יום שישי, 26 בינואר 2018

שלב סיכום עונה: The Vampire Diaries, עונה שמינית: סיום בקול ענות חלושה



כאשר עלתה לאוויר הייתה הדרמה The Vampire Diaries הצלחה גדולה מאד כבר מהתחלתה. היו תקופות בעונה הראשונה שהסדרה אפילו ניצחה עבור רשת ה CW רשתות גדולות ממנה כגון ABC ,FOX ולעיתים גם NBC, שערב יום חמישי היה עבורה "חור שחור" באותם ימים. גם מבחינה רעיונית, העונה הראשונה שלה הייתה לא רעה בכלל. ואז הגיעה העונה השנייה, והשלישית והרביעית ו...ובכל עונה, לצד איבוד של דמויות מרכזיות,  היא איבדה את השאריות ממה שעשה אותה לסדרה נחמדה לצפייה בעונתה הראשונה. ואז הגיעה העונה השמינית...

אם רוצים לסכם את העונה השמינית במשפט אפשר לעשות זאת כבר בתחילת הסקירה ולומר זאת בפה גלוי: מדובר בעונה הגרועה מכולן. למרות רצון גדול של ההפקה והתסריטאים (מיד אגע בכך בהרחבה) לבנות סיפור, אשר ישמש כפרק הסיום שלה, ולשם כך חזרו כמעט כל הדמויות שליוו אותה בתחילת דרכה ולאורך השנים, הרי שבבסיסה עונה זו הייתה גרועה, משעממת ואפילו חזרתה של נינה דוברב לפרק הסיום של הסדרה לא עזר לה.

כמעט כל המעריצים של הסדרה מסכימים שחלה ירידה איטית באיכות של הסדרה, אפקט מובן לסדרה ששרדה שמונה עונות. אבל אין כמעט ספק שעזיבתה של נינה דוברב בסוף העונה השישית העניקה לסדרה את מכת המוות שלה. הסדרה אמנם שרדה שתי עונות נוספות, אבל האיזון האחרון שהיה בה נפרם והיא פשוט צלעה אל מותה בעונה השמינית. בעונה השביעית היא חיה על האדים שדוברב השאירה, ובין היתר גם הציגה ניסיון לקרוץ לקהילה הלהט"בית אולי מתוך רצון לייצר עבורה קהל חדש, כאשר הציגה רומן לסבי, אבל בעונה השמינית גם זה לא היה והתוצאה שהתקבלה הייתה של הרגשה שפשוט מחכים לסוף המשחק, לרגעים האחרונים שלה בכדי לסגור את הסיפור.



אי אפשר לומר שהתסריטאים לא ניסו. בדרך כלל, כאשר בהפקה יודעים מראש שמדובר בעונה האחרונה של הסדרה הם מנסים ליצור את הסיפור הגדול ביותר שהיא ידעה. ואכן, ככל שהעונה מתקדמת הצופים מבינים שהאחים לבית סאלבטור ושאר תושביה מתמודדים עם לא אחר מאשר השטן, או בשמו על כדור הארץ: קייד (וול פארקס). איך אפשר להתחרות בכך ? מהבחינה הזאת בהפקה עשו טעות, כי דווקא הסיפור בתחילת העונה על הסירנות סאלין (קריסטן גוטוסקי) וסיביל (נטלי קלי), והבנות של אלאריק וקרוליין היה מעניין יותר ובעיקר המאבק בין שתי הסירנות. אבל הרצון לייצר את הרע הגדול יותר בכך שהן למעשה שרתו את השטן הייתה בחירה שגויה ובמיוחד הצורה שבה השתיים נעלמות בשנייה לאחר שקייד נכנס לעולם, כאילו הן לא היו חשובות ובכך למעשה כמעט תשעה פרקים מתחילת העונה שמשו לא יותר מהקדמה לפחות משבעה הפרקים הבאים.

ואם כבר עסקנו בסירנות (נשים המשתמשות בקולן בכדי להפנט אנשים רעים בכדי להעביר את נשמותיהם לקייד) הרי שהליהוק של נטלי קלי כסיביל היה לא פחות משערוריה. לא ברור לי כיצד השחקנית לוהקה לתפקיד מרכזי בכל סדרה (היא המשיכה לתפקיד ראשי בסדרה Dynasty הכושלת). פרט למראה חיצוני שחלק מהגברים אולי יראו כמושך היא פגמה בכל סצנה שבה השתתפה. לראות אותה מדקלמת את השורות שלה היה צריך להדליק נורה אדומה כמעט מהרגע הראשון. עובדה שמראה שלפעמים המלהקים לא מצליחים לראות הרחק ממראה חיצוני כאשר הם מלהקים. אולי הם רצו שחקנית שמבחינה חיצונית מזכירה במעט את דוברב, במיוחד עבור הסצנות בהם סיביל מחדירה את עצמה לתת מודע של דיימון במקומה, אבל לטעמי מדובר בתירוץ גרוע, משום שיש שחקניות טובות בהרבה ממנה שדומות לה.

ברמת המאקרו. שתי שחקניות וותיקות הראו בעונה זו שתי מגמות שונות. קאט גרהאם (בוני) הודיעה כבר באמצע העונה השביעית (ולפני שידעה שהעונה השמינית תהיה האחרונה) שהעונה השמינית תהיה גם האחרונה שלה. אפשר היה לראות לאורך העונה כולה שהיא פשוט לא רוצה להיות שם והיא משחקת כאילו היא "על טייס אוטומאטי". ולא, התירוץ על הכיוון שהדמות שלה עוברת בעונה זו, כאשר בתחילה היא נאבקת להחזיר לעצמה את אנזו, החבר שלה, אשר נמצא תחת שליטה של סיביל, ולאחר מכן נאלצת להתמודד עם מותו של אנזו, הוא רק תירוץ. מספיק היה לראות אותה במערכת היחסים שלה עם ג'רמי בכדי לראות את ההבדלים. בניגוד אליה, דווקא קנדיס קינג (קרוליין), אשר בתחילת הסדרה הייתה הצלע הפחות חשוב שלה, הראתה שהיא בהחלט משחקת עד הסוף המר. לא מדובר בשחקנית הטובה ביותר שיש, אבל לפחות היא הראתה שהיא רוצה להיות שם ומשחקה נראה אמין.

מבחינה תסריטאית היו כל כך הרבה נקודות מעצבנות. ראשית, במשך כמעט עונה שלמה הצופים חושבים שקייד הוא בלתי מנוצח. ואז, כאילו במטה קסם, לקראת סוף העונה מתגלה נקודת התורפה שלו בדמות פגיון שיכול לחסל אותו. באמת ? זו רמאות. היו חייבים להציג זאת כמעט בתחילת הדרך בכדי שזה יהיה אמין במידה כלשהי. כמו כן, די נמאס היה לראות שוב את סטפן הופך שוב להיות המרטש. הוא עשה זאת בעבר, וגם דיימון ואפילו קרוליין עברו תקופה דומה והרעיון די מיצה את עצמו. אך התסריטאים היו חייבים לעשות זאת בכדי להגיע אל הפינאלה של הסדרה.


ועכשיו אנחנו מגיעים אל סופה של הסדרה (זהירות ספויילרים). אין כמעט ספק שהתסריטאים רצו לספק את רצונם של כל המעריצים, בשעה שחשבו על הפרקים האחרונים שלה. דמותו של סטפן הוא של הגיבור, אשר לא אחת לוקח על עצמו את האחריות בכדי להציל את כולם וגם הפעם הוא מקריב את עצמו בכדי לעצור את קתרין על מנת שכולם ישרדו והגיהנום ייהרס. בכך הוא גם זוכה לגאולה אישית וכפרס הוא מתאחד עם ידידה וותיקה. לאור העובדה שבוני וקרוליין לא זוכות לסוף הטוב שהן ציפו לו היו חייבים להציג סוף טוב לפחות לזוג אחד של הסדרה: דיימון, אשר סוף סוף מוכן לשים את האושר של אחרים לפני האושר שלו ואף לאבד את חייו, הוא סוף סוף ראוי עבור אליינה, במיוחד לאחר שהתסריטאים יוצרים מצב שהוא הופך לאנושי ובכך פותרים את הדילמה שהדמויות ניצבו בפניה בעונה השישית: גם אליינה וגם דיימון הם עתה אנושיים ויכולים להזדקן ביחד וזה בדיוק מה שקורה.

זוכרים שציינתי שעזיבתה של דוברב את הסדרה בסוף העונה השישית העניקה לה את המכה האחרונה שגרמה למותה ? היה לכך השפעה גם בצורה שבה הסדרה הסתיימה. מתחילתה הסדרה הציגה משולש אהבים בין נערה (אליינה), אשר הופכת לאישה ככל שהעונות מתקדמות, ובין צמד האחים סטפן ודיימון, כאשר עזיבתה של דוברב גרמה לכך שרק האחים נשארו בשתי העונות האחרונות ובכך התמה של הסדרה משתנה. נכון, כבר מתחילת הסדרה אפשר היה לראות את מערכת היחסים שבין האחים ומה שהם מוכנים אחד עבור השני, אך סופה של הסדרה, כאשר לאחר שדיימון מת הוא מתאחד עם נשמתו של סטפן ולאו דווקא זו של אליינה, עמה בילה חיים מאושרים, גורמים לכך שהתסריטאים למעשה אומרים: מערכת היחסים שבין האחים חשובה יותר. קשה לי להאמין שלו דוברב הייתה נשארת גם בעונה השביעית ולכל אורך העונה השמינית התוצאה הייתה דומה.

דרך אגב, במשך העונה השביעית וכמעט כל העונה השמינית חזרתה של אליינה לחיים הייתה תלויה במותה של בוני. ואז, כבמטה קסם, לאחר שבוני מגלה שיש בה עדיין יכולת להיות מכשפה, היא מצליחה להחזיר את אליינה לחיים ולשמור על חייה. באמת ? גם זו, לפי דעתי, הייתה כניעה לרחשי הקהל, משום שמבחינה רעיונית מדובר ברמאות ולמרות שמדובר באופרת סבון, עדיין זו הייתה רמאות. אם מראים אקדח במערכה הראשונה חייבים להשתמש בו במערכה האחרונה וכך היה צריך להיות גם הפעם. חבל.

לסיכום, חזרתה של דוברב לפרק האחרון של הסדרה היה מעט מדי ומאוחר מדי, במיוחד כאשר אפשר היה להשתמש בדמות של קתרין (דמות הרבה יותר מעניינת שדוברב גילמה, בוודאי בעונות המתקדמות יותר כאשר הייתה שחקנית מנוסה יותר, מאשר אליינה) למספר פרקים רב יותר, הסדרה גססה החל מהפרק הראשון של העונה ועד לאחרון. אפשר היה לזהות שנגמרו לתסריטאים הרעיונות ולכן טוב שהיא הגיעה לסיומה, אם כי זה קרה מספר עונות מאוחר מדי. עונה זו בעיקר העיקה, שעממה ומצעד הדמויות מהעבר (דמויות כגון טיילור, קאי ואפילו ויקי חזרו) לא הצליח לסייע לה. בשל כך, העובדה שמספר הפרקים שלה היה קצר יותר דווקא עשה עמה חסד, משום שבלאו הכי ההרגשה במהלך העונה שהיא הייתה "מריחה" אחת גדולה בכדי להכין את הצופים לשני הפרקים האחרונים שלה. חבל, אפשר היה לעשות זאת אחרת, אבל כפי שמקרי העבר של עונות קודמות שלה הוכיחו, בהפקה עשו את כל הטעויות האפשריות במהלך הדרך החל מהעונה השנייה וגם עונת הסיום שלה לא שונה מעונות קודמות..

ברמת המאקרו, The Vampire Diaries הייתה במקום הנכון (הרשת הנכונה) בזמן הנכון, כאשר היא ניצלה את ההצלחה של "דימדומים" והטרנד החוזר של הערפדים בכדי לנסוק לגבהים בתחילת דרכה. עבורי, הדבר היחיד שאני אזכור מהסדרה הזאת בעוד כעשור הוא רק שהיא הציגה את נינה דוברב, בדיוק כפי ש"סמולוויל" עשתה זאת לקריסטין קרוק, אשר כיכבה לפני כן בסדרות טלוויזיה, אך הייתה זו "סמולוויל" שהרימה את הקריירה שלה. מעבר לכך, קשה לזכור אלמנט אחד שסדרה זו יכולה להיזכר בו. עוד אחת בשרשרת הסדרות שהיו על המסך ונעלמו. אמנם הסדרה שרדה שמונה עונות, אך קשה להאמין שמישהו יזכור אותה, בניגוד למשל ל"באפי קוטלת הערפדים" מאותו הז'אנר שהשפיעה עליו בצורה כה חדה וגדולה, או אולי אפילו "מכושפות", אשר חושבים לבצע ריבוט של הרעיון והרשת גם העניקה לו פיילוט. לפי דעתכם, אני טועה ? 

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יומני הערפד הייתה יותר טובה מבאפי (לפחות ב3 עונות הראשונות שלה)

אנונימי אמר/ה...

חחח... חי בסרט! (תגובה לאנונימי מעלי).
באפי הכתיבה מחדש את הג'אנר של הערפדים לאחר דרקולה ונתנה במה לגירל פאואר (אח"כ באו מכושפות).

באפי המציאה את עצמה מחדש בכל עונה וג'וס (אלוהים בזמנו עכשיו הוא מאכזב) לא נכנע לתכתיבי מעריצים (טוב נו... אולי הכתימה על עונות 6+7... אך עדיין "הכניס" לצופים) מה שלא ניכר ביומני הערפד (או שקרניות קטנות) זה נראה כאילו היום עם כל המדיה והרשתות היוצרים איבדו קריאטיביות ופשוט מחפשים לרצות את הצופים.

יומני הערפד הייתה חביבה עונות 1-3 חביבות פלוס... אך הסדרה לא הגיע לקרסולים של באפי!

על טעם וריח אין להתווכח ואיש באמונתו יחיה... אבל יש סיבה למה את באפי ניתחו באונבסיטאות ויומני הערפד לא תיכנס לפנתאון.

אחלה סיכום D1D1 נהנתי לקרוא ומסכימה.

JamesCrow אמר/ה...

לוודון יש סגנון משלו ואני לא חושב שצריך להשוות את זה לאף סדרה.

בנוגע ליומני הערפד, אני בכלל חושב שהנקודה החלשה הייתה מאז ותמיד "אליינה".
הדמות שלה הייתה משעממת ועם כל הכבוד המשחק שלה היה דיי רדוד ותמיד הרגיש אותו דבר גם כאשר שיחקה דמות אחרת.

לעומת זאת דמויות כמו אנזו,בוני,אלריק ודיימון גרמו לי להמשיך ולראות את הסדרה עד הסוף.
בנוגע לשחקנית שמשחקת את סיביל - היא בהחלט נראית מעולה ולא מזכירה את אליינה, אבל היא לא התאימה לסדרה ול"שושלת" היא כן מתאימה.