יום שני, 1 בנובמבר 2010

שלב סיכומי עונה: Fringe, עונה שנייה: עונה עם בעיה רצינית.


כאשר צופים בסדרה Fringe קשה שלא להשוות אותה לסדרה "תיקים באפילה" אשר שודרה בשנות התשעים של המאה הקודמת. למען האמת, היא סובלת מאותו חולי שאפיין את הסדרה הוותיקה, אבל בעוד שתיקים באפילה החזיקה מעמד כמעט כעשור, הרי שעושה רושם ש Fringe לא תגיע אפילו לחצי מאותם מספר.
מה החולי ? אתם בוודאי שואלים.
לתיקים באפילה היה סיפור מסגרת די ברור ובו עסקו בערך ב 6 פרקים בעונה (מתוך כ 22) ובשאר הפרקים נזרקו מעט רמזים לגבי סיפור המסגרת, אבל מלבד אותם רמזים הפרקים עמדו בפני עצמם ויכלו להיות משודרים ללא כל קשר לעונה בה שודרה הסדרה.
בעונה השנייה של Fringe, בדומה גם לעונה הראשונה שלה, אנו עדים למקרה דומה. נכון, למדנו יותר על הסיפור המרכזי, על העובדה שוולטר פתח פתח ליקום מקביל ממנו לקח את הילד פיטר כבנו. מעשה אשר גרם לאי יציבות בין שתי העולמות ואשר גרר פעולות שרשרת. אנו עדים למידע נוסף אודות פיטר והמקרה אשר סבב את החטיפה שלו.
אם כך, מה הבעיה ?
הבעיה היא שמתוך 23 פרקי העונה השנייה של הסדרה, יותר מחצי מהם לא עסקו בסיפור המסגרת ובאותם פרקים חלה ירידה תהומית באיכות. כל עוד שודרו הפרקים שעסקו בסיפור המסגרת הכל היה טוב ויפה, אבל ברגע ששודרו שאר הפרקים ניתן היה לסכמם כמעט כבזבוז זמן. כן, עד כדי כך.
הפרקים האחרונים של העונה היו דוגמא מובהקת לכך. מתוך 5 הפרקים של העונה ארבעה עסקו בנושא המרכזי ואילו אחד עמד כמעט כולו (למעט דקות ספורות לקראת סופו) בפני עצמו, וראו מיד את ההבדל באיכויות שלהם.
עובדה זו גם גורמת לכך שקיימת תחושה, אותה גם קיבלנו בסדרה "תיקים באפילה" אבל בשלב קצת יותר מאוחר שלה, שהסיפור מעט נמרח. ב"תיקים באפילה" היינו רגילים לראות שני פרקים ראשונים טובים, שלשה פרקים מרכזיים באמצע העונה ושניים לקראת הסוף. כך הצליחה הסדרה למשוך זמן כמעט כעשור. הבעיה היא שנתוני הרייטינג של Fringe לא יאפשרו לה את אותה פריבילגיה. הנתונים של העונה השנייה שלה, אולי בשל המעבר לשידור בשעת שידור קשה מאד ביום חמישי בערב, היו פחות מבינוניים והעובדה שחודשה הפתיעה רבים בתעשייה ואולי גם מראה שלרשת לא היו סדרות טובות יותר באמתחתה. קשה לי להאמין שמצב כזה יוכל לחזור גם בעונה הנוכחית, השלישית, אשר משודרת בארה"ב, שבה נתוני הרייטינג של הסדרה צנחו עוד יותר.
אז, לראות או לא לראות ?
הרעיון המרכזי טוב ומעניין וכפי שציינתי, אנו מקבלים עליו יותר מידע, התסריט באותם פרקים טוב מאד ויוצר הנאה צרופה. הבעיה היא שלא ניתן לדלג על אותם פרקים שלא עוסקים בנושא המרכזי כי בחלקם נזרקים רמזים על הנושא המרכזי ולכן ההנאה נפגמת. אז נכון לעכשיו ההמלצה היא: כן, שווה לראות את העונה השנייה של הסדרה אבל עדיף לראות אותה ברצף ולא לחכות זמן רב הצפייה בין בפרקים, משום שמהר מאד תתפתח הרגשה של רצון להפסיק את הצפייה.
כמו כן, רציתי רק להדגיש (זהירות ספויילר), כי כל מי שצפה בשני הפרקים האחרונים של העונה, אשר באופן מעשי היו פרק אחד של שעה וחצי שחולק לשניים, הבין כמעט מתחילת הפרק הלפני אחרון מה עומד להיות הקליף האנגר של תום העונה. וחבל, ציפיתי לרעיון קצת יותר מקורי מהחלפת שתי האוליביות בין היקומים.
נו טוב, אולי הם למדו את הלקח בעונה השלישית, במידה ולא, קשה לי להאמין שהסדרה תזכה לעונה נוספת, והרי בסופו של דבר זו השאיפה של צופי הסדרה, ושל צופי שאר הסדרות, לקבל כמה שיותר עונות של הסדרה האהובה שלהם. נחכה ונראה.

Share on Facebook

אין תגובות: