יום רביעי, 19 באוקטובר 2016

ביקורת: MacGyver, עונה ראשונה, פרקים 4-1: מה זה ?



בסוף שנות התשעים ותחילת שנות ה 2000 רשת NBC הייתה בשיא כוחה. לרשת היו סדרות כגון "סיינפלד", "חברים", "אי.אר", "פרייז'ר" ועוד...באמצע שנות התשעים ולאחר שכל להיטי שנות התשעים, אשר נגררו אל שנות ה 2000 נעלמו, הרשת ניצבה בפני שוקת שבורה. ברשת ניסו להפיק כל מיני סדרות, אשר הם חשבו שאנשים ירצו לראות, אך בסופו של דבר כמעט כל פרויקט שהם הרימו קרס לאחר עונה אחת או מקסימום שתיים. מעטים הפרויקטים שהצליחו לשרוד את לוח המשדרים שלהם, עד אשר בשנים האחרונות הרשת הצליחה לייצב את לוח המשדרים שלה.

אתם בוודאי שואלים את עצמכם, מדוע אני מזכיר את רשת NBC בביקורת על סדרה חדשה של רשת CBS ? הסיבה היא, שעושה רושם שהתהליך שעובר על רשת CBS בשנתיים האחרונות מזכיר מאד את התהליך שעבר על רשת NBC באמצע וסוף העשור הקודם. הדוגמאות לכך הם Scorpion וכן הנסיון העלוב להרים את הפרויקט של Limitless, אולם הדוגמא המובהקת לכך היא MacGyver.

המהלך היחיד לגבי הסדרה שהרשת עשתה היה שיבוץ הסדרה בערב יום שישי, שהוא ערב המוקדש לגברים. אולם, לפי דעתי השיבוץ האידיאלי שלה היה דווקא בעונת קיץ (בהמשך ארחיב על כך). אם יש סדרה הקרובה ביותר לעלות בעונת הקיץ זו היא. מדובר בסדרה שכאשר הפרק מסתיים הצופה אפילו לא מתקרב לרצות לראות את הפרק בסדרה. מדובר בסדרת "פלסטיק" אותה ניתן היה לראות בשנות השמונים והתשעים כל כך הרבה פעמים. יכול מאד להיות שבהפקה רצו להמשיך את הכיוון של הסדרה המקורית, אולם בסופו של דבר הצופה, שראה סדרות הרבה יותר איכותיות ממנה יגלה שמדובר במוצר נחות.

הבעיה העיקרית של הסדרה היא שנדמה שראינו כבר את הסדרה הזאת. ולא, הכוונה היא לא לסדרה המקורית. בשנת 2007 העלתה רשת USA סדרה בשם Burn Notice ולמרות שסיפור המסגרת היה שונה, הרי שבפועל הדמות הראשית של מייקל ווהן בסדרה Burn Notice נהג באותן שיטות כמו של מקגיוור בסדרה של רשת CBS , כולל ה"וויס אובר" של הדמות הראשית. הבעיה הגדולה יותר של MacGyver היא ש Burn Notice הייתה סדרה ברמה גבוהה יותר, גבוהה הרבה יותר. והעובדה ש MacGyver עלתה שלש שנים בלבד אחרי ש Burn Notice ירדה מהאוויר גורמת לצופים רק להתגעגע אליה יותר. ודרך אגב, אחת הסיבות ש Burn Notice הצליחה הייתה שהיא עלתה לאוויר בקיץ וגם החלק הראשון של העונות הבאות עלו בעונת הקיץ והסדרה התאימה לתקופה זו כמו כפפה ליד. לא היה צריך לחשוב יותר מדי כאשר צפיתם בה. קשה להבין מדוע MacGyver עלתה דווקא בעונת הסתיו-חורף.

בעיה נוספת שהסדרה סובלת ממנה היא שלמעט פרק הפיילוט, שעוד במידה מסוימת התסריט שלה היה סביר, הרי שבפרקים הבאים הרמה של התסריט כל כך נמוכה שהיא על גבול עלבון לצפייה. העלילות כל כך צפויות וראינו אותן כל כך הרבה פעמים שקשה אפילו להתלהב מחמש דקות של הסדרה.

אחת הסיבות שפרק הפיילוט היה סביר נעוצה דווקא בשחקנית האורחת, טרייסי ספירידוקס, אשר כבר כאשר שיחקה בסדרה Revolution ראו שהיא ממגנטת צופים אל המסך. וכן, במקרה שלה, עד כמה שזה יישמע מעצבן, הרבה תלוי בהופעה החיצונית שלה. העובדה שהיא לא מופיעה בפרקים הבאים, למרות שהיא הנבל העיקרי של הסדרה, לפחות עד כה, פוגעת בסדרה. ועד כמה שאימי אקר היא שחקנית נהדרת, גם הופעתה בפרק השני כשחקנית אורחת לא סייעה לפרק, שלא לדבר על הפרקים הבאים.

גם בגזרת הליהוק של השחקנים הראשיים קשה לומר מילה טובה. ריצ'ארד דין אנדרסון היה בעל חזות נאה, אבל לוקאס טיל, אשר מגלם את דמותו בריבוט הוא לא יותר מיפיוף, שכאשר הוא מבצע את מה שמקגיוור אמור לעשות הצופה לא באמת מאמין שהוא עושה זאת. נכון, הדמות אמורה להיות צעירה יותר מבסדרה המקורית, אבל היו חייבים ללהק שחקן אחר לדמות. וזאת לאחר שכמעט כל הקאסט הנלווה של הסדרה הוחלף לאחר הפיילוט הראשוני. למה דווקא הוא נשאר ?

למען האמת, דמותו של מקגייור לא זקוקה לכל כך הרבה אנשים תומכים. בסדרה המקורית היו שתי דמויות ראשיות: מקגיוור ופיטר תורנטון. בריבוט, ברשת כבר הפכו את הסדרה כמו כל אחת מהסדרות שלהם כאשר יש קבוצה של אנשים אשר פותרים פרשיות, יוצאים להרפתקאות (Scorpion) וכו'...לפעמים הוספת דמויות רק פוגעת בסדרה. במקרה הזה, אפשר היה להסתפק בשתי דמויות במקום חמישה. דמויות כגון וויל (ג'סטין הירס), ריילי (טריסטין מייס) ופטרישיה (כריסטין הולט) פשוט לא נחוצות. יכול מאד להיות שבשביל להראות גיוון בקאסט צרפו גם שחקנים שהם לא "לבנים", אבל לפעמים זה לא נחוץ ורואים זאת.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. בזבוז זמן אחד גדול ולמי שראה את הסדרה המקורית הורס גם את הזיכרון הטוב שנשאר ממנה. לא לחינם הסדרה המקורית שודרה במשך שבע שנים. 

6 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מסכימה איתך.ישנה הרגשה שהסדרה הינה מאולצת מנסים בכוח להראות כי הם מכבדים ומנסים להישאר נאמנים לסדרה המקורית. הסדרה החדשה מזכירה לי את הסרט "סלולר" שכוכב הסרט היה למעשה הטלפון הסלולרי, וכאן זה האולר.יש יותר מדי שחקנים מסביב, ותוכן שלא מתאים לזמן הזה.
נהנתי לראות את ג'ורג' אדס (ניק סטוקס CSI) שחקן שמעביר יפה את דמותו אך בסדרה הזו מול הכתיבה והשחקנים האחרים עושה הרושם כי הוא מקצועי מידיי או כמו שאומרים שאתה בראיון עבודה-over cwolified

שד משחת אמר/ה...

היי חג שמח
רציתי לדעת מה אתה חושב על הסדרה Hooten & the Lady
שמשודרת בערוץ Sky One (UK) זה סגנון של The Librarian
רק עם טעם בריטי משובח

אנונימי אמר/ה...

יש משהו בחלק ממה שאתה אומר, זה באמת סוג אחר של חידוש.. סדרות כמו limitless או rush hour לא הצליחו, אבל לדעתי מקגייור תקבל עוד עונה, במיוחד אחרי שהיא קיבלה הערכה ל22 פרקים. הרייטינג לא אומר כלום, זה תלוי בהרבה דברים, ונכון שזה פחות מהנה אבל יותר מציאותי. בתקופה של הסדרה המקורית לא היינו מעצמת מחשבים ואז זה גם היה יותר ריאלי כל מיני המצאות מיוחדות. פה הם ניסו קצת לשמר את זה. הדעה שלי זה שחבל שהסדרה לא מתרכזת 10 שנים או יותר אחורה, זה היה נותן לה יותר הייפ.

בכל אופן אני כן ממליץ לראות, כי זה עדיין מהנה לראות כל מיני מצבים מיוחדים.

אנונימי אמר/ה...

פרק אחד הספיק לי בשביל לוותר על הסדרה שמלכתחילה לא נשמעה משהו אבל ניסיתי רק בגלל שגדלתי על המקור.
פעם הרעיון של הסדרה היה מקורי. גבר מסוקס שנלחם לבד מול הרעים ועושה זאת בעזרת אלתור של הרגע.
היום, הרעיון הזה מופיע כמעט בכל סדרה ברמות שונות. אפילו בסקנדל, "24", קוונטיקו והמתים המהלכים אפשר לראות שימוש בסגנון הזה.

אורן אמר/ה...

את LIMITLESS מאוד אהבתי והתבאסתי כשהורידו. סדרה איכותית ומאוד כיפית. לגבי מקגייוור צריך פשוט להנמיך את הציפיות. זאת סדרת ממתק בדיוק כמו המקורית, ולמרות שרוב השפצורים אכן מבוססים על עקרונות פיסיקליים מוכרים, הם מוקצנים לרמה על-מציאותית, וזה צפוי.
לגבי השינוי בליהוק - כיום סדרות עם מעט גיבורים ראשיים צריכות כתיבה איכותית במיוחד כדי לשרוד, ומפיקים מעדיפים "לירות בפיזור רחב" עם כמה שיותר פרצופים על המסך במקום, כדי לנסות ולהשיג צופים שיימשכו לפחות לאחד או שניים מהפרצופים.

אנונימי אמר/ה...

Islamic screenwriter's amtiSemitism?

In this particular episode:

* Every Jew is a villain - from beginning till the very end;

* a chosen rather Hebrew Israeli name [Ronan Sofer] for a Jew In... Spain;

* a conspiracy theory how a Jew is supposedly "responsible" for so many ordinary citizens..

===

Writer of FBI International TV show on CBS is:
Born in Karachi and raised in Austin, Hussain Pirani.

___


FBI: International Recap 10/04/22: Season 2 Episode 3 “Money is Meaningless”