יום שישי, 12 ביוני 2015

שלב סיכום עונה: Under The Dome, עונה שנייה: נפילה



אין ספק שההפתעה הגדולה ביותר של עונת 2013-2012 הייתה ההצלחה הענקית של Under The Dome בעונתה הראשונה. במקור, ברשת חשבו להפיק סדרה מוגבלת לעונה אחת, אבל כאשר הגיעו התוצאות של הפרקים הראשונים ברשת החליטו לנצל את ההצלחה ולהפיק לה עונה שנייה. זו הייתה טעות.

חלק גדול יותר מצופי הסדרה אהבו דווקא את החלק הראשון של העונה הראשונה, בעיקר משום שהוא עסק יותר בעידן האפוקליפטי שמצליח מאד בשנים האחרונות בסדרות הטלוויזיה. אלמנט זה טופל בחלק הראשון של העונה השנייה, בכל הקשור למזג האוויר, כמות האוכל המצומצם ומה נדרש מהחברה בכדי לשרוד עידן שכזה. עבורי, כמו בעונה הראשונה, רעיון זה היה פחות מעניין מהחלק המדע בידיוני שעסק ב"כיפה" עצמה, החלק השני של העונה. כמה פעמים בשנים האחרונות ראינו את הסיפור האפוקליטי, זה כבר מתחיל לשעמם אחרי שניים או שלשה פרקים.

עבורי, הבעיה הגדולה של הסדרה בעונה זו היא שהיא הפכה להיות גרסה טלוויזיונית ל"עשרה כושים קטנים", ספרה המדהים של אגתה כריסטי. בדרך כלל, במרבית מהסדרות הקאסט הראשי נשאר על כנו, לפחות בתחילת דרכו, אולם עושה רושם על פי העונה השנייה שכמעט כל אחד יכול למות. כבר בדקות הראשונות דמותה של לינדה (נטלי מרטינז) נהרגת ובסוף הפרק הראשון מצטרפת אליה דמותה של אנג'י (בריט רוברטסון). בפרקים האחרונים של העונה מתים פולין (שרי סטרינגפילד), לייל (דוויט יוקאם) ורבקה (קרלה קרום), כאשר הראשונה והאחרונה הצטרפו רק בתחילת העונה.

לא ברור לי באם הסדרה צועדת בעקבות הספר של סטיבן קינג, אבל בשל העובדה שמדובר בסדרה שתמשך אל תוך עונתה השלישית ולא ברור אם גם מעבר לכך, איבוד כל כך מאסיבי של דמויות ראשיות משפיע מאד על קהל הצופים, גורם להם לסלידה כלשהי ואיבוד חשק. במידה והיה מדובר במיני סדרה המקרה היה שונה, אך לטווח ארוך מדובר באלמנט בעייתי. ב The Walking Dead מצאו לכך פתרון, כאשר את הדמויות המרכזיות (ריק, קארל, דריל וכו'..) הם משאירים ומדי עונה מצרפים דמויות חדשות, חלק מהדמויות הללו נהרגות לאחר זמן (אנדריאה, נוח...).

במיוחד אמורים הדברים לגבי דמותה של אנג'י. מסכנה בריט רוברטסון, לאחר כל כך הרבה שנים בהן היא השתתפה בסדרות שלא הצליחו לשרוד, היא הגיעה לסדרה מצליחה ואז היא מסיימת את דרכה לאחר עונה אחת בלבד. הדמות שהצטרפה במקומה, מלאני קרוס (גרייס ויקטוריה קוקס) לא מצליחה להיכנס לנעליה. נכון, סיפור מותה של אנג'י מספק את הטריגר לחצי הראשון של העונה, אבל חבל היה לאבד את הדמות. ואם כבר עוסקים בסיפור הנ"ל, לא ברור כיצד עוברים לסדר היום כל כך מהר על העובדה שסאם רצח אותה. עוברים ימים ספורים בלבד מאז הגילוי ועד לפרק האחרון של העונה ובתקופה הזאת ג'וניור, שאהב מאד את אנג'י מאבד לחלוטין את הרצון שלו לנקמה ועובר כמעט מיידית למלאני.

יתרה מכך, הצטרפותה של מלאני גורמת לסדרה להרגיש יותר כאופרת סבון ופחות כסדרה בעלת עומק. 25 שנים לפני כן היא הייתה חברה של סאם (אדי קאהיל), מתה ועתה היא חוזרת מהמתים ומתחילה פלרטוט עם ג'וניור, אחיינו, שהוא גם החבר לשעבר של אנג'י, או ליתר דיוק היא הייתה מושא אהבתו. משומקום גם מתברר שאמו של ג'וניור זייפה את מותה, שמלאני היא אחותו למחצה של ברבי ולשניות ספורות מתפתח משולש אהבים קצר בין מלאני ג'ו ונורי.

בעיה גדולה נוספת היא, שמבחינת האירועים לא עובר זמן רב בין הפרק הראשון של העונה הראשונה ועד הפרק האחרון של העונה, שבועות ספורים במקרה הטוב. הצופה מרגיש שהסיפור "נמרח" יותר מדי. הפרקים האחרונים של העונה קצביים יותר, אבל שאירועי הסדרה יתפרסו על זמן כה מוגבל ? זה מתחיל להזכיר את ה"מריחה" של הסדרה "שקרניות קטנות ויפות" בעונות האחרונות. רעיון נחמד, אבל נמשך לאורך זמן רב מדי...

האם בכל זאת ניתן לציין אלמנטים חיוביים בעונה זו ?

למרות שהרעיון "נמרח", עדיין מדובר ברעיון מעניין. כל עוד עוסקים ב"כיפה" עצמה, במה שקורה כתוצאה מפעולותיה כגון: החזיונות עבור ג'ים הגדול בתחילת העונה ואח"כ של אנג'י המתה עבור ג'וניור, מציאת מנהרה שמובילה לעיר אחרת, חזרתה לחיים של מלאני, הרדיפה של אנשי צבא וטייקונים אחר מקור כוחה ["הביצה"] ובפרקים האחרונים האפשרות של העיירה לברוח. כל עוד עוסקים בכך, הסדרה מעניינת, כל השאר כמעט ולא.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, אבל לא מוכרחים. מדובר בהכלאה של סדרות: אופרת סבון מדע בידיונית ואפוקליפטית. עובדה זו גורמת לה, במיוחד בעונתה השנייה, לאחר שההנאה הראשונית מסתיימת בתום העונה הראשונה, להיות סדרה "כבדה" מאד, קל וחומר עבור חודשי הקיץ החמים בה היא משודרת בארה"ב. לא פלא, שנתוני הרייטינג ירדו בעונה זו. המלצה שלי ? לראות את העונה ברצף, להתמקד על המרכיב המדע בידיוני ועל כל השאר לרפרף. במידה והמגמות של העונה השנייה שציינתי יימשכו אל העונה השלישית, זה כבר לא יהיה מספיק. משום מה נראה לי שהמצב לא ישתנה, מה אתם חושבים ?

3 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

צודק במאה אחוז
אני צופה בה רק אם יש לי זמן או מקפיץ

Unknown אמר/ה...

היי ! תודה רבה על הסיכום, יש לי רק בעיה אחת. אם המטרה היא לסכם את העונה, מבלי להתחשב בספויילרים - אז מה הטעם בחלק של ה"לראות או לא" הרי גם ככה מי שיקרא את זה זה רק אלו שראו - ואם המטרה זה ביקורת על העונה אז יהיה נחמד לפחות להודיע לפני שמגיעים ספויילרים.

אנונימי אמר/ה...

העונה השניה היתה ממש גרועה.
העלילה נמרחת ורוב הדמויות לא מעניינות, אפילו ג'ים והבלונדיני שהיו יחסית מעניינים בעונה הראשונה הפעו למשעממים וצפויים.
החצי הראשון של העונה הראשונה מבוסס על הספר, אחר כך זה כבר "יצירתיות" של תסריטאיי הסדרה.