יום חמישי, 11 ביולי 2013

ניתוח: ארבע האסטרטגיות הטובות ביותר לעונת 2013-2012 בטלוויזיה האמריקאית וגם אחת גרועה במיוחד.



בחורף שנת 2000, מנהלי רשת CBS הבחינו שדרמה חדשה שלהם, אותה הם "קברו" בלילות שישי, מצליחה מאד בנתוני הרייטינג לאחר שבועות בודדים בלבד. היא הצליחה כל כך, שברשת חשבו שהיא תצליח יותר בערב יום חמישי, בו הרשת הייתה מוכה מדי שבוע על ידי התכניות Friends ו ER. התכנית שלהם: לקחת את הסדרה החדשה, לצוות אותה עם העונה השנייה של "הישרדות" ולראות אם המהלך יצליח. הדרמה המדוברת היא כמובן: CSI: Crime Scene Investigation, והתכנית עבדה יותר ממה שציפו ברשת: שתי התכניות רשמו עליה מידית והפכו לשתיים מעשרת התכניות המצליחות בטלוויזיה באותה עונה. אמנם הרשת נזקקה לזמן נוסף, אך הייתה זו קריאת תיגר של רשת CBS על הדומיננטיות של רשת NBC בערב יום חמישי, וכעבור מספר שנים לא רב התהפכו היוצרות. למרות שלא ניתן למצוא החלטה "משנת משחק" אחת מקרב ההחלטות שלקחו מנהלי רשתות הברודקסט בשנה האחרונה, בוודאי שלא באותה רמה של ההחלטה של מנהלי רשת CBS בשנת 2000, עדיין ניתן למצוא מהלכים טובים מאד. להלן, ניתן למצוא את ארבע ההחלטות הטובות ביותר שנלקחו על ידי מנהלי רשתות הברודקאסט, כבלים ושרותי הצפייה "און ליין" בעונת 2013-2012, וגם החלטה אחת גרועה שקשה להבין אותה.


ההחלטות הטובות:

ההחלטה של רשת NBC להזמין שתי עונות בשנה של התכנית The Voice.

כאשר רשת NBC קיבלה את ההחלטה להכפיל את מספר התכניות בעונה של The Voice, זו נראתה כדוגמא נוספת למקרה קשה של שחיקת המוצר הטוב ביותר של הרשת. אחרי הכל, האיפוק הייתה הסיבה היחידה שרשת FOX הצליחה לשמר את ההצלחה של "אמריקן איידול" למשך יותר מעשור: היא הגבילה את התכנית לחמישה חודשים בשנה. עד עתה, נראה שההחלטה של רשת NBC מתבררת כהחלטה חכמה. נכון, נתוני הרייטינג של התכנית ירדו השנה, ככל הנראה משום שצופים רבים החלו למאוס בתחרויות המרובות שעל המסך (ובשירה בפרט), אך נתוני הרייטינג של The Voice ירדו במקביל לירידה של מרביתן המוחלט של התכניות בטלוויזיה בעונה האחרונה. יתרה מכך, רשת NBC והמפיק מארק ברנט החליטו שבכל עונה יהיו שופטים אחרים, כאשר בעונת האביב, שאקירה ואשר החליפו את Xtina ו Cee-Lo. נכון, מדובר באותה תכנית, אבל השינוי גרם לכל אחת מהעונות לעמוד בפני עצמה, ואולי גם להוסיף צופים חדשים. הוכחה נוספת לחכמת המהלך היא מה שקרה במהלך החודשים הראשונים של שנת 2013, כאשר The Voice הייתה בחופשה: נתוני הרייטינג של הרשת קרסו והרסו גם כל מומנטום שהיה לרשת. דמיינו בראשיכם, עד כמה נתוני הרייטינג של הרשת היו גרועים לו היה מדובר רק בעונה בודדת של The Voice.

רשת ABC אפשרה לשונדה להיות שונדה.

הסדרה Scandal של רשת ABC הייתה הסדרה בעלת הבאז הגדול ביותר בעונת 2013-2012, וגם בעלת נתוני הצמיחה המרשימים ביותר, כאשר היא רשמה עליה בספרות כפולות, במיוחד בהשוואה לכך שכמעט כל הסדרות רשמו ירידה. מרבית הקרדיט להצלחה, בנוסף להצמדה של הסדרה ל Grey's Anatomy (עדיין להיט, למרות הצניחה בנתוניה), צריך להינתן ליוצרת הסדרה: שונדה ריימס, צוות הכותבים שלה ולקאסט המרשים. אך גם לרשת ABC מגיעות מחמאות. התסריטאית הראשית העידה בחודש שעבר בראיון ל"ניו יורק טיימס" שרשת ABC כבר לא מעירה לה הערות לגבי מה שהיא רוצה לראות בסדרה (בעיקר משום שהיא הפסיקה להקשיב להם). "מה הם היו עושים, מפטרים אותי ?" צחקה ריימס. טוב, אולי: רשת AMC פיטרה את גלן מאזרה מ The Walking Dead למרות היותה להיט היסטרי בנתוני הרייטינג. ורשת ABC זה עתה נפרדה ממייק קלי יוצר הסדרה Revenge, למרות שנתוני הסדרה היו יציבים בצורה יחסית (מבחינה קריאטיבית מדובר במצב שונה לחלוטין). זה אולי נראה הגיוני להעניק לריימס את האפשרות לעשות מה שהיא רוצה, אך צריך לדעת שזה קורה לעיתים פחות תכופות ממה שחושבים ברשתות הברודקאסט. הנושא מקבל השתאות נוספת לנוכח הרעיון הקריאטיבי של העונה ומיליוני הדולרים שהרשת והאולפנים "שפכו" על הסדרה. הייתם חושבים שברשת ירצו לקחת חלק בתהליך הקריאטיבי. אך לעיתים השיטה הפשוטה היא הנכונה: לקחת את האנשים הטובים ביותר לתפקיד, להתרווח ולתת להם לעשות את עבודתם. ההחלטה של רשת ABC לא לעשות דבר בכל מה שקשור ל Scandal, הייתה אחת מההחלטות הטובות ביותר שרשתות הברודקאסט עשו בכל העונה שעברה.

Netflix קובעת את החוקים שלה ולא אכפת לה ממה שהצופים חושבים.

מבקרי טלוויזיה רבים לעגו ל Netflix בעקבות החלטתה להעלות בו זמנית את העונה כולה של הסדרות

Arrested Development ו House of Cards, וזאת במקום להעלות את הפרקים כפי שרשתות הברודקאסט עושות, מדי שבוע, או לפחות בקבוצות קטנות יותר. הם טענו שהצופים ישכחו מהסדרות לאחר שבועות בודדים ושקשה יהיה לשמר באז בעקבות העובדה שכל הפרקים כבר באוויר ואין הרבה על מה לדבר (על כל השינויים שהסדרות עוברות במהלך העונה). עתה מתברר שהראיה של אותם מבקרים צרת אופקים. הסדרה
House of Cards בכיכובו של קווין ספייסי הייתה אחת מהיצירות הגדולות של שנת 2013 ודובר עליה כמעט ארבעה חודשים לאחר שעלתה לאוויר, ולמרות שלא בטוח שקווין ספייסי יקבל את פרס האמי על משחקו השם שלו בוודאי ברשימת המועמדים. Arrested Development הייתה בראש הסדרות המדוברות שבועות לפני וגם שבועות אחרי שעלתה לאוויר. הנתונים הללו לא מוכיחים שהאסטרטגיה של Netflix היא האסטרטגיה הנכונה, יכול מאד להיות שבמידה והיו מעלים לצפייה את הפרקים בקצב איטי יותר הבאז היה גדל, אך ראוי לשבח את Netflix על הניסוי שלה בהפצת המוצר שלה. רשתות (ברודקאסט וכבלים) ממשיכות במשך יותר משישה עשורים באותה שיטת תפוצה ומסתבר שאפשר גם אחרת.

רשתות הכבלים אמצו את המיני סדרות.

לפני שנה, אנשים בתעשייה הטלוויזיונית נדהמו כאשר גילו את נתוני הרייטינג של Hatfields & McCoys בערוץ ההיסטוריה: הסדרה נצפתה על ידי קרוב ל 14 מיליון צופים. רשתות הברודקאסט זנחו לפני זמן רב את רעיון "מיני הסדרות", כאשר הטענה הייתה שההוצאות עולות על הרווחים מנתוני רייטינג לא גבוהים. ערוץ ההיסטוריה הוכיח להם שהם טועים ולא רק עם Hatfields & McCoys. באביב האחרון הסדרה The Bible של מארק ברנט הניבה נתונים מדהימים ואפילו ניצחה את רשתות הברודקאסט. במקביל, לסדרה American Horror Story של רשת FX יש את כל המרכיבים של מיני סדרה, למרות שרשת FX לא מקדמת אותה ככזאת. הפרויקטים הנ"ל הוכיחו שיש קהל גדול לסיפורים קצרים והרשתות המתחרות נוהרות בחזרה אל הז'אנר, מ Klondike של ערוץ "דיסקאברי" ועד הסדרה החדשה, המוגבלת בפרקים, של נייט שיימאלאן.

וההחלטה הרעה:

בנתיים, לא כל החלטה שהתקבלה בעונה הקודמת הייתה נכונה. לדוגמא, רשת TNT ממשיכה לטעות, בניגוד למתחרה שלה, רשת USA. הסדרות Southland ו Men of a Certain Age, יצרו תשומת לב רבה עבור צופי רשת TNT, אך ברשת ביטלו את הסדרות מוקדם מדי, לפחות על פי מה שנראה כרגע בשביל לפתח עוד דרמת מתח-פשע (King & Maxwell) ועבור עונה שלישית של Dallas, למרות הירידה המאסיבית בנתוני הסדרה בעונתה השנייה. כמו כן, קשה להבין  מדוע רשת NBC העניקה עונה שנייה ל Smash ואז גם עשתה כל שביכולתה בכדי לחסל אותה לאחר שהפרידה אותה מ The Voice ופיטרה את היוצר שלה. כל ההחלטות הללו לא מתקרבות להחלטה הגרועה של רשת אחרת...ABC, כמובן.

הקומדיות של רשת ABC מאבדות את הביטחון העצמי.

העובדה שלרשת יש להיט בדמות Modern Family יכולה להוות גם בעיה. זה נהדר שיש לך להיט ענק בלוח המשדרים, אך הרשתות יכולות לעבוד כמו משוגעות בכדי למצוא את התכניות שיצוותו אל הלהיט. (היזכרו בכל אותן קומדיות ששודרו אחרי Friends ונעלמו לאחר עונה או שתיים). רשת ABC ירדה לתהום גדול עוד יותר של שגעון בכל מה שקשור לציוות ל Modern Family. בחודש אפריל 2012, נראה היה שהרשת בנתה ערב יום רביעי מוצלח, כאשר Modern Family הייתה העוגן. The Middle החלה את הערב והובילה אל העונה הראשונה של Suburgatory שהייתה מוצלחת מאד, Modern Family ניצבה בשעה תשע ולאחריה שודרה Happy Endings, אשר הייתה אחת הקומדיות בעלות הבאז הגדול ביותר ברשתות הברודקאסט. הרייטינג  היה טוב, המבקרים היו מרוצים - ואז, רשת ABC, מתוך חמדנות ליצור להיט נוסף, הרסה את הכל. ברשת לא אהבו את העובדה ש Happy Endings
 איבדה כ 40% מההובלה של Modern Family, ולכן, הזיזה את הסדרה Happy Endings ליום שלישי בכדי להיאבק ב New Girl של רשת FOX שהייתה ההצלחה הגדולה של העונה הקודמת ו Go On של רשת NBC, שבתחילת השנה הניבה נתונים גבוהים. Suburgatory הוזזה לשעה תשע וחצי ביום רביעי ובמשבצת השידור של השעה שמונה וחצי הועלתה קומדיית חייזרים חלשה. רשת ABC לא אהבה גם את הסידור הזה, ולפני חודשיים ביטלה את Happy Endings, לא קבעה משבצת שידור ל Suburgatory למרות שחידשה אותה לעונה נוספת והעבירה את Neighbors (קומדית החייזרים) ליום שישי. שתי קומדיות חדשות ישובצו ביום רביעי בשעה 8 וחצי ותשע וחצי.

רשת ABC חייבת להפסיק עם הטירוף. נתוני נילסן מראים כי מרבית מהקהל של Modern Family צופה בסדרות של 8 וחצי ותשע וחצי, ולכן סדרות כגון Happy Endings ו Suburgatory התאימו ללוח המשדרים של אותו ערב ולא רק נהנו מהסמיכות אליה. יתרה מכך, אם אתה עומד לשחק עם לוח שידורים שעובד (פחות או יותר), עליך להיות בטוח שהסדרות החדשות מעולות ונחשבות כהצלחה בטוחה. האם רשת ABC חשבה ש The Neighbors תצליח יותר מ Suburgatory או Happy Endings ? האם היא בטוחה שהקומדיה החדשה של רבל וילסון

(Super Fun Night), שלא היה לה באז כל כך גדול בעונת הפיילוטים תהיה Suburgatory החדשה ? קשה להאמין. ככל הנראה, מנהלי רשת CBS "אכלו את עצמם" לפני שקיבלו את ההחלטה לבזבז את העונה המדהימה מבחינת נתוני רייטינג של The Big Bang Theory עבור Two and a Half Men שימיה ספורים, אך לאחר מבט ריאלסטי על הקומדיות שהיו ברשותם, מנהלי רשת CBS "הלכו על בטוח" והחיבור עבד בצורה טובה בערב יום חמישי. אפילו רשת NBC התאזרה בסבלנות בשנים האחרונות, כאשר שמרה במשך מספר שנים על הקומדיות Community ,30Rock ו Parks and Recreation, זמן רב לאחר שהיה ברור שאפילו אחת מהן לא תהפוך ללהיט ותהיה מתאימה להיות מצוותת עם The Office. האסטרטגיה של רשת ABC, לערוך ריבוט לערב של יום רביעי שלה, במיוחד לאור העובדה שלרשת בעיות גדולות עוד יותר, לא נראית הגיונית.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה, היה מעניין לקרוא.

אנונימי אמר/ה...

יש לי שאלה !
מול איזה תוכניות Glee תצטרך להיאבק בעונה הבאה שלה על הרייטינג , זאת אומרת איזה תוכניות משובצות על אותה משבצת זמן בערוצים אחרים. והאם אתה חושב שהיא תצליח לשמר את הנתונים מהעונה הרביעית ואולי אפילו לשפרם ?