יום שלישי, 22 במרץ 2016

שלב סיכום עונה: Pretty Little Liars, עונה שישית, חלק ב: הריבוט נכשל...



הסדרה Pretty Little Lairs סגרה לפני זמן לא רב את עונתה השישית. לא להאמין, אבל הסדרה הזאת נמצאת עמנו כבר 6 שנים ! אם בתחילתה היא הייתה משב רוח מרענן, הרי שבעונות האחרונות שלה התקבלה התחושה שהיא נמצאת כבר הרבה מעבר לשיא, שהיא "נמרחת" ושהגיע הזמן להגיד: די. דווקא החצי השני של העונה השישית הציב בפני ההפקה את האפשרות המושלמת לעשות את מה שהיא הייתה צריכה לעשות לפני זמן רב: לחדש אותה. לא להתחיל את הכל מחדש, אבל בהחלט להמציא את עצמה מחדש. זה לא קרה.

ראשית, לא ברור מדוע בהפקה הסתפקו בעשרה פרקים בלבד בחצי העונה הנוכחית. אם לחצי הראשון של העונה השישית המספר התאים בכדי לסגור את הסיפור של Big A הרי שכאשר מבצעים ריבוט לסדרה רצוי להעניק לה קצת עומק. עשרה פרקים זה מעט מדי לכך. אם זה היה תלוי בי הייתי מקפיץ את מספר הפרקים ל 13 לפחות. יכול מאד להיות שמבחינת החומר שברשות ההפקה לא היה מספיק בכדי לנפק פרקים נוספים, אולם בעונות הקודמות ההפקה הראתה שהם יכולים למתוח סיפורים לאורך זמן רב. הבעיה היא, שמצד אחד לא "מרחו" את הסיפור ומצד שני לא הכניסו לו עומק. בין היתר חסרות הדמויות של מליסה ומייק, הדמות של מונה אנמית מאד ובאופן כללי הצופה מסיים את העונה בתחושה שהיא הסתיימה מוקדם מדי (בוודאי לאור פרק סיום העונה), אך גם שלא סופר בה יותר מדי (ושוב, פרט לפרק סיום העונה...)

כפי שמעריצי הסדרה יודעים, עשרת הפרקים האחרונים של העונה השישית החלו לאחר שעברו חמש שנים מאירועי הפרק העשירי של העונה. בהפקה התהדרו בכך שהם ביצעו מהפך ויזואלי לבנות. באמת ? להעניק פוני לספנסר זה מהפך ? להאריך את השיער של האנה זה מהפך ? שלא לדבר על אריה שרק צבעו לה מעט את השיער. היה רצוי להעמיק את השינוי שלהן, משום שהצופים לא טיפשים, הם ראו שבאופן מעשי שום דבר לא השתנה.

גם מבחינת התסריט כמעט ולא ראינו שינוי. שוב פעם הסיפור מתחיל עם רצח ועם A אנונימי\ת, בדיוק כפי שהסדרה החלה, כאשר נמצא שלד בביתה של אליסון ו A הוצגה לצופים (מאוחר יותר התברר שמדובר במונה). בשל כך, הצופה לא מרגיש שהסדרה מקבלת דחיפה מחודשת עם פתיחת סיפור חדש, אלא חוזרת לאותם דפוסים שאפיינו אותה בעונות קודמות.

היות והסדרה חוזרת על דפוסים ישנים והיות והצופים מודעים לכך שהעונה השביעית של העונה צפויה להיות גם האחרונה שלה (אם כי לאחרונה החלו לצוץ מספר ידיעות שאולי ימשיכו את הסדרה עם סרט או עונה נוספת, אך קשה לי להאמין שזה יקרה) הצופה גם מקבל תחושה שבאופן מעשי מדובר ב"אפילוג" ושלמעשה בהפקה סופרים את הפרקים לאחור עד לסיומה ולא מעניקים לה חיים מחודשים. במידה וזו אכן הכוונה שלהם, כלומר להכין את הצופים לסוף הסדרה אזי הם עושים זאת בצורה טובה, אך הם לא הודיעו שזו הכוונה שלהם ולפי דעתי זה נעשה מוקדם מדי, היה רצוי לחכות עם זה לחצי השני של העונה השביעית ולא כבר עכשיו.

גם הסיפורים בעונה זו איכזבו מאד. נתחיל דווקא עם הזוגות בסדרה. את ההחלטה להפריד בין עזרא לאריה, כיילב להאנה וספנסר וטובי אפשר היה להבין ואף לתמוך בכך, אך העובדות הן, שכבר בתום עשרה פרקים החזירו את אריה לעזרא, האנה בדרך חזרה אל כיילב (היא כבר הודתה בפניו שהיא לא הפסיקה לאהוב אותו) ושספנסר מתחילה שוב לקרוץ אל עבר טובי (התפוס ?) גורמת לכל העבודה שעשו בתחילת החצי לרדת לטימיון. ובכלל, בשביל מה היה צריך לעשות זאת ? לשוב פעם נוספת אל אותם דפוסים ידועים ?

ואם כבר בזוגות עסקינן, בשביל מה היה צריך להפוך את כיילב למעין "זונה ממין זכר" ? (כן, אני יודע שאני מגזים קצת, אבל זו ההרגשה שמתקבלת מהצפייה בפרקים אלו). זה די מעצבן לראות כיצד גבר אחד יוצא עם החברה הכי טובה של דמות מסוימת (הוא יוצא עם ספנסר), אבל גם עם מונה ? באמת ?

דמות אחרת שלא ברור מה ההפקה עושה איתה היא דמותו של לוקאס. אם בתחילת הסדרה הסיפור שלו עוד היה סביר, הרי שבחצי השני של העונה השישית לא ברור מדוע השתמשו בדמות שלו. אפשר היה לנסות למצות את ה"קראש" שלו אל עבר האנה ולגמור עם הסיפור במקום לנסות שוב את הסיפור של כיילב והאנה. במידה ולא עושים זאת, לא ברור מה הוא בכלל עושה שם. האם רק בכדי להציג בפני האנה אפשרות לעסק משלה ? קצת עלוב. דרך אגב, גם אפשרות של רומן בין האנה למייק, כפי שהוצג בספרים היה טוב יותר מהסיפור הישן של האם האנה תחזור לכיילב ? ועוד לא התחלתי לדבר על החתונה של ביירון ואלה...

נקודה אחת אפשר לציין בוודאות לחובת ההפקה: סיפור התאומות. בהפקה טענו במהלך העונות שהם לא יגעו בסיפור של התאומות (למי שלא יודע, בספרים לאליסון הייתה אחות תאומה). אפשר היה לאהוב את זה ואפשר היה שלא, אבל בכל זאת להציג סיפור של תאומות בסדרה קצת מוציא את העוקץ מההחלטה של ההפקה. מצד אחד, פרק זה הצליח ממש להפחיד כאשר ראו את אנדראה פרקר מתחזה לגברת דילורנטס המתה, אך מצד שני המחשבה של מה שהצופים יכלו לקבל עם סיפור התאומה של אליסון ומשחק כפול של סאשה פיטרס הנהדרת קצת מבאס.

מבחינת בניית התסריט בעשרת הפרקים הנ"ל זה היה מוזר מאד. בעוד שהסדרה נעה על מי מנוחות במשך כמעט שמונה וחצי פרקים הרי שסוף הפרק התשיעי והפרק העשירי הכניס את הסדרה לסחרור. הנתון המעניין הוא, שמרלן קינג, יוצרת הסדרה, טוענת שמגמה זו תצבור תאוצה בעונה השביעית. אולי סוף סוף הסדרה תזכה לחוות את הריבוט שהיא זקוקה לו.

לאחר הגילוי של A ו Big A בחצי השני של העונה השישית עסקו ובעונה השביעית יעסקו ב Uber A, כאשר מרלן קינג טוענת שמדובר ב A המסוכן\ת ובעל\ת היכולות הגבוהות ביותר. לפחות בעונה זו זה לא ניכר עד לדקות האחרונות של העונה, כאשר מצליחים לחטוף את האנה מתוך חדר נעול. למען האמת, עד לאותם רגעים, היחס כלפי A החדש\ה די לא רציני, במיוחד לאחר מונה ושרלוט. הדמות אמנם מאיימת, אבל לאחר שכיילב מצליח להערים עליה לפחות פעם אחת קיימת תחושה שמדובר בדמות לא מספיק מאיימת. ואז מגיע הפרק האחרון. כולי תקווה, שבהפקה יעמדו במילה שלהם ויוכיחו שמדובר בדמות מסוכנת יותר מזו של שרלוט, משום שאחרת האכזבה תהיה גדולה מאד.

בפרק האחרון של העונה מתברר גם שאליוט, הבחור שאליסון מתאהבת בו ונישאת לו, הוא בחור רע ושיש לו עבר עם שרלוט. קשה לי להאמין שהיה צופה אחד שהגילוי הנ"ל הגיע לו בהפתעה. אולי רק הקשר שלו לתאומה של גברת דילורנטס. בכך, אולי טעו בהפקה שבתום הפרק העשירי של העונה הראו קטע מהעתיד ובו נטען על די "השקרניות", כי גבר רודף אחרי אליסון. היה ברור שגבר מחייה של אליסון יהיה האיש הרע ואז אנו מתוודעים לאליוט כבר בתחילת הסיפור. אלמנט ההפתעה נעלם מהר מאד. חבל, אפשר היה למנוע זאת.

האם בכל זאת אפשר לציין אלמנט חיובי מהחצי השני של העונה השישית ?

אולי. כאשר סדרה מגיעה לסיומה אפשר להביט עליה ולראות האם היא הצמיחה שחקן או שחקנית. הדוגמא האחרונה היא של איימי אקר ב Person Of Interest. עד לסדרה זו איימי די "עפה" מעל הרדאר, אבל סדרה זו הצליחה להוכיח עד כמה מדובר בשחקנית מעולה. עשרת הפרקים האחרונים של העונה השישית מחדדים את העובדה שבקאסט יש שתי שחקניות בלבד בעלות כריזמה ונוכחות ודווקא הן הופיעו לזמן המסך הנמוך ביותר באופן יחסי (וחבל שכך): סאשה פיטרס ושיי מיטשל. יהיה מעניין מאד לעקוב אחר הקריירה של השתיים בכדי לראות אם הן ינצלו את נתוני הפתיחה המעולים שלהן.

אז, לראות או לא לראות ?

צופים שצפו בסדרה עד כה יכולים לצפות בה רק בכדי לצפות בסיום הסיפור. צופים שלא צפו בסדרה עד כה (ואולי גם צופים ותיקים) יתאכזבו מהפרקים הללו. באופן כללי, מי שיחליט לצפות יוכל לצפות בצמד פרקי פתיחת החצי השני של העונה ובצמד פרקי הסיום. על שאר הפרקים אפשר לעבור די במהירות.

חבל. לריבוט של הסדרה היה פוטנציאל גדול מאד וכפי שקהל הצופים של הסדרה הוכיח, חלק גדול מאד ממנו עדיין שומר לה אמונים, גם בעונת החורף וגם לאחר שש וחצי שנים, כאשר בפרק החזרה מחופשה צפו כ 2.25 מיליון צופים. חבל רק שבהפקה ממשיכים לעשות את כל הטעויות האפשריות והקהל הבין זאת, כאשר בפרק סיום העונה צפו רק 1.19 מיליון צופים. כלומר, בתוך עשרה פרקים הסדרה איבדה קרוב למחצית מהקהל שלה ! כאשר הפרק האחרון אפילו לא רושם עליה, כפי שבדרך כלל היה קורה, אלא דווקא רשם ירידה מ 1.26 ל 1.19 מיליון. מהבחינה הזאת אולי טוב שהיא דווקא מגיעה לסיומה בעוד עונה. אתם יודעים מה הכי עצוב בנתונים הללו ? שמדובר בנתונים הטובים ביותר של הרשת. יהיה מעניין מאד לראות את נתוני פתיחת העונה השביעית בכדי לקבל תשובה לשאלה שעולה, כאשר קוראים את הנתונים הנ"ל: האם מעריצי הסדרה יעניקו לה הזדמנות אחרונה באקרוד הסיום שלה ויחזרו לצפות בה ? מה אתם חושבים שיקרה ? 

אין תגובות: