יום שישי, 18 במרץ 2016

שלב סיכום עונה: Homeland, עונה חמישית: איפה הלב ?



כאשר הסתיימה העונה הרביעית של הסדרה Homeland הבעתי מספר חששות לגבי הסדרה, כאשר השתיים העיקריות היו שהיא הפכה למקצועית מדי וללא לב, ואילו השנייה הייתה שהיא הפכה למעין גרסה חדשה של 24, כאשר בכל עונה ייפתח נושא חדש, וזאת לאחר שבשלש העונות הראשונות אפשר היה לראות אלמנט של המשכיות בוודאי בכל הסיפור של ברודי. בתום העונה החמישית אפשר להגיע למסקנה ולציין בפה מלא: שתי החששות שלי התאמתו.

אפשרות לזהות שמעונה לעונה התסריט של הסדרה הופך לאיכותי יותר ויותר ואכן, בעונה זו אפשר לזהות עליית מדרגה נוספת, אבל מצד שני הסדרה הפכה לחסרת לב לחלוטין. מקצועיות ותו לא. הבעיה היא, שבסדרה 24, שעושה רושם ש"הומלנד" מזכירה אותה יותר ויותר, הטמפו של הסדרה חיפה על כך, ואילו ב"הומלנד" זה לא קורה, משום שהטמפו שלה איטי בהרבה. אפשר היה לזהות זאת בעיקר בפרק האחרון, כאשר קווין נמצא על סף מוות וקרי מגיעה למסקנה שצריך לגאול אותו מיסוריו הצופה כמעט ולא מזדהה עימה ועם הסבל שהיא עוברת.

כמו כן, העובדה ששוב נפתח סיפור חדש, ובעונה זו הסיפור מתרחש מספר שנים לאחר תום העונה הרביעית, גרמה לכך שהצופים היו צריכים להתרגל לדמויות חדשות ולעולם כמעט חדש מזה שהכירו עד כה. הסיפור עבר לגרמניה שם קרי חיה עם גרמני ועם הילדה שלהם, כאשר היא כבר מחוץ לסוכנות. לוקח לצופה זמן להתחבר שוב לעולם החדש ועד שזה קורה העונה כמעט מגיעה לחצי הדרך, משום שבניגוד ל 24 (עד העונה האחרונה) הסדרה מנתה 24 פרקים ואפשר היה להתחיל את הסיפור לאיטו עד שהצופה נכנס אל הסיפור החדש.

בכל הקשור לסיפורים המרכזיים, אשר סופרו בעונה זו, אפשר לציין שניי סיפורים עיקריים. התמה המרכזית הראשונה עסקה בחפרפרת רוסית בתוך ה C.I.A ובמצוד אחריה, ומהבחינה הזאת היה נחמד לעשות את המעבר מהעיסוק המתמיד של הסדרה הזאת במוסלמים, אשר בעונה זו תפסו כיסא משני, אך עדיין מרכזי, כאשר פליטים סוריים ניסו בתום העונה להחדיר גז סארין לתחנת רכבת גרמנית.

סיפורה של הדמות אליסון קאר (מירנדה אוטו) היה מעניין, אם כי קצת צפוי והצופה מגלה שזו היא כבר בתחילת העונה, אך הבעיה הגדולה יותר היא הסוף של הדמות. לאחר שנדמה היה שיסגרו את סיפורה בצורה טובה, כאשר אולי היא הייתה מצליחה לברוח מתברר שבסופו של דבר היא מחוסלת כאשר היא מנסה לחצות את הגבול. גם סגירת סיפור גז הסארין בתחנת הרכבת הסתיים בקול ענות חלושה ומהר מדי. ובכך הצופה מרגיש מעט מרומה.

בכל הנוגע לסיפור הנ"ל, הליהוק של מירנדה אוטו היה מעולה, אך הליהוק של מארק איווניר כמפעיל הרוסי שלה היה גרוע. נמאס כבר לראות את איווניר בתור רוסי. אם רוצים דמות של רוסי שייקחו שחקן רוסי. עד כמה שהישראלים פרובינציאליים ואוהבים לראות יותר ויותר ישראלים מצליחים בתעשייה לראות את איווניר משחק דמות של סוכן רוסי ב"תא גורדין" הישראלית זה דבר אחד, אבל בסדרה אמריקאית ? זה קצת יותר מדי.

למרות שהדקות הראשונות של הפרק האחרון של העונה עדיין עסקו בנושא גז הסארין, אפשר לקבוע שזו השנה השנייה ברציפות שבה הסיפור המרכזי של הסדרה מסתיים דווקא בפרק ה 11 של העונה ואילו הפרק ה 12 הוא מעין אפילוג של העונה. מבחינה זו היה די מעצבן לראות כיצד בפרק האחרון סוגרים כל כך הרבה קצוות: קווין על סף מוות, אוטו דורינג,הבוס של קרי, מציע לה נישואין וחיים ביחד (לא באופן חד משמעי, אבל זה מובן מהטקסט), לורה סאטון, העיתונאית החוקרת מורדת על ברכיה ונכנעת למודיעין הגרמני וניומן, ההאקר, משולח לחופשי. זה קצת יותר מדי עבור פרק אחד, במיוחד פרק הסיום שמתחיל בסיום נושא גז הסארין.

אז, לראות או לא לראות ?

אלמנט אחד אי אפשר שלא לציין על ההפקה והתסריטאים של הסדרה: הם מבינים את המציאות הפוליטית של התקופה בצורה מושלמת והם מצליחים להציגו בצורה טובה מאד. הבעיה היא, שעיסוק כה גדול בנושא המוסלמי מתחיל כבר להעיק וטוב שהוא הפך לנושא מרכזי משני בעונה זו. מהבחינה הזאת, הקריצה לנושא הרוסי הייתה הברקה. יהיה מעניין לראות בנושא בו תעסוק הסדרה בעונה השישית.

לסיכום, מדובר במכונה משומנת, אשר מנפיקה מוצר טוב, אבל חסר לב. העובדה שבכל עונה נפתח סיפור חדש תגרום לכך שבשלב כלשהו הצופה יהיה שבע מהסדרה. בעונה זו אפשר לראות כבר את הניצנים לכך. הבעיה הגדולה שהצופה יוצא ממנה בתום העונה החמישית, בניגוד לעונות 3-1, היא שהצופה לא ממהר לרצות לצפות בעונה הבאה. רובם של הצופים יגיעו לצפות בעונה הבאה, אולם הדחף כבר לא נמצא שם. הסיבה לכך ? עד מתי אפשר יהיה לראות מוצר איכותי אבל קר ומנוקר ? ל"דקסטר" זה לקח 4 עונות, כמה עונות, לפי דעתכם, זה ייקח ל"הומלנד" ? 

3 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

הדמות של קרי בסדרה היא דמות של אחת שחייה על כדורים ויש לה באמת בעיה עם רגשות
לא פלא שלא התחברת לכאב שלה כי היא לא משדרת כאב
כמו ההתנתקות שלה מהבן שלה שקרתה וזהו בלי שהיא מתגעגעת
זו הסדרה כך בנו אותה

שי אמר/ה...

שד משחת, התכוונת להגיד הבת שלה ולא הבן.. ;)

ויש לי שאלה- D1D1 לא ברור לי הבעיה שמארק איווניר שאאל"ט הוא ממוצא רוסי במקור, ישחק רוסי באמריקה, רק בגלל שהוא גם ישראלי?! היה לדעתך עדיף שהוא ישחק גופה במקום?1 ;) תודה רבה!

אנונימי אמר/ה...

מדהים כמה הסדרה, שהופקה לפני האירועים בפריז, הבינה את הלך הרוח באירופה, והמשיכה לשדר כרגיל לאחר האירועים המזעזעים. אכן, מבינים את המציאות הפוליטית של התקופה בצורה המושלמת.