יום ראשון, 11 במאי 2014

ניתוח: ניתוח הלוח של רשת NBC לעונת 2015-2014


ניתן למצוא מספר אלמנטים בולטים בלוח החדש של רשת NBC. נתחיל עם העובדה הבולטת במיוחד: יום שישי בערב. רשת NBC ממשיכה את הניסיון שלה לבנות "בלוק" בערב זה של ערב "על טבעי" הרשת מרוצה מהנתונים של Grimm ומנסה זו השנה השנייה ברציפות למצוא לה סדרה שתחזיק איתה מעמד. השנה מדובר בסדרה Constantine, על פי הדמות מ DC Comics. בשנה שעברה זה לא הצליח לה עם Dracula ו Hannibal, כאשר האחרונה זכתה לחידוש רק משום שמדובר בהפקה זולה מאד עבור הרשת והנתונים שלה מספיקים בכדי להחזיר אותה לעונה נוספת. רק לשם השוואה, "צ'אק" בעונתה האחרונה באותו ערב השיגה נתונים טובים יותר מאלו ש Hannibal השיגה בעונתה השנייה. "צ'אק" בוטלה ומנגד Hannibal תחזור בחודש פברואר 2015 לעונה שלישית בכדי להחליף את Constantine.

הנתון הבולט השני מגיע בערב יום שני והוא מעניק לנו שתי מסקנות מעניינות. ראשית, הרשת הסיקה מסקנות מהכישלון של Revolution ומנסה לדחוף עד כמה שניתן את The Blacklist גם בעונתה השנייה, לפחות בתחילתה. מצד שני, ברשת עדיין מנסים להשתמש ב The Voice בכדי להריץ סדרה נוספת. וכאן אנו מגיעים אל המסקנה השנייה. עושה רושם שרשת NBC מעלה את הדרמה החדשה שהיא רואה בה את החזקה ביותר שלה מעונת הפיילוטים הנוכחית במשבצת השידור של ערב יום שני בשעה עשר אחרי The Voice. השנה, עושה רושם, מדובר בדרמה State Of Affairs של קתרין הייגל, אשר תיהנה מהדחיפה הגדולה. החלטה זו מעידה על איכות הדרמות החדשות של הרשת השנה. בשנה שעברה היה ברור מההתחלה ש The Blacklist תזכה למשבצת השידור הזאת משום שברשת העריכו שיש להם להיט בדרך. השנה, התגובות לגבי State Of Affairs לא היו כה חד משמעותיות ואני בטוח שרבים הרימו גבה כאשר שמעו על השיבוץ. לפי דעתי, השם של הייגל תרם רבות לקבלת ההחלטה. מרכיב נוסף בהחלטה הייתה, לפחות כך אני חושב, העובדה שהסדרה פונה יותר לקהל הרחב ופחות עוסקת בז'אנר מסוים.

רשת NBC הצליחה לייצב לעצמה את ימי שלישי ורביעי, כך שפרט לשינויים מעטים, הלוח נשאר על כנו, השינוי היחיד ביום שלישי מגיע בצורת החלפת הקומדיה Growing Up Fisher, שלא הצליחה בנתוני הרייטינג בחצי השני של העונה, בקומדיה החדשה Marry Me, אשר גם תזכה לדחיפה מתוכנית התוצאות של The Voice. ברשת עדיין מנסים לדחוף את רצועת הקומדיה של יום שלישי בין 9 ל 10 זו השנה השלישית ברציפות, אולם בשנתיים האחרונות זה לא הצליח לרשת, מעניין יהיה לראות אם השנה זה יקרה. בשעה עשר תחזור אחת מההפתעות הגדולות של העונה שעברה, הסדרה Chicago Fire, אשר הצליחה לייצב את עצמה ביום שלישי עם נתונים גבוהים מאד ואף להשיק סדרת בת בהצלחה יתרה.

גם ביום רביעי לא נרשמה תזוזה גדולה. Law & Order:SVU ו Chicago PD יצרו עבור הרשת בלוק טוב (בצורה יחסית) ובעיקר יציב בין השעות 9 ל 11. השינוי היחיד הוא השיבוץ של הדרמה החדשה אותה הרשת מחשיבה כשנייה באיכותה השנה עבורה: The Mysteries Laura. ברשת מקווים שהעובדה שהערב התייצב עבורה הוא יצליח להשיק עבורה את הדרמה החדשה. ברשת חושבים שחוסר ההצלחה של Revolution בעונה הקודמת נבע בעיקר מההידרדרות שלה בחצי השני של העונה הראשונה ובכך שהיא איבדה בחלק זה את הקהל שלה אותו לא הצליחה להחזיר ביום רביעי בעונה השנייה. בשל כך, הרשת לא העניקה לה עונה שלישית, למרות שהנתונים שלה בעונה הקודמת היו טובים מאלו של Parenthood, אשר זכתה להזמנה לעונה נוספת ואחרונה. ברשת לא מאמינים שהסדרה יכולה "לסחוב" שתי עונות נוספות בכדי להגיע למספר 88 - מספר הפרקים הנחוץ לסינדיקציה. לאור נתוני הרייטינג שלה, קשה להאשים את מנהלי הרשת בהחלטה (וזאת מבלי להתייחס לסדרה מבחינת האיכות שלה בעונה השנייה).

ועכשיו אנחנו מגיעים אל השינוי הגדול ביותר שהרשת עשתה העונה. מזה מספר שנים ברשת לא מצליחים להשיק בהצלחה קומדיה מצליחה. האחרונה שזכתה לנתונים גבוהים הייתה The Office. כל שאר הקומדיות הניבו עבורה נתונים בינוניים במקרה הטוב וגרועים מאד בדרך כלל. לכן, לאחר שברשת הבינו שערבי שני, שלישי ורביעי יציבים עבורם וגם ביום שישי יש להם נוכחות, הגיע הזמן לטפל בערב החולה ביותר שלהם: ערב יום חמישי. בשנים האחרונות ברשת ניסו להציל את ערב הקומדיות שלהם של יום חמישי, אך ללא הצלחה. בשנה אחת הם גם ניסו ערב של שלש שעות של קומדיות וגם ערב זה כשל. ולכן, ברשת החליטו שהגיע הזמן לייצב את הערב.

ההחלטה הראשונה של הרשת הייתה להזיז את The Biggest Loser מיום שלישי לשעה שמונה בערב יום חמישי. ברשת יודעים שלא מדובר בלהיט גדול, אבל הדבר היחיד שניתן לומר על התכנית היא שהיא יציבה וזה מה שהרשת מחפשת אל מול ערב הפוטבול של רשת CBS בתחילת העונה ולאחר מכן אל מול The Big Bang Theory.

בתחילת העונה ברשת ינסו להשיק בשעה תשע שתי קומדיות חדשות ורק בחצי השני של העונה הסדרה The Blacklist תזוז למשבצת השידור של תשע בערב. הסיבה ? הצבת אלטרנטיבה לערב הפוטבול של רשת CBS ולדרמה המעיקה של רשת ABC ("האנטומיה של גריי"), כאשר צחוק הגורל הוא שדווקא קייט וולש בקומדיה החדשה שלה Bad Judge תעמוד אל מול "האנטומיה של גריי" בה כיכבה ואולי זו גם הכוונה. ברשת חיפשו קלילות אל מול ה"כבדות" של רשת ABC ובעיקר, פונים לקהל הנשי עם קומדיה נוספת A To Z, אל מול הערב הגברי של רשת CBS (פוטבול).

את ערב יום חמישי תסגור (בחצי הראשון של העונה) העונה האחרונה של Parenthood. ברשת מנסים "לחלוב" עד כמה שניתן את הדרמה שלהם ומצד שני גם מעוניינים להמשיך במגמה שהחלו בשנים האחרונות: הענקת סוף הולם לסדרות בעלות מספר עונות רב שלהן. ראינו זאת כאשר עשו זאת ל"צ'אק", ל 30 רוק ועתה גם ל Parenthood.

השיבוץ של Allegiance, הגרסה האמריקאית ל"תא גורדין", בחצי השני של העונה, יוצר ערב מעניין מאד עבור הרשת בצוותא עם The Blacklist. ערב עם תמה דומה, אשר נראה שמתאים מאד עבורה. למרות, שאם הייתם שואלים אותי, הייתי מעדיף לפתוח עם הערב הזה את יום חמישי וש Parenthood תשודר בחצי השני של העונה, אולם ניתן להבין את החלטת הרשת לתת למעריצי הסדרה לסיים לצפות בה כמה שיותר מהר ולסיים את הפרק שלה בטלוויזיה האמריקאית ואז לעבור הלאה. ברשת יקוו ש The Blacklist תצליח להשיק בהצלחה את Allegiance וש Parenthood לא תהרוס להם את הערב בתחילת העונה עד למצב בלתי הפיך בחצי השני של העונה.

לסיכום, על פניו, נדמה שפרט לערב יום חמישי, ברשת לא לקחו הימורים גדולים. הרשת, אשר עד לפני שנתיים לא מצאה את ידיה ורגליה וכמעט כל צעדה שעשתה נועד לכישלון, הצליחה לייצב את עצמה ובעונה שעברה גם לייצר מספר להיטים ואחד מהם גם היה גדול מאד (The Blacklist). פרט לשעת הקומדיות ביום שלישי, אותה ברשת ככל הנראה בעוד שנה או שנתיים יבטלו לטובת דרמה, כל החלטה שברשת ביצעו נראית כהחלטה נכונה.

הציון שלי ללוח של רשת NBC:
שנה שנייה ברציפות, הציון שלי ללוח של רשת NBC הינו 9 !

3 תגובות:

אסף אמר/ה...

מספר הערות:
1. האם מסתמן ש-The Blacklist תצא לחופשה של 3 חודשים בין נובמבר לפברואר? אם כן, אני מקווה מאוד שזה יקבל הצדקה עלילתית, בדמות שני "ארקים" שונים, או לפחות קפיצת זמן עלילתית, אחרת אני חושש ש-NBC שוב בועטים בדלי, ומדובר ככל הנראה בדלי הטוב ביותר שהיה להם מזה שנים בתחום הדרמה.
2. בתור חובב גדול של community ושל parenthood, אני נוטה להסכים עם ההחלטה שאפשר לבטל את הראשונה בלי "עונת סיום" ואילו את השנייה עדיף שלא. חבל לי על community, אבל אולי היא תשרוד ברשת אחרת ותגיע ל-six seasons and a movie
3. חזרה ל-parenthood. חבל שסדרה כזאת לא מצליחה להחזיק יותר עונות. בעיני גם העונה החמישית עדיין כתובה היטב ומשוחקת נפלא. הסיפורים לא חוזרים על עצמם, הסיטואציות מתפתחות (וגם הילדים גדלים ומקבלים עלילות משלהם). חבל.
4. רק 4 קומדיות בכל הלוח. סוג של חוסר אמון, דווקא מהרשת שניסתה 6 קומדיות בערב אחד. מצד שני - יש 5 קומדיות על הספסל (4 חדשות והעונה האחרונה של parks and recreation).
5. הביקורות המקדימות לא כל כך מאמינות ב-State of Affairs, גם - ואולי בעיקר - בגלל השחקנית הראשית. מבחן מעניין למשבצת שאחרי the voice

אנונימי אמר/ה...

D1D1, בתור מומחה לטלוויזיה אמריקאית, אני רוצה לשמוע מה דעתך לגבי סיכויי החידוש של קומיוניטי לעונה נוספת.- אפילו עונה מקוצרת. בנטפליקס, הולו, ערוץ כבלים כלשהו. מאוד מאוד ביאס אותי הביטול שלה. קראתי שמדברים על אופציות שהסדרה תחודש איכשהו במקום אחר, אבל מעניין אותי איך אתה רואה את הסיכויים שלנו לראות פרקים חדשים מזה.

גיל אמר/ה...

ראית את עונה שנייה של מהפכה? טובה יותר בפער ניכר על העונה הראשונה.