יום שני, 1 ביולי 2013

ביקורת: The Fosters, עונה ראשונה, פרקים 4-1: ערבוב של חומרים מוכרים.



רשת ABC Family ידועה באופרות הסבון שלה. לפני קצת יותר משנה שנה סיימה את דרכה הסדרה
Make It Or Brake It ואילו רק בשבוע שעבר הסתיימה הסדרה The Secret Life of the American Teenager. כמו כן, חזרה הסדרה  Switched at Birth בעונה חדשה וזאת מבלי להזכיר את Pretty Little Liars שחזרה אף היא בעונה חדשה ובהמשך השנה גם תייצר סדרת בת, ו Twisted שזה עתה החלה את דרכה. מכל הסדרות שזה עתה מניתי, עושה רושם ש The Fosters היא אופרת הסבון שכל כך לא צריך על המסך, בעיקר משום שכמעט כל הנושאים בה כבר נטחנו עד דק באופרות סבון אחרות ומבחינת הרשת, מדובר בצעד לאחור, לאחר שהיא מעלה סדרות כגון Pretty Little Liars ו Twisted.

הסדרה, אשר ג'ניפר לופז היא המפיקה בפועל שלה, עוסקת בסטף פוסטר (טרי פולו) ולינה אדאמס (שרי סום), זוג לסביות, אשר מנהלות מעין בית אמנה. לסטף יש את בנה הביולוגי ברנדון (דיוויד לאמברט), אשר חי עמן ובנוסף הם אימצו זוג תאומים מריאנה (סיירה רמירז) וחסוס (ג'ייק טי אוסטין). אל הקלחת נכנסת קאלי (מאיה מיטשל), נערה המשתחררת מבית המעצר לקטינים ולינה מביאה אותה לביתם. מתברר, שללינה יש אח קטן בשם ג'וד, אשר נשאר בבית האומנה הקודם שלה בו אב הבית מתנהג אליו בגסות. בסוף הפיילוט ברנדון מנסה לסייע לקאלי להציל את ג'וד ובסיוע האימהות (ואביו) הוא מצליח בכך ושניהם נשארים בבית האמנה.

כאשר מביטים על הרשת המשדרת לא נותר, אלא לתהות איזו אופרת סבון נוספת הם עומדים להמציא. לפני שנתיים הם העלו את Switched at Birth, אשר עיקר האטרקציה שלה היה העיסוק בחרשים, ועתה המוקד בסדרה החדשה הוא בעיקר בעובדה שזוג לסביות מנהלות בית אמנה. אין שום דבר רע בכך (מלבד לכמה קבוצות שמרניות בארה"ב, אשר עושות את המוות לכל סדרה, ששמה דמויות הומוסקסואליות במרכז). הייתי מבין לו היה מדובר ברעיון חדשני, אבל לא כך הם פני הדברים. כבר בשנת 1996 עלתה הסדרה Second Noah, אשר סיפרה את סיפורם של נוח וג'סי בקט, שאימצו כל מה שזז. הפלא ופלא, גם בסדרה זו היו תאומים (אם כי במקרה של Second Noah מדובר היה בזוג בנים) וילד קטן. אז מה ההבדל ? ניחשתם נכון, שמדובר בזוג לסביות שמנהלות את כל העסק. מדובר בגימיק.

אם כבר מזכירים את הגימיק של זוג לסביות המנהלות את בית האמנה, גם במקרה הזה, בהפקה בנו את שתי הדמויות המרכזיות לפי סטראוטיפ. סטף (למרות היותה האם הביולוגית של ברנדון) הינה שוטרת ומעט קשוחה יותר והיא אמורה לגלם את הדמות הגברית יותר ואילו לינה היא הצד הרך יותר והאימהי (היא גם סגנית מנהלת בבית הספר בו לומדים הילדים). היה ראוי לנסות לחרוג מהסטראוטיפ ולנסות מבנה מעט שונה.

גם דרך הצגת הדמות המרכזית של הסדרה, קאלי, נעשתה לפני זמן לא רב בסדרה אחרת. כזכור, קאלי משתחררת מבית המעצר לקטינים. היכן ראינו זאת בעבר ? באופרת הסבון (הנחמדה מאד) Wildfire, אשר שודרה ברשת ABC Family בין השנים 2008-2005. הנתון המדהים הוא, שגם מבחינה ויזואלית מאיה מיטשל מזכירה את ג'נבייב קורטז, אשר כיכבה בסדרה Wildfire. קו דומה מאד ניתן למצוא בין The Fosters ל Wildfire גם במתח המיני שיצרו כבר בפרק הראשון של העונה (מתח שנמשך לאורך הפרקים) בין ברנדון, כביכול הבן "האמיתי" לקאלי, בדיוק כפי שב Wildfire יצרו מתח מיני בין כריס (ג'ניבייב) למאט (מיכה אלברטי), הבן של ג'ין ריטר (נאנה ויסיטור). כאשר גם הפעם הנתון המשותף לשתי הסדרות שהכוכבות (קאלי וכריס) מחליטות לא לנקוט על פי הרגשות שלהן כלפי הבנים (ברנדון ומאט) מתוך פחד שלא יישארו בתוך הבית החם שזה עתה קיבלו.

מדוע לפי דעתי מדובר בצעד לאחור עבור הרשת ?

משום שנראה היה לאחר שברשת העלו את אופרות הסבון המתוחכמות יותר Pretty Little Liars ועתה גם Twisted ובהמשך השנה גם הספין אוף של Pretty Little Liars, אשר מעניקות לצופה יותר מאופרת סבון רגילה, שברשת הפנימו שדי נמאס לראות את אופרות הסבון הרגילות עם אותם נושאים מעצבנים. התאהבויות, יחסי מין, סמים, אלכוהול, בגידות, הריונות וכו'...רק עתה הסתיימה הסדרה The Secret Life of the American Teenager (סיירה רמירז שיחקה גם בסדרה זו) לאחר חמש עונות, בשביל מה צריך לעבור את כל הסיפור מחדש ? (וניתן גם להזכיר באותה נשימה את Gossip Girl ו 90210 שהסתיימו השנה ו The Carrie Diaries שעלתה לאוויר בחודש ינואר)

גם בליהוק הדמויות, בהפקה לא הימרו, כאשר ליהקו שחקנים מוכרים. מלבד סיירה רמירז אותה ציינתי, ג'ייק טי אוסטין זכור בעיקר כאח הצעיר לבית משפחת רוסו בסדרה "המכשפים מווברלי פלייס", טרי פולו ידועה מאד בתעשייה ובעיקר מסרטי "פגוש את ההורים", ואת שרי סום ניתן לראות במבחר סדרות בתפקידי אורחת
(Revenge, CSI: NY, Unforgettable, Body of Proof ועוד...). גם מאיה מיטשל, כוכבת הסדרה, למרות גילה הצעיר (20), כיכבה במספר סדרות (Mortified, Trapped ו Castaway). ולסיום, את דיוויד לאמבט ראינו בעיקר בסדרה Aarone Stone.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. מדובר בסדרה שראו בה את הכל ואין טעם להתחיל מחדש בצפייה רק בגלל גימיק, במיוחד כאשר אין לסדרה משהו מיוחד להציע מבחינת רעיון, תסריט או ליהוק.

5 תגובות:

אסף אמר/ה...

אני לא מתיימר להמליץ לראות או לא לראות, אלא רק מוסיף דעה.

כש-switched at birth עלתה, התחושה שלי (גם אחרי שני שליש מהעונה הראשונה הארוכה מדי) היתה שאכן מדובר בעוד סדרה נוסחתית לחלוטין שבסוף כל פרק שלה אני ארגיש סוג של בזבוז זמן. אבל - לקראת סוף העונה הראשונה, ובמיוחד בשניה, אני מרגיש שהכותבים סוף סוף הבינו שצריך יותר מזה, ויש גם עלילות שהן מעניינות יותר.

גם the fosters מזכירה לי את אותו דבר. נוסחאות ברורות שכאלה, עלילות שהסוף שלהן ברור כבר בהתחלה, ולמרות הנסיון לחדש עם משפחה קצת "אחרת" - בסופו של דבר המסרים מאוד שמרניים ולא באמת יוצרים תחום אפור שמאתגר את הצופים.
מכאן הכל תלוי בכותבים. אפשר ליצור סדרה מרתקת עם בסיס אפרורי (יתכן שאני קופץ גבוה מדי, אבל גם הסביבה של my so called life לא היתה חדשנית במיוחד כשהיא עלתה, ומדובר על פנינה טלוויזיונית מבחינת משחק ועלילה), ואפשר להדרדר ולהפוך ל-90210 (או כל אופרת סבון נטולת חידוש ועניין).

אני בינתיים צופה בסדרה - עונת הקיץ היא זמן לנסיונות חדשים ולסדרות פחות כבדות. ואם אתם מחפשים משהו יותר קליל (אבל נוסחתי באספקטים אחרים) - תנסו את graceland של רשת USA Network

אנונימי אמר/ה...

דווקא היא חביבה בשל המיושנות שלה, והנוסחתיות שלה- ובטוח בהשוואה לשקרניות 'החדשנית' אך המשמימה והדורכת במקום כבר מתחילתה [גם לצופים המכורים נמאס...] וtwisted שכמו המוזכרת לפניו, איטית ולא ממש קורה בה משהו [סדרה מצוינת לשים ברקע כשעושים עוד מליון דברים אחרים], וליהנות ממדי האסון והשחקנית האפרו האמריקאית היפות.

אנונימי אמר/ה...

היום (1.7) תעלה בבריטניה בערוץ e4 העונה האחרונה של סדרת הנוער המופתית סקינס.
סקינס היא לעניות דעתי אחת מן סדרות הנוער הגדולות ביותר בתולדות הטלוויזיה ואף על פי שירדה מגדולתה ראוי לכבד אותה ולצפות בה בעונתה האחרונה.
העונה ה-7 תחולק ל-3 פרקים בני שעה אשר כל פרק יעסוק בדמות אחרת מן משתתפי הסדרה לדורותיה.
ניתן לצפות בפרק היום דרך האתר של ערוץ e4 בשעה 10:00 שעון בריטניה(ניתן לבדוק בגוגל את השעה בישראל כדי לתאם)בדפדפן כרום בלבד,
בתקווה שחלק מגולשי האתר יצפו ונוכל לקיים דיון לגביה.
הקישור לאתר הוא:www.e4.com/‏

אבי s אמר/ה...

Wildfire היא באמת הייתה סדרה נחמדה, וכנראה שכחת אבל גם קייל xy (גם היא שודרה ברשת abc) הייתה בסגנון של אימוץ
וגם זה היה סדרה מדהימה. אז כנראה ברשת די נהנים מהרעיון של האימוץ וקשה לי להאמין שהסדרה הזאת באמת תעניין
זה כ"כ לא נשמע טוב, שאין לא חשק אפילו לפיילוט.

אנונימי אמר/ה...

האם הסידרה The Fosters שודרה בישראל עם כן מתי באיזה ערוץ והאם היא עדיין משודרת