יום שלישי, 16 ביולי 2013

שלב סיכום עונה: Mr Selfridge, עונה ראשונה: הפתעה.



כאשר מזכירים סדרות בריטיות המחשבה מיד קופצת לדרמה או אפילו קומדיה. הסדרה Mr Selfridge הינה מז'אנר אחר לחלוטין: אופרות סבון. וזו הייתה ההפתעה הגדולה ביותר. לאחר צפייה בכל כך הרבה אופרות סבון אמריקאיות נפלה לחיקינו יצירה בריטית.

Mr Selfridge עוסקת בהארי סלפרידג' (ג'רמי פיבן), אמריקאי הנשוי לרוז (פרנסס אוקונור) ולשניים ארבעה ילדים: רוזלי בת השבע עשרה, גורדון, ביאטריס אשר מאמינה בכוח הנשים וויולט הצעירה. כאשר גם לואיס, אמו של הארי, מתגוררת עמם. הארי מגיע משיקאגו אל לונדון ומנסה ליצור משהו חדש שידהים את האנגלים. הוא מקים מיני קניון בפינת רחוב אוקספורד ותמיד יש לו רעיונות גרנדיוזיים. בתחילה הארי נוחל קשיים, אולם כעבור זמן לא רב הוא מתחיל בנסיקה, עד אשר (זהירות ספויילר) בפרק האחרון של העונה, אפילו מלך אנגליה, אדוארד השביעי, מגיע לקנות בחנות.

במקביל לנסיקתו של הארי בעסקים, מצבו המשפחתי סובל מהמורות כמעט לכל אורך הדרך. הארי מנהל רומן עם שחקנית בשם אלן לאב (זו טאפר), ולרוז נמאס מהמאהבות של בעלה לאורך השנים ומפלרטטת עם צייר צעיר בשם רודריק טמפל (אוליבר ג'קסון כהן) והשניים גם מתמזמזים מספר פעמים, אך בסופו של דבר היא מחליטה לוותר על ההרפתקה ונשארת עם הארי. הארי למד על הרומן של אשתו ונקלע לתאונת דרכים ונכנס לתרדמת. כאשר הוא מחלים ממנה נראה שמערכת היחסים בינו לבין רוז משתפרת, מאחר והוא מסיים את הרומן שלו עם גברת לאב, עד אשר רודריק מנסה להגיע אל רוז באמצעות חיזור אחר רוזלי, בתה. הארי מגלה על כך בסופו של דבר וכאשר הוא מתעמת עימו רודריק אומר לו שרוז מאוהבת בו. הארי מקבל זאת בצורה קשה וחוזר לסורו, עד אשר בפרק האחרון הוא יוצא בחברת המלך ומשפחתו להצגה של הגברת לאב. בהצגה זו אלן לאב הופכת את הרומן שלהם לסאטירה. (זהירות ספויילר גדול) לרוז נמאס והיא לוקחת את משפחתם בחזרה לשיקאגו.

לסדרה יש גם סיפורים צדדיים כגון סיפורה של אגנס טאולר (אייסלינג לופוס), מוכרת בחנות אשר גרה עם אחיה הצעיר לאחר שהם ברחו מאביהם המכה. אגנס מכירה את ויקטור, המלצר במיני קניון והשניים חוברים, אם כי מהר מאד היא מתאהבת בהנרי לה-קלייר (גרגורי פיטוסי), יד ימינו של הארי והאחראי על הצגת הסחורה בחלון הראווה, אשר מצידו מאוהב בחברתו מארה"ב. ויקטור מנגד, מנסה לפלס את דרכו בכדי לפתוח מסעדה משלו והוא מנסה לגייס לצידו את ליידי מיי לוקסלי (קתרין קלי), תככנית לא קטנה שנוהגת לאסוף לעצמה גברברים צעירים עמם היא אוהבת לשכב, תמורת הבטחה כספית (ולא תמיד מקיימת). איזה זוג יחזיק מעמד ?

דמויות נוספות הם של רוג'ר גרוב (טום גודמן היל), האחראי על צוות העובדים, שמנהל רומן עם ג'וזי מרדל (אמנדה אבינגטון) במשך 12 שנה למרות היותו נשוי, וכאשר אשתו נפטרת הוא דווקא מציע נישואים לדוריס מילר (לורן קר), עובדת בחנות, שכל מה שהיא רוצה זה להיות רעיה. לדוריס יש חברה בשם קיטי הוקינס (איימי בת הייז), שיש לה שאיפות להגיע רחוק, גם מבחינת קריירה וגם מבחינה אישית, אך היא מתחילה לחבב את ג'ורג', אחיה של אגנס, אשר מתחיל לעבוד בהובלות ועובר לחלוקה בתוך החנות עד תום העונה.

ראשית, ראוי לציין לטובה את העובדה שהעונה הראשונה של הסדרה הורכבה מעשרה פרקים בלבד בני ארבעים וחמש דקות כל אחד, כאשר רק הפרק הראשון ארך כשעה. סדרה זו הייתה הוכחה שאפשר וצריך לארגן אופרת סבון בצורה מקוצרת ולא למתוח אותה, כפי שעושים בארה"ב, על פני 22 פרקים ויותר בעונה.

נקודה חיובית נוספת שהסדרה מציגה היא התקופה בה מתרחשים האירועים. הסדרה מתחילה בשנת 1909 ומציגה גם את השינויים של התקופה. הסצינה הבוהמית, עליית כוחה של האישה ובעיקר תחילת העידן המודרני כגון הטיסה הראשונה מעבר לתעלת לאמנש, הנסיעה המחקרית לאנטרקטיקה ועוד...רבים שאלו אותי לא פעם, מדוע אני לא אוהב אופרות סבון. התשובה שלי היא, אני מוכן לראות אופרות סבון במידה והן יציגו משהו חדש מעבר לאותם נושאים בנאליים שחזינו יותר מפעם אחת באופרות הסבון האמריקאיות וזו גם הסיבה שראיתי פוטנציאל ב Gossip Girl ולא אהבתי את 90210 או The Fosters. מהבחינה הזאת Mr Selfridge אכן מציגה רעיון חדש ומעניין לחקור אותו.

כמו כן, פרט לג'רמי פיבן ופרנסס אוקונור, כמעט כל השחקנים (שעשו עבודה טובה מאד ללא יוצא מהכלל) לא מוכרים, בוודאי לא לצופה הישראלי. החלטת הליהוק נראית נכונה מאד, במיוחד לאור העובדה שבסדרות האמריקאיות רואים מחזור של אותם שחקנים בסדרות רבות ולעיתים ניתן לראות גם מעברים מאופרת סבון אחת לשנייה, כפי שניתן לראות בסדרות של רשת ה CW ו ABC Family.

הנקודה הבעייתית של הסדרה נעוצה בתסריט, אשר לפי דעתי, היה מעט צפוי (כפי שקראתם בתקציר), אך היות ומדובר באופרת סבון, הסטנדרטים צריכים להיות נמוכים יותר.

אז, לראות או לא לראות ?
לחובבי אופרות הסבון כדאי לנסות את הסדרה, היא לא ארוכה ודי ממכרת כאשר צופים בשנים או שלשה פרקים ברצף. הצופים שלא אוהבים אופרות סבון צריכים לדלג על הסדרה. באיזה צד אתם ?  

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ידוע לך על תכניות כאלו או אחרות של יס להביא את הסדרה לארץ? או של אחד משלושת הערוצים הראשיים (כמו שבערוץ 1 משדרים את "אחוזת דאונטון")?
תודה!

אנונימי אמר/ה...

mmmmm אביגיל ספנסר!!!! :)