יום רביעי, 26 באוקטובר 2016

ביקורת: Falling Water, עונה ראשונה, פרקים 2-1: מי אישר את הסדרה הזאת ?



רשת USA חוותה ימים יפים עד לפני כשלש שנים. בשנים האחרונות היא חווה קריסה כמעט מושלמת מבחינת נתוני רייטינג. לרשת אין אפילו להיט אחד לרפואה, כאשר גם Suits, הסדרה בעלת הנתונים הטובים ביותר של הרשת, נראית בדרך הבטוחה לביטול בעוד עונה או מקסימום שתיים. תמרור האזהרה הראשון שברשת חוו היה הכישלון של Rush, אשר הייתה אמורה להמשיך את הכיוון של הסדרות Burn Notice, Suits ו Royal Pains בתור הסדרה הכיפית החדשה של הרשת. קצת הומור, קצת בחורות יפות, דמות ראשית חביבה והופ... בחזרה לתבנית הרגילה...אבל זה לא צלח בידיה וברשת החליטו לשנות כיוון ולנסות סדרות איכותיות יותר ובעיקר ההפך הגמור ממה שעבד להם עד לפני זמן לא מועט. כך הם אישרו את Mr. Robot, שכל קשר בינו לבין סוג הסדרות של הרשת לוט בערפל, כך הם אישרו את Colony, שבפועל התברר שהיא גם לא איכותית כמו שחשבו וכך גם ברשת אישרו את Falling Water. התוצאה ? כל שלש הסדרות כשלו בנתוני הרייטינג. כן, כולל נתוני הרייטינג של Mr. Robot בעונה הראשונה שלה, הכביכול יותר טובה שלה. המקרה של Falling Water הוא החמור מכולן, משום שהיא כמעט ולא משכה קהל. הסדרה הניבה בשני הפרקים הראשונים 0.16 נק' מדד ובמספר הצופים הכללי הגיעה ל 467 ו 507 אלף צופים בלבד. נכון, הסדרה לא עלתה בעונת הקיץ, אלא בעונת הסתיו-חורף העמוסה, אך עדיין מדובר בנתונים מחרידים.

כבר על פי הפיילוט אפשר היה להבחין שמדובר בסדרה שונה לחלוטין מנוף הסדרות של הרשת, כאשר אפילו Mr. Robot מתאימה ממנה לרשת. מישהו זוכר מתי בעשור וחצי האחרון שודרה ברשת סדרה על טבעית ? יכול מאד שברשת מנסים לשנות כיוון, אבל אי אפשר לעשות זאת בצורה חדה. מדובר בסדרה בהחלט לא קלה לצפייה, אשר הצופה חייב לעקוב כל הזמן ולנסות להבין את הסאב טקסט שלה. הבעיה ? לא בטוח שהצופה מעוניין לעשות זאת, בוודאי לא אחרי שני הפרקים הראשונים שלא יוצרים כמיהה לכך עבור הצופה.

הסדרה, למי שלא שמע עליה, מתרכזת בקבוצה של שלשה אנשים, אשר מבינים שהם חולמים חלקים שונים של אותו חלום. כל אחד מהם נמצא במסע אישי, אשר יכול לקבל מענה רק בחלום שלו, אך ככל שהפרקים מתקדמים הם מבינים שהחלום מנסה להגיד להם משהו ולהזהיר אותם מה מונח על הכף.

דיוויד אז'לה מגלם את דמותו של ברטון, ראש האבטחה של חברה גדולה. שמנסה לברר מה קורה לאישה באדום אותה הוא רואה כל הזמן בחלום (אנה ווד). ליזי ברושר המגלמת את דמותה של טס, מזהה טרנדים אשר מחפשת את בנה שכל אחד חוץ ממנה חושב שלא קיים, ווויל יאן לי מגלם את דמותו של טאקה, בלש במשטרת ניו יורק, אשר מנסה לעלות על עקבות כת אשר עסקה בחלומות. מכל השלשה, ליזי היא היחידה שמצליחה לרכז את הצופה למספר דקות (וגם הן מועטות) ומכמה סיבות: הסדרה נפתחת עם הסיפור שלה, כך שהצופה מבין שהיא הדמות הראשית, הסיפור שלה הוא האנושי מכולם וכמובן שבשל המראה החיצוני שחלק מהציבור יחשוב שהוא מצודד ובהפקה מנסים להבליט עד כדי כך, שבפרק השני הם הרחיקו לכך שהראו אותה מבצעת מעשה אונן (אהבתם את העידון במשפט ?)

עושה רושם שבעת האחרונה יוצרים ותסריטאים חושבים שאם ייצרו סדרה, אשר תחשב ללא מובנת ובעיקר קשה לצפייה הרי שהפרויקט שלהם ייחשב לאיכותי. עושה רושם שהקהל לא חושב כמוהם ואפילו Mr. Robot, אשר נחשבת לאיכותית (עם דגש על נחשבת) כמעט ולא ייצרה קהל בעונה השנייה שלה וכך גם UnReal שאיבדה בעונתה השנייה את כל הקרדיט שהיה לה בעונה הראשונה ואת אהדת הקהל והמבקרים ובשל כך גם הוחלפה התסריטאית הראשית של הסדרה.

במקרה של Falling Water, אין סיבה עבור הצופה להמשיך ולצפות בה. נכון, לא כל סדרה אמורה להיות כיפית. וכן, רצוי לנסות "להרים" פרויקטים, אשר נחשבים לאיכותיים, אבל למרות שהרעיון הכללי של הסדרה נחמד מאד, הרי שהתסריט שלה לא ברור ולא מושך, השחקנים לא מרתקים את הצופה והמוצר הסופי לא מספיק אטרקטיבי, בוודאי לא ב"ים" הסדרות שיש היום בשוק.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. מדובר בסדרה מסובכת ולא מספיק טובה, עם תסריט מעצבן, איטי ולא ברור. כמו כן, קשה לראות את הסדרה משיגה עונה שנייה, בוודאי לא על פי נתוני פתיחת העונה שלה ולנסות להבין עכשיו סדרה שכזאת ועוד בלי עתיד. אולי כדאי לנסות לחזור למתכון שעבד עד לפני כמה שנים ? 

אין תגובות: