יום חמישי, 11 ביוני 2015

ביקורת: Stitchers, פרקים 2-1: לא הבית הנכון



רשת ABC Family מנסה בשנים האחרונות לנפק סדרות להיט, אולם פרט ל Pretty Little Lairs, שגם היא החלה לא מכבר את עונתה השישית ונמצאת בנסיגה, קשה למצוא סדרה אחת שהפכה להיות מגה להיט. ביאושם, ברשת ניסו גם להפיק ספין אוף לסדרת הלהיט שלהם בדמותה של Ravenswood, אך גם ניסיון זה כשל. בעונת הקיץ הנוכחית, הניסיון התורני של הרשת מגיע בדמות Stitchers. הבעיה הגדולה של הרשת היא: עושה רושם שלא מדובר בבית הנכון עבור הסדרה.

בשנים האחרונות, הרשת הפיקה שני סוגים של סדרות. מצד אחד, אי אפשר היה לפספס את אופרות הסבון הרגילות כדוגמת The Fosters, Switched At Birth ולפני שנה גם Chasing Life ועוד...גם אם חלק מהן שרדו, הרי שמהר מאד קרנן ירד ולהיט גדול הן בוודאי לא היו. מצד שני, ברשת ניסו להפיק אופרות סבון עם עלילת מתח כלשהי מאחוריהן. בין הסדרות הללו, מלבד סדרת הלהיט שציינתי בפסקה הקודמת, ניתן לציין את הספין אוף שלה, את The Lying Game וגם את Twisted. בניגוד ל Pretty Little Lairs, שלוש הסדרות האחרות כשלו וגוועו די מהר. הניסיון היחיד של הרשת לצאת מהשבלונה ולנסות סוג חדש של סדרות היה בדמות "תשע הנשמות של קלואי קינג", אשר הייתה בעלת מרכיבים על טבעיים. ניסיון זה התרסק לאחר עשרה פרקים בלבד.

לאחר כל הכישלונות הללו ברשת מנסים השנה שוב לזנוח את ז'אנר אופרות הסבון, שאמנם לא הצליח להם בצורה גדולה, אך לפחות הוא יציב מאד ולא מתרסק כמו הז'אנרים האחרים שהם ניסו. הבעיה הגדולה היא, שעושה רושם שהרשת מתגה את עצמה בצורה מסוימת וקשה לראות כיצד Stitchers מצליחה להשתבץ בקרב קהל המעריצים הרגיל של הרשת, אשר רגילים לסוג מסוים של סדרות. נתוני הרייטינג של שני הפרקים הראשונים מוכיחים זאת. מהבחינה הזאת, Stitchers הייתה מתאימה כמו כפפה ליד לערוץ Syfy ולא ל ABC Family. דרך אגב, שניים מהשחקנים בסדרה הם שחקנים מוכרים מסדרות של ערוץ Syfy, מדובר בסאלי ריצ'רדסון וויטפילד, הזכורה מהסדרה Eureka, אשר מגלמת את דמותה של קאמרון, מנהלת היחידה. שחקנית מוכרת נוספת היא אליסון סקאגליוטי, הזכורה מהסדרה Warehouse 13, אשר מגלמת את דמותה של קאמיל, השותפה לדירה של קירסטן, שלא כל כך סובלת אותה, אך מסייעת לה.

מי שלא שמע על הסדרה אספר עליה בקצרה. הסדרה מתחילה כאשר קירסטן (אמה אישתה), סטודנטית באוניברסיטה, שיש לה הפרעה בה היא לא יכולה להעריך זמן שעבר וכמו כן היא עצורה מבחינה ריגשית במשך שנים רבות, אך היא גם גאונה ובעלת יכולת פענוח, מוצאת את עצמה מגויסת על ידי סוכנות ממשלתית, אשר מצליחה "להדביק" לתוכה זיכרונות של אנשים מתים בכדי לפענח את מותם. אחד מאותם מתים הוא האיש שגידל אותה לאחר שאביה עזב אותה אצלו וברח. קירסטן עוזרת לסוכנות ובמקביל מעוניינת לפענח את המיסתורין של האיש שגידל אותה והיה גם השותף של אביה, ואולי בכך גם להגיע אל אביה.

במידה ונעזוב את שאלת מיקום הסדרה וננתח את הסדרה לגופה, אפשר להצביע על מספר אלמנטים. ראשית, מבחינה מסוימת הרעיון קצת משומש. הסדרה "צ'אק" הכירה לנו את עולם המוח ושאפשר להשתיל לתוכו דברים. במקרה של "צ'אק" זה היה מחשב על, ושל הסדרה הזאת מדובר בזיכרונות. כמו כן, הסדרה iZombie מציגה לנו גיבורה, שבאמצעות אכילת מוחות של אנשים מתים היא מקבלת הבזקים מהזיכרונות שלהם ומסייעת למשטרה לפענח את הרצח שלהם. נכון, לא מדובר בהשוואה מדויקת, אבל הרעיון הכללי די מוכר ומדובר בוואריציה שונה.

מבחינת התסריט, לא מדובר ביצירת מופת, אפילו לא בסטנדרטים של הרשת. ראינו זאת כל כך הרבה פעמים בכל כך הרבה סדרות. לפחות על פי שני הפרקים הראשונים לא ראינו משהו מיוחד. אותם שורות בכמעט אותם מצבים. כמו כן, התחושה שהתסריט באמצעות "ההדבקות" יוצרים תחושה של סדרה לחנונים בלבד. יתרה מכך, בשלב מסוים הצופה נזרק שוב להשוואות מול הסדרה "צ'אק", כאשר מקבלים את דמות הבלונדינית חסרת הפחד (אם כי ללא יכולת הלחימה של שרה ב"צ'אק") והחנון קאמרון (קייל האריס), שהוא המדען הראשי ומעין המשגיח עליה. מהבחינה הזאת יש שתי בעיות עיקריות: רמת התסריט לא מתקרבת לרמה של "צ'אק", כאשר גם הניסיון לייצר הומור לא מצליח. וכן, הכימיה בין שתי הדמויות לא מספיק טובה, למרות שכבר בפיילוט מנסים לייצר מעין מתח מיני לאחר שקירסטן מנשקת את קמרון בהשפעת אחת ה"הדבקות".

לפני סיום, מספר מילים על אמה אישתה, השחקנית הראשית. ניכר שליהוקו אותה בעיקר בשל הגוף המוזר, והיותר מדי רזה, שלה. חלק יראו בה אישה מושכת, אבל בהפקה היו זקוקים לשחקנית שמבחינה גופנית היא מעט מוזרה (בעיקר בגלל ההפרעה שלה) ובשל כך אפשר דווקא להעריך אותם על הליהוק. כמו כן, צריך להעריך את הרשת שלא ליהקו שחקנית מוכרת לדמות, אלא שהם ממשיכים בשנים האחרונות לנסות ולמצוא את "הדבר החם הבא". קשה לי להאמין שהשחקנית תיזכר בראשי הצופים, בעיקר בשל העובדה שהיא חסרת כריזמה ונוכחות, אבל עבור הדמות שלה היא בסדר גמור.

אז, לצפות או לא לצפות ?

עבור חודשי הקיץ מדובר בסדרה סבירה. לא צריך לחשוב יותר מדי, אלא לשבת ולהעביר 42 דקות סבירות מדי שבוע ואז פשוט לשכוח ממנה עד השבוע הבא. במידה ואתם מחפשים סדרות קיץ שכאלו, שהיו פופולאריות מאד בשנות השמונים והתשעים, היא בסדר גמור. צופים שמחפשים משהו מעבר לכך, או במילים אחרות משהו איכותי, יתאכזבו ולכן צריכים לדלג עליה, השנה יש מבחר גדול מאד של סדרות אחרות שאפשר לבחור מהן.
 

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

בהקשר לבחורה, שחקנית אנמית ולדעתי לא תהה להם ברירה אלא להחליף אותה מתישהו. אולי זה יעזור כפי שקרה בCSI ניו יורק.
אני מאוד מסכימה עם הניתוח שלך. ראיתי פרק אחד של הסדרה וזה הספיק לי לחלוטין.
תודה על הניתוח D :)

אנונימי אמר/ה...

מתי בערך אמור לצאת "ג'סיקה ג'ונס"?

אנונימי אמר/ה...

ניתוח מדויק! ראיתי פרק 1 ואמרתי ביי

דניאל אמר/ה...

אני אוהב את הומלנד, שקרניות קטנות ויפות, נקמה, אוקוורד, חברים. על פי הטעם שלי על איזה סדרות היית ממליץ לי לראות?