יום רביעי, 11 ביולי 2018

שלב סיכום עונה, Riverdale, עונה שנייה: אפשר להבין



העונה הראשונה של הסדרה Riverdale הגיעה לסיומה בחודש מאי 2017, כאשר היא מניבה נתוני רייטינג לא מחמיאים עד כדי כך שלו חובבי הסדרות היו מביטים רק על פי נתוני הרייטינג הם היו מגיעים למסקנה שהסדרה לא תקבל עונה נוספת. אולם, הודעת החידוש הגיעה והסיבה לכך התבררה מהר מאד: ההסכם עם "נטפליקס" שריין לה מקום של כבוד בלוח המשדרים של רשת ה CW גם לעונה הבאה (במקביל לכך ש"נטפליקס" החלו בהפקת ספין אוף לסדרה מתוך עולם הקומיקס, של "סברינה"). הנתון המפתיע עוד יותר הגיע כאשר הסדרה חזרה מחופשת הקיץ ישירות אל נתונים גבוהים, בוודאי ביחס לנתונים אותם הניבה בעונתה הראשונה. נכון, את מרבית מחיאות הכפיים צריך להעניק למה ש"נטפליקס" עשתה עבורה. ואולם, צריך גם להביט על כך בהיבט מעט שונה.

בסוף חודש יוני 2017 הגיעה לסיומה העונה השביעית והאחרונה של הדרמה Pretty Little Lairs לאחר שבע עונות. סיומה של הסדרה הצביע על כך, שלראשונה מזה זמן רב לא הייתה אופרת סבון לבני הנוער אחת ששווה צפייה. ולא, הדרמה Famous In Love לא נכנסת לקטגוריה הזאת, למרות שהיא מאותו מבית יוצר של Pretty Little Lairs ולו בשל העובדה שמדובר בדרמה ירודה מאד. עושה רושם, שבני הנוער מעוניינים באופרת סבן בעלת מיסתורין. וזאת, למרות שהניסיונות בשנים האחרונות לשכפל את ההצלחה של Pretty Little Liars לא צלח עבור כל הרשתות שניסו לעשות זאת.

כאשר נכנסים אל עובי הקורה של הסדרה Riverdale אפשר לציין שהעונה הראשונה שלה הציגה בעיה עבור ההפקה. עונה זו, הביאה לצופים את הדמויות הראשיות של ארצ'י, ג'אגהד, בטי וורוניקה, את משפחת בלוסום, אשר נדמה היה שצצה מתוך קומיקס מבעית, אך יותר מהכל: היא הציגה לצופה סיפור מסגרת של פתרון רצח, אשר נע על פני העונה כולה עד לסופה המפתיע. בדרך כלל, כאשר לוקחים סדרה שהעונה הראשונה שלה והמקוצרת בת 13 הפרקים הייתה מעין סיפור סגור, קשה מאד לפתח עונה נוספת וזאת, משום שצריך להתחיל למעשה את הסיפור מחדש. בהפקה פתרו זאת בכך שפתחו את הסיפור כבר בדקות האחרונות של העונה הראשונה בכך שהציגו ניסיון לרצח של פרד אנדרוז, אביו של ארצ'י, על ידי אדם בברדס שחור. הצופה בוודאי הבין שהעונה השנייה תהווה ניסיון לפתור את ניסיון הרצח הזה.

ועתה אנו מגיעים אל העונה השנייה. אפשר לראות זאת כבר מההתחלה שהפורמאט של העונה הראשונה, אשר עמד על 13 פרקים בלבד היה נכון יותר. כאשר צופים בעונה זו מתחילתה ועד סופה מגיעים למסקנה שהיא נמתחת יותר מדי. החלק הראשון שלה, ובו כולם מנסים לפתור את הפרשה של מי הוא הברדס השחור היה טוב, אינטנסיבי וחד. ואז, לאחר שכביכול מגיעים לפתרון החידה (שלימים מתברר כשגוי), הצופים נכנסים אל שמונה עד תשעה פרקים של אופרת סבון מעיקה עד אשר הסיפור של הברדס השחור חוזר ואיתו הפתרון הסופי. לו העונה הייתה נמשכת לכל היותר על 13 פרקים הסיפור היה מסופר בצורה נכונה יותר.

מעריצי הסדרה (יש כאלה בישראל ? משום שקולם לא נשמע) בוודאי יקבלו על כך ויגידו שהם מעוניינים בכמה שיותר פרקים שלה (ו"נטפליקס" בוודאי יסכימו עמם), אך כאשר בוחנים את הסיפורים הנלווים שסופרו בעונה זו מלבד סיפור ה"ברדס השחור" מגיעים למסקנה שמדובר בשעממן כללי. להלן דוגמאות:

סיפור התהוותו של ג'אגהד כמנהיג הבא של כנופיית ה"הנחשים הדרומיים" היה מגוחך, הניסיון של ארצ'י להגן על אבא שלו ובכך הוא כמעט ועובר אל "הצד האפל" היה אולי נכון לדמות, אבל העובדה שהוא משנה כיוון ב 180 מעלות כל כך מהר וחוזר אל "הצד של הטובים" די עיקר את כל התהליך שהוא עבר במהלך כמעט עונה שלמה. ההתפכחות של ורוניקה לגבי אביה אולי הייתה נכונה, אבל למעשה הדמות חוזרת אל אותה נקודה שבה הייתה בעונה הראשונה: הסלידה שלה מאביה המאפיונר וכך למעשה שוב הדמות "מבזבזת" עונה שלמה. נכון, יכול להיות שמנסים להראות התפחות של דמות, אבל כאשר היא חוזרת לאותה נקודה שכבר הייתה קשה לראות בכך התקדמות. גם הדמות של בטי לא מתקדמת לשום מקום. נכון, היא מתאהבת יותר ויותר בג'אגהד, אבל בסופו של דבר היא ממשיכה להתקע באותו מקום. הניסיון של התסריטאים להראות איך בסוף העונה, בעקבות הפתרון של פרשת ה"ברדס השחור" היא כביכול משילה מעליה את האפלה שאותה היא מרגישה כל חייה. זה גם פתטי, משום ששני פרקים קודם לכן היא גם מוסרת את האדם שהתחזה לאחיה ורצח אותו לידי "הברדס השחור". אפשר גם להמשיך ולהזכיר את שריל, שבתחילת העונה מתלהבת מניק סניט קלר, ידיד של ורוניקה מניו יורק ואז פתאם מתגלה שהיא בכלל אוהבת נשים ומפתחת אובססיה לג'וזי ולאחר מכן היא הופכת לחברה של טוני, הידידה של ג'אגהד מה"סרפנט". ממש לא ברור.

עוד כמה מילים על פרשת "הברדס השחור". לאחר שהגילוי של הרוצח של ג'ייסון בלוסום בעונה הראשונה היה מפתיע בצורה יחסית, לא ברור מדוע בהפקה יצרו מצב שהפתרון של פרשת "הברדס השחור" היה כל כך ידוע. כל אחד מהצופים הבין מלכתחילה שהרוצח מקורב לבטי בצורה כלשהי וכאשר הצילומים הראו את מבנה הגוף של הרוצח ובמיוחד את העיניים שלו, היה פתרון בודד לשאלת הרוצח והשאלה שנשאלה היא רק הסיבה למעשיו. ואם כבר מדברים על כך, תפיסתו הייתה עלובה בצורה יחסית. התקף זעם בעקבות מילים טיפשיות של אשתו כך שהוא לא יראה שבתו מתגנבת מאחוריו. באמת ?

נקודת חיובית שכדאי לציין בעונה זו היא דווקא פרק המיוזיקל שהציגה הסדרה. בשנים האחרונות זה הפך למעין "מגפה", כאשר סדרות רבות יצרו פרק מוזיקלי משומקום. אולם, דווקא  במקרה הזה הפרק היה מהנה מאד והשירים היו לא רעים בכלל.

מצד שני, צריך לציין שלא ברור מה התסריטאים עושים בכל מה שקשור למשולש הרומנטי ורוניקה-ארצ'י-בטי. בתחילת הסדרה ג'אגהד מסביר בוויסאובר שהמשולש הזה עומד להיות אחד המאפיינים של הסדרה. ואולם, עושה רושם שנכון לעכשיו אין בכלל משולש שכזה. ארצ'י אוהב את ורוניקה ובטי אוהבת את ג'אגהד. אפילו לאחר שבטי וארצ'י מתנשקים הסיפור נפתר מהר מאד וכולם סולחים לכולם, כאשר גם הנקמה של ורוניקה בכך שהיא מנשקת את ג'אגהד לעיניהם של ארצ'י ובטי מסתיימת מהר מאד בפיוס. אז, יש משולש רומנטי או שלא ?

נושא לא ברור נוסף הוא דמותה של הרמיוני לודג'. לאחר שבעונה הראשונה עושה רושם שמדובר בדמות חיובית, אשר מנסה ליצור לעצמה חיים חדשים לאחר שבעלה היירם נכנס לכלא והיא אף מנהלת רומן עם פרד אנדרוז, אביו של ארצ'י, הרי שבעונה השנייה לאחר שהיירם יוצא מהכלא היא הופכת לאישה הצייתנית שעושה את דבר בעלה ולזמן מסוים אף גוררת את בתה אחריה ובמידה מסוימת גם את ארצ'י. ממבט ראשון עושה רושם שהתסריטאים החליטו לעשות ריסט לדמות. נכון, בעלה חוזר בעונה השנייה ומדובר באשת מאפיונר ובסיום העונה היא גם מנסה לסייע מעט לבתה לצאת מתחת כנפיה אביה, אבל לראות את הדמות בתחילת הסדרה ולראות אותה בעונה השנייה אפשר לחשוב שמדובר בשתי דמויות שונות לחלוטין.

נושא מרכזי שמטופל בעונה זו הוא הבדלי המעמדות בין הצפון העשיר לדרום העני. זהו אחד הנושאים הכי משומשים שיש והעובדה שלאחר כל התהפוכות ששני הצדדים עוברים, כאשר באחד מהם מדובר בקטטה המונית ובמקרה אחר נער מהצפון מנסה לרצוח נער מהדרום, אך נעצר על ידי ארצ'י, במקרה נוסף הנערים מהדרום הורסים את בית הספר ואז כאילו במטה קסם בתום העונה כולם חברים של כולם. אתם רציניים ? מה, אנחנו בסדרת נוער של ערוץ הילדים ז"ל ?

ואחרי שמתחנו ביקורת על תתי הנושאים בהם עסקו בעונה זו בסדרה Riverdale, כאשר עוד לא הזכרתי את הסיפור המגוחך של שאריל בעונה זו, חייבים לומר שהתסריט זורם בצורה יפה מאד ושבגזרת השחקנים רק שחקנית אחת ממשיכה לגלות פוטנציאל של כוכבת, הלא היא לילי ריינהרט, אשר מגלמת את דמותה של בטי, אולי גם בשל הדמות שלה. לעיתים קרובות גם נדמה שהתפקיד קטן עליה.

אז, לראות או לא לראות ?

חובבי ז'אנר אופרות הסבון, במיוחד בני הנוער, ייהנו ממנה. התסריט שלה בעונה זו היה קליל ובשל כך הצפייה הופכת לפשוטה ונעימה. לא צריך לחשוב יותר מדי. ואם צופים בעונה ברצף לא מרגישים שהזמן עובר. מצד שני, אין כמעט ספק שעונה זו פחות טובה מהעונה הראשונה ושהיא נמתחת יתר על המידה ולאחר שמסיימים לצפות בעונה גם שוכחים ממנה, וזאת בניגוד למשל ל Pretty Little Liars. יהיה מאד מעניין לראות באם בעונה השלישית, כאשר זו תהיה (קרוב לוודאי) העונה הראשונה שלא תיפתח עם רצח או ניסיון לרצח, כיצד הסדרה תצליח לרתק צופים ומהיכן יגיע המיסתורין שאפיין את העונה בעונות הראשונות והצופים התרגלו אליו.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

העונה הראשונה של הסדרה Riverdale הייתה בסדר לצפיית רקע וזהו, וזאת למרות שמישהו החליט לפרסם ספוילר מוטעה מוקדם מדי ולטעון שבטי דווקא היא הרוצחת.... אהממ D... אהממ ;)
השנייה התחילה כ"כ בצורה משעממת ולא מעניינת שפרק וחצי היה כבר יותר מדי לסבול
חבל
תודה D1D1 על הניתוח וכבוד שהצלחת לשרוד את כל העונה השנייה... :)