יום שבת, 22 במאי 2010

שלב סיכומי עונה: אופרות הסבון של רשת ה CW – עונה שלישית של Gossip Girl, עונה שביעית של One Tree Hill ועונה שנייה של 90210: מגרוע לסופני.


שלוש מאופרות הסבון לנוער של רשת ה CW שידרו השבוע את פרק סיום העונה שלהן. בהפקת שלוש הסדרות כבר יודעים כי הן ישובו לעונה נוספת ועכשיו נותר לנו לסכם את העונה שעברה כדי לברר האם מדובר בהצלחה או שמא בכישלון מוחלט ? האם הכיוון האומנותי שלקחו התסריטאים של הסדרות היה נכון או שמא צופי הסדרות בזבזו שעות בחוסר טעם ? על שאלות הללו ואחרות אנסה לענות במאמר הזה.
בואו נתחיל עם אחת מהסדרות המדוברות ביותר בקרב הנוער: Gossip Girl.
אני חושב שקיימת תמימות דעים בקרב כל צופי הסדרה שמדובר באחת העונות הגרועות של סדרת נוער, צופי הסדרה הנזעמים אף שלחו מכתבים זועמים רבים להפקה על כך. הסדרה יצאה משליטה. לא היה בה גורם מחבר שעבר לאורך העונה, כל הפרקים כמעט ולא היו קשורים אחד לשני. אני חושב שמי שראה את הפרק הראשון של העונה וחזר לקראת סוף העונה לא ממש הבין מה בדיוק קרה שם. אתם זוכרים מה היה המצב של נייט בתחילת העונה ? ואילו בסוף העונה הוא הפך לדמות שונה לחלוטין. ג'ני התחילה מנקודה מסוימת, עברה שינוי, חזרה לדמות שהייתה ואז שוב הפכה לדמות טראגית. דן עבר במהלך העונה בין 3 בחורות, שלא לדבר על סרינה.
התסריט היה ברמה של משחק ילדים. האיכות של התסריט הייתה גרועה ונראה היה שהסדרה עשויה מחלקים חלקים ואין משהו שיאחד אותם. כל ילד שרק סיים את לימודיו היה מצליח ליצור משהו טוב יותר. לדעתי, התסריטאים התלהבו מהעובדה שיש להם חבורת צעירים מוכשרים אבל יותר מכך: יפים. ניכר היה שהם מעוניינים בליצור "אפקט וואו" ועבורו הם הורידו את איכות הסדרה לשפל חדש כמעט מדי כל פרק.
האלמנטים היחידים שהיו טובים העונה בסדרה היו ההופעות אורחות של הילארי דאף, אני יודע שרבים לא יסכימו איתי אבל אין מה לעשות, הפרקים בהם הילארי השתתפה היו מעולים כמו גם המשחק שלה (למרות שהוא מעט קיטשי), ובמיוחד של מישל טרכטנברג בתור ג'ורג'ינה. לפי דעתי בפרקים שמישל משתתפת בהם האיכות של הסדרה עולה ב 2 דרגות.
אם אתם שואלים אותי, הסדרה צריכה לעבור מהפך וליצור לעצמה את האיכות שהייתה לה בתחילת דרכה. במילים אחרות, ליצור תסריט טוב יותר, ליצור מצב שהתסריט יוביל את הדמויות ולא שהשחקנים יובילו את הדמויות שלהם והשחקנים (מה שקרה בעונה וחצי האחרונות). ולהשאיר את מישל טרככטנברג להיות חלק מהקאסט הראשי.
נעבור ל One Tree Hill.
המקרה של הסדרה הזאת מעט שונה. פה ניתן לחלק את הסדרה ל 2 : לפני הפגרה ולאחריה. החלק הראשון של העונה היה מופתי. העלילה הייתה מעניינת ונמשכה לאורך 12 פרקים בצורה נהדרת. השימוש בדמותו של דן היה נכון והעניק סגירת מעגל שהייתה נחוצה. הבעיה צצה בחלק השני של הסדרה. עשרת הפרקים האחרונים של העונה היו משעממים, הסיפור הפך קיטשי מדי והשורות הידרדרו לרומן רומנטי זול.
בכל מקרה, למרות הדמויות החדשות שצצו העונה, הרי שחסרונם של לוקאס ופייטון היה מכריע. עד כמה ששנטל אשר מגלמת את קווין יפה הרי שהדמות שלה לא מתקרבת להיות מעניינת כפי שהדמות של פייטון הייתה במשך 6 עונות. כמו כן, הדמות של ניית'ן לא יכולה להיות מרכז הסדרה כמו שהדמות של לוקאס הייתה. זה פשוט נראה לא טבעי לאחר שש עונות שהדמויות של לוקאס ופייטון קבעו את הטון בסדרה והדמויות של ניית'ן והיילי היוו דמויות משנה.
למרות הכל, עדיין בהפקות של סדרות נוער צריכים ללמוד מהפקת Tree Hill (במיוחד ב Gossip Girl) כיצד ליצור תסריט שיהיה בו קו מאחד לאורך כל העונה. אני חושב שככל הנראה מדובר בניסיון בשל העובדה שמדובר בעונה שביעית של הסדרה לעומת הסדרות אחרות שהיו בשלב ההתחלתי (90210 בעונה שנייה ו Gossip Girl בעונה השלישית).
לעונה הבאה, צריך לנסות להחזיר את הדמויות של לוקאס ופייטון (למרות שהסיכוי לכך הוא אפסי), ובמידה ולא יצליחו לעשות זאת להוריד את רמת הקיטש ולנסות לבדל את הדמויות של קליי וקווין ממה שהם כרגע - חיקוי חיוור של הדמויות של לוקאס ופייטון משום שבפועל זה מה שנראה על המסך. ואם אפשר, להחזיר גם את דמותה של טיילור אשר הפיחה חיים בחלק השני של העונה.
ונסיים ב 90210.
נתוני הפתיחה של העונה השנייה היו גרועים עד כדי בלתי נסבלים. העונה הראשונה של הסדרה הייתה גרועה ברמות שלא ניתן לתאר, שחקנים חסרי כריזמה, עלילה מטומטמת ותסריט דפוק. לכן, כמעט כל דבר שהיו עושים בהפקה ניתן היה להכתיר אותו בהצלחה.
ואז החלה העונה השנייה ובהחלט ראינו שינוי מהותי. השימוש בדמויות העבר ברנדה, ודונה נעלם לחלוטין וגם חלקה של קלי צומצם. דמותה של אייבי הצטרפה לסדרה וביחד עם דמותו של נביד ואדריאנה הם מהווים את הדמויות היחידות שהצליחו לשמר רמה איכותית של משחק.
ככל הנראה בהפקה לא למדו את הלקח וצרפו את הדמות של טדי. למה לא למדו את הלקח ? משום שטדי הוא חיקוי עלוב לדמותו של סטיב מהסדרה המקורית. חיקוי עד לבלונד החזק בשערו. חסר היה לנו שרק יהיה לו שיער מתלתל ואז הדימיון היה כמעט מושלם. הדמות הייתה מיותרת והיה עדיף אם לא היו הופכים אותו לחלק אינטגראלי מהסדרה.
מבחינת התסריט, אין ספק שחלה עליה משמעותית מהעונה הראשונה אבל עדיין חלה בו, בדומה למה שעבר על One Tree Hill, ירידה די גדולה בין החלק הראשון של העונה שהיה טוב מאד לחלקה השני שנראה היה כי הוא נמרח וחסר כיוון.
מה בהפקה צריכים לעשות בעונה הבאה ? לפי דעתי, אין הרבה מה לעשות. לנסות להמציא עוד פעם את הסדרה מחדש פשוט יפורר אותה לחלוטין ויגרום לה לאיבוד רב יותר של צופים. צופי הסדרה צריכים להשלים עם העובדה שהסדרה לא תתרומם לגבהים ולא תהיה הצלחה גדולה. אני אופתע מאד אם זה יקרה. גם הבאז התקשורתי שלה נעלם, ועם היעלמותה של "מלרוז פלייס" אחרי עונה אחת בלבד, לפי דעתי זו שאלה של עונה או מקסימום שתיים עד שגם 90210 תרד מהמסך. אם אתם מתעקשים על עצה, אז אני יכול להגיד שבהפקה חייבים להסיט את מרכז הסדרה מהדמויות של נעומי, ליאם, דיקסון, אנני, סילבר וטדי ולתת משקל כמעט מוחלט לדמויות של נביד, אדריאנה ואייבי. אולי במקרה כזה נראה משהו טוב יותר, משום שנכון לעכשיו הסדרה עדיין סובלת מ: עלילה סבירה בלבד, תסריט בינוני ומרביתם של השחקנים חסרי כריזמה.
כדי לסכם אפשר לומר את הדברים הבאים על שלש הסדרות שבחנתי במאמר הזה: הבחנו כי סדרה אחת איבדה את דרכה וחייבת לעשות חושבים ולראות כיצד חוזרים לשפיות (Gossip Girl), סדרה אחרת אשר נמצאת מעבר לשיא וככל שינסו לכפר על כך עם שחקנים יפים חדשים היא חסרה באופן קריטי את שתי הדמויות החשובות ביותר שלה (פייטון ולוקאס ב One Tree Hill) וסדרה שלישית שנמצאת בדרך הברורה (אם לא יקרה משהו יוצא דופן) לקריסה מוחלטת בתוך עונה או מקסימום שתיים (90210).

אין תגובות: