יום שני, 2 באוגוסט 2010

שלב סיכומי עונה: Human Target – עונה ראשונה : בחזרה אל שנות השמונים.


ראשית, עליי לציין כי קיבלתי מספר רב של אימיילים לגבי הסדרה הזאת בימים הראשונים ליציאתה, אימיילים בהם ביקשו ממני להעניק ביקורת לסדרה החדשה של רשת FOX. כפי ששמתם לב הייתי עמוס מאד בחומרים לצפייה ורק בשבועות האחרונים, כאשר מרבית הסדרות נמצאות בהפסקה בין עונות, מצאתי את הזמן לסגור פערים ובשבועיים האחרונים יצא לי לצפות בכל העונה.
למי שלא צפה, מדובר במתנקש להשכרה לשעבר בשם כריסטופר צ'אנס, אשר מקבל הוראה להתנקש בחייה של אישה תמימה ולאחר שהוא מסרב לעשות זאת בין היתר בגלל שהוא מתאהב בה ביומיים שיוצא לו לבלות עמה, הוא מחליט להשתנות לחלוטין ולעזור לאנשים. חוברים אליו שוטר לשעבר בשם ווינסטון ואדם מעברו בשם גררו. במקביל הבוס הישן שלו רוצה למצוא ולהרוג אותו.
אתם מכירים את שיטת הביקורת שלי. הנושאים אותם אני מבקר כשאני ניגש לסדרה הם: הרעיון, התסריט, השחקנים והתוצאה הסופית. אז בואו ניגש לעבודה.
מבחינת הרעיון.
הסדרה מבוססת על קומיקס כך שהיא לא כל כך מקורית. לפני מספר שנים נעשה ניסיון כושל ליצור סדרה בעלת אותו שם, אולם הפרויקט נפל מהר מאד וקל מאד להבין מדוע. בניגוד לקומיקס בסגנון סופרמן או באטמן שהם נצחיים הרי שקומיקס כזה הוא די בעייתי משום שהוא מתאים לתקופה מסוימת, במקרה שלנו הסדרה מתאימה לשנות השמונים. סוג האקשן שמוצג בפרקי הסדרה מתאים מאד לסדרות ששודרו בשנות השמונים: הגבר המאצ'ו שיגבר על כל יריב וישיג לעצמו את הבחורה כמעט בכל פרק. בכל פרק תהיה עלמה במצוקה או מישהי שתהיה בין אלו שיצטרכו להציל אותם ואיכשהו היא תיצמד לגיבור.
הבעיה היא, שהסדרות הללו נעלמו כבר מהנוף של סדרות הטלוויזיה. הסדרות הפכו ליותר מתוחכמות והחליפו אותן סדרות בסגנון צ'אק שהן גם סדרות אקשן אבל עם נופך הרבה יותר קומי. דוגמא נוספת היא Burn Notice או White Collar, אשר פונות לאותו קהל אבל עושות זאת בצורה יותר מתוחכמת.
כך שמהבחינה הזאת הסדרה לא מספיק טובה.
מבחינת התסריט.
מכיוון שהרעיון לא מספיק טוב גם רמת התסריט לא מספיק טובה. המשפטים נדושים ורואים מה שעומד לקרות דקות ארוכות לפני שהסצינה עומדת להתרחש. היו פרקים שכמעט יכולתי לכתוב בעצמי את השורות שעמדו להופיע וצדקתי כמעט בכל פעם. במידה וזה קורה סימן שהתסריט בינוני במקרה הטוב ואם להיות ביקורתיים יותר – גרוע. מבין 12 הפרקים של העונה, רק הפרק האחרון היה ברמה יחסית טובה, כל השאר היו בזבוז זמן. הבעיה היא: מי ירצה להישאר אחרי 11 פרקים בינוניים עד גרועים ולראות את הפרק האחרון ?
מבחינת השחקנים.
מארק וואלי עושה עבודה טובה בתור כריסטופר צ'אנס וג'קי ארל היילי בתור גררו הוא ליהוק פנטסטי. אולם הצלע השלישית, צ'אי מקברייד בתור וינסטון הוא לפי דעתי חוליה חלשה, בעיקר משום שהוא די שרף מסכים בעת האחרונה וקצת נמאס ממנו, לפחות לי.
בעיה נוספת היא, היעדר צלע נשית. אני מבין שרצו שבכל פרק תשומת הלב תהיה ללקוחה שנמצאת בצרה, אבל קיימת בעיה כשאין לך צלע נשית שתאזן את החבורה, משהו באווירה הופך את הסדרה לאחת כזאת שתופי בערוץ אגו ולא בזרם המרכזי. לפחות בעונה הבאה יתווספו 2 דמויות נשיות לסדרה כך שאת הבעיה הספציפית האת הם תיקנו.
מבחינת המוצר הסופי.
ב 11 הפרקים הראשונים קיבלנו מוצר פלסטי די מיושן עם רמת תסריט גרועה עד בינונית. הפרק ה 12 קצת הציל את הסדרה, במיוחד עם הופעתה של איימי אקר המקסימה בהופעת אורחת. פרק נוסף שאולי מתקרב להיות איכותי הוא הפרק השמיני. האקשן שהבטיחו שיהיה בסדרה אכן קיים אבל נראה מזויף ולעיתים קרובות מאד לא אמין.
אז, לראות או לא ?
אם מסתכלים על כל העונה אז התשובה היא לא, חבל לבזבז את הזמן. אבל ניכר שגם המפיקים הבינו שמה שראינו בעונה הראשונה לא יכול להימשך והחליטו לשנות קונספט: לצוות יתווספו 2 דמויות נשיות וסיפור המסגרת יקבל משקל מעט גדול יותר. לכן, אולי הייתי נותן לסדרה צ'אנס (אין כאן משחק מילים) נוסף בעונה השנייה, אבל לגבי העונה הראשונה צריך לצפות בפרק הראשון (כדי להיכנס אל הסדרה), בפרק השמיני ובפרק ה 12 של העונה. כל שאר הפרקים פשוט לא שווים צפייה.

אין תגובות: