יום רביעי, 20 במאי 2015

ביקורת: Odyssey, פרקים 7-1: לא לומדים מטעויות



בשנה שעברה, לאור ההצלחה של The Blacklist היה נדמה שרשת NBC למדה את הלקח והחלה להפיק את הסדרות הנכונות. אולם, אז הגיעה עונת החורף 2015-2014 והנה, אף לא דרמה אחת חדשה הינה להיט עבור הרשת. הניסיון האחרון לעונה זו היה Odyssey והוא נכשל החל מהפרק הראשון. כל מי שמבין קצת בטלוויזיה האמריקאית יכל להבחין שהכתובת הייתה על הקיר.

ראשית, ברשת חיכו עד חודש אפריל בכדי להעלות את הסדרה החדשה. בהנהלת הרשת קיוו שהחיבור שלה ל A.D (סדרת ההמשך לסיפורו של ישו) אמור לעבוד. אולם, צריך להבין שמדובר בקהל שונה לחלוטין. הקהל שצופה ב A.D הינו קהל שמרני וברובו מבוגר (לא פלא שהיא מגרדת את ה 10 מיליון אבל בנתוני הדמו היא לא מרשימה) ואילו Odyssey אמורה לפנות לקהל הצעיר, הקהל אשר חובב קונספירציות.

למען האמת, במבט כללי, קשה לראות שיבוץ הולם יותר עבור הסדרה משום שלרשת אין ערב שכזה. מנהלי הרשת ניסו ליצור ערב שכזה ביום חמישי כאשר העבירו לשם את The Blacklist וניסו לשדר אחריה את Allegiance, אולם האחרונה קרסה אחרי פרקים בודדים ובוטלה. אולי זה היה צריך להיות הסימן הראשון למה שעתיד לקרות ל Odyssey.

יתרה מכך, בשנה שעברה ברשת ניסו סוג דומה של סדרה כאשר העלו את Crisis, אולם גם היא לא הצליחה להתרומם ובוטלה לאחר עונה אחת. כלומר, אין כיום ביקוש גדול לסוג סדרות שכזה. אפילו 24 שחזרה בעונה שעברה לאחר חופשה ארוכה הניבה נתונים קצת יותר מבינוניים. כן, אפילו עבור עונת קיץ.

כאשר בוחנים את Odyssey לעומק מבחינים שהבעיה גדולה עוד יותר. מדובר בסדרה מסוג ב במקרה הטוב. לפי דעתי, ההבנה הגדולה ביותר שברשת היו צריכים להגיע אליה הייתה שהם חייבים שם גדול ובעיקר כריזמטי בכדי ל"הרים" פרויקט שכזה. ג'יימס ספיידר עשה זאת עבורם ב The Blacklist ואין שום סיבה שזה לא יצליח שוב. הבעיה של Odyssey היא שאין שחקן או שחקנית בקליבר הזה, אפילו לא אחד\אחת. כמו כן, אין אפילו שחקן אחד בסדרה שניתן לציין שמתעלה מעבר לבינוניות כמותה ראינו בכל כך הרבה סדרות. אפילו השחקנית הראשית, אנה פריל (אודט באלארד), לא מצליחה להרשים. כן, היא נאה למראה ומשחקה סביר אבל היא לא מותירה חותם על המסך ולא מצליחה "להפנט" את הצופה בכדי שיישאר לצפות בסדרה או שבכלל יגיע לצפות בה.

האם ניתן היה לעשות זאת אחרת ?

לפי דעתי, התשובה חיובית. מלבד השם הגדול שהיה צריך להיות משויך לסדרה, ברשת היו חייבים להבין שעדיף היה לו היו מקצרים את הסדרה למיני סדרה בת 6 או 8 פרקים ואז להפוך את שידורה לאירוע של יומיים או שלשה בהם הפרקים היו משודרים ערב אחר ערב. משום מה, עידן המיני סדרות הוא זן שהולך ונעלם בשנים האחרונות בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית ולפחות במקרה הזה היה עדיף להשתמש בפורמאט הנ"ל.

הרעיון של הסדרה, העובדה שארגון אמריקאי מממן סניף של אל קאעידה ואף רוצח חיילים אמריקאים, מנסה לטייח זאת על ידי רציחות על ימין ועל שמאל. הרעיון הזה לא מספיק בכדי להחזיק אפילו על פני 13 פרקים, האם ברשת חשבו שיש לכך עתיד במידה והסדרה תצליח ? אחרי ארבעה פרקים בלבד הסדרה גרדה את 0.8 נק' מדד, וככל שהפרקים התקדמו המצב נהיה גרוע יותר בנתוני הרייטינג ! זו ההוכחה הטובה ביותר.

אז, לראות או לא לראות ?

הרעיון משומש, התסריט של הסדרה בינוני במקרה הטוב, המשחק סביר בלבד. הסדרה לא מצליחה להביא רעיון אחד ייחודי או זווית שונה לסיפורים שראינו כל כך הרבה פעמים בסדרות האמריקאיות. כמו כן, עונה שנייה הסדרה לא תראה, גם צופיה שלא מפספסים פרק אחד מודעים לכך. ולכן, התשובה היא: דלגו על הסדרה, לא תפספסו דבר.

 

תגובה 1:

שד משחת אמר/ה...

לפי דעתי זו סדרה כמו הסדרות של עונה אחת כמו
"בני ערובה" האמריקאי
"Crisis"
ועוד סדרות כמו אלו
אפילו "הומלנד" הסתבכו אחרי העונה הראשונה ובקושי סחבו את עונה 3
ועונה 4 היתה בזבוז של זמן
הכל עניין שאי אפשר לכתוב תסריט מצויין לעונה אחת ואח"כ לנסות להמשיך לכתוב
צריך מראש לכתוב תסריט או לפחות נקודות מפתח של 3-4 עונות