יום שישי, 30 במאי 2014

שלב סיכום עונה: Psych, עונה שמינית: עונה אחת יותר מדי.



כאשר מביטים על מרבית הסדרות אשר נמשכות יותר משלש עונות בטלוויזיה האמריקאית, ניתן לציין שרובן לא מגיעות לסיומן כשהן בשיאן. בדרך כלל זה מתבצע הרבה מעבר לשיא שלהן, כאשר הדוגמא האחרונה שניתן לציין היא "איך פגשתי את אמכם", אשר הייתה אמורה להסתיים לפני שלש עונות ואולי אף מעבר לכך. אפילו "סיינפלד" הגדולה וגם "חברים" משכו עונה אחת לפחות יותר מדי (וכן, אני כותב זאת למרות שאני יודע שאקבל תגובות נזעמות על כך). צר לי לומר זאת, אך גם העונה השמינית של Psych הייתה עונה אחת מדי עבור הסדרה.

ניתן להבין את רצון שני הצדדים למשוך את הסדרה לעונה נוספת. מצד אחד, להנהלת הרשת הייתה הצדקה מבחינת רייטינג להחזיר את הסדרה לעונה נוספת, אך בשל העובדה שמדובר בעונה שמינית ובשל כך הסדרה הפכה ליקרה יותר הגיעו להסכם עם ההפקה, שרצתה להמשיך להיות באוויר, על עונה מקוצרת בה יסגרו קצוות הסיפור. ברשת עומדים לנהוג באותה דרך עם סדרה נוספת שלהם "צווארון לבן", אשר זכתה לעונה שישית אחרונה ומקוצרת. אולם, למרות הרצון ההדדי, התוצאה על המסך בעונה זו הייתה פחות ממספקת.

העונה השביעית של הסדרה החזירה אותה לחיים לאחר מספר עונות לא מספיק טובות, אך העונה השמינית הציגה עונה הרבה פחות איכותית, אשר החזירה אותה לאותן עונות בינוניות ומטה, עם פרק אחד יוצא דופן. הפרק השלישי של העונה, אשר מתרחש בשנת 2006, בו שון וגאס מנצחים את אחד מהמקרים הראשונים שלהם בבית המשפט, כאשר הם עוזרים להוכיח את חפותה של אישה צעירה, היה פרק מושלם מכל הבחינות, אשר גם "זרק" אותי להשוואה לסרט הנהדר של ברברה סטרייסנד What's Up, Doc ? משנת 1972 (סרט ענק וחובה לכל אוהבי הקומדיות). פנינה, אשר הראתה שהכותבים של הסדרה יכולים להתעלות כאשר הם רוצים.

ניתן להצביע בעונה זו על פרק או שניים, אשר היו טובים מספיק עבור הסדרה (פרק 4 למשל), אם כי לא ממש הזכירו את ההצלחות הגדולות שלה. מצד שני, שני הפרקים הראשונים של העונה לא היו מספיק טובים ואלו הם פרקי פתיחת העונה !!! היה ראוי לפתוח עם פרק מוצלח יותר. אחת הסיבות לכך שלא מדובר בפרק איכותי היא חסרונה של מגי לוסון, שהורגש מאד, כאשר ה"תירוץ" לכך הוא ששון וגאס טסו לאנגליה בכדי לעזור לאינטרפול בחקירה. אז נכון, בשל העובדה שמגי לוסון קיבלה סדרה משלה ברשת ABC (הכוונה היא ל Back In The Game שבוטלה לאחר מספר פרקים), מגי יכלה לצלם 5 פרקים בלבד מתוך 10 בעונה, אבל לא לפתוח עם כל הקאסט ? אפילו דמותו של לאסיטר הופיעה לספר דקות מועט בפרק זה.

נקודה נוספת שראוי להדגיש: ניתן לראות שהכותבים הגיעו למיצוי. למרות הפנינה של פרק 3, הרי שפגיעה אחת מתוך עשרה פרקים זה מעט מדי. כמו כן, כיצד ניתן לראות בסדרות שהכותבים הגיעו למיצוי ? אחת האפשרויות היא ליצור פרקים מיוחדים. ואכן, בעשרת הפרקים הללו, בפרק אחד (הראשון) שון וגאס טסים לאנגליה, פרק אחר מתרחש בעבר של החבורה (שנת 2006, בימים שהכל החל), פרק נוסף מתרחש בשנת 1967 ומציג את השחקנים הראשיים בדמויות של אותה שנה ולבסוף, פרק אימה של זומבים (פרק 9). כלומר, ארבעה פרקי ספיישל מתוך עשרה !!! זה הרבה יותר מדי ומעיד יותר מהכל על רצון לשבור מחסומי כתיבה.

מבחינת הסיפור בעונה זו. עוד לפני שהעונה החלה בהפקה ידעו שמדובר בעונה האחרונה ולכן ניתן היה להבין שעומדים לסגור את הסיפור של שון וג'ולייט, השאלה רק הייתה כיצד. העובדה שמגי לוסון לא יכלה להתחייב ליותר מחמישה פרקים בעונה זו הקלה על הכותבים ליצור תרחיש שבו (זהירות ספויילרים) ג'ולייט עוזבת את העיר בכדי לעבוד עם הצ'יף הקודמת, קארן, והיה צפוי שבשלב כלשהו שון יחבור אליה. סיום נחמד, אם כי הצעת הנישואין הייתה שמאלצית מדי ודי צפויה, אך הסצינה האחרונה בה גנב חוטף את הטבעת של שון כיפרה על כך מעט.

בסופו של דבר, בעונה זו כל הדמויות נעות קדימה לשלב הבא של חייהם. לאסיטר הופך להיות אבא ומפקד התחנה, והוא גם מוצא לעצמו בלשית ראשית מובילה בדמותו (בטסי בראניגן בגילומה של מינה סורבינו, אשר הגיעה למלא למספר פרקים את החלל של מגי לוסון), שון מתבגר ומבין שהמקום שלו הוא לצד ג'ולייט, גם אם זה אומר לעזוב את גאס ולהתבגר מעט (אבל רק מעט), ג'ולייט הופכת להיות הבלשית הראשית של קארן בתחנה החדשה שלה, אביו של שון מתחיל ללמד בקולג' ומוכר את הבית בכדי לנוע קדימה ולא לחשוב יותר על אמו של שון, ואפילו גאס מתפטר מעבודתו היומית ונוסע אחרי שון בכדי לפתוח את המשרד במקום החדש של ג'ולייט. הרעיון נחמד, אבל בשל העובדה שזה מתרחש במספר פרקים מאד מצומצם קצת נראה דחוס מדי.

אז, לראות או לא לראות ?

קשה לומר למעריצי הסדרה שלא לצפות בפרקיה האחרונים, אך הם צריכים לדעת שהרמה של העונה האחרונה משאירה טעם מעט חמוץ. במידה והסדרה הייתה מסתיימת אחרי העונה השביעית היא הייתה נזכרת בצורה אחרת. במידה וצופים היו מתיישבים לצפות בסדרה רק בעונה זו הם היו מתאכזבים מעט. ולכן, אם אתם מעריצי הסדרה צפו בעונה זו רק בכדי לקבל סגירת מעגל, אם לא צפיתם בה עד כה ואין לכם חשק לצפות בכל הסדרה מההתחלה, אל תצפו.

2 תגובות:

דן אמר/ה...

ראיתי את הפיילוט של הסדרה, די שיעמם אותי ולכן זנחתי אותה. על-פי הביקורת שלך, עשיתי בצדק.

דנה אמר/ה...

תשובה לדן
גם אני נטשתי את הסידרה באיזשהו שלב אבל היא סידרה נחמדה וכיפית וממש מתאימה לקיץ.
דרך אגב, אני חושבת שכל פרקי הספיישל לא בהכרח אומרים שלא היו רעיונות. לכותבים יש הרבה פעמים פרקים שהם רוצים לעשות ושומרים, העונה האחרונה היא ההזדמנות. אני חושבת שגם הצופים ציפו לפרקים מיוחדים כאשר ידוע שזו העונה האחרונה.

בתקופה של "העוקץ" קראתי את הבלוג של אחד היוצרים ג'ון רוג'רס ואני חייבת להגיד שזה נתן לי נקודת מבט אחרת. גם הצוות מחפש גיוון ושינויים לוקיישנים מעניינים, משחקים עם המצלמה ועוד. כאשר עושים כל כך הרבה פרקים אלו האתגרים.