יום שלישי, 23 ביולי 2013

שלב סיכום עונה: Primeval New World, עונה ראשונה: לא מספיק טוב.



כאשר Primeval עלתה לאוויר בשנת 2007 וסיפרה את הסיפור של קבוצה המנסה לחקור מקרים של שערים בזמן, אשר גורמים לכך שיצורים מהעבר ומהעתיד חודרים להווה ומפריעים לקו הזמן, ניתן היה להבחין ברעיון מרענן, בקאסט טוב ותסריט איכותי. אולם, בכל עונה הסדרה ירדה באיכותה, בין היתר משום שהקאסט המקורי הידלדל מדי עונה, כך שבעונה האחרונה שלו נותרו שני שחקנים בלבד בלבד, אשר היו שם מהפרק הראשון: אנדרו לי פוטס (קונור) ואנה ספריט (אבי).

בסוף שנת 2011, לאחר שידור העונה החמישית של הסדרה הוכרז שהיא לא תשוב לעונה נוספת. ואולם, ערוץ Space החליט להפיק סדרת בת. סדרה זו עלתה לאוויר בסוף שנת 2012 ובוטלה לאחר עונה אחת בלבד בת 13 פרקים. לצערי, ואני אומר זאת כצופה נלהב של סדרת האם, ההחלטה שהתקבלה הייתה נכונה.

ראשית, למרות שמדובר בסדרת בת הרי שהקימו עולם כמעט חדש לחלוטין (מיד אפרט את היוצא מהכלל). בראש ניצבה דמותו של אוון קרוס (ניל מאטר), גאון טכני, אשר אשתו נרצחה שש שנים לפני אירועי הסדרה לאחר שדינוזאור פרץ דרך שער בזמן. אוון מקים חברה באותו מקום ומסתייע באנג'ליקה פינץ' (מירנדה פריגון), שגם מאוהבת בו, במאק (דני רחים), אשר אמור להיות איש השרירים ובטובי (קריסטל לואו), האחראית על הצד הטכני. באחד מהניסיונות של החבורה לאתר שערים בזמן הם נתקלים בדילן (שרה קאנינג), מומחית לחיות טורפות, אשר לאחר זמן לא רב מצטרפת אל החבורה. אל הקלחת נכנסה גם דמותו של קן לינץ', קצין בצבא, האחראי על הפרויקטים העוסקים בעל טבעי. בתחילה נראה שיש לו אג'נדה משלו, אולם לבסוף מתברר שהוא יודע להבחין בין טוב לרע.

אי אפשר שלא להתייחס לליהוק של הדמויות. בהשוואה לסדרת האם הבריטית, הליהוק של הדמויות בסדרת הבת נראה "מלוקק". ניל מאטר שרירי ומסוקס, שרה קאנינג ומירנדה פריגון מצודדות להפליא והצופה לא מאמין שהשלשה באמת נלחמים בדינוזאורים. יתרה מכך, דני רחים אמור להיות איש השרירים שבחבורה, אולם על המסך הוא מצטייר כילד המשחק במשחק של הגדולים.

מבחינה קריאטיבית, ניתן לחלק את הסדרה לשני חלקים. מהפרק הראשון ועד הפרק השביעי הסדרה הייתה אפילו קשה לצפייה. התסריט כל כך שבלוני וגרוע שהצופה חושב שמבזבזים את זמנו, במיוחד לאחר שמרבית מהצופים חזו בסדרת האם, שבה גם בעונתה החלשה ביותר היא לא הידרדרה לרמה הזאת. החל מהפרק השמיני חלה עליה קלה ברמה, מאחר וסוף סוף נוצר סיפור מסגרת עם עלילה בהמשכים עד לפרק סיום העונה. ואולם, גם עליה זו ברמה לא עושה חסד למותג. התסריט השתפר מעט בפרקים אלו, אך עדיין לא ברמה מספקת.

מבחינה רעיונית, צריך לציין ארבעה אלמנטים עיקריים שפגעו בסדרה. האלמנט הראשון הוא, שבסדרת האם הדמות הרשעה במשך שלש העונות הייתה הלן קאטר, אשתו לשעבר של ניק קאטר, הדמות הראשית. ובסדרת הבת גם הפעם יש בוגדת, אנג'ליקה, אשר מזכירה מאד במראה שלה את ג'ולייט אובריי, שגילמה את דמותה של הלן. במידה ורצו להציג בוגד\ת בסדרת הבת היה ראוי לחשוב על דמות אחרת ולא כה ברורה.

נקודה נוספת שהפריעה היא מיעוט הפרקים בהם השתתף אנדרו לי פוטס (שניים בלבד, בפרק הפתיחה והסיום של העונה) והעובדה שאנה ספריט לא השתתפה בכלל. בשני הפרקים בהם אנדרו השתתף, במיוחד פרק סיום העונה, ראו את ההבדל. אנדרו מיצב למעשה את עצמו כלב של המותג וחסרונו הורגש, במיוחד כאשר ראו אותו בפרק הפתיחה. גם חסרונה של אנה הורגש, במיוחד בהשוואה לדמויות הנשיות האחרות בסדרת הבת. בדרך כלל אני בעד להפריד בין סדרות אם ובת, או בריבוטים לסדרות, אבל במקרה הזה הסדרה שיוועה לאיכות ושני השחקנים הללו היו יכולים לתת לה זאת. חבל.

נקודה שלישית בעייתית היא החזרה על רעיון אותו ראינו כבר בסדרת האם. העובדה שהצבא מנסה לקחת על עצמו את תפקיד הבוס הגדול ולנצל את התופעות לתועלתו, גם אם מדובר בתועלת עבור כלל הציבור (הצורך לתקן את הבעיות בעולם כגון התחממות כדור הארץ). אין טעם לחזור על אותו רעיון, במיוחד מאחר ובסדרת האם עשו זאת בצורה טובה יותר ובעזרת תסריט טוב יותר.

ולבסוף, בסדרת האם יצרו מתח מיני בין הדמויות של קונור ואבי, עד שבסוף הסדרה היא מודיעה לו שתינשא לו (ובסדרת הבת קונור מודיע שהוא נשוי ורוצה לחזור לאשתו). גם בסדרת הבת יצרו בתחילת הסדרה מתח מיני בין הדמויות של מאק וטובי, ואולם באמצע הסדרה פתאם חל שינוי רעיוני ומתברר שטובי בכלל מתעניינת בנשים. איך פתרו את השינוי ? טובי מציינת בפני מאהבת שלה לשעבר שהיא רואה במאק את האח שלא היה לה. ובשני פרקי סיום העונה, כאשר טובי עומדת למות, הוא מתוודה בפניה שהיא החברה הטובה ביותר שלו. באמת ? אם זה היה הרעיון מלכתחילה, אז מדוע יצרו את המתח המיני בין השניים והמשיכו אותו גם לאחר הגילוי על עברה של טובי ? היו מגלים שהיא ביסקסואלית ? הצופים (המעט שישארו לצפות) מרגישים מרומים מהאקט הזה של התסריטאים.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הסדרה עשתה עוול למותג. הרעיון לא מקורי, התסריט גרוע והליהוק גרוע אף יותר. לצופה של סדרת האם עדיף לזכור את סיום המותג כפי שהוצג בתום העונה החמישית שלה ולא בתום 13 פרקי סדרת הבת. 

אין תגובות: