יום ראשון, 1 ביוני 2014

פינת המענה לקוראים, מהדורה מיוחדת



בשבוע שעבר פרסמתי דעה לגבי סיום העונה השנייה של הסדרה "חניבעל". למי שלא יצא לקרוא, להלן הדעה שפרסמתי:

הסוף של העונה השנייה של "חניבעל" היה עלבון. ראשית, אני לא אוהב שמתחילים עונה עם מה שעומד לקרות בסופה, אבל נעזוב את זה. בפרק סיום העונה כמעט כולם מתים ? אתם רציניים ? אפשר להבין את ה"טוויסט" בהחזרתה של אביגיל אשר נועד להדהים את וויל, אבל לחסל את אביגיל, לגרום לכך שג'ק, וויל ואלנה יהיו בסכנת חיים ? לא הגזימו ? ושבנוסף  לכל, חניבעל עוזב עם הפסיכיאטרית שלו ? זה נראה יותר מדי. לפי דעתי, התסריטאים הגזימו. נכון, בדרך כלל מסיימים עונה בקליף האנגר, אבל סוף העונה השנייה של הסדרה "חניבעל" יקוטלג בקטגוריה של "יותר מדי".

לאחר פרסום הדעה קיבלתי מספר תגובות. לאור העובדה שמדובר במספר תגובות, אשר חייבו אותי להגיב בצורה ארוכה ומנומקת, אתייחס אליהן במהדורה מיוחדת של "פינת המענה לקוראים", אשר תיוחד להן בלבד. מחר אענה על שאר השאלות שנשלחו או הופנו אלי בשבועות האחרונים בפינה רגילה. להלן התגובות:

תגובה ראשונה:

לגבי חניבעל
באמת שאתה כל כך טועה לדעתי, זאת הייתה עונה מדהימה שהסתיימה בצורה מדהימה.
הטעם שלך מזעזע אותי

תגובה שנייה מגיעה בצורת שאלה מרועי:

מה דעתך על הסוף ביחס לסוף חניבעל?

תגובה שלישית:

הסוף של חניבעל מדהים ומצמרר, אין לי מושג מה אתה רוצה. סוף סוף סדרת ברודקאסט ברמה גבוהה, שהיא גם אמיצה מאוד והולכת עד הסוף עם מה שהיא רוצה להעביר.
יש לך טעם נוראי בסדרות BTW, תרצה או לא, הסדרות הטובות באמת (שאתה לא אוהב כי הם "משעממות אותך") נמצאות בערוצי הכבלים (הסמויה, הסופרנוס, אוז, שובר שורות, משחקי הכס, אימפריית הפשע וכד') ולא, כל הזבל שאתה ממליץ פה עליו לא סדרות טובות בכלל.

תגובה:

מה שמדהים אותי זה שאנשים לא יודעים לקרוא ואז מביעים את דעתם, או לחילופין קוראים רק מה שנוח להם ואז זורקים משפט שמראה עד כמה טיפשית התגובה שלהם.

אתם בכלל קוראים את הכתבות בבלוג שאתם מגיבים בצורה שכזאת ? משום שאם הייתם קוראים הייתם זוכרים שלא פעם היללתי את העונה השנייה של הסדרה "חניבעל", טענתי שמדובר בסדרה טובה ואיכותית. אבל מה, כאשר מבקרים מעט את הסדרה שאתם אוהבים, אז פתאם אי אפשר להבין את הטעם שלי בסדרות ?

אתם צריכים להבין, שאין סדרה שחסינה בפני ביקורת, וגם חלק מהסדרות שאהבתי מאד ביקרתי. על הסדרה "נמלטים" כתבתי שרק העונה הראשונה הייתה טובה, על הסדרה 24 כתבתי שהיו עונות טובות יותר וטובות פחות וכו'...ולגבי סוף העונה השנייה של "חניבעל" לי זה נראה יותר מדי. מה יעשו בפעם הבאה, ירצחו את כל האנשים ב F.B.I ? יכול מאד להיות, שכאשר צולמו הפרקים האחרונים של העונה, התסריטאים לא ידעו שהם יקבלו עונה נוספת ולכן סגרו את מה שהם חשבו כסופה של הסדרה בסיום שלדעתם נראה חזק, אבל מה יקרה עכשיו ? קשה לי להאמין שכל השלשה: וויל, ג'ק ואלנה ימותו לקראת העונה השלישית ואז מה יקרה ? ריבוט של הסדרה ? ובמידה והם חיים זה לא לעג לצופים להביא אותם אל סף המוות ואז לאט לאט (או במהירות) להחזיר אותם למצבם הרגיל ? משום שזה מה שקורה כאשר מסיימים עונה בצורה שכזאת.

כמו כן, ג'וס ווידון, אשר היה אחראי לסדרה "באפי", טען בראיון בקומיקון שהפרקים שהכי היה קשה לו לכתוב היו פרקי פתיחת עונה, משום שתמיד היו מסיימים עונה בצורה חזקה ואז קשה היה לפתוח סיפור בצורה חזקה בפתיחת העונה שלאחר מכן. יכול להיות שאני טועה והעונה השלישית תפתח בצורה חזקה, אבל קשה לי לראות את זה קורה. איך מתעלים על סוף שכזה ?

לגבי הטעם הכללי שלי בסדרות, אני לא אוהב רק סדרות של רשתות ברודקאסט, או רק סדרות שנחשבות פופולאריות. בין היתר אני אוהב את "בית הקלפים" (וגם אותה אני מבקר כשצריך, וכן, אני יודע שלא מדובר בסדרת כבלים אלא בסדרה שמשודרת און ליין) או "המתים המהלכים" (ואני מאד אוהב אותה), "האמריקאים", "צדק פרטי", "מד מן" (הרבה לפני שהיא הפכה ל"אופנתית" בארץ) והעונה אהבתי מאד את "בלש אמיתי" (ששת הפרקים הראשונים יותר מאשר שני הפרקים האחרונים) ועוד...כך שאי אפשר לעשות הכללות.

רוצה התייחסות לסדרות שציינת כסדרות איכותיות ?

בבקשה. לגבי "הסמויה", שכל הזמן מדברים עליה, לא רק שהסדרה שיעממה אותי, לטעמי מדובר בסדרה "פלצנית" שפונה יותר לטעם של המבקרים. ראיתי מספר פרקים ופשוט לא יכולתי להמשיך. עד כדי כך, וזה לא שלא ניסיתי. נתתי לה הזדמנות אחר הזדמנות, אבל זה היה בלתי ניתן לצפייה.

לגבי "משחקי הכס", אומר רק זאת. כן, מדובר בסדרה מהנה לצפייה, ואם אתם תוהים, צפיתי בכל פרקי הסדרה, אני נהנה להעביר איתה שעה מדי שבוע, אבל להגדיר אותה כסדרה איכותית ? מצטער, אבל ממש לא. אם רוצים להיכנס ממש לניתוח של הסדרה, אזי שתי העונות הראשונות של הסדרה היו בינוניות (וכן, אני יודע שהוציאו להורג את נד סטארק בעונה הראשונה), העונה השלישית רשמה עלייה גדולה ברמה, אבל ניתן לראות שהעונה הרביעית, לפחות עד כה, חוזרת אחורה מבחינת האיכות שלה. בין היתר, הבעיה שלי עם הסדרה היא שעוקבים אחרי כל כך הרבה דמויות, ולטעמי בעונה הרביעית זה כבר אבסורד. אתה יכול לראות למשל את אריה במשך 7 דקות בפרק אחד ואז אפילו לא לראות אותה בכלל בפרק הבא. לי זה מפריע. וזו רק דוגמא אחת. אני יודע שהסדרה נכתבה בעקבות הספרים, אבל לי זה מפריע, אין מה לעשות.

לגבי "אימפריית הפשע", גם במקרה שלה ראיתי את כל הפרקים עד כה, ובתחילתה היא עוד הייתה מעניינת ואולי גם איכותית (במידה מסוימת), אבל החל מהעונה השלישית (ואולי אפילו קצת לפני כן), הרמה שלה מאד, אבל מאד, ירודה ודי צפויה. יש את קטעי הפשע, דיבורים מלוכלכים של פושעים, קצת קטעי סקס ועוברים הלאה. טוב עשו שהעונה הבאה תהיה גם האחרונה, היא מיצתה את עצמה.

לגבי "אוז" ו"שובר שורות", במקרה שלהן (בניגוד ל"משחקי הכס" ו"אימפריית הפשע") אני מודה, לא צפיתי בכל העונות, אבל כפי שציינתי לגבי "הסמויה", אם אני מגיע למצב שאני לא יכול לצפות בסדרה לא אכריח את עצמי לצפות בה. מצטער. יש היום מבחר כה רב של סדרות, שלא צריך להתעכב יותר מדי.

אם קראתם באדיקות את מה שכתבתי בבלוג, ציינתי באחת הכתבות שאכן מרבית מהתסריטאים הטובים פונים אל חברות הכבלים, בשל הפריחה שהן חוות כרגע ובעיקר בשל החופש האומנותי שיש להם. ולכן, אני גם אוהב לצפות בסדרה "הומלנד" או אהבתי לצפות ב"דקסטר" (למרות שגם במקרה שלה, ארבע העונות הראשונות שלה היו טובות לאין ערוך מארבע העונות האחרונות).

לסיכום, אני צופה בסדרות רבות ולא מתבייש לציין שאני צופה גם בסדרות שנחשבות כ"פחות איכותיות" ולעיתים אפילו במספר אופרות סבון, אבל לבוא ולדבר על הטעם שלי בסדרות לי נראה מגוחך. כמו כן, איזו סדרה שהמלצתי עליה לא הייתה סדרה טובה ? אפשר דוגמאות ? כאשר אני מבקר סדרה, וגם אם אני ממליץ עליה בסופו של דבר, אני מציין את האלמנטים החיוביים אבל גם את השליליים ואז מגיע למסקנות אם כדאי לצפות בה או לא. וזאת בניגוד לדעת רבים, אשר טוענים ש"מדובר בסדרה גדולה" או "סדרה איכותית" על הסדרה שהם אוהבים. תהיו ענייניים כמוני ואז תדברו. קל להגיד זאת על סדרות שאתם אוהבים או על סדרות אותן מחשיבים כאיכותיות, נסו "להגדיל ראש" ולפתח חוש לביקורת ולא להיות כמו ילדים בני 12 או 13 שמתלהבים מסדרה.

לחשוב שהכל החל בגלל ביקורת שכתבתי על סוף עונה של סדרה אותה אני אוהב. אחרי חמש שנים שהאתר קיים, חשבתי שלימדתי אתכם קצת יותר מ"הסדרות הטובות באמת...נמצאות בערוצי הכבלים". יכול מאד להיות שמדובר גם בכישלון שלי. על החטא הזה אני בהחלט מכה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

D1D1 היקר, אני מבין שלבלוגר משקיען כמוך חשוב לשמוע פידבק מאנשים לגבי כל הטרחה שלך בכתיבה. עם זאת, אתה לוקח קצת קשה מדי את התגובות השליליות פה. מה לעשות? אנחנו בישראל, ויש כאן לא מעט אנשים חסרי טקט/ תרבות דיון. (ייתכן שאם היית צופה פחות בסדרות חו"ל ויותר ב"אח הגדול" הישראלי לא היית מופתע כל כך מצורת הדיבור של אנשים:-) )
אני בטוח שעל כל שלושה אינפנטילים שהגיבו בעצבים כלפי הטעם שלך בסדרות, יש שלושת אלפים אנשים שקראו ונהנו מהביקורת, (הם פשוט לא נוהגים להגיב מסיבותיהם שלהם). מן הסתם חלקם מסכימים עם מה שכתבת וחלקם לא,
אך איש אינו מעלה בדעתו לטעון משהו נגד הטעם שלך בסדרות.
אני לא חושב שהיית צריך לטרוח להגיב על דברי ההבל שלהם. אין צורך לקחת אותם ברצינות.
אני מעיז לדבר לא רק בשמי אלא בשם רבים, (אני רוצה לקוות שבשם רובם המוחלט של קוראי הבלוג הנפלא הזה), ולומר לך יישר כוח על הבלוג,שהוא ללא ספק אחד האיכותיים בבלוגוספירה הישראלית.

נ.ב. ראיתי לאחרונה תופעה שבמספר פורטלים ישראלים יש לאחרונה סיקור של סדרות מחו"ל, הגדיל לעשות אתר הארץ שכעת פתח בלוג על טלויזיה אמריקאית. אני משוכנע שיש קשר בין בלוג הפופולרי שלך לתופעה הזו, וכולי תקווה שתמצא מקום שבו תוכל להרוויח על הבלוג.

ג. אמר/ה...

אני מצטרף לתגובה האחרונה! אני מאד נהנה לקרוא אותך!

אנונימי אמר/ה...

חזק ואמץ! מודה שנהניתי מהסוף הWTF של העונה של חניבעל, אך מצד שני נראה גם לי מוגזם- למרות שברור שבעונה הבאה רובם יחזרו- כמו ברוב סדרות הטלוויזיה האמריקאית.. תודה על הבלוג וחג שמח! :)

אנונימי אמר/ה...

מחזקת את התגובה מעלי.
אני קוראת ותיקה בבלוג, ולא פעם קראתי ביקורות שלך שלא הסכמתי איתן, אז מה?!
ביקורת במהותה היא דעה של אדם אחד, אנחנו כולנו אנשים שונים עם דעות שונות ולכן ברור ונהיר שלא נסכים על הכל, להיפך לפעמים טוב לקרוא דעה שונה מהדעה שלי, זה גורם לי להיות מודעת לדברים שלא שמתי לב אליהם או לא חשבתי עליהם.
אין שום דבר פסול בביקורת שמעוררת מחלוקת, זה מבורך.
תמשיך לעשות עבודתך נאמנה ועל תתרגש מקומץ של קוראים שחושבים שכולם צריכים לראות את העולם כמוהם.