יום ראשון, 6 ביוני 2010

Paradox - סדרה בינונית שביזבזה רעיון טוב.



כפי שקורה לי במהלך השנים, כאשר אני מגיע לחודשי הקיץ אני מגלה כי נשארו לי מספר סדרות שמפאת חוסר הזמן לא יצא לי לראות וכפועל יוצא מכך - לבקר אותן. ולכן, עתה כאשר כמות הסדרות ירדה בצורה משמעותית התפנה לי זמן צפייה ולכן בשבועות הקיץ הבאים אתפנה לעסוק באותן סדרות. בין הסדרות שאצפה בהן ואעביר את חוות דעתי ניתן לציין את העונה הרביעית של Skins, את העונה השנייה של Survivors, את העונה התשיעית של סמולוויל, העונות הראשונות של White Collar ו Human Target, העונה השנייה של Legend Of The Seekers, העונה הראשונה של The Vampire Diaries ועוד...
אבל בכדי לפתוח את עונת הקיץ אעשה זאת דווקא בסדרה קצרת הימים – Paradox. סדרה בריטית בת 5 פרקים ששודרה בחודשי נובמבר-דצמבר של שנת 2009.
ראשית, צריך לציין כי מספר הפרקים מאד לא אופייני לסדרות בריטיות. בדרך כלל מספר הפרקים של הסדרות הללו עומד על 3, 6 , 8 ובמקרה הטוב 13 פרקים לעונה ולכן העובדה שהסדרה הניבה מספר פרקים מקוצר כנראה מסמלת את העובדה שהיא לא תחזור לעונה נוספת. גם הרייטינג של הסדרה לא היה כל כך גבוה ולמרות שפרק הפתיחה הניב 4.82 מיליון צופים, נתון מכובד לכל סדרה בריטית, הרי שבשאר העונה הממוצע עמד על 3.3-3.2 מיליון צופים בממוצע. נתונים לא מרשימים. נקודה נוספת שעבדה לרעת הסדרה הייתה שמבקרי הטלוויזיה הבריטים מאד לא אהבו אותה וקשה היה להצביע על ביקורת חיובית אחת.
עכשיו הגיע תורי.
כפי שבוודאי ידוע לכל מי שקרא את הבלוג שלי, אני חובב סדרות בריטיות. לפי דעתי מרבית הסדרות הבריטיות הרבה יותר טובות מהסדרות האמריקאיות. כבר ציינתי שהתסריט שלהן ב 2 דרגות מעל הסדרות האמריקאיות. לכן גם שמחתי מאד לגלות סדרה בריטית אשר עוסקת באחד הנושאים החביבים עלי: מסע בזמן. טוב, לא בדיוק מסע בזמן אבל משהו קרוב מאד. אבל כגודל הציפייה כך הייתה גם תחושת ההחמצה.
למי שלא מכיר את הסדרה להלן תקציר שלה: ד"ר קינג הוא פיזיקאי אשר עובד עבור חברה אשר עובדת עבור משרד ההגנה הבריטי. יום אחד הוא מקבל תמונות אשר כביכול נשלחות מהעתיד ואשר מציגות פשע שעומד להתרחש. אל משרדו מגיעה הבלשית פלינט והצוות שלה הבלשים הולט וגאדה אשר חוקרים את התופעה ומנסים למנוע את הפשע. לאחר שהם פותרים את הפשע התמונות מהעתיד ממשיכות להגיע ולהציג פשעים נוספים שהצוות מנסה למנוע. בו בזמן ד"ר קינג מנסה לברר מהיכן מגיעות התמונות.
לכאורה הסדרה עמדה בפני קונספט שלא ניתן לטעות בו: גם סדרת מתח שמנסה לפתור פשעים, גם רעיון ידיעת העתיד וגם העובדה שמדובר בסדרה בריטית ולא אמריקאית אשר הייתה נכנסת לאותה סכמה רגילה ומשעממת. אבל מסתבר שגם כאשר כמעט כל נקודות הפתיחה לטובתך ניתן לטעות, והטעויות הגיעו דווקא מהנקודות החזקות של הבריטים.
נתחיל עם התסריט. כפי שציינתי, בפני התסריטאים (תסריטאית אחת כתבה 4 פרקים ותסריטאי נוסף כתב את הפרק השני בלבד) עמד רעיון לא רע בכלל אבל הכיוון שהם לקחו את הסיפור היה לא טוב. כאשר כותבים סדרה כזאת קשה שלא לקשר בין פרקים, אבל בפועל כמעט ולא היה קשר בין הפרקים, כל פרק עמד לגופו, פחות או יותר, וגם כאשר לקחו את רעיון רדיפת אנס שהצליח לא לעמוד לדין בגין ניסיון לאונס ולמרוח אותו על פני 3 פרקים הרי שעשו זאת בצורה משעממת וללא חזון כלשהו.
התסריט עצמו היה די משעמם ולפי דעתי לא עמד בסטנדרטים של סדרות בריטיות שאני כה אוהב. אפילו הסדרה Trinity ששודרה חודשיים קודם לכן הייתה טובה מהסדרה הזאת מבחינת התסריט למרות שהיא עסקה בנושא שבדרך כלל משעמם אותי – לימודים באוניברסיטה.
מדוע התסריט היה משעמם ?
כי הוא היה מלא בקלישאות של נושא מסע בזמן. המדען החצי מטורף, הבלשית אשר מנסה לפתור את הפאזל אבל אין לה שום מושג מה היא עושה, העבודה עבור משרד ממשלתי וכו'... לא היה כאן שום רעיון מקורי אלא איסוף של עובדות שידועות על הנושא וכתיבתן מחדש. אני לא אומר שלא ניתן לעשות זאת בצורה טובה, סדרת ספרי-סרטי "הארי פוטר" היא בדיוק דוגמא לכך שניתן לעשות זאת נכון, משום שגם במקרה של "הארי פוטר" הסופרת, גם על פי דבריה, לא המציאה משהו חדש אלא לקחה את כל הפולקלורים וסיפורי האגדות והקסמים בהיסטוריה הבריטית ויצרה משהו חדש. כלומר, הדבר אפשרי במידה והסיפור מעניין אולם מה שניבט לפנינו בחמשת הפרקים של הסדרה הוא בהחלט לא יצירת מופת, אלא יצירה ממוצעת משומשת שראינו כבר בז'אנר הזה.
נעבור לשחקנים.


טזמין אאוטוייט (בתמונה) בתור הבלשית פלינט לא מספקת את הסחורה. קשה להצביע על נקודה ספציפית במשחקה, משום שמדובר בשחקנית די טובה אותה אהבתי לראות ב 2 העונות הראשונות של הסדרה Hotel Babylon ובסדרה The Fixer אולם הפעם לפי דעתי הליהוק היה שגוי. אני חושב שמדובר בשחקנית שלא יכולה לסחוב אחריה סדרה. ב 2 הסדרות האחרות שציינתי היה לה צוות משלים ברמה גבוהה מאד שלקח ממנה את המושכות אולם הפעם היא הייתה צריכה להיות המובילה כמעט לבדה והיא לא הצליחה בכך. אני לא אומר שאין לה כריזמה אבל אין לה מספיק נוכחות להוביל בניגוד לשחקניות כמו ג'ניפר גארדנר ב Alias.
גם אמון אליוט בתור ד"ר קינג לא היה כל כך משכנע. משום מה לא נבעה ממנו התחושה של המדען המעט מנוכר ומטורף. מה שהתקבל ממנו היה משחק מעט מוגזם ולא אופייני לבריטים. קשה היה להזדהות עם הדמות שלו, למרות שאם צופים בסדרה עד תומה מבינים (זהירות ספויילרים) שהתמונות שמגיעות מהעתיד קשורות אל העתיד הטראגי שלו. השחקן נראה אנמי ודי תלוש מהמציאות בצורה מאד לא חיובית. קשה להחליט אם מדובר בהחלטה של יוצרי הסדרה או שמדובר בשחקן עצמו אבל התוצאה הסופית היא – דמות לא אמינה.
מארק בונר כבלש הולט נראה כליהוק סביר, אולי משום שמדובר בדמות משנית למדי אולם צי'ק אוקונוקו כבלש שחום העור גאדה נראה כאילו הוציאו אותו ישר מבית הספר למשחק. אני לא מבין כיצד ליהקו אותו. משחק לא אמין ותגובות של תלמיד למשחק.
אז בשורה התחתונה: לראות או לא לראות ?
למי שלא מכיר את הז'אנר מדובר בסדרה סבירה למדי עם רעיון בינוני ומשחק סביר. הבעיה היא של הצופים שמכירים את הז'אנר ולכן הציפיות שלהם, בדיוק כמו הציפיות שלי, היו גבוהות יותר. הצופים הללו יתאכזבו מאד מצפייה בסדרה הזאת משום שהיא בדיוק מה שהם כבר ראו בסדרות דומות במהלך השנים אבל בצורה הרבה פחות טובה. הצופים הללו יבחינו, כי מדובר ברעיון משומש, תסריט בינוני במקרה הטוב, ליהוק גרוע ומשחק סביר במקרה הטוב, ולכן הם, בדיוק כפי שקרה לי, יתאכזבו מאד.
לפי דעתי, היה כאן פוטנציאל גדול להצלחה אבל המפיקים לקחו את כל ההחלטות השגויות שניתן לקחת ביצירת הסדרה החדשה הזאת. על פי מה שידוע לא מתוכננת לסדרה עונה שנייה, אני אופתע אם אכן עונה שנייה תצא לפועל, ואני לא אזיל דמעה על כך.
חבל. היו לי תקוות גדולות לגבי הסדרה הזאת.

אין תגובות: