יום שישי, 28 באוקטובר 2016

ניתוח: שלב סיכום עונת הקיץ 2016: נתוני הרייטינג של אולימפיאדת ריו ועל מה הם מצביעים עבור רשת NBC



הספורטאים האמריקאים הצליחו מאד באולימפיאדת ריו יותר מכל קבוצת אמריקאים בתחרויות אולימפיות קודמות, אך כל ההצלחות הללו לא תורגמו לרייטינג גבוה במיוחד עבור רשת NBC. ערב פתיחת המשחקים הניב את נתוני הרייטינג הגרועים ביותר מזה 20 שנה ואילו נתוני ערב סיום המשחקים הניבו את הנתונים הגרועים ביותר מאז 1972 וסביר להניח שאף מעבר לכך. בסיכום הכללי, למרות כוכבים רבים בנבחרת, נתוני הרייטינג המשוקללים היו הגרועים ביותר מאז סידני 2000. הנתונים עמדו על 14.4 נק' מדד ו 25.4 מיליון צופים, ירידה של 18% מנתוני אולימפיאדת לונדון, אשר עמדו על 17.6 נק' מדד ו 31.1 מיליון צופים. בהתחשב בכך שרשת NBC התחייבה לשלם 8 ביליון עבור הזכויות של האולימפיאדות עד 2032, קשה לראות מישהו ברשת ששמח מהנתונים הללו, אך עדיין קשה, מצד שני, להגדיר את הנתונים הללו כקטסטרופה עבור הרשת. הבה נציג בכל זאת את המסקנות שבכל זאת ניתן להסיק:

אפילו האולימפיאדה לא חסינה בפני ירידה בצפייה ליניארית. רשתות ברודקאסט נאבקות בשנים האחרונות (למעלה מעשור) באיבוד צופים בצפייה מבחינה לינארית, זאת "הודות" להרגלי צפייה משתנים כגון צפייה "און ליין", VOD או DVR. היה נדמה שנתוני הרייטינג בארה"ב לא שייכים לקטגוריה הזאת, כאשר הרייטינג הכללי מאולימפיאדת אתונה ומעלה דווקא נמצא בעלייה מתמדת של כ 8 או 9 אחוזים מדי אולימפיאדה. רבים מהמומחים דווקא ציפו שהמגמה תימשך, אך זה לא קרה. עד כדי כך הרשת נמצאה בבעיה, שהיא נאלצה להציע למפרסמים זמן מסך נוסף בכדי לכסות על הנתונים הבעייתיים.

אך בהתייחס לשאר נתוני הרייטינג בטלוויזיה, האולימפיאדה לא איבדה את יכולתה להיות דומיננטית. נתוני הרייטינג אמנם צנחו מנתוני אולימפיאדת לונדון, בוודאי בנתוני הדמו (קרוב ל 20%). לא מדובר בבעיה טריוואלית, אך זו לא בעיה גדולה בהתחשב בירידה בנתוני הרייטינג שרשתות הברודקאסט חוות מאז אולימפיאדת לונדון ב 2012. לכן, למרות שאולימפיאדת ריו נפלה לבעיית נתוני הרייטינג, אחוז הירידה נראה עדיין כפחות ממה שרשתות הברודקאסט חוות כטלוויזיה לינארית. יתרה מכך, היות שהרשתות מתקשות מאד לגרום לצפות בתכנים בזמן שידור, זה מרשים שהאולימפיאדה הצליחה להניב את הנתונים שהיא הניבה בשעה שרשתות אחרות, במיוחד בתקופת הקיץ, התקשו אפילו למצוא "דופק" כלשהו לסדרות שלהן. בשנת 1984, לדוגמא, כאשר רשת ABC הניבה נתונים מפלצתיים של 25.2 נק' מדד בשבוע הראשון של האולימפיאדה, התכנית במקום השני של הרשת הניבה 9.3 נק' מדד. בהשוואה, נתוני השבוע הראשון של רשת NBC עמדו על 15.9 נק' מדד בשבוע הראשון של ריו ואילו הנתונים של התכנית הבאה (של רשת CBS שהיא הבאה בתור) עמדו על 2.4 נק' מדד בלבד. בנוסף לכך, אנשים צפו בפרסומות במהלך האולימפיאדה, אפילו בפרומואים של רשת NBC.

מעט מהירידה בנתוני הרייטינג אפשר לתרץ בשרותי ה"סטרימינג". ברשת NBC התפארו כל הזמן שזו הפעם הראשונה שאת כל הסיקור של הרשת ניתן למצוא בשרותי ה"סטרימינג", כלומר "און ליין" ובלייב. בנוסף לכך, ברשת החליטו להתחרות נגד עצמם בכך שאישרו לחברות הכבלים האחיות שלה לשדר גם הן כיסוי של האולימפיאדה. התירוץ של הרשת ? אנשים עדיין צופים, אך לא כולם ברשת NBC, הוא לא בלתי נכון. אכן, חלק מהצופים, בעיקר הצעירים אשר מיום ליום דוחים את השימוש בטלוויזיה, צופים בצורות שונות. אך אפילו ברשת NBC מודים שניתן לאמוד את איבוד הרייטינג של השירותים הללו ב 5 עד 10 אחוזים בלבד. ואפילו שזו תהיה הסיבה המרכזית, ברשת עדיין סובלים מכך שלא צופים בפרסומות ובכך ברשת גם יאבדו כסף רב מפרסום.

עדיין מוקדם מדי להעריך את הפגיעה הכלכלית עבור רשת NBC. אנשים שעוסקים בתעשיית הפרסום בטלוויזיה טוענים שמשום שלרשת יש תוכנית גיבוי היא לא תצטרך לוותר על הרבה (אם בכלל) על הרבה מההכנסות שלה מפרסומות בחלק הרביעי של העונה בכדי לפצות את המפרסמים על העובדה שהיא לא עמדה בהבטחות הרייטינג אותן היא הבטיחה למפרסמים בתקופת האולימפיאדה. אולי זה אומר שברשת NBC לא יספגו פגיעה ישירה וגדולה, ולמרות שהנתונים לא היו כפי שהיא קיוותה עבור המשחקים זה לא יהפוך עבורה לאסון כלכלי. אך למרות הספינים שראשי הרשת ינסו לעשות בתקופה הקרובה, נצטרך להמתין לשני אירועים בכדי לקבל את הפסיקה הסופית: ראשית, רשת האם, Comcast, תשחרר עד סוף חודש אוקטובר את ההכנסות ברבעון השלישי של השנה, ובמידה ותהיה תקלה עבור הרשת על ידי המפרסמים כתוצאה מנתוני הרייטינג, אפשר יהיה למצוא את זה שם, כאשר הדוחות הללו יצביעו על "ההודאה" של הרשת. בטווח הארוך, אפשר יהיה לבחון זאת על ידי ההתמקחויות של המפרסמים לקראת האולימפיאדות הבאות על זמני שידור. כלומר, רק בעוד ארבע שנים נוכל לדעת באופן מעמיק יותר את ההשפעה האמיתית של הירידה בנתוני הרייטינג.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

אין תגובות: