יום שישי, 2 במאי 2014

שלב סיכום עונה: Under The Dome, עונה ראשונה: ההצלחה הייתה כתובה על הקיר.


בעונת הקיץ 2013 העלתה רשת CBS את הסדרה Under The Dome. מדובר היה בצעד מפתיע עבור הרשת היות ומדובר ברשת שמרנית והניסיון שלה להעלות סדרת מדע בידיונית ועוד בחודשי הקיץ הייתה עבור רבים ירייה באפילה. החל מהפרק הראשון הסדרה הדהימה בנתוני הרייטינג. רבים הרימו גבה שהסדרה גם הצליחה לשמר את נתוניה הגבוהים עד תום העונה. אולם, כאשר בוחנים את הסדרה מקרוב מגלים, שלמעשה ההצלחה שלה בכלל לא מפתיעה. למען האמת, לו היא לא הייתה מצליחה זו הייתה ההפתעה האמיתית.

מדוע ?

משום שכיום, כמעט כל סדרה אשר עוסקת בחברה אפוקליפטית מצליחה. זה החל עוד בעשור הקודם עם הסדרה "יריחו", אשר הצליחה מאד לפני שהרשת המשדרת הרסה אותה במו ידיה וגרמה לביטולה, The Walking Dead היא דוגמא נוספת. המקרה הקרוב ביותר היא הסדרה Revolution, אשר בחצי הראשון של העונה שלה, החצי שעוד היה סביר, הניבה נתונים טובים מאד. ולכן, סדרה, אודות עיירה בשם צ'סטרס מיל אשר מבודלת משאר העולם היא גילגול נוסף של אותו סיפור על חברה אפוקליפטית. אז לא מדובר בחברה לאחר מלחמה גרעינית ("יריחו"), מגפת זומבים (The Walking Dead) או נפילת חשמל (Revolution), אבל הרעיון דומה: קבוצה קטנה של אנשים אשר לכאורה היחידים שקיימים בעולם, לפחות מבחינתם. איך היא לא יכולה שלא להצליח ?

כאשר בוחנים את הסדרה לעומק ניתן להפריד אותה לשני אלמנטים. האלמנט הראשון נעוץ בחברה האופקליפטית עצמה, הסיפור שמסופר על ידי כל כך הרבה סדרות. החלק הזה של הסדרה, שהפרקים הראשונים שלה התמקדו בכך, אודות החסרונות שהחברה סובלת ממנה, פרקים אלו היו כל כך צפויים ולכן גם עבורי הגרועים ביותר שלה. כבר ראינו זאת כל כך הרבה פעמים: חוסרים במזון ומים, איפיונים של קהל מוסת ועליית דיקטטורים (במקרה של הסדרה הנ"ל מדובר בג'ים רני הגדול בגילומו של דין נוריס) או אופרטוניסטים המנסים להרוויח על חשבון העיירה (במקרה של הסדרה הנ"ל מדובר במקסין סיגרייב בגילומה של נטלי זי). כמה פעמים אפשר לראות זאת שוב ?

דווקא האלמנט המדע בידיוני היווה, לפחות עבורי, את הנושא המעט יותר מעניין. הרעיון של מי נמצא מאחורי "הפלת" ה"כיפה" על העיירה, מציאת ה"מיני כיפה", הניסיון לפענח אותה, החלק של הילדים בכך וכו'... דווקא החלק הנ"ל היה החלק המעניין יותר, חבל שלא עסקו בו מעט יותר בשלש עשרה פרקי העונה הראשונה, אם כי סביר להניח שהיות ומדובר בעונה הראשונה שלה הרי שסביר להניח שירצו להתחיל לספר את הסיפור הזה לאט. מצד שני, קיימת תחושה לאורך העונה כולה שהעיסוק הגדול יותר בחברה עצמה ופחות בסיפור אודות ה"כיפה" ומה שמסביב נעוץ יותר בכך שלקחו סיפור שראוי יותר לסרט באורך כשעתיים או מקסימום למיני סדרה בת שלש שעות ופחות לסדרה שתזכה לשתי עונות לפחות בנות 13 פרקים.

הנתון המעניין לגבי הסדרה מגיע מגזרת השחקנים. אין בסדרה הנ"ל כוכב אחד לרפואה, ולאחר צפייה בעונה כולה גם לא נראה שהתגלה כוכב או כוכבת חדשים בעלי פוטנציאל. מדובר באוסף של שחקנים מסדרות כושלות, שזו להם הצלחה ראשונה. בראש ובראשונה מדובר ברייצ'ל לה-פרב המגלמת את דמותה של ג'וליה שאמוויי, שכבר ציינתי באיזכור קודם בפינה אחרת, שאני לא מבין כיצד היא מצליחה לקבל כל כך הרבה הזדמנויות בעולם התעשייה הטלוויזיוני והסרטים האמריקאי. מדובר בשחקנית בינונית במקרה הטוב וגם לא בדיוק יפה (אם כי יכול להיות שאולי חלק מהקוראים יחלקו עימי על כך), אבל בשעה שכל כך הרבה שחקנים צעירים מתדפקים על הדלתות ולא זוכים להזדמנות, קשה לי להבין כיצד היא מצליחה לשכנע כל כך הרבה מלהקים לקחת אותה לסדרות שלהם. לפחות כרגע יש לה סדרה.

שחקנית נוספת בסדרה זו שמקבלת הזדמנות אחר הזדמנות הינה בריט רוברטסון שזו לה הצלחה ראשונה לאחר שלש כישלונות (Swingtown, Life Unexpected, The Secret Circle), אם כי במקרה שלה קל להבין מדוע היא מלוהקת, יש לה פנים של ילדה מתוקה. מצד שני, הליהוק שלה עבור הדמות של אנג'י מקליסטר, דמות מעט מחוספסת ולעיתים רעה (במיוחד בתחילת העונה), נראה כליהוק לא כל כך מוצלח. רק לקראת סוף העונה, כאשר אנג'י הופכת להיות שוב הילדה הטובה (בערך) נראה שהיא מוצאת את מקומה. אבל גם במקרה שלה, קשה להבחין באיכויות גדולות של משחק.

שחקנים נוספים שזוכים לעדנה דווקא בסדרה זו הינם: מייק ווגל, אשר מגלם את דמותו של דייל ברברה, ה"אוכף" של מקסין, אשר מתאהב בג'וליה ומהר מאד הופך לגיבור שהוא אמור להיות. בפועל, מדובר בעוד יפיוף בעל משחק סביר. נטלי מרטינז, אשת המשטרה, איישה הינס (הזכורה מהכישלון ששמו Cult) בתור שותפתה לחיים של אימה של נורי ועוד...

אז, לראות או לא לראות ?

הרעיון מעניין, אם כי התוצאה הסופית נראית כמו מריחה של הרעיון עבור הצופים. היה ראוי להפוך את הסיפור למיני סדרה. בשל כך, עוסקים יותר מדי בנושאים שנטחנו בסדרות מהסוג הנ"ל (החברה הפוסט אפוקליפטית) ופחות בנושא עצמו (ה"כיפה"). המשחק בינוני במקרה הטוב ולא בולט. החלק הראשון של העונה פחות טוב בצורה ניכרת מהחלק השני. כדאי להעניק לסדרה ניסיון, במיוחד אם אתם אוהבים את סוג הסדרות הנ"ל, אם כי במידה ולא יחול שיפור ניכר בעונה השנייה קשה לי לראות אותי מתיישב לראות עונה שלישית שלה במידה ותאושר. עבורי, Haven עדיין טובה יותר.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כול הכבוד ששרדת את העונה הראשונה, גם בייעוד והראשוני שלה כמיני סדרה בלבד היא הייתה משעממת [מצד שני אני לא נהניתי מhaven- שתי הסדרות המבוססות על סטיבן קינג היוו סתם בזיון למקור הספרותי לדעתי..]
כצפוי לא מסכים לדעתך על המשחק והיופי של רייצ'ל לפבר [או כמו שאתה קורא לה ראשל לה-פרב (למה לא רחל וזהו?!)] וזה בהחלט פספוס לא לנצל את נטלי זיאה ליותר משלושה פרקים.... השחקנים דווקא היו בסדר לדעתי, התסריט מצד שני... :(

בן ציון אמר/ה...

בתרבות שצריך הכול להיות מהר ומעניין ואם זה לא זה אז זה משעמם והרייטינג יורד , לסדרה מהסוג הזה לפחות 2 עונות ועונה שלישית לסגירת הסיפור מספיק די והותר.

אנונימי אמר/ה...

היי D1D1 מה דעתך על הסיכויים של CSI Cyber Crime Division להיות מוזמנת לסדרה?! הפיילוט בדלת האחרות היה מעולה... וגם פטרישיה ארקט... תודה על המענה ושבוע טוב! :)