יום שני, 19 בספטמבר 2011

שלב סיכום עונה: The Mentalist, עונה שלישית: הרמה עולה.



הצופים של הסדרה יודעים במה הסדרה עוסקת, אבל עבור הצופים החדשים להלן תמצית הסדרה: רוצח סדרתי בשם "רד ג'ון" רצח את אשתו ובתו של פטריק ג'יין, "מנטליסט" במקצועו, אשר לאחר הרציחות חובר ל C.B.I בכדי לסייע להם לפתור פרשיות. במקביל פטריק ממשיך במסעו למצוא את "רד ג'ון".

העונה השלישית של הסדרה עוסקת בנושא אחד: החיפוש אחר החבר של "רד ג'ון". באחד מהמקרים הראשונים של העונה החבורה עוצרת שוטר בשם טוד ג'ונסון, אשר רצח שוטרים. לאחר המעצר ולפני שהוא מספק לדבר ג'ונסון עולה באש בתא המעצר. פטריק מבין שמדובר בהוראה שנתן "רד ג'ון" בכדי שהלה לא יגלה את סודותיו ושיש לרוצח הסדרתי סייען בתור ה C.B.I.

בתחילה פטריק שומר את המידע לעצמו ומנסה למצוא את אותו סייען, אולם לאחר מכן הוא מקבל את הסיוע של ליסבון, הבוסית שלו במחלקה. ובפרקים האחרונים גם את עזרתם של שאר חברי הצוות. בפרק האחרון של העונה מתגלה זהותו של אותו סייען וכן זהות של אדם, אשר טוען שהוא "רד ג'ון" בו פטריק יורה ברגעים האחרונים של העונה.

במהלך העונה ניתן להבחין בשני סיפורי משנה: סיפור משנה שנמתח לאורך העונה כולה עסק בגרייס, אשר החלה לצאת עם סוכן F.B.I בשם אולפלין, עובדה שגרמה לריגסבי לקנא. העניינים מתחממים כאשר אולפלין גם מציע לה נישואין והיא מסכימה. לקראת תום העונה מתברר שהוא הופך לאחד החשודים ברצח ג'ונסון ובכך גם להיות הסייען של "רד ג'ון".

סיפור משנה נוסף עסק בעמדת ראש המחלקה של ליסבון ופטריק. בתחילה העונה המשיכה מדלן הייטאוור לעמוד בראש המחלקה, אולם לקראת אמצע העונה הסייען של "רד ג'ון" מפברק את הראיות כך שיראה שהיא הרוצחת של ג'ונסון. הייטאוור בורחת בעזרת פטריק ובמקומה מתמנה להרוש, האיש אשר חקר את רצח ג'ונסון במשך מחצית מהעונה.

עד כאן סיכום העונה. ועכשיו לניתוח.

אחת הסיבות שאהבתי את הסדרה הזאת מאז הפרק הראשון של העונה הראשונה שלה היה הניסיון של פטריק לאתר רוצח סדרתי. לאחר צפייה בעונה השלישית וכשאני מעלה במוחי את אירועי שתי העונות הראשונות אני נוחל אכזבה.

למרות שבסדרה לא אמרו זאת בגלוי הרי שעל פי העונה השלישית מתברר שעתה פטריק לא רודף אחרי רוצח סדרתי, אלא אחרי ארגון שבראשו עומד "רד ג'ון". ואת השינוי הזה בעלילה אני לא כל כך אוהב. כל הרעיון הוא שפטריק יוצא נגד הרוצח שרצח את משפחתו ועתה הוא נאלץ להתמודד עם ארגון שלם ? מדובר בשינוי כללי המשחק ולא לטובה.

לגבי שאלת הסייען של רד ג'ון (זהירות ספויילרים). לאור העובדה שלעונה כולה הוסיפו שני שחקני אורח מתמשכים בתפקידים של אולפלין ולהרוש, שאחד מהם אמור להיות הסייען. מי שראה את תחילת פרק עשרים ושלש כאשר אולפלין העניק לגרייס את השרשרת (שכנראה היה בה משדר ובגלל זה הוא משך לה אותו לפני שמת) הבין גם שמדובר בו ולכן המשך הפרק לא היה כל כך מותח. היה מעניין יותר אם היו הופכים את אחד מהשחקנים הראשיים בסדרה לסייען ובסוף הפרק גורמים לו לברוח. אבל מדובר ברשת CBS השמרנית ולכן העדיפו שלמור על הקאסט בצורה שלו, משום שככל הנראה "הרכב מנצח לא מחליפים".

דרך אגב, צריך לשים לב שבסדרה הזאת, בניגוד לסדרות רבות אשר עוסקות בפענוח פרשיות, לא מתעכבים כמעט (ולעיתים קרובות בכלל לא) על סצינת הפשע (בדרך כלל מדובר ברצח) בתחילת הפרק. מדובר בנקודה חיובית מאד, משום שכמה אפשר להמשיך לראות הקדמות משעממות כמו שרואים בסדרות כגון Criminal Minds ?

נקודה חיובית נוספת היא שמירת מערכת היחסים בין פטריק לליסבון. בדרך כלל נהוג בסדרות כאלו שבין הכוכב הראשי לדמות הנשית הראשית יהיה מתח מיני. בהפקת הסדרה החליטו ככל הנראה שבסדרה הזאת זה לא יקרה ויצרו מסגרת של "חברות בלבד" בין השניים. הוכחה לכך ראינו כאשר סדרו לליסבון סטוץ ללילה עם דמות שפטריק מאד מחבב ולא ראינו שמץ של קנאה אצל פטריק.

ולבסוף. ברבע השעה האחרונה של הפרק האחרון של העונה נחשפנו לדמות שטוענת שהיא "רד ג'ון", כאשר (זהירות ספויילרים) ברגעים האחרונים של הפרק רואים כיצד פטריק יורה בו והורג אותו. הרשו לי לנחש ולומר שלא ממש מדובר ב"רד ג'ון" והכל סודר על ידו בכדי שפטריק לא יגלה את זהותו האמיתית. גם בנקודה הזאת היה צריכים, לפי דעתי, להמציא משהו קצת יותר מקורי. הרי ברור שתהיה עונה נוספת וברור שבלי "רד ג'ון" אין המשך לסדרה (יכול להיות המשך אבל הסדרה תאבד צופים במהרה) אז בשביל מה כל הסיפור ?

לסיכום, בעונה השלישית הסדרה העלתה הילוך והרמה שלה הייתה גבוהה יותר. בעונה הזאת גם עסקו יותר וכמעט בכל פרק בנושא המרכזי של "רד ג'ון" ובכללם מספר "פרקי ציר" חזקים מאד. לפי דעתי, הסוף היה מעט צפוי אבל עדיין מדובר באחת הסדרות שכיף לראות. התסריט שלה קליל וטוב, המשחק נהדר וסיימון בקר בתפקיד הראשי עושה עבודה נהדרת.

אז לראות או לא לראות ?
לראות ובגדול !!!

Share on Facebook

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ניתוח נהדר.
אחלה של סדרה, כל פרק מהנה בפני עצמו, הסדרה מתחילה בחמישי הזה? (22)

תודה

אנונימי אמר/ה...

יופי של סיקור (:
למה אתה לא פותח טוויטר שתוכל לעדכן משם מתי אתה מעדכן את הבלוג וכו'.. ?
אני חושבת שהרבה אנשים ישמחו

אנונימי אמר/ה...

לגבי:
"...לגבי שאלת הסייען של רד ג'ון (זהירות ספויילרים). לאור העובדה שלעונה כולה הוסיפו שני שחקני אורח מתמשכים בתפקידים של אולפלין ולהרוש, שאחד מהם אמור להיות הסייען..."
פה שכחת את הדמות של ברטרם שנוסף בפרק הראשון של העונה והתסריטאים דווקא משכו את הרמזים לכיוונו כחפרפרת של רד ג'ון, כמו שיר שהוא זמזם מאותו היוצר של השיר של רד ג'ון, הקשר בין הון-שלטון שיש לרד ג'ון ומוזכר גם בפרק הראשון של העונה (והוא גם היה הנחשד העיקרי בלי קשר), אבל ההיגיון משך אליו עוד לפני פרק הסיום.

noa אמר/ה...

דווקא אותי ממש עצבן שהם מורחים ומורחים מי זה באמת רד ג'ון.אני לא חושבת שזו שאלה מספיק חזקה בשביל להחזיק את כל העונות של הסדרה.בסך הכל,הוא רוצח סדרתי.באיזה שהוא שלב זה מפסיק להיות מעניין מי זה.