יום שישי, 19 ביוני 2015

שלב סיכום עונה 2015-2014: רשת FOX, הגלגל מתהפך ? לא כל כך מהר.


בניגוד לרשת NBC, שעונת 2014-2013 הייתה עבורה עונה מוצלחת, הרי שעבור רשת FOX עונה זו הייתה עונה קטסטרופלית. בשל כך, ברשת ערכו מספר שינויים עבור עונת 2015-2014. את השנה האחרונה ברשת יזכרו לטובה, אך גם בחשש.

היכן הרשת עומדת ?

לא ברור איך ולא ברור מדוע, אבל ברשת הצליחו לייצר את הלהיט הגדול ביותר לעונת 2015-2014, הכוונה היא כמובן לסדרה Empire. השילוב של אופרת סבון איכותית ופנייה לפלח שוק לא מנוצל, הכוונה היא לאפרו אמריקאים, ובעיקר לנשים בגילאי 49-34, הצליח לייצר לרשת נתונים שהיא לא ראתה בחמש השנים האחרונות. יתרה מכך, הסדרה עלתה רק בחודש ינואר וגדלה ככל שהפרקים התקדמו. כמו כן, כאשר שודרה ביחד עם "אמריקן איידול" היא הצליחה לשקם, באופן זמני, גם את התוכנית הוותיקה.

הצלחה בינונית, אך עדיין בגדר הצלחה, היא דרמה חדשה נוספת של הרשת, הכוונה היא ל Gotham, אשר הצליחה, כמעט עד סוף העונה, לייצר נתונים טובים, אשר נשקו ל 2.0 נק' מדד, בין אם מלמטה או מלמעלה. רק בפרקים האחרונים של העונה חלה ירידה בנתוני הרייטינג, אולם זה קרה יותר בשל תופעת שעון הקיץ והחופשה שהיא לקחה החל מחודש מרץ ועד שחזרה לפרקיה האחרונים. למידה נכונה יותר של המצב וסגירת העונה בסוף חודש מרץ או בתחילת חודש אפריל יוכלו לגרום לה לשמר את הנתונים הטובים.

ולבסוף, בטור ההצלחות, אפשר לזקוף שתי קומדיות. בערך. המעבר של Brooklyn Nine-Nine ליום ראשון התברר כמעבר מוצלח. מצד אחד, הסדרה הצליחה להעלות את נתוני הרייטינג שלה, ומצד שני, היא גם לא גרמה לקריסה של ערב יום ראשון, בעקבות השינוי שהרשת עשתה בו ממעבר של ערב אנימציה בלבד לקומדיות בעלות תסריט. כמו כן, הקומדיה Last Man On Earth הצליחה בצורה סבירה בהחלט בערב זה (החלה עם נתונים של 2.35 נק' מדד). אם כי, ככל שהפרקים התקדמו היא איבדה גובה. נכון, בשלב מסוים הסדרה התייצבה על נתונים של 1.4 נק' מדד, אבל לא ברור מה יהיה מצבה בעונה השנייה.

אבל, הרשת עדיין לא הצליחה להחלים וזאת לאור רשימת הבעיות שהיא סוחבת איתה מהעונה הקודמת. ראשית, המותג של "אמריקן איידול", כאשר הוא לא מצוות עם Empire, הוא עדיין בגדר בעיית רייטינג, עם נתונים שנעים בין 1.4 ל 1.6 נק' מדד, בעיקר בשל העלויות הגדולות הכרוכות בהפקה. ולכן, העונה הבאה של התכנית תהיה גם האחרונה.

כמו כן, Bones אמנם חודשה לעונה אחת עשרה, אך עצם חידושה מדגים עד כמה מצבה של הרשת לא מספיק טוב. עלויות ההפקה עלו בשל העובדה שמדובר בדרמה וותיקה, נתוני הרייטינג נושקים ל 1.0 נק' מדד ולולא מצב הרשת היה כה בעייתי, סביר להניח שהיא לא הייתה מחודשת, במיוחד לאחר שכוכבי הסדרה ניהלו מו"מ קשה על חידוש החוזים שלהם.

פרט לכך, מלבד Empire, הרשת לא רשמה הצלחה אחת בערבים של שלישי עד חמישי ! כן, מדובר במצב שרק רשת NBC הכירה בעשור האחרון. בעונה הקודמת הרשת קיצצה את ערב הקומדיות של יום שלישי משעתיים לשעה וזה עדיין לא עזר כאשר The Mindy Project בוטלה בתום העונה ו New Girl חודשה למרות נתוני רייטינג מחרידים, אולי בכדי להוסיף פרקים לסינדיקציה.

אל רשימת הכישלונות ניתן להוסיף את The Following, את הניסיון להשיק תוכנית ריאלטי, "אוטופיה", סופה של Glee, ובמיוחד את העונה השנייה של Sleepy Hollow, אשר במחי עונה אחת הפכה מאחת התקוות של הרשת בעונתה הראשונה לכישלון גדול בנתוני הרייטינג בעונתה השנייה, עד שלמספר חודשים לא היה ברור באם תזכה בכלל לעונה נוספת. גם במקרה שלה, כמו במקרה של Bones, היא חודשה בגלל מצבה הרע של הרשת. וגם זו דוגמא למה שאפיין את רשת NBC בשעותיה הקשות.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת

בשל מצבה הרעוע, לרשת יש מספר כאבי ראש. ראשית, הצורך להשיג לפחות שתי הצלחות נוספות מבין הדרמות החדשות שלה, כאשר את מרבית תשומת הלב מושכת Minority Report, אשר נחשבה מתחילת עונת הפיילוטים לאחד מהפיילוטים המוצלחים של כל הרשתות וההתלהבות ממנה הייתה גדולה.

גם אם Minority Report תצליח, הרשת זקוקה באופן נואש להצלחה נוספת אחת לפחות, וזאת לאור העובדה ש Bones נמצאת בסוף דרכה ועושה רושם ש Sleepy Hollow בדרך לשם. ממבט על שאר הדרמות החדשות שהרשת אישרה קשה לראות מהיכן זה אמור להגיע.

גם במקרה של רשת FOX, כמו במקרה של רשת NBC, עדיין הרשת זקוקה להשיק בהצלחה קומדיה אחת לפחות. בשל כך, גם היא נקטה באותה גישה של רשת NBC ואישרה שני פיילוטים של שחקנים בעלי שם כגון רוב לאו וג'ון סטאמוס.

ולבסוף, לשמר את ההצלחה של Empire. מעשה שעומד להיות קשה מאד לאור העובדה שבשנים האחרונות להיטים בשנה הראשונה מאבדים גובה במהירות בעונה השנייה.

בשורה התחתונה

למרות ההצלחה המדהימה של רשת FOX עם Empire ו Gotham, הרי שאת עונת 2015-2014 הרשת סיימה עם ירידה של 21% בנתוני הרייטינג לעומת השנה הקודמת, שגם היא הייתה עונה גרועה מאד !  בכל אמת מידה מדובר בכישלון גדול. בשל כך, גם רשת FOX, כמו רשת NBC, נמצאת בעונת מבחן, האם היא תמשיך לייצר להצלחות, אשר יצליחו להוציא אותה ממצבה העגום, או שהמקרה של Empire ו Gotham הינו אנומליה מקרית. רק ימים יגידו.

אין תגובות: