יום שני, 7 ביוני 2010

שלב סיכום עונה: How I Met Your Mother – עונה חמישית ו The Big Bang Theory – עונה שלישית: סדרה בשקיעה מול סדרה בזריחה מתמדת.


כאשר החלה העונה האחרונה של שתי הסדרות הנ"ל החלטתי לבקר את שתיהן ביחד, החלטה שהתבררה לי כנכונה משום שניתן להצביע על מגמות הפוכות לגבי שתיהן. אחת נמצאת בעלייה ונראית כקומדיה הטובה ביותר שהטלוויזיה האמריקאית הוציאה השנה ואילו השנייה מתחילה להיות מאוסה ומעייפת.
בלי ששמנו לב הסדרה How I Met Your Mother סיימה לפני כשלשה שבועות את עונתה החמישית. אז מה בדיוק הצלחנו לראות השנה בסדרה הזאת ? למען האמת, לא יותר מדי. אני לא יודע מה אתכם, אבל כמות הבדיחות שהצליחה להצחיק אותי בכל פרק הייתה מזערית וזה בדיוק המדד של סיטקום. אם הסדרה לא מצליחה להצחיק סימן שהיא בבעיה, והסדרה הזאת בבעיה, בעיה גדולה מאד.
מי שראה את הסדרה "חברים" (איך אפשר לשכוח אותה כאשר בערוץ 2 מריצים את הסדרה בשידורים חוזרים במשך כמעט 6 שנים לאחר שהסתיימה ב 2004 ?) בוודאי זוכר כי לאחר שלש עונות ראשונות טובות מאד של הסדרה הגיעו העונות הרביעית והחמישית אשר בהן ההומור היה מעט ירוד ואיכות הסדרה הידרדרה. למזלה, הסדרה חזרה לעצמה החל מהעונה השישית ועד פרקיה האחרונים הסדרה שמרה, פחות או יותר, על איכות גבוהה ופגיעה די גבוהה באחוז הבדיחות המצחיקות.
הסיבה שהזכרתי את "חברים" (אם נוציא מהמשוואה את העובדה ש How I Met Your Mother היא גרסה דומה עם שינויים קלים של "חברים") היא, שנראה שעל הסדרה עובר כנראה משבר דומה. הסדרה החלה עם שתיים ואולי שלוש עונות ראשונות די טובות ומצחיקות, אבל כבר בעונה הקודמת (הרביעית) ניתן היה לראות כי הסדרה החלה להידרדר, כי למען האמת כמה באמת אפשר להסתיר את הגימיק שטד לא פגש עדיין את האישה של חייו ? בשלב כלשהו זה כבר פשוט הפסיק לעניין. גם העובדה שהתעסקו יותר מדי בדמויות המשנה, כלומר רובין ובארני מצד אחד ומארשל ולילי מצד שני היא עדות לכך שגם מבחינה אומנותית לתסריטאים די נגמרו הסיפורים. ואיך אפשר להאשים אותם ? את סיפור מציאת הפגמים בבחורות "סיינפלד" הביאה לדרגת אומנות וגם "חברים" המשיכה את דרכה בצורה יפה מאד ואם נחבר את שתי הסדרות ביחד נגיע ל 19 עונות !!! אשר עסקו בדייטים. כמה אפשר להמציא סיפורים חדשים על מציאת פגמים בבחורות ששתי הסדרות שקדמו לה לא העלו לאוויר ? מסתבר שאחרי 3 עונות באמת שלא הרבה ובעונות 4 ו 5 הסדרה כבר הפכה לכמעט ולא מצחיקה.
השחקן היחיד שאיכשהו השורות שלו מצליחות להיות מצחיקות הוא ניל פטריק האריס כבארני. שאר הדמויות ובראשן הדמות הראשית פשוט מתחילות לעצבן. את הגימיק של הניסיון למצוא את אהבת חייו של טד הבנו כבר בעונה הראשונה, אבל לסחוב את הסיפור על פני יותר מ 5 עונות ? זה כבר יותר מדי ומעצבן. רובין הפכה לפרצוף (ואולי גם גוף) יפה אבל מעבר לכך השורות שלה כבר לא מצחיקות. הדמות של מארשל הפכה לפתאטית ושל לילי למעצבנת יותר מזו של טד.
ושוב, אני חוזר לדוגמא של "חברים". העובדה שגם על הסדרה הזו, שרבים מסכימים שהיא הסיטקום השני (אחרי "סיינפלד") הטוב ביותר בשני העשורים האחרונים, עבר משבר. אולם התסריטאים הצליחו לצאת מהשבלוניות של עונות המשבר ולהוביל את הסדרה ל 5 עונות מדהימות לאחר מכן. אני לא אומר ש How I Met Your Mother היא ברמה של "חברים" , אבל המשבר התסריטאי של הסדרה הגדולה צריך להוות נר לרגליה ולהראות לה שהיא חייבת לשנות את הקונספט.
אתם בוודאי שואלים איך היא צריכה לעשות זאת ? שוב, ניתן להביט בצורה ש"חברים" עשתה זאת. במשך חמש העונות הראשונות הסדרה התרכזה בסיפור של "רוס ורייצ'ל" ולאחר שלש עונות הצופים די הבינו את המסר ולכן עונות 4 ו 5 היו מיותרות. ברגע שבעונה השישית הפסיקו את האובססיביות של העיסוק בצמד הסדרה חזרה להצחיק. גם במקרה של How I Met Your Mother, למרות ששם הסדרה עוסק בחיפוש אחר האישה של טד, התסריטאים צריכים להפסיק את העיסוק האובססיבי בנושא ולהוביל את הסדרה לכיוון קצת שונה. אני לא יודע לאיזה כיוון אבל בוודאי לא להמשיך בעונה השישית כפי שהעונות הקודמות יהיו, משום שבמקרה כזה יהיה בלתי אפשרי לצפות בה. לפחות כך זה יהיה מבחינתי.


בניגוד ל How I Met Your Mother אשר נמצאת בירידה במשך השנתיים האחרונות הריי ש The Big Bang Theory נמצאת בעלייה מסחררת. הסדרה אשר החלה מבחינה איכותית בצורה טובה בעונה הראשונה הגיעה בעונות השנייה והשלישית לאיכות גבוהה מאד והדבר התבטא גם ברייטינג אשר שבר שיאים במהלך העונה. לטעמי מדובר כרגע בסיטקום הטוב ביותר בשוק הטלוויזיוני האמריקאי. כמעט בכל פרק כמות הפגיעות בבדיחות גבוהה מאד, במיוחד בהשוואה לשאר הסיטקומים (דרך אגב, על פי העונה האחרונה מדובר בזן הולך ונעלם מנוף השידור הטלוויזיוני האמריקאי).
לפי דעתי, מגיע לכותבי הסדרה צל"ש בנושא שלא רבים שמו לב אליו. במרבית מהסדרות יוצרים מתח מיני בין שניים מהגיבורים הראשיים. כך היה גם בסדרה הזאת כאשר החל מהפרק הראשון יצרו מתח מיני בין לאונרד ופני. אבל בניגוד לשאר הסדרות (ראו מקרה Bones או צ'אק) בסדרה הזאת לא משכו את המתח הזה יותר מדי וכבר בתחילת העונה השלישית, כלומר העונה הנוכחית, השניים שברו את המתח והחלו במערכת היחסים. וראו איזה פלא, לא רק שהרייטינג של הסדרה לא ירד הוא אפילו עלה וגם איכות הפרקים עלתה ביחד איתו. כלומר, ניתן ליצור לשבור מתח מיני בין שני גיבורי הסדרה מבלי שהרייטינג שלה ייפול במידה ושומרים על האיכות שלה.
גם העובדה שמדובר בסיטקום די ייחודי שלא מציג קבוצה של חברים בניו יורק אשר מחפשת אהבה, כמו שמרבית הסיטקומים עושים, למרות שגם היא נוגעת בכך בצורה מצחיקה, היא שמעניקה לסדרה צביון מיוחד ושומרת עליה יחסית טרייה ולא משומשת. כמו גם הזווית הייחודית של תדמית המדענים הלוזרים בכל מה שקשור ליציאה עם נשים.
הבעיה היא, שלקראת סוף העונה התסריטאים פרקו שוב את החבילה של "פני ולאונרד" והחשש שלי היא ששוב יקלעו לבעיה שצצה בסדרה "חברים", כאשר התעסקו יותר מדי בצמד "רוס ורייצ'ל" וכתוצאה מכך איכות הסדרה ירדה. לפי דעתי, במידה ומחליטים לא להחזיר את הצמד בתחילת העונה, ואני לא מתכוון לפרק או שניים, צריכים בסדרה לרדת מהנושא ואולי בעוד מספר עונות לשוב אליו. צריך לזכור שהסדרה נמצאת בדיוק באותו שלב ש"חברים" הייתה בו, ובדיוק בשלב הזה באה הנפילה של "חברים". לכן צריכים בהפקה להיזהר מאד מנפילה דומה.
לפי דעתי, הסיכוי שייקרה לה מה שקרה ל How I Met Your Mother קטן, משום ש The Big Bang Theory מציגה שלל דמויות ואף אחת מהן לא מעצבנת. שלדון הוא פשוט דמות גאונית ומצחיקה בטירוף ("באזינגה"), לאונרד בתור הגיבור שהוא אנטי גיבור, וולוויץ שמרבית השורות המצחיקות יוצאות דווקא ממנו ואפילו קוטרפאלי שיוצר הזדהות, שלא לדבר על פני היפה בעלת הגוף המדהים. כולן דמויות אהובות.

לסיכום, לפנינו שתי סיטקומים שהמצב שלהם שונה בעליל. בעוד שסדרה אחת How I Met Your Mother נמצאת במגמת שקיעה מכל הבחינות, רייטינג, איכות ובדיחות מצחיקות, הרי שהסדרה השנייה The Big Bang Theory נמצאת בעלייה מתמדת בדיוק באותם שלושת הנושאים. הבעיה היא שבעוד שהסדרה שנמצאת בשקיעה נמצאת במצב שהיא יכולה רק להשתפר (כי אם המצב יהיה גרוע יותר היא תבוטל בתום העונה הבאה) הרי שהסדרה שנמצאת בעלייה יכולה רק ליפול ואני מאד מקווה שזה לא יקרה משום שמדובר בקומדיה הטובה ביותר שראיתי העונה בטלוויזיה האמריקאית (ולאחריה "Community").

אין תגובות: