יום שישי, 11 במרץ 2016

ביקורת: The 100, עונה שלישית: פרקים 8-1: לא, פשוט לא...



משום מה הסדרה The 100 זוכה למספר תגובות רב בבלוג זה. האם זה מצביע על מספר מעריצים רב שיש לסדרה בארץ ? לא אוכל להעניק לכך תשובה החלטית. בכל מקרה, במשך זמן רב התבקשתי להעניק את דעתי על הסדרה בכלל ועל העונה השלישית בפרט. בקשה זו הפכה לדחופה לאחר שבפרק השביעי של העונה השלישית (זהירות ספוילר גדול מאד) נהרגה אחת מהדמויות המרכזיות בסדרה, לקסה. אז, למרות שהסדרה הזאת היא לא אחת מהסדרות שאני צופה בה באדיקות התיישבתי לראות את כל פרקי העונה השלישית עד כה (את הפרקים הראשונים ראיתי כבר קודם לכן ולכן הצפייה בהן התבצעה לצורך רענון) בכדי לגעת בנושאים הבולטים שעלו בעת האחרונה ולחוות את דעתי.

אני רוצה להתחיל דווקא מהבעיה המרכזית שהסדרה מתמודדת איתה החל מסוף העונה הראשונה והיא: התסריט שלה מבולגן, לא ברור ובעיקר: לא ברור להיכן הסדרה מתקדמת. כלומר, לקראת איזו מטרה.

יהיו צופים שיציינו שבמקורה מדובר בסדרת הישרדות. עדיין, גם The Walknig Dead היא סדרת הישרדות (אמנם מסוג שונה, אך עדיין סדרת הישרדות) ובכל זאת רואים אצלה סדר במהלך העונות, וגם התקדמות מעונה לעונה. ב The 100 זה לא קורה. בסדרה של רשת ה CW עושה רושם שבכל סוף עונה התסריטאים יושבים ומחליטים לאן הם רוצים להצעיד את הסדרה. למען האמת, זה בדיוק מה שג'ייסון רוטנברג, יוצר הסדרה והתסריטאי הראשי שלה, טען בראיון שלו לפני מספר ימים. לצערי, לאחר עונה ראשונה סבירה בהחלט, התסריטאים וההפקה מדרדרים את הסדרה, כאשר הם לא יודעים מה הם רוצים להשיג.

לפחות עבורי, בתום העונה השנייה היו לי שתי סיבות בודדות לצפות בה. הסיבה הראשונה, הסיפור של "הבינה המלאכותית" אליה התוודענו בפרק סיום העונה השנייה. הסיבה השנייה, לראות לאן ייקחו את הדמות של קלארק (אלייזה טיילור). כל שאר הנושאים בסדרה הפכו למשעממים. וזה כולל את המצב של "אנשי השמיים" אל מול "הארציים", או המחנות בתוך "ארקדיה", המצב של ג'ספר וכו'...אשר עבורי כל דקה שעוסקים בהם על המסך זה בזבוז זמן אחד גדול. אולי מעריצי הסדרה לא יאהבו לקרוא את הדברים הללו, אבל לאחר צפייה בכל כך הרבה סדרות הישרדות בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר The Walking Dead (שאני מעדיף אותה בכל מצב על פני The 100) אלו הם הנושאים היחידים ששווה בכלל להתייחס אליהם בעונה השלישית של הסדרה.

רוטנברג טען שהמוטיב של הסדרה בכלל ובעונה השלישית בפרט הינו "מה צריך לעשות בתור מפקד", או "מה אדם צריך להיות בתור מפקד". אני מצטער, אבל בפועל זה לא מה שהצופה מגלה, במיוחד לאחר שבעונה השנייה לקסה, אשר אמורה להוות את דמות המפקדת (בעלת תבונה, אך גם אכזרית) נוטשת את קלארק ואילו בעונה השלישית מחליטה להיענות לבקשת קלארק לא לדרוש נקמה לאחר שב"ארקדיה" רוצחים 300 "ארציים", שכביכול באו לסייע להם. כלומר, המודל שהתסריטאים מציגים הוא פגום. במידה וקלארק אמורה ללמוד מכך היא לומדת את השיעור ההפוך של מה לא לעשות בתור מפקדת. קשה לי להאמין שלכך התכוונו התסריטאים, במיוחד לאחר הראיון של רוטנברג לפני מספר ימים.

בכל מה שקשור לשני המוטיביים שחיפשתי בעונה השלישית הרי שהאכזבה שלי הייתה גדולה. ראשית, לאחר התחלה סבירה, דמותה של קלארק הופכת מאקטיבית לפאסיבית לחלוטין. לא ברור מדוע היא מחליטה להיכנע ללקסה לאחר שזו בגדה בה ובכל השורדים (ולא, אז לא היו לה רגשות עזים כלפיה), לא ברור מדוע היא נשארת כשגרירה, מלבד העובדה שהתסריטאים היו צריכים שהיא תהיה שם בכדי שתחווה כאב לב נוסף, ולא ברור כיצד היא מצליחה לפתח רגשות כלפי מי שבגדה בה בשלב הכי קריטי שבו הייתה צריכה אותה. הצופה צריך לקבל זאת כאקסיומה ולא מבין מדוע זה קורה.התירוצים שניתנו בסדרה ממש לא מספקים. ולא, הניסיון לשמוע בקולה של קלארק לאחר מכן לא מספיק להעניק לכך סיבה. אולי בהמשך העונה קלארק תחזור להיות אקטיבית, אבל בחלק הארי של העונה גם הדמות של קלארק הופכת למשעממת. וחבל, כי היא הדמות היחידה שעוד איך שהוא היה כדאי לצפות בה בסדרה הזאת. ולא, זה לא בגלל המראה החיצוני של השחקנית, למי שתהה.

בנוגע לסיפור של "הבינה המלאכותית", עושה רושם שהתסריטאים עושים משהו שלא עשו בשתי העונות הראשונות והוא לפתח את הרעיון באופן איטי ומבוקר. וזו גם הבעיה הגדולה שלהם. מאחר ובשתי העונות הראשונות בסדרה הם התחייבו לקצב מסוים (בדיוק כמו ב Scandal וב How To Get Away With Murder) והעובדה שהם הורידו הילוך בנושא המעניין ביותר של הסדרה בעונה זו קצת מוציאה ממנו את העוקץ. כמו כן, הסיפור מתחיל להידמות לאופרת סבון. פתאם התברר שיש קש בין אנשי השמיים לארציים ? שהמפקדת שלהם משתמשת בבינה מלאכותית, אשר נוצרה בתיבה ? אתם רציניים ? מה הצעד הבא, קלארק בהריון מפין המת ?

התוצאה היא, שלפחות עבורי העונה השלישית מצטיירת כעונה בינונית במקרה הטוב. מעריצי הסדרה שאוהבים לצפות במלחמות ובמאבקים פנימיים מקבלים את מה שהם מחפשים וביד רחבה. אבל, מי שמחפש משהו מעבר לכך, משהו קצת מתוחכם שלא נראה עד כה או שלא עסקו בכך יותר מדי לא מקבל זאת. וחבל, כי העונה הראשונה והבתולית של הסדרה הוכיחה שאפשר לעשות זאת בצורה טובה יותר. ולמרות שחלק מהמעריצים אולי לא יאהבו לקרוא זאת הרי שלפחות עבורי מדובר באכזבה אחת גדולה.

הגענו אל הנושא שבוער בקרב חלק ממעריצי הסדרה: הצורה שבה הרגו את דמותה של לקסה. לצערי, בניגוד גמור למה שכתבתי עד כה, בנושא זה אני ניצב לצידם של התסריטאים וההפקה. צריך לומר זאת בפה מלא: למרות שמדובר בדמות לסבית והיא מדברת אל קהילה גדולה, כאשר מחליטים על גורלה של דמות עובדה זו לא צריכה להילקח בחשבון. ברגע שעושים זאת היוצרים חוטאים למטרה. אולי המעריצים לא ידעו זאת, במיוחד בקרב הקהילה הלהטב"ית, או שידעו זאת ולא היו מוכנים לקבל זאת, בפני ההפקה והתסריטאים ניצבה החלטה קשה לפני תחילת העונה. הם ידעו שיש להם את השחקנית אלישיה דבנאם קארי (לקסה) לשבעה פרקים בלבד. הסיבה ? השחקנית היא חלק מהקאסט הראשי בסדרה Fear The Walking Dead ומבחינת לוח זמנים זה היה בלתי אפשרי להשאיר אותה מעבר לכך. לכן, עוד לפני שהעונה החלה התקבלה ההחלטה שהדמות תמות בתום הפרק השביעי וזאת כחלק מהתהליך שעובר על קלארק. לכן, התסריטאים עשו את מה שיכלו במסגרת הפרקים שניתנו להם. במידה וקלארק ולקסה היו מוצאות את עצמן כבר בפרק הפתיחה או בפרקים הבאים אחת בזרועות השנייה זה היה לא טבעי, במיוחד לאחר תום אירועי העונה השנייה. יכול מאד להיות שהצורה שבה לקסה נהרגה הייתה לא מקורית, אבל אני נאלץ להבין את התסריטאים אשר קיבלו הוראה מהיוצר והמפיקים שבפרק זה היא אמורה למות ובחרו בדרך שנראתה להם. כביכול כמעט כולם קיבלו מה שהם רוצים: לקסה מקבלת את קלארק גם אם זה לרגע, קלארק מקבלת שיעור נוסף בחיים ואלישיה מסיימת את חלקה בזמן שהוקצב לה. נכון, בקהילה הלהטב"ית לא אוהבים שהורגים להם "אחת משלהם" אבל באופן מעשי לא הייתה לכך ברירה. העובדה שב"באפי" עשו זאת קודם לכן לטארה לא אמורה לשנות. יכול להיות שהצורה שבה לקסה נהרגה לא מקורית, אבל היא הייתה מתה בכל מקרה. כפי שראיתי, המוות שלה לא היה מזלזל, אלא הציגו מוות שונה. לא מקורי, אבל שונה. כאשר ג'וס ווידון עשה את זה לטארה זה היה מזלזל ? ובכלל, מה זה אומר מוות מזלזל ? טיטוס ניסה לרצוח את קלארק, אבל לא היה מיומן באקדח ולכן הרג את לקסה בשוגג. אני לא רואה את הזילזול בכך. נכון, היא מפקדת, אבל זה לא אומר שהיא חייבת למות מוות גרנדיוזי. צריך גם לזכור את כל התיאטרליות שביצעו בסדרה בעונה השנייה למוות של פין ולבצע משהו דומה היה בכך מחזור. ובכל מקרה, הדמות של לקסה, לפחות על פי יוצר הסדרה, ועד כמה שבקהילה הלהטב"ית לא יאהבו לקרוא זאת, הייתה אמורה להיות שלב בלבד בדרך של קלארק.

לגבי הטענה, שבסדרות נוהגים להרוג דמויות של לסביות, הומואים וכדו', זה אולי נכון (אם כי ניתן לציין גם את העובדה שב"האנטומיה של גריי" אריזונה דווקא שורדת בניגוד ללקסי וסלואן שמתים בהתרסקות מטוס, או שב The Walknig Dead הדמות של טארה שורדת במשך זמן רב, בניגוד למצטרפים אחרים במהלך העונות שלא זכו לכך. וכן, אני יודע שמדובר בדוגמאות בודדות, אבל הן מוכיחות שהן קיימות), לא בדקתי את הנושא לעומק ולא נכנסתי לראש של התסריטאים והמפיקים בתעשייה, אבל לפחות לגבי המקרה הזה, השפיטה לא נכונה. מעריצים שעוזבים את הסדרה בגלל הנושא הזה, ולא למשל בגלל שהיא משעממת (לפחות עבורי), עבורי עושים טעות והעובדה שהם מעדיפים אג'נדה על פני הסדרה עצמה מעידה יותר עליהם מאשר על המפיקים והתסריטאים. וזאת, למרות שאני מבין את הכאב שלהם.

יתרה מכך, לא הבנתי בכלל את מערכת היחסים שבין קלארק ללקסה מהרגע הראשון. העובדה שבמשך עונה וחצי בכלל עסקו בשאלה עם מי קלארק תהיה עם פין או בלמי ורק בעונה השלישית פתאם קלארק מוצאת את עצמה עם אישה (בפרק הפתיחה ולאחר מכן עם לקסה) לי נראה כצעד די לא מובן. וכן, אני זוכר את הנשיקה בסוף העונה השנייה, אבל זה הגיע משמקום ולא התייחסו לכך יותר מדי בעונה זו. אני גם לא אוהב את העובדה שמשנים בצורה שכזאת את ההעדפות המיניות של הדמויות. במיוחד כאשר זה מגיע בצעד כל כך מפתיע. לי זה נראה לא טבעי ובניגוד לסיפור בסדרה. קלארק יכלה לראות את מה שעושים ללקסה לאחר מותה גם בצורה בדרך אחרת ולהבין את הקשר לבינה המלאכותית. יהיה מעניין לראות כיצד ימשיכו את הנושא בדמות של קלארק ומי יהיה\תיהיה הכיבוש הבא שלה...

לסיכום, עבורי הסדרה שהיה לה פוטנציאל ענק לא מצליחה למצות אותו ובעונה זו, למרות שחלק מהמעריצים דווקא אוהבים אותה יותר, היא כבר הפכה למשעממת ובעיקר ללא מרגשת. עבורי, הנושאים היחידים שעניינו בעונה זו טופלו בצורה לא נכונה וגרמו לי לרדת מהסדרה כמעט לחלוטין. אולי אצפה בפרק או שניים נוספים בכדי לראות אם משהו השתנה, אבל אני לא אופטימי. קשה לי לראות אותי צופה בעונה נוספת במידה והיא תאושר לסדרה. אבל היי, זו רק דעה שלי ואני מניח שמעריצי הסדרה חושבים אחרת. אני טועה ?

נ.ב.
שמתם לב שמדובר בסדרה שהיא הכי אנטי גברים שיש ? הדמויות המרכזיות החיוביות הן כמעט אך ורק נשים (קלארק, לקסה, אוקטביה, אינדירה, אבי) והגברים היחידים שמוצגים פגומים: את פין הרגו לאחר שהפכו אותו לרוצח, בלמי הפך לאחד מ"הרעים" בעונה זו (בכך יש חזרה לדמות שגילם בתחילת הסדרה), ג'ספר הפך למשוגע, תלוניוס לתמהוני וקיין לרכרוכי ובלי חוט שידרה. על פייק אין מה להרחיב את הדיבור. היחיד שאולי נמצא ברשימת הדמויות החיוביות הוא לינקולן, אבל עד כמה מרכזי הוא בעונה זו ? ועדיין מדובר בדמות אחת אל מול כל הדמויות הנשיות (כאשר נשמעות רמיזות גם שהוא עומד למות). אני מבין שרוצים להציג חברה שונה מזו שקיימת היום, אבל אפשר היה לעדן זאת במעט. 

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים לגמרי מה שאמרתה על לאקסה, הדמות הזו עשתה תסדרה לדיי הרבה אנשים. היא הייתה דמות חזקה, החלטית, ותאמת? מפקדת מצויינת. והמשיכה בינה לבין קלארק אולי הייתה מוזרה מצד קלארק אבל מצד לאקסה!? זה היה אחלה של "רומן" לסדרת טלויזיה. והסיכום של דמות זו היא למות ע"י כדור טועה מהבן אדם שנועד לשרת אותה? זה זילזול לדמות הזו, המוות שלה לא היה מספק.

וכל הרגע של קלארק והרגשות האלה היו מוזרים מצד קלארק כי רק לפני שנייה שכבת איתה, מצד לאקסה זה לא היה מוזר כי אני אישית תמיד ראיתי משיכה מצד לאקסה לקלארק. מצד קלארק ההפקה עשתה הכל בצורה של לזרום, מצד אחד היא רוצה בנים ושנייה אחרי היא רוצה בנות..

ענת אמר/ה...

מענייו שאין לך בעיה כשכסדרה מתמקדמת רק בגברים אבל פתאום כשהגברים מוצגים כצד החלש יותר והרע (מה שעושים ברוב הסדרות לנשים) זה מפריע לך...
אז כמו שזה מפריע לך גם לנשים מפריע לראות סדרות רק על גברים. וללהט"בים מפריע לראות סדרות רק על סטרייטים. ולאנשים מעדות שונות מפריע לראות סדרות רק על אנשים לבנים. אני חושבת שהבנת את הנקודה שלי, ומקווה שתחשוב עליה.
ואני מסכימה עם התגובה שמעליי, הדמות של לקסה הביאה איתה מעריצים רבים לסדרה שהצטרפו רק בעונה השנייה, והמוות שנתנו לה לא היה מספק ולא היה מכבד. זה היה יכול להיות אפילו יותר טוב אם היא הייתה קופצת מול כדור כדי להציל את קלארק, אז למוות שלה הייתה לפחות משמעות.
ואגב, מה שאמרת על אלישיה, זה נכון שהיא יכלה להיות רק ב7 פרקים העונה, אבל השחקנית בעצמה אמרה שלקסה היא הדמות האהובה עליה ושהיא תעשה הכל כדי לסדר את הלוח זמנים שלה ככה שהוא יעבוד עם המאה. ככה שההחלטה להרוג אותה ממש לא באה מחוסר יכולת להשתמש בה.
ואז מה שיכלו להשתמש בה רק 7 פרקים? בכתום זה השחור החדש לורה פרפון הייתה באמצע צילומים של סרט ועדיין מצאו איך להשאיר אותה בסדרה. במבוקש לחקירה שרה שאהי נכנסה להריון עם תאומים ובכלל לא ידעו אם היא תחזור לסדרה ועדיין השאירו אותה בחיים בסדרה ובסיפור.
ומה שאמרת על כך שלפעמים צריך גם להרוג דמויות להטב"יות, אתה חייב להבין שזאת קהילה שסבלה מאז ימי תחילת הטלוויזיה. לקהילה אין דמויות להתחבר אליהן ולשאוף אליהן, והמעט דמויות שעדיין נשארו על המסך לא מספקות. ככה שכן, יוצר טלוויזיה שמחליט להציג דמות להט"בית אצלו בסדרה, חייב להתחשב במצב שבו הקהילה נמצאת, ולא, הוא לא יכול להרוג דמויות רק בשביל ה "shock value" כי לפעולות שלו יש תוצאות.
ואני חייבת להגיד שהרייטינג של הפרק השמיני אומר רבות על מה המעריצים חשבו על הכיוון שהסדרה הלכה אליו, ולסדרה לא נשאר עוד הרבה זמן על המסך.

YUVAL אמר/ה...

רציתי להגיב תגובה רצינית אבל אחרי הפסקה האחרונה הבנתי שאתה בסך הכל מביך. חבל. אני לא אוהבת להיות לא נחמדה.
דרך אגב, אם יש לך זמן לרפרף:
https://t.co/F1yuSW0L5W

אנונימי אמר/ה...

יובל, מורידה בפנייך את הכובע!!

BlackEyes אמר/ה...

האמתי מפתיע אבל באמת יש מלא מעריצים לסדרה בארץ,זה מה שישראלים אוהבים ואם הרשתות פה יקלטו את זה זה יכול לעשות להם טוב.
כאילו הוט ויס.

בנוסף רציתי להביע את תמיכתי בכך שאתה עונה לאנשים ותודה על הכל ואל תתיחס לאנשים מטומטמים אפילו שאשמח לדעת מאיזה אתרים אוכל לקבל נתונים אחרי שתעלם ):

זאת ועוד אשמח לדעת מה אתה חושב עד כל על המתים המהלכים עם הסיפור של נייגן ובנוסף לכך האם לדעתך Black sails סדרה טובה או לא?,כי לדעתי היא ממש יפה ומיוחדת

אנונימי אמר/ה...

באמת סדרה חרא.
התחילה עם רעיון טוב וביצוע טוב.
יצרו מוקדם מאוד קשקוש וניגוד בלתי אפשרי בין מוסריות לכאורה להתנהגות לחלוטין לא מוסרית ואף פלילית גם על פי חוקיהם (כל שבט/אומה וחוקיה).
עברו מדמויות שעוד איכשהוא נראו אמינות לדמויות הזויות במקרה הטוב.
תגידו מישהו באמת מאמין שקלארק מנהיגה (אני אפילו לא טורח להגיב לכינוי יפה שמישהו ניסה להדביק לה).

הדמות היחידה שעוד היה ניתן לעקוב אלריה בעניין היה מרפי שבאמת נראה מתייסר על פשעיו בעבר.
אפשר גם להגיד שלקסה נראתה אמינה, אבל היא לא דמות מעניינת. מאוד חד מימדית.

בקיצור מרוב שהתסריטאים החליטו שהם לוקחים רשימה של נושאים ודוחפים לקהל: אג'נדות פוליטיות, העצמה נשית, דילמות מוסריות (עלאק) ושאר קשקושים - לא מבחינת הנושאים אלא איך שמציגים אותם - הסדרה הפכה פח.