יום שני, 15 ביולי 2013

ניתוח: "רשת" על הגריל. חלק ג - "מצב האומה", "מועדון המבקרים" ו "דייט בחשיכה".



עריכה: D1D1.

זו הכתבה השלישית בסדרה כתבות הביקורת שלי אודות הזכיינית "רשת". כתבה זו תעסוק בשלוש תכניות: "מצב האומה", "דייט בחשיכה" ו"מועדון המבקרים" ולגבי הראשונה והאחרונה ניתן להתייחס Tליהן כד"ר ג'קיל ומיסטר הייד של הזכיינית.

במשך שמונה שנים זכתה "ארץ נהדרת" בפרס תכנית הבידור הטובה ביותר של האקדמיה הישראלית. השנה חל מהפך והפרס הוענק לתכנית "מצב האומה". קשה שלא להצדיק את הבחירה. התכנית מתהדרת בפאנל קומי נהדר המורכב מליאור שליין כמנחה, וגורי אלפי, אורנה בנאי ועינב גלילי כמשתתפים, אשר מצליחים להעביר סאטירה חדה וביקורתית, ובצורה מצחיקה. לא ניתן להצביע על תכנית ישראלית נוספת המבקרת בשידור את הרשת שלה, כפי ש"מצב האומה" נוהגת לעשות. לזכות רשת צריך לזקוף את העובדה שהם לא התלוננו. בערך. אחת השמועות גורסת שהביקורת החריפה של "מצב האומה" היא זו שכמעט וגרמה ל"רשת" לקצר את העונה הקודמת והמוצלחת שלה, אך בסופו של דבר, התכנית נשארה באוויר בזכות המחאה הציבורית שקמה. כמו כן, קשה להצביע על תכנית נוספת בטלוויזיה הישראלית אשר צוחקת על דת ברמה ש"מצב האומה" צוחקת, ואשר מדברת על הפוליטיקאים שלנו ברמה שהיא מדברת. 

למרות דברי השבח בפסקה הקודמת, לפי דעתי, לא זו קסמה של התכנית "מצב האומה", אלא בהומור העצמי הגבוה של המשתתפים. מדי פרק, מספר הערות הומוריסטיות נזרקות על חייהם האישיים של משתתפי הפאנל, אם זה על ליאור שליין כבן זוגה של ח"כ מירב מיכאלי, או על משקל גופה של עינב גלילי או הנטיות המיניות של אורנה בנאי. בסופו של דבר, ניתן לראות כי השילוב בין הומור עצמי לבין סאטירה חדה יוצר תכנית מצחיקה בצורה יוצאת דופן.

אי אפשר שלא לבקר את "מצב האומה" מבלי להתמקד בגורי אלפי. במשך שנים טענו מבקרי טלוויזיה שונים, שהוא תמיד יישאר בצילו של אסי כהן והוא אף החוליה החלשה של הצמד "אסי וגורי". לפי דעתי, "מצב האומה" מוכיחה את גדולתו של גורי אלפי ושההשוואה בין השניים מיותרת. מדובר באחד הקומיקאים הטובים בישראל כיום. כיצד "ארץ נהדרת" עדיין מנפקת רייטינג גבוה יותר מ"מצב האומה" נשגב מבינתי.

כאשר התחלתי לצפות ב"מועדון המבקרים", הגעתי ללא ציפיות ולהפתעתי הרבה מצאתי תכנית מהנה לצפייה. לא מדובר בתכנית הטובה בטלוויזיה, ובהחלט לא מדובר ביצירת מופת טלוויזיונית, גם לא בסדר גודל ישראלי, אבל מדובר בתכנית אשר מעבירה לצופים חצי שעה מהנה. לוסי אהריש, רן שריג וג'ודי ניר מוזס שלום יוצרים פאנל נחמד, בעל כימיה טובה, ומבקרים מוצרים שונים מעולם המוזיקה, הקולנוע או הטלוויזיה. כנקודת זכות לתכנית ניתן לציין, שהיא קלילה והמשתתפים לא מנסים "לקחת את עצמם" ברצינות רבה מדי.

לא עבר זמן רב לאחר עליית הגרסה המקורית של התכנית "הרווק" עד אשר רשתות שידור ברחבי העולם ניסו לאתר את נוסחת הריאליטי להיכרויות. לפי דעתי, מדובר ברעיון גרוע. במידה ואנשים מעוניינים להכיר בני\בנות זוג, הם לא צריכים לעשות זאת מול מצלמות. גם בישראל חזינו במספר תכנית גרועות שכאלו כגון "קחי אותי שרון" ו"מכל הבנות בעולם" של ערוץ 3. הסיבה היחידה שתכנית שכזאת עולה לאוויר היא שהמפיקים מודעים לכך שיצר החטטנות של האנשים יגבר והם יגיעו לצפות כפי שהיה בתקופת "קחי אותי שרון".

הזכיינית "רשת" הציגה גרסה שלה לתכניות ההיכרויות: "דייט בחשיכה". ברצוני להתעכב על מספר נקודות ביקורת לתכנית. ראשית, בכדי למשוך תשומת לב, ההפקה ייצרה פרקי ספיישל. פרק הספיישל הראשון היה "פרק VIP", כאשר בפועל הופיע בו נתן בשבקין, יוצא הישרדות. האם ניתן לקרוא לו או לליהיא גרינר VIP ? באחד מהפרקים, ליהיא הגיעה לתכנית על תקן של יועצת זוגיות. זאת מלכתחילה הייתה פארסה. הרי את כל פרסומה ב"אח הגדול" היא רשמה כאשר בגדה בארוסה.

בהפקה הקדישו גם חלק נכבד מהתכנית ל"גייז", ולמרות שניתן להבין את הצורך במקוריות ובכך שהפורמאט מוצה, הרי שבישראל עדיין לא מוכנים לקבל זאת בפריים טיים. וראו איזה פלא, הרייטינג ירד בפרק הזה בכ 25%.

נקודה נוספת שברצוני לציין היא, העובדה שירון ברובינסקי, אשר הוכיח את כישוריו בתכנית "לעוף על המיליון", כמעט ולא משתתף במהלך הפרק. לפי דעתי, תכנית זו גם לא צריכה מנחה. אם תשאלו אותי. את ה"משפט" החוזר שירון אומר פעם ברבע שעה, פתק שיוקרא על ידי אחד המתמודדים יגרום לאפקט דומה בפחות כסף.

ולבסוף, הבעיה הגדולה ביותר של התכנית היא, שהיא משעממת. אנשים לא מגיעים לתכנית בכדי למצוא אהבה, אלא לזכות בחמש עשרה דקות התהילה שלהם ובכך מתקבל מוצר שטחי ועלוב. וגם כשיש עניין נקודתי, העריכה הגרועה יוצרת מוצר קיטשי ומשעמם עוד יותר. יתרה מכך, אפקט ה"בחירה" בסוף כל פרק מיותר. הרי הם לא בוחרים האם להתחתן או לא, אלא לכל היותר באם לצאת האחד עם השנייה גם באור, ועבור החלטה לא כל כך חשובה לא חייבים לצפות בכל ההתלבטות המוצגת בתכנית. מספר מקורות מסרו שרבים מה"זוגות" שיצאו מהתכנית, בסופו של דבר מעולם לא נפגשו באור, עובדה המוכיחה שאפקט הבחירה בסיום כל פרק מיותר לחלוטין.

אז, כפי שאומרים "הגשש החיוור", מה היה לנו כאן ? תכנית מעולה ("מצב האומה"), תכנית נחמדה ("מועדון המבקרים") ותכנית גרועה ("דייט בחשיכה"), אולם הרשו לי לנחש, שעל פי נתוני הרייטינג, סביר להניח שנשמע על הפקת עונה נוספת לתכנית הגרועה לפני שנשמע על עליית עונה חדשה לתכנית הטובה, הרי כך דברים מתנהלים בסופו של דבר. וחבל שכך.


S

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים,מצב האומה כתכנית סטירה לאחר תכנית הפריים טיים.היא מעולה וצריך לברח את הצעד של ליאור שליין וחבריו שהחליטו לפצל את התכנית לשתיים.
לעניות דעתי ניתן גם לקצץ 10 דקות מתות בכל פרק ייווצר לנו לייט נייט סאטירי מהוקצע ומדויק של 30 דקות.
לגבי דייט בחשכה,לעניות דעתי זו התכנית הגרועה ביותר בתולדות ערוץ 2,זבל שלא ברא השטן,תכנית מגעילה ומציצנית שבטוח לא צריכה להיות משודרת בפריים טיים כתכנית לכל המשפחה,ואם מתעקשים על שידורה ראוי לשבץ אותה לאחר 22:30 בלילה,פשוט בושה שרשת שיחסית לאחרונה מעלה תכניות בעלות עומק משדרת תועבה שכזו.

אנונימי אמר/ה...

תודה על הכתבה.
מצב האומה תוכנית מעולה ולדעתי לגורי אלפי יש הרבה מניות בהצלחה שלה. כמו שאמרת, הוא קומיקאי בחסד.
אבל אין מה להיות מופתעים שלארץ נהדרת יש רייטינג גבוה יותר. איכות מעולם לא היתה קריטריון הצפיה של הישראלי המצוי, ובסופו של דבר ארץ נהדרת היא תוכנית יותר עממית שמדברת לאוכלסיה רחבה יותר, בעוד שמצב האומה נתפסת כתוכנית אליטיסטית.

ולזה שמעלי, לא חסרות דוגמאות לתוכניות זבל בערוץ 2. האח הגדול היא תוכנית לא פחות מציצנית וריקה מתוכן מדייט בחשכה.

אנונימי אמר/ה...

אני מסכים עם התגובה שמעליי אבל התכנית של דייט בחשכה ריקה ומציצנית פי כמה וכמה מהאח הגדול.
דייט בחשכה ממסחרת,מגנה והורסת את יצר האהבה שברור שמעטים הזוגות שיוצאים עם "אהבה" מדייט של 20% רייטינג בערוץ 2
באח הגדול לעומת זאת יש מקבץ של מספר רגשות והצגת הלך הרוח של העם שגם מוצגים באופן שיטתי אך לא כמו בדייט בחשכה,הסדרה שמשודרת במרתפי הגיהנום