לאחר שבתחילת שנות האלפיים הייתה דחיפה להיות בעלים של תוכניות, רשתות הברודקאסט האמריקאיות החלו להרפות קצת את הרסן והתוצאה הייתה מספר מגה להיטים מאולפנים שלא היו מזוהים עם הרשת המשדרת, כאשר הבולטות מביניהן היו The Big Bang Theory של רשת CBS ו Modern Family של רשת ABC. בעונות האחרונות המצב החל להשתנות יותר ויותר עד שבשבוע הצגת הלוחות החדשים חזינו במהפך חזרה, כאשר התוצאה הייתה הפקת הסדרות בתוך האולפנים של הרשתות במספר הרב ביותר מזה חמש שנים. בעונה הבאה רשתות ABC ו FOX ייהנו משליטה על כ 80% מהסדרות בעלות תסריט שלהם, כאשר ברשתות CBS ו NBC המספר יעמוד על כ 60%.
בעונה שעברה, רשת ABC אישרה 8 סדרות חדשות בעלות תסריט מאולפני ABC ו 4 מאולפנים אחרים. השנה, כל הסדרות החדשות בעלות תסריט הן בבעלות הרשת. כולן חוץ מ 2, הקומדיות Dr. Ken, בבעלות Sony TV ו Uncle Buck בבעלות Universal TV. כל שאר הדרמות של הרשת, חדשות וישנות, בבעלות אולפני ABC.
בעונה שעברה, רשת FOX אישרה 4 סדרות בעלות תסריט מאולפני 20th Century Fox TV ו 3 מאולפנים אחרים. השנה, היא אישרה 8 תוכניות חדשות מ 20th TV, כאשר רק אחת (הקומדיה Grandfathered) היא בבעלות משותפת עם אולפני ABC ודרמה אחת, Lucifer, היא בבעלות חיצונית מלאה של Warner Bros.
במאי 2014, רשת NBC הודיעה על אישור 4 סדרות חדשות בעלות תסריט מ Universal TV (האולפנים שלה) ו 4 מאולפנים חיצוניים. שנה לאחר מכן, לוח המשדרים החדש של הרשת מציג 9 סדרות בבעלות אישית (כאשר אחת בבעלות משותפת, Game Of Silence) ו 2 דרמות מאולפנים חיצוניים: Blindspot של Warner Bros. TV ו
The Player של Sony TV. כל הקומדיות החדשות של הרשת בבעלות של הרשת.
בקטגוריית הסדרות החדשות, רשת CBS לא ממשיכה את הטרנד, כאשר 4 סדרות חדשות מאולפני הרשת ו 3 מאולפנים חיצוניים: Supergirl ו Rush Hour של אולפני Warner Bros, וכן Life In Pieces של אולפני 20th TV. בעונה שעברה, המצב היה שונה עם 6 סדרות בבעלות האולפנים, כולל בעלות משותפת עם Sony על The McCarthys, ו 2 שהופקו על ידי אולפנים אחרים: Stalker בבעלות WBTV ו Battle Creek בבעלות Sony.
כמו כן, שימו גם לב מה הרשת עשתה לסדרות החדשות שעתידן לא היה ברור. היא אישרה שתיים מהן, CSI:Cyber ו The Odd Couple, השתיים הן בבעלות הרשת, ומצד שני ביטלה את Stalker, Battle Creek ו The McCarthys, אשר היו בבעלות אולפנים אחרים. מבין הסדרות הוותיקות שחודשו, רק אחת מהן
Person Of Interest בבעלות WBTV, קיבלה קיצוץ במספר הפרקים ל 13 בעונה הבאה. דרך אגב, 3 סדרות שלא בבעלות הרשת, אלא בבעלות WBTV, הכוונה היא ל POI ושתי הקומדיות, "מרוששות" ו"מייק ומולי", הוצאו מלוח המשדרים ויחכו להזדמנות בחצי השני של העונה בכדי לחזור. לגבי "מייק ומולי" זוהי השנה השלישית ברציפות שזה קורה.
ברשת ABC, מבין התכניות החדשות שעתידן לא היה ברור, אלו שבוטלו היו אלו בבעלות אולפנים אחרים, הכוונה היא ל Forever של WBTV ו Cristela של 20th TV, בעוד Agent Carter, Galavant, Secrets & Lies ו American Crime שרדו.
ברשת FOX, ביטלו את The Following של WBTV, וכן The Mindy Project של Universal TV וכמובן שגם Backstrom של 20th TV.
ברשת NBC ניקו את השולחן, אך בכל הקשור לחידוש סדרות הן "הלכו" בניגוד למגמה, כאשר כל הסדרות שקיבלו עונה נוספת היו מאולפנים אחרים: The Mysteries Of Laura ו Undateable של WBTV, כמו גם
The Night Shift של Sony.
הטרנד של בעלות הרשת על התכניות, אותו ניתן לציין גם ברשתות הכבלים, יכול להיות נזיל באמצעות הצלחה. בשעה שבשתי העונות האחרונות שתי הסדרות המצליחות בקרב קהל בגילאי 49-18 היו מאולפנים חיצוניים: בעונת 2013-2012 ניתן לציין את The Following של FOX/WBTV ובעונת 2014-2013 את The Blacklist של NBC/Sony, בעונה הנוכחית התכניות המצליחה ביותר הייתה בבעלות הרשת, הכוונה לדרמה Empire והקומדיה The Last Man On Earth של רשת FOX. ברשת ABC היו אלו How To Get Away With Murder ו
Black-ish וברשת CBS הייתה זו Scorpion. שימו גם לב, שברשת ABC הפכו את שונדה ריימס ליוצרת הבית שלהם, ברשת NBC עשו אותו דבר לדיק וולף ואילו לרשת CBS יש NCIS.
אולם זו רק אשליה. בעולם שבו הרווח מפרסומות הולך ומתמעט, הבעלות על המוצר היא לא הדרך הבודדה ליהנות מרווחים עליו, במיוחד בעידן הדיגיטלי של ימינו. "נטפליקס" משלמת 2 מיליון דולר לכל פרק של The Blacklist, מיליון לכל פרק של New Girl וגם ל Zoo שעומדת לעלות ברשת CBS מבית היוצר של אולפני CBS. כלומר, הרשתות מצאו דרך שהסדרות שלהן יהיו רווחיות עוד לפני שהפרקים שלהן עלו לאוויר. במיוחד הדברים אמורים לגבי רשת CBS, אשר עשתה זאת לראשונה עם Under The Dome. שימו לב ש Elementary זכתה ל"חוזה" של 3 מיליון לפרק מהכבלים ו The Good Wife ל 2 מיליון לפרק. אתם מבינים עתה למה הן חודשו למרות נתוני רייטינג לא מספיק טובים ? שימו לב למספר הבא: The Simpsons, אשר נמצאת באוויר כרבע מאה הרוויחה לרשת FOX מהסכמי שידור מחוץ לרשת FOX של 1 ביליון דולר !!!
ישנן סכנות ממימון רוב סדרות הרשת. אולפני הרשת לוקחים על עצמם הוצאות אדירות, בוודאי שהרבה יותר ממה שהיה לפני עשור. למרות זאת, בעלות אישית על סדרות הפכה להיות אחת מהאג'נדות של הרשתות.
צריך גם לציין, שהרשתות נוטות להתערב בכל הקשור לליהוק ואפילו בנושא הקריאטיבי של הסדרות, כמו למשל במקרה של Game Of Silence ו Uncle Buck. יתרה מכך, מקורות בתוך התעשייה מוסרים שבמקרים רבים, הרשתות אפילו איימו על אולפנים חיצוניים שבמידה ולא יהפכו לבעלים חלקיים של הסדרה הם לא ימשכו הלאה מעבר לפיילוטים. Sony-TV, לדוגמא, קיבלה אישור ל 3 דרמות חדשות ושניים מהן בבעלות משותפת.
מצד שני, חייבים להזכיר את מה שרשת NBC עושה בשלש השנים האחרונות. היא שיבצה במשבצת השידור הטובה ביותר שלה (יום שני בשעה עשר) סדרות מאולפנים חיצוניים: Revolution ו Blindspot מ WBTV ו
The Blacklist של Sony. כלומר, ברגע שברשת זיהו המוצר הטוב ביותר של העונה שלהם מגיע מאולפנים חיצוניים, הם שמו אותו בקדמת התור וקידמו אותו בצורה אדירה בכדי שיצליח. כמו גם רשת CBS, אשר שיבצה את הקומדיה Life In Pieces מאולפני 20th TV אחרי The Big Bang Theory.
נקודה למחשבה: סדרות כגון POI, Elementary, NCIS: LA ו Hawaii Five-O מנפקות נתוני רייטינג דומים, אך בעוד שרשת CBS היא הבעלים של הסדרות Elementary, NCIS: LA ו Hawaii והכסף מההכנסות על הסדרות נכנס לכיסה, הרי שהבעלות על POI היא של WBTV והכסף שהיא מכניסה נכנס לכיסה של האחרונה ולא לכיס של רשת CBS. ולכן, נתוני הרייטינג הם לא המשתנה היחיד שנכנס כאשר הרשת מחשבת את עתידה. בשל כך, הסיכוי ש Elementary, NCIS: LA ו Hawaii ישרדו בעונה שלאחר מכן גם עם נתוני הרייטינג שלהם כרגע גבוה הרבה יותר מזה של POI, מאחר שהן מכניסות הרבה יותר כסף עבור הרשת. בשל כך, רבים חושבים שעתידה של POI מעבר לעונה החמישית הקצרה שהוזמנה לה כמעט ולא קיים.
לסיכום, לצופים לא כל כך אכפת איזה אולפנים מפיקים את הסדרות שהם אוהבים, אך אלמנט זה עשוי לשמש תפקיד חשוב בקבלת ההחלטות של עתידן. טלוויזיה מסחרית היא עסק ולא שירות ציבורי, אבל רצונות הציבור יכולים לקבוע. עזרת הקהל סייעה להציל סדרות שבוטלו כגון Community והשנה אפילו "הפרויקט של מינדי" ניצל על ידי Hulu. עדיין, המנדט החדש של הרשתות משפיע על קבלת ההחלטות לגבי אילו סדרות יישארו באוויר, וכמו כן, הוא גם הופך את המצב עבור אולפנים עצמאיים לקשה הרבה יותר. את התוצאות של האג'נדה החדשה נראה בשנים הקרובות. מי יודע, יכול להיות שחלק מהאולפנים אפילו יפשטו רגל. עצוב, נכון ?
The Player של Sony TV. כל הקומדיות החדשות של הרשת בבעלות של הרשת.
בקטגוריית הסדרות החדשות, רשת CBS לא ממשיכה את הטרנד, כאשר 4 סדרות חדשות מאולפני הרשת ו 3 מאולפנים חיצוניים: Supergirl ו Rush Hour של אולפני Warner Bros, וכן Life In Pieces של אולפני 20th TV. בעונה שעברה, המצב היה שונה עם 6 סדרות בבעלות האולפנים, כולל בעלות משותפת עם Sony על The McCarthys, ו 2 שהופקו על ידי אולפנים אחרים: Stalker בבעלות WBTV ו Battle Creek בבעלות Sony.
כמו כן, שימו גם לב מה הרשת עשתה לסדרות החדשות שעתידן לא היה ברור. היא אישרה שתיים מהן, CSI:Cyber ו The Odd Couple, השתיים הן בבעלות הרשת, ומצד שני ביטלה את Stalker, Battle Creek ו The McCarthys, אשר היו בבעלות אולפנים אחרים. מבין הסדרות הוותיקות שחודשו, רק אחת מהן
Person Of Interest בבעלות WBTV, קיבלה קיצוץ במספר הפרקים ל 13 בעונה הבאה. דרך אגב, 3 סדרות שלא בבעלות הרשת, אלא בבעלות WBTV, הכוונה היא ל POI ושתי הקומדיות, "מרוששות" ו"מייק ומולי", הוצאו מלוח המשדרים ויחכו להזדמנות בחצי השני של העונה בכדי לחזור. לגבי "מייק ומולי" זוהי השנה השלישית ברציפות שזה קורה.
ברשת ABC, מבין התכניות החדשות שעתידן לא היה ברור, אלו שבוטלו היו אלו בבעלות אולפנים אחרים, הכוונה היא ל Forever של WBTV ו Cristela של 20th TV, בעוד Agent Carter, Galavant, Secrets & Lies ו American Crime שרדו.
ברשת FOX, ביטלו את The Following של WBTV, וכן The Mindy Project של Universal TV וכמובן שגם Backstrom של 20th TV.
ברשת NBC ניקו את השולחן, אך בכל הקשור לחידוש סדרות הן "הלכו" בניגוד למגמה, כאשר כל הסדרות שקיבלו עונה נוספת היו מאולפנים אחרים: The Mysteries Of Laura ו Undateable של WBTV, כמו גם
The Night Shift של Sony.
הטרנד של בעלות הרשת על התכניות, אותו ניתן לציין גם ברשתות הכבלים, יכול להיות נזיל באמצעות הצלחה. בשעה שבשתי העונות האחרונות שתי הסדרות המצליחות בקרב קהל בגילאי 49-18 היו מאולפנים חיצוניים: בעונת 2013-2012 ניתן לציין את The Following של FOX/WBTV ובעונת 2014-2013 את The Blacklist של NBC/Sony, בעונה הנוכחית התכניות המצליחה ביותר הייתה בבעלות הרשת, הכוונה לדרמה Empire והקומדיה The Last Man On Earth של רשת FOX. ברשת ABC היו אלו How To Get Away With Murder ו
Black-ish וברשת CBS הייתה זו Scorpion. שימו גם לב, שברשת ABC הפכו את שונדה ריימס ליוצרת הבית שלהם, ברשת NBC עשו אותו דבר לדיק וולף ואילו לרשת CBS יש NCIS.
אולם זו רק אשליה. בעולם שבו הרווח מפרסומות הולך ומתמעט, הבעלות על המוצר היא לא הדרך הבודדה ליהנות מרווחים עליו, במיוחד בעידן הדיגיטלי של ימינו. "נטפליקס" משלמת 2 מיליון דולר לכל פרק של The Blacklist, מיליון לכל פרק של New Girl וגם ל Zoo שעומדת לעלות ברשת CBS מבית היוצר של אולפני CBS. כלומר, הרשתות מצאו דרך שהסדרות שלהן יהיו רווחיות עוד לפני שהפרקים שלהן עלו לאוויר. במיוחד הדברים אמורים לגבי רשת CBS, אשר עשתה זאת לראשונה עם Under The Dome. שימו לב ש Elementary זכתה ל"חוזה" של 3 מיליון לפרק מהכבלים ו The Good Wife ל 2 מיליון לפרק. אתם מבינים עתה למה הן חודשו למרות נתוני רייטינג לא מספיק טובים ? שימו לב למספר הבא: The Simpsons, אשר נמצאת באוויר כרבע מאה הרוויחה לרשת FOX מהסכמי שידור מחוץ לרשת FOX של 1 ביליון דולר !!!
ישנן סכנות ממימון רוב סדרות הרשת. אולפני הרשת לוקחים על עצמם הוצאות אדירות, בוודאי שהרבה יותר ממה שהיה לפני עשור. למרות זאת, בעלות אישית על סדרות הפכה להיות אחת מהאג'נדות של הרשתות.
צריך גם לציין, שהרשתות נוטות להתערב בכל הקשור לליהוק ואפילו בנושא הקריאטיבי של הסדרות, כמו למשל במקרה של Game Of Silence ו Uncle Buck. יתרה מכך, מקורות בתוך התעשייה מוסרים שבמקרים רבים, הרשתות אפילו איימו על אולפנים חיצוניים שבמידה ולא יהפכו לבעלים חלקיים של הסדרה הם לא ימשכו הלאה מעבר לפיילוטים. Sony-TV, לדוגמא, קיבלה אישור ל 3 דרמות חדשות ושניים מהן בבעלות משותפת.
מצד שני, חייבים להזכיר את מה שרשת NBC עושה בשלש השנים האחרונות. היא שיבצה במשבצת השידור הטובה ביותר שלה (יום שני בשעה עשר) סדרות מאולפנים חיצוניים: Revolution ו Blindspot מ WBTV ו
The Blacklist של Sony. כלומר, ברגע שברשת זיהו המוצר הטוב ביותר של העונה שלהם מגיע מאולפנים חיצוניים, הם שמו אותו בקדמת התור וקידמו אותו בצורה אדירה בכדי שיצליח. כמו גם רשת CBS, אשר שיבצה את הקומדיה Life In Pieces מאולפני 20th TV אחרי The Big Bang Theory.
נקודה למחשבה: סדרות כגון POI, Elementary, NCIS: LA ו Hawaii Five-O מנפקות נתוני רייטינג דומים, אך בעוד שרשת CBS היא הבעלים של הסדרות Elementary, NCIS: LA ו Hawaii והכסף מההכנסות על הסדרות נכנס לכיסה, הרי שהבעלות על POI היא של WBTV והכסף שהיא מכניסה נכנס לכיסה של האחרונה ולא לכיס של רשת CBS. ולכן, נתוני הרייטינג הם לא המשתנה היחיד שנכנס כאשר הרשת מחשבת את עתידה. בשל כך, הסיכוי ש Elementary, NCIS: LA ו Hawaii ישרדו בעונה שלאחר מכן גם עם נתוני הרייטינג שלהם כרגע גבוה הרבה יותר מזה של POI, מאחר שהן מכניסות הרבה יותר כסף עבור הרשת. בשל כך, רבים חושבים שעתידה של POI מעבר לעונה החמישית הקצרה שהוזמנה לה כמעט ולא קיים.
לסיכום, לצופים לא כל כך אכפת איזה אולפנים מפיקים את הסדרות שהם אוהבים, אך אלמנט זה עשוי לשמש תפקיד חשוב בקבלת ההחלטות של עתידן. טלוויזיה מסחרית היא עסק ולא שירות ציבורי, אבל רצונות הציבור יכולים לקבוע. עזרת הקהל סייעה להציל סדרות שבוטלו כגון Community והשנה אפילו "הפרויקט של מינדי" ניצל על ידי Hulu. עדיין, המנדט החדש של הרשתות משפיע על קבלת ההחלטות לגבי אילו סדרות יישארו באוויר, וכמו כן, הוא גם הופך את המצב עבור אולפנים עצמאיים לקשה הרבה יותר. את התוצאות של האג'נדה החדשה נראה בשנים הקרובות. מי יודע, יכול להיות שחלק מהאולפנים אפילו יפשטו רגל. עצוב, נכון ?
תגובה 1:
אחלה מאוד עניין
תודה על המאמץ
זה נורא מסקרן תמיד מה באמת קורה מאחורי הקלעים
ברשתות הברודקאסט
אחלה יום
הוסף רשומת תגובה