יום שלישי, 22 בספטמבר 2015

ניתוח: כיצד סדרה כמו Mr. Robot הגיעה לרשת USA ?




השאלה הגדולה ביותר לגבי הסדרה Mr. Robot היא כיצד, לכל הרוחות, סדרה כה מרכבת, אשר גם זכתה לביקורות טובות, הגיעה אל רשת USA ? רשת הכבלים ידועה בלהיטי הקיץ שהיא מייצרת בעשור האחרון החל מ"מונק", דרך "בשידור חוקר" ועד "פרשיות סמויות", "סוכן מחוק", "צווארון לבן" ואפילו "רופא להשכיר". מדובר בסדרות בעלות מבנה דומה עם שינויים קלים. Mr. Robot, מנגד, היא אולי יצירת מופת שזכתה לשבחים גדולים מאז תחילת ימי Lost, אבל מדובר ביצירה שונה לחלוטין.

מבחינה רשמית, Mr. Robot נוצרה ברשת USA לפני כשנה, בקיץ שעבר, כאשר נשיא הרשת כריס מקאמבר העניק ליוצר סאם אסמייל אור ירוק להתחיל בליהוק וצילום פיילוט. מקאמבר טען שהוא וצוותו נשבו בשבי התסריט ברגע שקראו אותו והיו להוטים אחר הפרויקט והוסיף ש "הבנו שיש בידינו תכנית מאד יחודית, אשר במידה ויוציאו אותה לפועל בצורה נכונה, יכולה להיות כמו משהו שלא נראה עד כה בטלוויזיה." ולמרות זאת, הרעיון של אסמייל לא היה מגיע כה רחוק ברשת USA לו מקאמבר והבוסים שלו לא החליטו זמן רב לפני כן שעליהם לשנות את התבנית של הסדרות שלה. "אנו נמצאים בתהליך של אבולוציה של המותגים שלנו בעת האחרונה" טען אחד ממנהלי הרשת. צריך גם לזכור שהרשת סיימה את 2014 כרשת הכבלים בעלת מספר הצופים הגבוה ביותר, אך למרות זאת היא איבדה כ 20% מהקהל שלה בעונה זו.

העלייה הדרמטית בתחרות בסדרות בעלות תסריט תרמה לאיבוד הקהל של הרשת, כמו גם המעבר של הצופים לפלטפורמות אחרות כגון DVR או צפייה און ליין וכו'... אך מקאמבר האמין שקיימת גם נטישה של צופים בסוגי הסדרות שהקהל רוצה לראות, בוודאי בקרב הקהל הצעיר, שהמפרסמים נוהים אחריו וברשת USA שמים אותם כמטרה. "אנו חוזים בשינויים בנתוני הדמו, בקרב צופים בגילאי 49-18" הסביר מקאמבר "דור המילניום הוא עתה הקהל הגדול ביותר מקרב הצופים והם מעוניינים בסדרות מתוחכמות יותר...הם מעוניינים יותר בסדרות בעלות סיפורי מסגרת מסובכים, דמויות רבות יותר שמגיעות מהעולם האמיתי ושיש להם בעיות אמיתיות." או, במילים אחרות, לא עוד הסדרות הקלילות שהרשת הייתה רגילה אליהן." ההוכחות לכך עבור הרשת היו הקריסות של הסדרות החדשות שהיא ניסתה להשיק כגון: Common Law ו Rush, אשר בוטלו לאחר עונה אחת בלבד.

מקאמבר טען שהאבולוציה של מותגי רשת USA החלה עם Suits ו Graceland, כאשר הרשת הודיעה לסוכנים הוליוודים, במאים ותסריטאים שהיא מחפשת אחר משהו שונה ממה שעבד להם עד עתה, בנוסף ליצירת סדרות בעלות אופי אפל יותר. "היינו ספציפיים מאד, אנו מנסים למצוא דרמות אשר במרכזן גיבורים שלא נחשבים כגיבורים, מורדים בעלי נסיבות יוצאות דופן." לטענתו, רשת USA הייתה בסדר גמור עם העובדה שלחלק מהגיבורים הללו היו פגמים, והדמות של אליוט אנדרסון (רמי מאליק) עונה בהחלט על התיאור של הפגמים הללו, כל עוד יש להם יעוד גבוה יותר. כלומר, שבסופו של דבר הם מנסים לעשות משהו חיובי. ובמידה ומביטים על הדמות של אליוט זה בהחלט עונה לקריטריון. הוא מאמין שהוא מנסה לשנות את העולם באמצעות היותו האקר למטרות חיוביות, באמצעות חבירה לקבוצת האקרים ובאמצעות הניסיון להפיל את החברה Evil Corp, למרות שחלק ממעשיו מפוקפקים.

בשעה שרשת USA לא ידועה בסדרות מהסוג הנ"ל, מקאמבר טען שלא הייתה בעיה למצוא תסריטאים כגון אסמייל שהיו מוכנים לסמוך על הרשת אשר הודיעה שהיא מעוניינת ליצור משהו שונה. "יש לנו היסטוריה ארוכה ביצירת סדרות מצליחות וזה עומד לנגד עינינו".הוא ממשיך וגורס "כאשר אתה מגיע לרשת USA יש לך סיכוי גבוה להשיק סדרה" וזה ככל הנראה קרץ לתסריטאי שזו הסדרה הראשונה שלו כגון אסמייל והסוכנים שלו ב ICM Partners. במקביל, מנהלי הרשת היו להוטים לעבוד עם אסמייל, למרות חוסר הניסיון שלו. מה שהרשים אותם יותר מכל הייתה התכנית לטווח ארוך שלו לגבי הסדרה. "כאשר הוא הגיע בכדי להציג בפעם הראשונה את הרעיון שלו לסדרה הוא הציג רעיונות למספר עונות" טען אחד ממנהלי הרשת "מה שנטע בנו בטחון היה שלסאם היה חזון ספציפי עבור הסדרה וכיצד לאן היא תנוע למספר עונות זה נטע בנו בטחון שהוא ידע מה שהוא עושה ושיש לו משהו שיוכל לשרת את הרשת לזמן רב."

עדיין, יש קפיצה גדולה מאד בין תקוות והאמונה של הרשת ברעיונות היוצר וביד הפתוחה שהרשת העניקה לסדרה. הרשת אישרה עונה שנייה לסדרה לפני שאפילו פרק אחד שודר. היא גם העלתה קמפיין פרסומי אדיר עבורה והתייחסה אליו יותר כסרט גדול מאשר סדרה. מקאמבר טוען, שהצפייה בפיילוט בחורף שעבר הייתה נקודת מפנה. "כולנו אמרנו 'וואהו, יש לנו כאן משהו מיוחד. מהמשחק ועד לכיצד היא נראית...בנקודה זו החלטנו שעלינו להראות את זה בפני קהל גדול ככל שניתן." עד לפני זמן רב, בכדי לעשות זאת הרשת הייתה צריכה פשוט לשבץ אותה אחרי אחד מהלהיטים שלה. אולם, מאחר ו Mr. Robot שונה כל כך בנוף של סדרות הרשת המצב היה שונה. מדובר בקהל יעד שונה מאד. בשל כך הקמפיין הפרסומי עבורה ארך כחודש ובכל פלטפורמה אפשרית, כולל פייסבוק. יותר מ 3 מיליון צופים ראו לפחות נתח מהפיילוט לפני שהוא עלה לאוויר ברשת.

למרות שהתוצאה לא הייתה נתוני רייטינג גבוהים, היא בכל זאת אפשרה ל Mr. Robot להיות צעד אחד קדימה לפני שאר סדרות הקיץ. "אחד מהאפקטים הגדולים של ההשקה של הסדרה Mr. Robot בכל פלטפורמה אפשרית לפני עלייתה לשידור היא שהמבקרים יכלו לצפות בה" אמר מקאמבר "וזה החל ביצירת הבאז..." כמו כן, הסדרה זכתה בפרסי קהל בכל מיני מקומות ופסטיבלים. עובדה שגרמה לכדור שלג חיובי. ואכן, עד לעליית Fear The Walking Dead, הסדרה Mr. Robot הייתה הדרמה החדשה הנצפית ביותר בקרב צופים מתחת לגיל 50 וגם ב VOD, למרות שהרשת לא אוהבת את הפלטפורמה הזאת יותר מדי. כמו כן, היא גם הייתה הסדרה בעלת מספר ההורדות הגבוה ביותר אחרי Game Of Thrones ו True Detective.

עדיין, קשה יהיה לקרוא לסדרה להיט גדול, לפחות על פי קנה מידה מסורתי, וגם על פי תוצאות העבר של הרשת בסדרות הקיץ שלה. אם לוקחים בחשבון נתוני DVR, פרקים חדשים מניבים כ 3 מיליון צופים לערב (כאשר קרוב ל 50% מכך הם צופים מתחת לגיל 50). היא מצליחה יותר מ Humans של רשת AMC ו Sex&Drugs&Rock&Roll של רשת FX, ובהחלט יותר מ Graceland. אבל מקאמבר, כמו מרבית מהקולגות שלו בימים אלו, מביט מעבר לנתוני הרייטינג באומדן הצלחת סדרה והחשיבות שלה עבור הרשת. לטענתו, צריך להביט גם מעבר לביצועים בכל פלטפורמות בכדי לקבל תמונה טובה יותר, ולא רק בנתוני הרייטינג של הסדרה + שלשה ימים לאחר מכן. אחד מההבטים זה לראות היכן צופים בסדרה, במיוחד עבור Mr. Robot, אשר פונה לקהל צעיר יותר. זו גם הסיבה שהעניקו לה עונה שנייה בשלב כה מוקדם, הרשת האמינה שהיא צריכה להראות את ההתחייבות שלה לסדרה בצורה ישירה. 

לא צריך להגזים ולהגיד ש Mr. Robot נמצאת במצב גרוע עבור הרשת. משום שהבאז עבור הסדרה והתחרות העזה עבור הקהל, במיוחד השנה, מקאמבר גם טוען שהמפרסמים רצים בכדי לקנות מקום לפרסומות. "מדובר במוצר חם, נכון לעכשיו. יש לנו היצע גדול ממה שאנחנו יכולים לאשר עבור Mr. Robot, והם ממשיכים להגיע." הגאווה הגדולה ביותר שלו היא שהגיע קהל שלא צפה קודם לכן בסדרות הרשת ובמיוחד הקהל הצעיר. דבר אחד שהפתיע את מנהלי הרשת היה שלמרות שמדובר בעוף מוזר עבור הרשת מבחינת הסדרות שלה יש עדות לכך שהסדרה לא הרחיקה לחלוטין את הקהל המסורתי שלה. "הקהל שצפה בסדרות הפשע כגון Law & Order: Svu צופה בסדרה משום שיש בה את מרכיב המתח. הם אוהבים את העובדה שאפילו שמדובר בסדרה בעלת סיפור מסגרת, בכל פרק יש משימה אחרת להשיג או משהו לפתור. בין אם מדובר בבריחה מהכלא או לבצע פריצה כלשהי למחשב."

למרות ההופעה המעודדת של הסדרה בעונה הראשונה, מקאמבר לא מזדרז להכריז על ניצחון, בתוך הסדרה או בניסיון הרשת למתג את עצמה. כמו מרבית הרשתות בימים אלו, רשת USA תנצל את החודשים בין העונה הראשונה לשנייה בכדי להגדיל את הקהל שלה. הדרך לעשות זאת הוא להשאיר את הסדרה "חיה" בקרב הצופים וכמו כן, לגרום לצופים אחרים להכיר אותה לראשונה. בכדי לעשות זאת, הרשת תשדר את הסדרה בשידורים חוזרים גם ברשת שלה וכן בפלטפורמות אחרות. צפו גם להסכמים עם Amazon, Hulu, או Netflix, למרות שאין לכך אישור רשמי. במבט קדימה אל עבר העונה הבאה, מקאמבר רומז שרשת USA פתוחה לכל מיני הצעות חדשות לשיווק הסדרה וכן לשרת את המפרסמים שלה. אם כי יכול להיות שהרצונות הללו יתנגשו, משום שאחת מהאופציות הוא שידור בפלטפורמות מסוימות ללא פרסומות.

האתגר הבא עבור רשת USA הוא להוכיח שהבאז הגדול שנוצר סביב הסדרה Mr. Robot וסביב אסמייל בעונה הראשונה שלה לא היה מקרי. בצד של הצרכן, רשת USA החלה בקידום פרסומי גדול מאד של Colony, אשר תעלה בחודש ינואר וכן עבור Queen of the South, אשר תעלה בקיץ הבא ואותה מקאמבר מכנה "פני צלקת" הנשית. בשתי הסדרות קיים רכיב המרדנות עם סיבה מוצדקת, הגיבורים שבעבר לא היו נחשבים ככאלה. בהקשר של Mr. Robot, ברשת עדיין מתכוונים להוכיח את כוונותיהם הרציניות כלפי הסדרה, להמשיך לקבל את אהדת המבקרים ולהמשיך לייצר באז עבורה. זו תהיה הוכחה לכך שהרשת מאמינה במיתוג החדש שלה. 


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

באמת תהיתי איך סדרה כזאת איכותית כמו מר רובוט יצאה מרשת מפוקפקת כמו usa

אנונימי אמר/ה...

סדרה נפלאה שהייתה מרעננת מאוד בין כל סדרות הקיץ הבנאליות. אכן מפתיע שהיא הגיעה דווקא מרשת זו.