדקות האחרונות היא ככל הנראה תרצה אותו שוב. ולמעשה, כל הסיפור הלסבי נשכח כאילו לא קרה כלום. אופרת סבון, או לא אופרת סבון ?

אז, לראות או לא לראות ?

העונה השנייה של הסדרה סובלת מבעיות רבות, אולם עדיין כדאי לצפות בה, בעיקר בשל השחקנים, התפאורה והאפשרויות לעונה השלישית שכבר אושרה לה, כאשר בסוף העונה מתברר שיכול להיות שרוברט, אחיהם של ליאם ואלינור, אשר נחשב כמת, ככל הנראה בחיים וכמו כן, אולי בעקבות מות אביה והגילוי של מה שהוא עשה, אולי הדמות של אופיליה תחזור לסדרה. מצד שני, הבעיה של העונה השלישית תהיה, ככל הנראה, ריבוט רעיוני של הסיפור ולא המשכו, כפי שהעונה השנייה הייתה המשכה של הראשונה. ולכן הסיכון שלה להמשיך לאבד גובה ואיכות גדול יותר. מעניין יהיה לראות אם התיקונים החיוניים בעקבות הבעיות של העונה השנייה יתבצעו או שמא ההידרדרות תימשך. מה דעתכם עומד לקרות ? 

אין תגובות: